vaiko kenties pieni moottoripurjehtija?
Aika kokemattomana veneilijänä haluaisin kuulla hieman kokemuksia, millainen vene kannattaisi hankkia. Kokoluokka olisi 8-9 m ja mallina "perinteinen" hidas vene. Noin 5 solmun matkanopeus riittää.
Matkassa olisi pääosin kaksi henkeä ja keskikokoinen koira, joka sekin on sentään ollut veneessä. Ja reissua tehtäisiin pääosin Suomenlahdella. Tuo koira vaatii jatkuvaa rantautumista (tai jollan, tai "kansihuussin" :), mikä lienee helpompi moottoriveneellä, mutta muuten purjehdus ehkä kiinnostaisi aika paljon, etenkin sen hiljaisuus, moottoripurjehtijassa olisi tietysti molemmat, ainakin osittain. Kellään kokemusta koirasta purjeveneessä?
Toinen mietinnän aihe on kustannukset. Moottoriveneessä ovat nuo polttoaineet (arvio 500 e/kk), mutta purjevenissä taas paljon muita kuluja, purjeiden ja köysien uusimisen yms. kautta. Hankintahintaa en ole nyt huomioinut, enkä varusteita, kun noita malleja ja hintoja on aika laaja kirjo.
Kaikenlaiset mielipiteet asiasta kiinostavat.
Purje- vai moottorivene...
40
3031
Vastaukset
- Kapu II
Itse olen moottoriveneilijä ja sitä myös suosittelen sinulle.Rantautumiset huomattavasti helpompia luonnonrantoihin kuin köliveneellä ja käsittely muutenkin yksinkertaisempaa. Tuo polttoainekustannus 500 € / kk. tuntuu aika huimalta ! Tuonkokoinen hidas vene vie n. 1,0 - 3 litraa tunnissa, eli pitkään saat ajella tuollarahalla, luulisin että kokokesän.Toki voit vaihtaa venetyyppiä jos siltä alkaa tuntumaan, moottorivene ehkä helpompi myydäkkin. Mutta..aloittaa kannattaisi moottoriveneellä....siis Minun mielestäni.
- halpoja
Siis purjeet on suhteellisesti aika halpoja. Normaali Dracon purje kestää noin 20v on se jo vanha eikä toimi parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta on 20v vanha moottorikin jo vähän ehtoo puolella. 30hv dieseli on 10 000€, purjeet 29 jalkaiseen noin 3500€. Joutuu tietysti purkkariinkin koneen vaihtamaan mutta 29 jalkaisessa taitaa olla noin 4-5000€ kone noin 10hv. Eli teet sitten niin tai näin saman se maksaa. Tilanne täysin toinen jos motarissa 100 hv dieseli. Silloin maksaa korjaukset ja polttoaine aivan eri mittakaavassa. Tai jos haluat purkkarilla osallistua kisoihin saat varautua purjeiden uusintaan noin 1 purje/kausi eli kisaan kelpaava purje 2000€
Hidas motari on sitten aika suppeat valikoimat ellei halua vanhaa "fiskaria"
En kyllä ymmärrä mitä aikaisempi kirjoittelia tarkoitti sillä että motari on helpompi käsitellä? Omasta mielestäni purkkari paljon helpompi. Purkkarilla riesana sitten sillat ja matalat luonnonsatamat.
Eli osta purkkari, jos 5solmua vauhtia riittää.
moottoripurjehtiasta olen vähän sitä mieltä että se ei ole hyvä missään. Syväyttä ja korkeutta ei kulje koneella ja purjehdusominaisuudet surkeat.
Osta FE83 hjyvä paatti http://www.fe83.org - mielipide selkeytyi
Kahden matkamoottoriveneen jälkeen vaihdoin purjehtimiseen. Vieläkin muistan sen tunteen, kun pörinä loppui ja luonnon äänet "tuli tilalle".
Paluuta moottoriveneeseen en ole koskaan harkinnut. "Peruspurjehtimisen" oppii yhdessä kesässä, vaikka aikaisempaa kokemusta ei olisi.
Purjein kulkemisessa on enemmän haasteita ja aktiviteettiä kuin koneajelussa. Moottorilla ajetaan "paikasta a paikkaan b" ja on kiva, kun ei tuule. Purkkarissa pahinta on tuulen puute.
Makuasia mistä tykkää. Yhteistä hyvää kummassakin on se, että pääsee merelle ja saaristoon. Purkkarilla voi reviiriä laajentaa kauaksikin, jos innostuu....- noviisiveneilijä
hankkii purjeveneen, missä on 10-15 hv diesel, niin eikö sillä voi ajella tyynenä päivänä, jos siis haluaa johonkin ajoissa päästä. Vai onko purjeveneiden moottorit vain lyhyitä siirtoja varten. Perämoottorilla ei ehkä niin miellyttävää.
- nbjrnklnb
noviisiveneilijä kirjoitti:
hankkii purjeveneen, missä on 10-15 hv diesel, niin eikö sillä voi ajella tyynenä päivänä, jos siis haluaa johonkin ajoissa päästä. Vai onko purjeveneiden moottorit vain lyhyitä siirtoja varten. Perämoottorilla ei ehkä niin miellyttävää.
voi ajella miten pitkään vaan. Pläkässä sen voima riittää runkonopeuteen siinä missä motarillakin. Kovemmassa kelissä sitten mennään kohisten vakaasti ja juhlallisesti purjeilla kun motarilla keikutaan pöristen rantaan.
- pointti oli toinen!
nbjrnklnb kirjoitti:
voi ajella miten pitkään vaan. Pläkässä sen voima riittää runkonopeuteen siinä missä motarillakin. Kovemmassa kelissä sitten mennään kohisten vakaasti ja juhlallisesti purjeilla kun motarilla keikutaan pöristen rantaan.
Tietenkin purjevene kulkee apumoottorilla. Tyypistä ja tehosta riippuen se kulkee erilaisissa sääoloissa ja vaikka satoja maileja tankillisella, jos tankkikoko on kohtuullinen.
Pointti kaiketi oli se, että tuulienergiaan oppimisen ja tottumisen jälkeen koneajo tuntuu turhauttavan tylsältä. Koneen starttaaminen voi jopa olla harmillista....Vaikka konekoppa olisi kuinka hyvin äänieristetty, siellä se diesel jytisee ja pakokaasut haisee, jäähdystysvesi suihkuaa pakoputkesta....Perämoottori vielä tuskallisempi... - vastakommentti
pointti oli toinen! kirjoitti:
Tietenkin purjevene kulkee apumoottorilla. Tyypistä ja tehosta riippuen se kulkee erilaisissa sääoloissa ja vaikka satoja maileja tankillisella, jos tankkikoko on kohtuullinen.
Pointti kaiketi oli se, että tuulienergiaan oppimisen ja tottumisen jälkeen koneajo tuntuu turhauttavan tylsältä. Koneen starttaaminen voi jopa olla harmillista....Vaikka konekoppa olisi kuinka hyvin äänieristetty, siellä se diesel jytisee ja pakokaasut haisee, jäähdystysvesi suihkuaa pakoputkesta....Perämoottori vielä tuskallisempi...Aika neuroottinen yksilö pitää olla, että normaalin matkaveneen koneäänet tuntuvat häiritsevän kovilta. Itse moottoria ei avotilaan oikein edes kuule, pakoputken läpätys jonkin verran. Olen jopa huomannut, ettei purjeiden noston jälkeen koneen sammuttamista huomaa ollenkaan äänitasosta, ainoasta siitä, että pieni värinä loppuu.
Toinen asia on se, että maisemien katseluun on koneajossa paljon enemmän aikaa. Toki purjeilla on kiva ajaa.
- faktisti_____
Tietty unohda rättipaatit.
- hommeli olla
niin, jos vasta aloittelet veneilyä hanki
moottorivene. Sellainen mikä on haluttu malli,
jotta pääset siitä helposti eroon jos uusi harrastus ei kuitenkaan mielytä, tai haluat vaihtaa purjeveneeseen. Molemmille löytyy kannattajansa, mutta lähes kaikki ovat yksimielisiä siitä, että ensikertalaisen on helpompi tutustua meriliikenteen sääntöihin,
suunnistukseen, rantautumiseen ym. hidasvauhtisella moottoriveneellä.
Mikään ei estä harjoittelemasta veneilyä purjeveneellä, purjehtijana kuitenkin suosittelisin ensimmäiseksi veneeksi moottorivenettä- pölisi
Ei nyt mulla mennyt mitenkään päin jakeluun, miksi noiden asioiden oppiminen olisi helpompaa moottoriveneellä. Tietysti purjeveneen kanssa joutuu lisäksi opettelemaan sen purjehduksen, mutta ei se mikään vaikea rasti ole, peruspurjehdus on yksinkertaista. Peruspurjehdukseen kuuluu rantautumiset moottorilla, jolloin purjevene ketterämpänä ja vähemään tuulelle alttiina on pikemminkin se helpompi vaihtoehto.
Valinta moottorin ja purjeiden välillä täytyy perustua omiin mieltymyksiin. ja siinä perusero on etenemiseen liittyvässä työssä ja sen olosuhteissa. Moottoriveneilijä painaa starttia, irroittaa köydet ja ajelee sisällä. Vastaavasti purjehtija nostaa purjeet, säätelee useampaa köyttä aina suunnan tai olosuhteiden muuttuessa ja päätteeksi pakkaa purjeet. Ja tekee kaiken tämän tietysti ulkona, jossa voi sataa tai roiskevettä tulla päälle. Toinen ympäristö sitten tietysti pörisee ja tärisee, toinen ei. Yksi tykkää yhdestä ja se toinen vaihtoehto on kauhistus. Valintaa riippuu siis siitä, kumpi puoli on itselle se kauhistus. Mitään muuta perustetta en valinnalle keksi, ajatellulla nopeusskaalalla ei ole niitä taloudellisiakaan perusteita. - noviisiveneilijä
pölisi kirjoitti:
Ei nyt mulla mennyt mitenkään päin jakeluun, miksi noiden asioiden oppiminen olisi helpompaa moottoriveneellä. Tietysti purjeveneen kanssa joutuu lisäksi opettelemaan sen purjehduksen, mutta ei se mikään vaikea rasti ole, peruspurjehdus on yksinkertaista. Peruspurjehdukseen kuuluu rantautumiset moottorilla, jolloin purjevene ketterämpänä ja vähemään tuulelle alttiina on pikemminkin se helpompi vaihtoehto.
Valinta moottorin ja purjeiden välillä täytyy perustua omiin mieltymyksiin. ja siinä perusero on etenemiseen liittyvässä työssä ja sen olosuhteissa. Moottoriveneilijä painaa starttia, irroittaa köydet ja ajelee sisällä. Vastaavasti purjehtija nostaa purjeet, säätelee useampaa köyttä aina suunnan tai olosuhteiden muuttuessa ja päätteeksi pakkaa purjeet. Ja tekee kaiken tämän tietysti ulkona, jossa voi sataa tai roiskevettä tulla päälle. Toinen ympäristö sitten tietysti pörisee ja tärisee, toinen ei. Yksi tykkää yhdestä ja se toinen vaihtoehto on kauhistus. Valintaa riippuu siis siitä, kumpi puoli on itselle se kauhistus. Mitään muuta perustetta en valinnalle keksi, ajatellulla nopeusskaalalla ei ole niitä taloudellisiakaan perusteita.oikeassa, että valinnan pitää perustua omiin mieltymyksiin. Se vain usein unohtuu, ettei veneettömällä vasta-alkajalla ole juuri mieltymyksiä, vaan vain luuloja asiasta. Siksi kai tätä täällä kysyn. En oletakaan saavani mitään oikeaa vastausta, vaan joukon hyviä mielipiteitä, joista sitten mielessäni punnitsen. Molemmissa olen ollut kyllä kyydissä ja molemmissa on puolensa.
Monen muun harrastuksen kautta tiedän, että sitä oikeaa tietoa saa vasta kokemuksella, mutta jostain se on lähdettävä liikeelle. Siksi kai yritä ruotia ne isoimmat flopit ja romantisoinnit jo ennalta pois, kun ei tuo veneen ostaminen tai myyminenkään ole niin helppoa tai mukavaa (tai halpaa) puuhaa.
Joten kiitos mielipiteistänne!
- Hiljaiseen moottoriin.
Minulla oli ensin purjevene yli kaksikymmentä vuotta kun vanhenin vaihdoin moottorilla kulkevaan.
Lähtökohtaisesti valinnan teet itse, jos valitset purkkarin valitse sellainen millä pystyt purjehtimaan ihan yksin. Se on realiteetti että purjehtimisesta nautit vain sinä ei koirasi tai vaimo välttämättä.
Kokemuksesta voin sanoa että purjeveneestäni nautin eniten, se oli todellista luonnon kanssa yhdessä pelaamista. Äänettömyys ja veden lorahtelu peräpeilissä. Se aika on ohi nyt mennään nelitahtisella ja hissukseen silläkin.
Valitse se veneilymuoto josta oikeasti pidät, ei muiden tahdon mukaan. - Merenkyntäjä
Oma mielipiteeni on se, että jos hidas vauhti riittää, niin silloin purjevene on oikea valinta. Itse en oikein ymmärrä hidasta moottorivenettä, koska melua joutuu kuuntelemaan tuntikausia. Jos se on vielä pienen kokoinen, matkanteko paikallaan istuen on varmaan aika tuskaa.
Siksi olen valinnut nopeakulkuisen moottoriveneen. Kun eläkepäivät alkavat vaihdan purkkariin. Silloin ei enää ole kiirettä mihinkään.- JRxxx
...tekevät myös nimenomaan päinvastoin eli vaihtavat purjeveneen moottoriveneeseen vanhemmiten. Itsekin tunnen useita, jotka ovat vuosia veneilleet purkkarilla ja olleet hyvinkin "kirkastotsaisia" purjehtijoita tyyliin "konetta ei sitten käytetä" ja jotka ovat sitten 50-60 ikävuoden seutuvilla vaihtaneet moottoriveneeseen. Toisinpäin vaihtaneita en tunne, mikä ei tietysti todista, ettei heitäkin voisi olla.
Lisäksi tunnen muutaman vannoutuneen purjehtijan, jotka ovat iän myötä vaihtaneet johonkin hieman "moottorivenemäiseen" isoon purkkariin, jota voi ajaa tuulilasin takaa katetusta ja lämmitetystä tilasta.
Alkuperäiseen kysymykseen: suurimmat erot hidaskulkuisen moottoriveneen ja purjeveneen välillä lienevät massassa, syväyksessä ja korkeudessa. Purkkariin päätyminen rajoittaa paikkoja, joihin voi mennä, massa vaikuttaa käsittelyyn. Jälkimmäiseen vaikuttaa hieman myös se, että purkkaria ajetaan lähes aina aivan perästä, moottorivenettä yleensä edempää. Tämä vaikuttaa lähinnä keulan liikkeiden arviointiin ja yleensä siihen, näkeekö rantautuessa keulan kunnolla vai onko keulagastin ohjeiden varassa.
Käsittelyssä ei sinänsä ole mitään sellaista, jolle tarvitsisi mahdottomasti valintapisteitä mihinkään suuntaan antaa.
Purkkareissa on yleensä paremmat sisätilat kuin saman koko- ja hintaluokan moottoriveneissä.
Sitä en ymmärrä, miksi tuo äänitaso olisi jotenkin ratkaiseva tekijä. Vanhoissa fiskareissa tietysti on usein kehno äänieristys, mutta sehän on korjattavissaoleva asia. Mutta minun mielestäni sisämoottorin ääni ei ole melua. - vaihtoehdoissa
JRxxx kirjoitti:
...tekevät myös nimenomaan päinvastoin eli vaihtavat purjeveneen moottoriveneeseen vanhemmiten. Itsekin tunnen useita, jotka ovat vuosia veneilleet purkkarilla ja olleet hyvinkin "kirkastotsaisia" purjehtijoita tyyliin "konetta ei sitten käytetä" ja jotka ovat sitten 50-60 ikävuoden seutuvilla vaihtaneet moottoriveneeseen. Toisinpäin vaihtaneita en tunne, mikä ei tietysti todista, ettei heitäkin voisi olla.
Lisäksi tunnen muutaman vannoutuneen purjehtijan, jotka ovat iän myötä vaihtaneet johonkin hieman "moottorivenemäiseen" isoon purkkariin, jota voi ajaa tuulilasin takaa katetusta ja lämmitetystä tilasta.
Alkuperäiseen kysymykseen: suurimmat erot hidaskulkuisen moottoriveneen ja purjeveneen välillä lienevät massassa, syväyksessä ja korkeudessa. Purkkariin päätyminen rajoittaa paikkoja, joihin voi mennä, massa vaikuttaa käsittelyyn. Jälkimmäiseen vaikuttaa hieman myös se, että purkkaria ajetaan lähes aina aivan perästä, moottorivenettä yleensä edempää. Tämä vaikuttaa lähinnä keulan liikkeiden arviointiin ja yleensä siihen, näkeekö rantautuessa keulan kunnolla vai onko keulagastin ohjeiden varassa.
Käsittelyssä ei sinänsä ole mitään sellaista, jolle tarvitsisi mahdottomasti valintapisteitä mihinkään suuntaan antaa.
Purkkareissa on yleensä paremmat sisätilat kuin saman koko- ja hintaluokan moottoriveneissä.
Sitä en ymmärrä, miksi tuo äänitaso olisi jotenkin ratkaiseva tekijä. Vanhoissa fiskareissa tietysti on usein kehno äänieristys, mutta sehän on korjattavissaoleva asia. Mutta minun mielestäni sisämoottorin ääni ei ole melua.Jotkut heistä joutuvat vaihtamaan moottoriveneeseen ja haluavat kuitenkin olla vesillä edes jotenkin. Vaihdoin vanhempana purkkariin ja siirtyisin sitten varmaankin muuhun kuin veneilyyn.
- Kapu II
vaihtoehdoissa kirjoitti:
Jotkut heistä joutuvat vaihtamaan moottoriveneeseen ja haluavat kuitenkin olla vesillä edes jotenkin. Vaihdoin vanhempana purkkariin ja siirtyisin sitten varmaankin muuhun kuin veneilyyn.
Vielä puutun asiaan. Itse olen veneillyt yli 25v. hitailla moottoriveneillä. Useasti on ollut vuosien mittaan eri kavereita mukana, veneettömiä. Silloin on yleensä ollut lämminkesä, hienoilma ym. asiat kohdallaan. Eli minä olen ajanut venettä, suorittanut rantautumiset yksin, myös lähtemiset, nämä kaverit yleensä keskittyneet oluen juontiin ym hauskanpitoon. Ovat olleet hirveän innostuneita veneilystä..."kyllä minullakin / meilläkin on ensikesänä vene"...Kun suurimmat oluthöyryt on päästä haihtuneet niin sanon että...Vuokraappas ensin vene viikoksi tai kahdeksi..olet sillä sitten sen ajan liikkeellä vaimon , lasten, lastenkaverien, koiran ym perheeseen kuuluvien kanssa, huomaat että aina ei aurinko paistakkaan eikä muutenkaan kelit ole kohdallaan. Vuokraaminen tietysti maksaa jotain, mutta minusta kuitenkin aika halpa oppitunti veneilyn ihanaan harrastukseen.
Kapu II
ps. niin...kukaan niistä kavereista ei ole venettä ostanut ! - vesillä
Kapu II kirjoitti:
Vielä puutun asiaan. Itse olen veneillyt yli 25v. hitailla moottoriveneillä. Useasti on ollut vuosien mittaan eri kavereita mukana, veneettömiä. Silloin on yleensä ollut lämminkesä, hienoilma ym. asiat kohdallaan. Eli minä olen ajanut venettä, suorittanut rantautumiset yksin, myös lähtemiset, nämä kaverit yleensä keskittyneet oluen juontiin ym hauskanpitoon. Ovat olleet hirveän innostuneita veneilystä..."kyllä minullakin / meilläkin on ensikesänä vene"...Kun suurimmat oluthöyryt on päästä haihtuneet niin sanon että...Vuokraappas ensin vene viikoksi tai kahdeksi..olet sillä sitten sen ajan liikkeellä vaimon , lasten, lastenkaverien, koiran ym perheeseen kuuluvien kanssa, huomaat että aina ei aurinko paistakkaan eikä muutenkaan kelit ole kohdallaan. Vuokraaminen tietysti maksaa jotain, mutta minusta kuitenkin aika halpa oppitunti veneilyn ihanaan harrastukseen.
Kapu II
ps. niin...kukaan niistä kavereista ei ole venettä ostanut !On samankaltaisia kokemuksia moottoriveneajoilta. Monesti meni jotain rikkikin humalaisten matkustajien toilaillessa, vaikka hauskaakin oli. Purjeveneeseen juopot eivät ole juuri pyrkineetkään, mutta siellä on kivaa selvinpäinkin, ja varsinkin kun on irti rannasta.
- Hakro
Kapu II kirjoitti:
Kapu II
ps. niin...kukaan niistä kavereista ei ole venettä ostanut !>> Kapu II
ps. niin...kukaan niistä kavereista ei ole venettä ostanut!
- kokenut.
Jos haluat olla vesisateella ulkona hanki purjevene jos taas sisällä hanki moottorivene.
Oma kokemukseni on: Meillä oli purjevene,kun alkoi sade niin muut häipyi sisätiloihin ja minä jäin ulos ohjaamaan.Hankin moottoriveneen ja kaikilla on kivaa.- Joopa joo
Kaikilla kivaa vesisateella, taisit keksiä jutun.
- nabla
kunnon asusteet. Aionoa asia mistä tiedät, että sataa, on kannen rauhoittava ropina. Jos ulkona on epämukavaa, on valinnut väärät asusteet.
- se.
nabla kirjoitti:
kunnon asusteet. Aionoa asia mistä tiedät, että sataa, on kannen rauhoittava ropina. Jos ulkona on epämukavaa, on valinnut väärät asusteet.
Naama kastuu,mutta nyt moottoriveneeseen vaihdettuani olen huomannut miten kivaa on veneillä vielä marras - joulukuussakin kun saa olla lämpimässä ja kuivassa ajon aikanakin.
Purjeveneellä kausi loppui viimeistään syyssateisiin,mutta nyt se jatkuu jäiden tuloon asti ja alkaa heti kun jäät antavat myöden. - onko eroa
se. kirjoitti:
Naama kastuu,mutta nyt moottoriveneeseen vaihdettuani olen huomannut miten kivaa on veneillä vielä marras - joulukuussakin kun saa olla lämpimässä ja kuivassa ajon aikanakin.
Purjeveneellä kausi loppui viimeistään syyssateisiin,mutta nyt se jatkuu jäiden tuloon asti ja alkaa heti kun jäät antavat myöden.ajelit sitten tietysti purkkarillakin vain moottorilla jos se niin innostaa, ja sisätilassa ajeleminen, ja joulukuussa - ei paljon kiinnosta
- noviisiveneilijä
se. kirjoitti:
Purjeveneellä kausi loppui viimeistään syyssateisiin,mutta nyt se jatkuu jäiden tuloon asti ja alkaa heti kun jäät antavat myöden.moottoripurjehtija kuulostamaan aika hyvältä. :)Sitä voisi ohjata sekä sisältä, että ulkoa. Joku tämmöinen:
http://image.nettix.fi/extra/boatimg/319201_319300/319236_b_c71212bbafcf1a52.jpg
Vai eikö tuollainen sitten liiku purjeilla lainkaan? - sisällä
moottoripurjehtija kuulostamaan aika hyvältä. :)Sitä voisi ohjata sekä sisältä, että ulkoa. Joku tämmöinen:
http://image.nettix.fi/extra/boatimg/319201_319300/319236_b_c71212bbafcf1a52.jpg
Vai eikö tuollainen sitten liiku purjeilla lainkaan?Miksei sitten purkkari? Tuollaisella ajo sisäohjaamossa moottorimelussa on niin puuduttavaa että mieluummin ulkona kunnon varusteissa ja purjeilla
- noita veneettömiä
sisällä kirjoitti:
Miksei sitten purkkari? Tuollaisella ajo sisäohjaamossa moottorimelussa on niin puuduttavaa että mieluummin ulkona kunnon varusteissa ja purjeilla
Eivät ole ikinä veneessä olleetkaan nuo, jotka kuvittelevat moottorin "meluavan" tai äänen olevan jotenkin "puuduttavaa".
"Kunnon varusteissa"? Eli toppautuneena helvetin kalliisiin ja paksuihin "aikuisten potkupukuihin", monta vaatekerrosta päällekkäin, perkeleellinen duuni pukea ja riisua. Kusellakäydessä menee minuutti kusemiseen ja 15 varusteiden setvimiseen. Kamoja ei saa ikinä kuiviksi eikä missään ole kivaa. - edellinen
noita veneettömiä kirjoitti:
Eivät ole ikinä veneessä olleetkaan nuo, jotka kuvittelevat moottorin "meluavan" tai äänen olevan jotenkin "puuduttavaa".
"Kunnon varusteissa"? Eli toppautuneena helvetin kalliisiin ja paksuihin "aikuisten potkupukuihin", monta vaatekerrosta päällekkäin, perkeleellinen duuni pukea ja riisua. Kusellakäydessä menee minuutti kusemiseen ja 15 varusteiden setvimiseen. Kamoja ei saa ikinä kuiviksi eikä missään ole kivaa.Ollut monenlaisia veneitä bensa-isolohkoisesta purkkariin, ja myös hidas fiskari, jonka umpisisäohjaamossa moottorin monotoninen ääni tunnista toiseen ei ole mikään optimaalinen vapaa-ajan viettotapa. Kesäkeleillä harvemmin kovin ihmeellisiä releitä ulkotilassa tarvii ja sitten kun tarvii niin voivat olla helppokäyttöisetkin.
- kolmesta erilaisesta
edellinen kirjoitti:
Ollut monenlaisia veneitä bensa-isolohkoisesta purkkariin, ja myös hidas fiskari, jonka umpisisäohjaamossa moottorin monotoninen ääni tunnista toiseen ei ole mikään optimaalinen vapaa-ajan viettotapa. Kesäkeleillä harvemmin kovin ihmeellisiä releitä ulkotilassa tarvii ja sitten kun tarvii niin voivat olla helppokäyttöisetkin.
moottoriveneestä ensin kymmenkunta vuotta, kunnes älysin/rohkaistuin ja vaihdoin purjeveneeseen. Takaisin mv:seen en vaihda!
Jos nyt aloittaisin veneilyn uudelleen, jättäisin moottorivenevaiheen väliin. - pohdittavaa
moottoripurjehtija kuulostamaan aika hyvältä. :)Sitä voisi ohjata sekä sisältä, että ulkoa. Joku tämmöinen:
Vai eikö tuollainen sitten liiku purjeilla lainkaan?Eipä tule mieleen yhtään sellaista mopua, jossa olisi sisäohjaamo ja purjehdusominaisuudet, joihin ei turhautuisi. Tuo kuvan Marinakin on niitä, jossa riki on vähän kuin koristeena, nätti vene muutoin. Ei ollut kylläkään standardiversio, vaan isopurjetta oli kasvatettu reippaasti. Täällä useampaan otteeseen mainittu Degerö on samankaltainen. Sisävesillä tuulet ovat aivan faktana selvästi kevyempiä kuin merellä. Ja liian pienillä purjeilla hommasta menee paitsi maku, myös tuntuma tehden siitä epämiellyttävää.
Olisikohan se ulkotilan välttely sittenkin enemmän ennakkoluuloa? Purjehduksen valinneille se on vain varustekysymys ja kannattaisi vielä tehdä vähän pitkäjänteisempi kokeilu. Sitä varten kannattaa jopa uhrata jotakin niihin omiin varusteisiin, vaikka kokeilun tekisikin vuokraveneellä. Toisaalta voisi kertoa, että vaikka monet mieltävät viime kesän säät huonoina, vedin itse vain kerran sadevaatteet päälle purjehtiessa viiden viikon aikana. Eli ei siinä välttämättä niin suuresta asiasta ole kyse. - ei ole yleinen
pohdittavaa kirjoitti:
Eipä tule mieleen yhtään sellaista mopua, jossa olisi sisäohjaamo ja purjehdusominaisuudet, joihin ei turhautuisi. Tuo kuvan Marinakin on niitä, jossa riki on vähän kuin koristeena, nätti vene muutoin. Ei ollut kylläkään standardiversio, vaan isopurjetta oli kasvatettu reippaasti. Täällä useampaan otteeseen mainittu Degerö on samankaltainen. Sisävesillä tuulet ovat aivan faktana selvästi kevyempiä kuin merellä. Ja liian pienillä purjeilla hommasta menee paitsi maku, myös tuntuma tehden siitä epämiellyttävää.
Olisikohan se ulkotilan välttely sittenkin enemmän ennakkoluuloa? Purjehduksen valinneille se on vain varustekysymys ja kannattaisi vielä tehdä vähän pitkäjänteisempi kokeilu. Sitä varten kannattaa jopa uhrata jotakin niihin omiin varusteisiin, vaikka kokeilun tekisikin vuokraveneellä. Toisaalta voisi kertoa, että vaikka monet mieltävät viime kesän säät huonoina, vedin itse vain kerran sadevaatteet päälle purjehtiessa viiden viikon aikana. Eli ei siinä välttämättä niin suuresta asiasta ole kyse.Moottoripursien purjehdusominaisuuksiin saattavat turhautua vain ne, joille itse se purjehdus suorituksena on kolahtanut. Muille ne ominaisuudet kyllä riittävät, vaikka muita meneekin ohi.
- noviisiveneiljä
pohdittavaa kirjoitti:
Eipä tule mieleen yhtään sellaista mopua, jossa olisi sisäohjaamo ja purjehdusominaisuudet, joihin ei turhautuisi. Tuo kuvan Marinakin on niitä, jossa riki on vähän kuin koristeena, nätti vene muutoin. Ei ollut kylläkään standardiversio, vaan isopurjetta oli kasvatettu reippaasti. Täällä useampaan otteeseen mainittu Degerö on samankaltainen. Sisävesillä tuulet ovat aivan faktana selvästi kevyempiä kuin merellä. Ja liian pienillä purjeilla hommasta menee paitsi maku, myös tuntuma tehden siitä epämiellyttävää.
Olisikohan se ulkotilan välttely sittenkin enemmän ennakkoluuloa? Purjehduksen valinneille se on vain varustekysymys ja kannattaisi vielä tehdä vähän pitkäjänteisempi kokeilu. Sitä varten kannattaa jopa uhrata jotakin niihin omiin varusteisiin, vaikka kokeilun tekisikin vuokraveneellä. Toisaalta voisi kertoa, että vaikka monet mieltävät viime kesän säät huonoina, vedin itse vain kerran sadevaatteet päälle purjehtiessa viiden viikon aikana. Eli ei siinä välttämättä niin suuresta asiasta ole kyse.Tuo sisäohjaamo viehättää oikeastaan kahdesta syystä. Toisaalta venettä voi ajaa kuin moottorivenettä (sisältä), mutta myös sen vuoksi, että siinä on paremmat ikkunat, ts. satamassa olo on mukavampaa, kun näkee hyvin ulos. Ulkoilma vaikka sateessa ei sinänsä pelota, kunhan vain on kunnon varusteet.
Olen lukenut muualtakin noista moottoripursien huonoista purjehdusominaisuuksista (ilmeisesti verrattuna oikeaan purjeveneeseen) ja miettinyt myös, että eikö siihen sitten saa isomman maston purjeineen, jos kulkee liian hiljaa. - pointteja
noviisiveneiljä kirjoitti:
Tuo sisäohjaamo viehättää oikeastaan kahdesta syystä. Toisaalta venettä voi ajaa kuin moottorivenettä (sisältä), mutta myös sen vuoksi, että siinä on paremmat ikkunat, ts. satamassa olo on mukavampaa, kun näkee hyvin ulos. Ulkoilma vaikka sateessa ei sinänsä pelota, kunhan vain on kunnon varusteet.
Olen lukenut muualtakin noista moottoripursien huonoista purjehdusominaisuuksista (ilmeisesti verrattuna oikeaan purjeveneeseen) ja miettinyt myös, että eikö siihen sitten saa isomman maston purjeineen, jos kulkee liian hiljaa.Korkeamman maston hankkia tai tehdä kuten siinä kuvassa olevalle Marina 75:lle, laittaa vanhaan mastoon isompaa purjetta. Se auttaa pikkuisen, mutta sitten pitäisi kasvattaa köliäkin. Ja jos katsoo noita moottoripurjehtijoita telakalla, huomaa kyllä kuinka suuri ero rungon muotoilussa kaikkiaan purjeveneiden kanssa on.
Satamassa oleskelutila on istumalaatikossa, eivätkä edes ikkunanpuitteet haittaa näkyvyyttä. Toisaalta pienemmissä moottoripursissakin varsinaiset sisätilat ovat samaan tapaan alhaalla kuin purjeveneissäkin.
Edellä joku esitti mielipiteenään, ettei mopujen pienet purjeet turhauta, jos ei toisten ohittelu haittaa. Haitta ei kuitenkaan ole hidas nopeus, vaan se tunnottomuus, joka pienistä purjeista seuraa kevyellä tuulella. Aivan sama tapahtuu hyvinkin purjehtivalle veneelle tuulen heiketessä niin, että ohjauksesta katoaa tuntuma. Se tekee ruorimiehen työn epämukavaksi ja siitä turhautuminen. Pienellä rikillä se tuuliraja vain on selvästi ylempänä. - vai yksi
noviisiveneiljä kirjoitti:
Tuo sisäohjaamo viehättää oikeastaan kahdesta syystä. Toisaalta venettä voi ajaa kuin moottorivenettä (sisältä), mutta myös sen vuoksi, että siinä on paremmat ikkunat, ts. satamassa olo on mukavampaa, kun näkee hyvin ulos. Ulkoilma vaikka sateessa ei sinänsä pelota, kunhan vain on kunnon varusteet.
Olen lukenut muualtakin noista moottoripursien huonoista purjehdusominaisuuksista (ilmeisesti verrattuna oikeaan purjeveneeseen) ja miettinyt myös, että eikö siihen sitten saa isomman maston purjeineen, jos kulkee liian hiljaa.Sisäohjaus verottaa melko paljon sitä sisätilaakin jos ei ole oikein iso vene
- asiallista
...keskustelua aiheesta; purje- vai moottorivene?
Itse olen purjehtinut suurimman osan vaneilystäni, eli n.30 vuotta. Kolme vuotta sitten hankin nopean moottoriveneen, joka sopii nykyiseen elämänmenoon aivan mainiosti. Nykyään ajelemme perheen kanssa n. 20 - 23 solmun matkavauhdilla mukavasti PAIKASTA A - PAIKKAAN B.
Mielestäni moottori purjehtijaa kannattaa harkita pari kertaa, kun mielestäni ne eivät oikein ole kumpiakaan ominaisuuksiltaan ( kokemuksia niistäkin :) ).
Muistetaan se, että merellä on mukavaa olla, on aivan sama millä voimalla liikutaan!- on vähän pitempi matka,
moottoripurjehtija on mukavampi ratkaisu. Tässä yksi esimerkki
http://www.degeroyachts.fi/jommin_blogi/?page_id=2 - rantaa
Sinulla paikka A ja paikka B ovat molemmat rannassa ja ajat äkkiä sen välin.
- pikkupurkkari
minusta ovat ikäänkuin eri konseptit purjehdus ja moottoriveneily, molemmissa puolensa. Itse ihastuin purjehtimiseen 'urheilumielessä' , on kivaa mennä tuulen voimalla ja ottaa kaikki irti. Vaikkakin oma veneeni ei todellakaan ole kilpavene vaan pieni matkavene.
Oletko purjehtinut koskaan? Suosittelen kokeilua, jos ei ole purjehtijoita tuttavapiirissä niin esim. Baltic Cruising järjestää iltapurjehduksia, joihin kuka tahansa voi osallistua.- noviisiveneilijä
kyydissä kummassakin, mutta vain muutaman kerran. Sen perusteella kummassakin on puolensa. Moottoriveneessä viehätti sen "ajaminen" ja toki kuiva sisätila, ja isot ikkunat. Purjeveneessä on taas jotain viehättävää kun voi liikkua noilla luonnonvoimilla.
Tuollainen sisäohjaamollinen purjevene voisi olla lähellä sitä, mitä etsin. Eli siis purjeveneen runko, mutta hieman korkeammalla kansirakenteella, ja sisä ulko-ohjausilla.
Pohdinta jatkuu.... - täyttyvät tällaisessa..
kyydissä kummassakin, mutta vain muutaman kerran. Sen perusteella kummassakin on puolensa. Moottoriveneessä viehätti sen "ajaminen" ja toki kuiva sisätila, ja isot ikkunat. Purjeveneessä on taas jotain viehättävää kun voi liikkua noilla luonnonvoimilla.
Tuollainen sisäohjaamollinen purjevene voisi olla lähellä sitä, mitä etsin. Eli siis purjeveneen runko, mutta hieman korkeammalla kansirakenteella, ja sisä ulko-ohjausilla.
Pohdinta jatkuu.... - maissakin voi pysyä
Pohdinta jatkuu....Ensimmäisen veneeni hankin silloin, kun puufolkkarit olivat uusinta uutta. Eihän, herraparahtakoon, purjeveneitä ole enää olemassakaan.
Joskus vähän myöhemmin, Hangon altaassa odottelin 'apumoottorilla' varustellun purjeveneen irrottautumista laiturista, että olisin siihen päässyt vapautuvaan tilaan 40 neliön sk-kryssärillä, jossa siinäkään ei ollut ei potkuria, ei moottoria. Kunhan tuhersivat aikanaan ulos, niin sitten siihen.
Hommaa hyvä ihminen kumpi vain. Samanlaisia moottorivoimaan turvautuvia ne on kaikki nykyään. Jos niissä on tikku keskellä pystyssä, niin vastaavasti niissä on jotakin levyä pinnan alla niin, että ehkä niitä vähemmän laiturissa sivutuuli vie, kuin esim. lättänäpohjaisia 'moottoriveneitä'.
Jos on vesille mieli, niin senku menet. Siellä se selviää, jos..
Entiset purjeveneet on olleet ja menneet. Viimeksi niitä, vähän sinne päin, näin joskus 80-luvulla Ruotsin rannikolla Kalmarin ja Lands..miksenytoli.. ordin välillä, jossakin luonnonsatamassa. Siellä kaveri tuli illalla purjein ja huuteli, katseli yöpaikkaa. Jossakin vaiheessa aukaisi peräkannelta luukun, ja nosti perämoottorin esiin. Keskustelun jälkeen pani takaisin ja purjehti rantaan.. aina yksi sopi siellä.
Itse olin katselemassa ankkurissa redillä, kun silloinen PURjeveneeni oli 8 tonninen,ja koneteho, jota kuitenkin oli, oli 8 HV, (pienin BMV).
Toistan, ne ajat on olleet ja menneet, jolloin purjeveneillä liikuttiin. Tikku tai ei, yks lysti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p565735Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "752902Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella212137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401925Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1611829- 191818
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v51548Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83117281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191171Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah69996