Olen ajatellut ensi kesänä kasvattaa sipulia palstalla, jolla on aikaisemmin kasvatettu perunaa. Koska en ole ennen kasvattanut sipulia, neuvot ovat tarpeen.
Kasvatetaanko sipuli siemenistä vai pikkusipuleista? Onko lopputuloksella mitään eroa?
Millainen lannoitus tarvitaan?
Siemenillä näyttää (pussin tietojen mukaan) olevan varsin pitkä kasvuaika: istutus II-IV ja korjuu VII-IX. Kasvuaika näyttäisi olevan vähintäänkin viisi kuukautta, joka lieneekin liian pitkä Suomeen.
Sipulin kasvattaminen
6
14507
Vastaukset
- vuokki
on pitkä kasvu aika. Kyllä uskoisin että jos esikasvatat sipulit sisällä niin ne ehtivät jonkinlaisiksi. Minulla on purjot jo pienillä neulankokoisilla aluilla ja uskon että ne on sukkapuikon paksusia kun pistän ne maahan. Sipulille ei suositelle karjanlantaa. itse olen kastellut ja lannoittanut sipuleita nokkosvedellä. Ihan hyvin ovat kasvaneet, tosin mulla on ollu niitä pikkuisia sipulinalkuja mitä olen tyrkännyt maahan. Sipulista pitää myös jättää puolet näkyviin, muuten voivat mädäntyä maahan. Joku osaa varmaan laittaa parempia ohjeita:) Mutta lisäisin vielä sille jollekkin kysymyksen että mitenkäs ne ryvässipulit, oisko ne pitänyt laittaa jo syksyllä maahan?
Siemenistä kannattaa kasvattaa hillosipulia ja vihersipulia, mutta keltasipulin kasvatus kannattaa tehdä pikkusipuleilla. Pikkusipuleita liotetaan muutama tunti haaleassa vedessä ennen istutusta, jolloin kuori pehmenee ja sipuli saa vettä. Sipulit painetaan pehmeään multaan niin, että terävä kärki jää juuri mullan peittoon. Sipuli kasvaa parhaiten turve/humus-pitoisessa (pehmeässä) maassa. Savipellossa kasvaa huonosti. Tuholaiset pysyvät kurissa kun kylvää yhden porkkanarivin sipulirivin molemmille puolille. (Kolme riviä/penkki) (kumpiinkaan ei tule tuholaisia). Kasteleminen kuivana aikana lisää satoa molemmila kasveilla. Jos sipulin lehtien kärjet muuttuvat kellertäviksi, on hyvä ripotella maahan tuhkaa. (joka pitää samalla etanatkin poissa)
Maan muokkausvaiheessa on hyvä jo laittaa tuhkaa, koska siitä hyötyvät sekä sipuli että porkkana (makeampia porkkanoita!). Satoa saa sipuleista heti, kun ovat alkaneet kasvaa, sillä varretkin ovat syötäviä. Sitten kun syyskesällä sipulin naatit lakastuvat, on aika kuivata sipulit talvisäilytystä varten.
Onnea kasvatukselle!Tuohon istutussyvyyteen lisäisin, että kuohkeassa maassa voi istuttaa juuri ja juuri "upoksiin" ja sitten taputella maata vähän tiiviimmäksi, sillä sade ja kastelu voivat nostaa muuten juurtumattomat sipulit pintaan. Savimaassa on syytä jättää puolet näkyviin kuten edellisessä vastauksessa on mainittu perustelujen kera. Kohopenkki on hyvä varmistus sille, että vesi ei jää "makaamaan" ja muutenkin se on kasveille hyvä. (Lämpimämpi)
- savimaa
Minulla on ryvässipulia. Siis yksi istutettu sipuli tekee viisikin sipulia. Ne ei kasva niin isoksi kuin istukaassipulit niin ne ovat kahdenhengen taloudessa taloudellisenpia.
Savimaa on vaikea viljela ja sipuli pitää kastelusta, mutta ei märästä. Olen ratkaissut ongelman niin, että istutuksen jälkeen peitän maan sipulipenkissä ruohosilpulla. Estää rikkaruohon kasvun ja suojaa maata kuivumiselta. Samalla se myös lannoittaa maata. Kesänmittaan pitää lisäta usein ruohosilppua. Elokuun jälkeen ei sitten enää olenkaan. Myös olen huomannut, että kun aukaisee liotuksen jälkeen veitsellä varovasti kuorta kasvukohdasta (siin sitä kohtaa joka jää mullan päälle) kasvu alkaa aikasemmin.
Olen myös laittanut sipuli- niinkuin porkkanapenkkiinkin muutaman samettikukan niin ötökät ei tykkää. Otan siemmenet kukkiin edellisvuoden kukista, että voi luonnollista torjuntaa harrastaa reilusti.Kateviljely sopii tosiaan sipulille erityisen hyvin, koska sipuli tarvitsee tasaisen kosteuden, mutta ei siedä liikaa märkyyttä. Savimaalla kohopenkki ja runsaasti katetta varmistaa hyvän sipulisadon. Kun käyttää katetta heti istutusvaiheessa, voi istukassipulit jättää melkein maan pintaan. (=puolet näkyviin) .. ja sitten katetta päälle. Ensin vain vähän ja kun kasvua alkaa nousta, voi lisätä reilummin ruohosilppua, tai silputtua edellisen syksyn lehtikatetta tai jos ei aluksi ole kumpaakaan, niin kasvuturve sopii hyvin. Ruohosilppua tulee sitten kesän mittaan.
- sipulin
kasvattaminen on kivaa.Alkaa niin nopeasti kasvaa ja on helppo erottaa,että voi antaa joskus lastenkin kitkeä ja seurata sipulien kasvua.Innostuin viime kesänä ostamaan useammankin pussin,(tavallinen ja puna).Sipulia tuli koko talveksi minun ja avomiehen tarpeisiin ja lapsien perheetkin saivat osansa.Ja kohtalaisen pienellä vaivalla ja säilyivätkin hyvin näihin päiviin asti,kun kiertelin naatit syksyllä kun olivat kuivuneet.Nyt on viimeisestä sipulilaatikostani pohja näkyvissä,joten hyvin ovat kelvanneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757