ONKO YEL:ssä JÄRKEÄ?

kysyn vaan...

Onkohan yelissä mitään järkeä maksella sinne,,, eikö voitaisi vapauttaa niin,,, että YRITTÄJÄ PANEE SEN YEL:n SUURUISEN OSUUDEN OMAAN PANKKIIN?
Mitähän järkeä on ihmiselle, joka on maksanut ikänsä tuota maksua ja pääsee eläkkeelle ja kuolla kupsahtaa pois muutaman vuoden päästä... ja on maksanut sitä ennen kymmeniä tuhansia euroja?
Sama koskee tyeliä ja lelliä.... mihin ne rahat menevät ... ONKOHAN TÄSSÄ ENÄÄ JÄRKEÄ?

29

1309

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juu!!

eiköhän noilla sun eläkemaksuilla kuitenkin maksella eläkkeitä juuri nyt. sun eläkkeet maksaa seuraava sukupolvi

• ggfdg

Mene kaappiin piiloon älä maksa sitä YELliä.

• ...

Tämä on pohjoismaalainen systeemi, että eläkevakuutus on lakisääteinen ja kaikki työtä tekevät osallistuvat kustannuksiin, ehti sitten itse nauttia eläkkeestä tai ei.

Jenkeissä taitaa olla se systeemi, että pakollista eläkevakuutusta ei ole ja jokainen huolehtii itse omasta eläketurvastaan ottamalla vapaaehtoisen vakuutuksen tai vaikka laittamalla rahat pankkitilille.

• omakohtaista tietoa

Aikanaan itsekkin nuorena menestyjänä ja suuren innostuksen vallassa niskuroin moista sosialisointia vastaan mutta onneksi uskoin viisaampia eli vakuutusyhtiön asiamiestä ja arvioin työpanokseni riittävän arvokkaaksi, sillä kävipä niin hassusti että sairastuin vakavasti ja makailin ensin sairaalassa ja sitten kotona yhteensä 8kk kunnolla parantuen, eikä huolet painaneet koska sairauspäiväraha oli riittävä. sehän tulee yel työ tulojen mukaan. ja olihan isyysvapaallakin kiva olla kun ei tarvinnut joka penniä laskea.

• yrittäjä-ykä

Sinun mielestäsi rahan määrä jotenkin lisääntyy kun sen kierrättää valtion kassan kautta? Laskitkos sitä, että olisit säästänut yellissä ja maksanut itsellesi noista rahoista korvauksia? Minä en ainakaan tule koskaan saamaan omiani pois eläkkeinä.

• oikein kaiken
        yrittäjä-ykä kirjoitti:

Sinun mielestäsi rahan määrä jotenkin lisääntyy kun sen kierrättää valtion kassan kautta? Laskitkos sitä, että olisit säästänut yellissä ja maksanut itsellesi noista rahoista korvauksia? Minä en ainakaan tule koskaan saamaan omiani pois eläkkeinä.

mitäs ihmettä olisikaan tapahunut jos olis muutaman vuoden yrittämisen jälkeen sattunut sillai että koko loppu ikä olis menny sairas eläkkeellä ja omatoimi säästäjä olis säästänyt vaikka 3 vuotta ja sillä pitäis elellä seuraavat 40 vuotta kun taas yelin maksaja sais täynen eläkkeen loppu iäkseen, ja jos tulee lähtö harppukuoroon, voipi sen nuoren lesken ja lasten olo olla edes pikkuisen helpompaa jos hiukka paremman perhe-eläkkeen saa. onneksi meillä suomessa on vapaus valita oman eläkkeen määrä!

• yri ttäjä
        oikein kaiken kirjoitti:

mitäs ihmettä olisikaan tapahunut jos olis muutaman vuoden yrittämisen jälkeen sattunut sillai että koko loppu ikä olis menny sairas eläkkeellä ja omatoimi säästäjä olis säästänyt vaikka 3 vuotta ja sillä pitäis elellä seuraavat 40 vuotta kun taas yelin maksaja sais täynen eläkkeen loppu iäkseen, ja jos tulee lähtö harppukuoroon, voipi sen nuoren lesken ja lasten olo olla edes pikkuisen helpompaa jos hiukka paremman perhe-eläkkeen saa. onneksi meillä suomessa on vapaus valita oman eläkkeen määrä!

Kyllä minä laskin ihan oikein eläke määrän ja eläke summan ja yhdys sanat. Luuletkos sinä että kolmessa vuodessa se eläke määrä olisi kertynyt jotenkin suureksi?

Ja joo, ei se "täysi" yel tarkoita sitä, että maksat vuoden paljon ja saat yhtäkkiä eläkettä miljuunia koko loppuiän. Eläke kertyy pikkuhiljaa. Joku vakuutus saattais noin toimiakkin. Ts. isot vakuutusmaksut-iso korvaussumma.

• "tietojasi"
        yri ttäjä kirjoitti:

Kyllä minä laskin ihan oikein eläke määrän ja eläke summan ja yhdys sanat. Luuletkos sinä että kolmessa vuodessa se eläke määrä olisi kertynyt jotenkin suureksi?

Ja joo, ei se "täysi" yel tarkoita sitä, että maksat vuoden paljon ja saat yhtäkkiä eläkettä miljuunia koko loppuiän. Eläke kertyy pikkuhiljaa. Joku vakuutus saattais noin toimiakkin. Ts. isot vakuutusmaksut-iso korvaussumma.

kyllä se sairaseläke tulee ihan reiluna jos nuorehkona sairastuu vakavasti, avain sanana ns. tuleva aika! eli vastaa suunnilleen summaa jonka saisit jos olisit voinut kerryttää eläkettä terveenä ollessa vahuus eläkkeele asti.ja mites sen mahd.lesken ja lasten kohtalo noin omatoimisäästäjällä?

• Oikea yrittäjä
        "tietojasi" kirjoitti:

kyllä se sairaseläke tulee ihan reiluna jos nuorehkona sairastuu vakavasti, avain sanana ns. tuleva aika! eli vastaa suunnilleen summaa jonka saisit jos olisit voinut kerryttää eläkettä terveenä ollessa vahuus eläkkeele asti.ja mites sen mahd.lesken ja lasten kohtalo noin omatoimisäästäjällä?

Vakuutukset on keksitty. Niihin maksetaan työkyvyttömyyden ja kuoleman varalle vakuutusmaksua, joilla itse tai vaihtoehtoisesti leski ja lapset elelevät mukavasti.

Tyel on paskin mahdollinen vaihtoehto millekkään. Mutta uskokaa vaan mitä demarihallitus teille suoltaa:D

• postimiess
        Oikea yrittäjä kirjoitti:

Vakuutukset on keksitty. Niihin maksetaan työkyvyttömyyden ja kuoleman varalle vakuutusmaksua, joilla itse tai vaihtoehtoisesti leski ja lapset elelevät mukavasti.

Tyel on paskin mahdollinen vaihtoehto millekkään. Mutta uskokaa vaan mitä demarihallitus teille suoltaa:D

YEL minimi työtulon mukaan.

Päivärahallinen sairausvakuutus (alkaa heti 1. päivästä päinvastoin kuin lakisääteinen)

Henkivakuutus kunnon kertakorvaussummalla, jonka sijoitustuotoille perhe elää ihan hyvin.

Vanhuuseläkkeen "rahastoin" omiin sijoitusinstrumentteihin.

Minulla on
        - YELiä parempi turva sairauden varalle
        - YELiä parempi turva omaisille kuolemantapauksessa
        - melkoinen varallisuus säästössä jos elän eläkeikään saakka.

• vähän faktaa
        postimiess kirjoitti:

YEL minimi työtulon mukaan.

Päivärahallinen sairausvakuutus (alkaa heti 1. päivästä päinvastoin kuin lakisääteinen)

Henkivakuutus kunnon kertakorvaussummalla, jonka sijoitustuotoille perhe elää ihan hyvin.

Vanhuuseläkkeen "rahastoin" omiin sijoitusinstrumentteihin.

Minulla on
        - YELiä parempi turva sairauden varalle
        - YELiä parempi turva omaisille kuolemantapauksessa
        - melkoinen varallisuus säästössä jos elän eläkeikään saakka.

YEL minimi on rahan hukkaan heittämistä = antaa saman toimeentulon kuin peruspäiväraha.

Paljonko maksat kyseisestä päivärahallisesta sairauskuluvakuutuksesta?

Jos maksaa YELiä 30000 euron työtulon mukaan, kertyy eläkettä reilut 20000 euroa vuodessa. Maksetut eläkemaksut saa kokonaan takaisin reilun 12 eläkevuoden kohdalla.
        Jos sama yrittäjä invalidisoituu vaikka 30 vuotiaana, saa hän loppuelämänsä tuota n. 20000 euron eläkettä.

Faktaa on myös se että jos aikoo kuolla heti eläkkeelle päästyään, menevät maksetut YEL-maksut omalta osaltaan hukkaan.

• postimiess
        vähän faktaa kirjoitti:

YEL minimi on rahan hukkaan heittämistä = antaa saman toimeentulon kuin peruspäiväraha.

Paljonko maksat kyseisestä päivärahallisesta sairauskuluvakuutuksesta?

Jos maksaa YELiä 30000 euron työtulon mukaan, kertyy eläkettä reilut 20000 euroa vuodessa. Maksetut eläkemaksut saa kokonaan takaisin reilun 12 eläkevuoden kohdalla.
        Jos sama yrittäjä invalidisoituu vaikka 30 vuotiaana, saa hän loppuelämänsä tuota n. 20000 euron eläkettä.

Faktaa on myös se että jos aikoo kuolla heti eläkkeelle päästyään, menevät maksetut YEL-maksut omalta osaltaan hukkaan.

Se on totta, että YEL minimi on rahan haaskausta. Mutta YEL on pakollinen, ainoastaan työtulon voi päättää itse.

Vakuutuksen hinta riippuu päivärahan suuruudesta. Kannattaa kilpailuttaa kaikki vakuutusyhtiöt. Itse säästän noin 8000 vuodessa verrattuna siihen että maksaisin YELiä todellisen tulotasoni mukaan.

Eläkeikään on aikaa vielä jäljellä yli 20v. Jos sijoitukseni tuottavat pitkäaikaiselle osakesäästämiselle tyypillisesti keskimäärin 10% vuodessa on pääomaa kertynyt noin 600.000 eur, joka diskontattuna oletettuun rahan arvon heikkenemiseen, on nykyrahassa vajaa 400.000.

Tuo pääomahan tuottaa myös jo eläkkeelle jäätyäni, joten elän ihan kohtuullisesti koroilla pääomaa tarpeen mukaan nakertaen.

• hinta kiinteä
        postimiess kirjoitti:

Se on totta, että YEL minimi on rahan haaskausta. Mutta YEL on pakollinen, ainoastaan työtulon voi päättää itse.

Vakuutuksen hinta riippuu päivärahan suuruudesta. Kannattaa kilpailuttaa kaikki vakuutusyhtiöt. Itse säästän noin 8000 vuodessa verrattuna siihen että maksaisin YELiä todellisen tulotasoni mukaan.

Eläkeikään on aikaa vielä jäljellä yli 20v. Jos sijoitukseni tuottavat pitkäaikaiselle osakesäästämiselle tyypillisesti keskimäärin 10% vuodessa on pääomaa kertynyt noin 600.000 eur, joka diskontattuna oletettuun rahan arvon heikkenemiseen, on nykyrahassa vajaa 400.000.

Tuo pääomahan tuottaa myös jo eläkkeelle jäätyäni, joten elän ihan kohtuullisesti koroilla pääomaa tarpeen mukaan nakertaen.

Vakuutusyhtiön kilpailutuksella ei voi YELin osalta säästää senttiäkään. Joka yhtiössä on täsmälleen samat hinnat. Ainoa tekijä mikä hintaan vaikuttaa on työtulon määrä ja sen voi käytännössä itse päättää.

Kaikkien muiden vakuutuslajien osalta on hinnoissa eroja.

• postimiess
        hinta kiinteä kirjoitti:

Vakuutusyhtiön kilpailutuksella ei voi YELin osalta säästää senttiäkään. Joka yhtiössä on täsmälleen samat hinnat. Ainoa tekijä mikä hintaan vaikuttaa on työtulon määrä ja sen voi käytännössä itse päättää.

Kaikkien muiden vakuutuslajien osalta on hinnoissa eroja.

Vakuutuksen kilpailuttamisella tarkoitin edellisen kysyjän kysymää päivärahalllista sairas ja tapaturmavakuutusta.

• eikös näin

Olishan se jotain kun saisi itse panna tuon summan kasvamaan korkoa, MIKSI IHMEESSÄ PITÄÄ OLLA NOITA ELÄKE-VAKUUTUSYHTIÖITÄ?
      - Jokin sos.maksu vain valtiolle ja valtio pitäis perusturvan yllä.

• että...

Niillä eläkemaksuilla, joita sinä maksat maksetaan tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeitä, eikä niitä suinkaan laiteta sinua varten talteen.

Sinun eläkemaksusi maksetaan ( suurimmaksi osin ) tulevien sukupolvien eläkemaksuista.

Jos et maksaisi eläkemaksuja vaan laittaisit ne itse kasvamaan, eivät tällä hetkellä eläkkellä olevat saisi eläkkeitään.

• niin vissiin
        että... kirjoitti:

Niillä eläkemaksuilla, joita sinä maksat maksetaan tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeitä, eikä niitä suinkaan laiteta sinua varten talteen.

Sinun eläkemaksusi maksetaan ( suurimmaksi osin ) tulevien sukupolvien eläkemaksuista.

Jos et maksaisi eläkemaksuja vaan laittaisit ne itse kasvamaan, eivät tällä hetkellä eläkkellä olevat saisi eläkkeitään.

"Niillä eläkemaksuilla, joita sinä maksat maksetaan tällä hetkellä eläkkeellä olevien eläkkeitä, eikä niitä suinkaan laiteta sinua varten talteen.

Sinun eläkemaksusi maksetaan ( suurimmaksi osin ) tulevien sukupolvien eläkemaksuista. "

Kas, siinähän ne YEL:n pääongelmat tuli tiivistettynä. Kiitos.

• varten

Suomen eläkejärjestelmä on rakennettu juuri teidänkaltaisia varten. Jos ihmiset saisivat vapaasti itse valita eläkemaksunsa ja sijoituskohteensa olisi se lopun alkua. Suurin osa kansalaisista ei tajuaisi sijoittaa rahaa eläkettä varten ja sitten eläkeaikana kituuttaisivat leipäjonoissa ja nukkuisivat asuntoloissa.

Nykysysteemiä voisi kyllä kehittaa ja antaa kansalaisille jonkinlaisen mahdollisuuden päättää minkälaisella riskillä omaa TyEL/YEL rahastoa sijoittaisi.

• rusinoita soppaan

Mikä ihme YEL vakuutuksessa on vikana kun sitä niin kovin moititaan? ainakin minulla maksu on samaa luokkaa kuin palkansaajan TYEL maksu. Osa yrittäjistä naukuu ettei ole varaa maksaa omaa eläkettä ja sitten vanhana nuristaan kun eläke jäi niin pieneksi. Onkohan ammattitaidossa vikaa jos omaa osaamistaan joutuuu myymään niin halvalla ettei saa kuluja peittoon tinkimättä omasta eläketurvastaan? Jos yritys pyörii sillä tasolla ettei omaa eläkettä ole vara maksaa kannattaa mennä palkkatöihin yrittäjälle joka hommansa osaa.

• Yritteliäskö
        rusinoita soppaan kirjoitti:

Mikä ihme YEL vakuutuksessa on vikana kun sitä niin kovin moititaan? ainakin minulla maksu on samaa luokkaa kuin palkansaajan TYEL maksu. Osa yrittäjistä naukuu ettei ole varaa maksaa omaa eläkettä ja sitten vanhana nuristaan kun eläke jäi niin pieneksi. Onkohan ammattitaidossa vikaa jos omaa osaamistaan joutuuu myymään niin halvalla ettei saa kuluja peittoon tinkimättä omasta eläketurvastaan? Jos yritys pyörii sillä tasolla ettei omaa eläkettä ole vara maksaa kannattaa mennä palkkatöihin yrittäjälle joka hommansa osaa.

"Mikä ihme YEL vakuutuksessa on vikana kun sitä niin kovin moititaan"

Suurin ongelma on se, että se on TÄYSIN hallituksen varassa mitä sille rahalle tehdään. Jos maksat yelliä ja kuvittelet pääseväsi 62-vuotiaana eläkkeelle, niin hallitus voi aivan hyvin (ja tulee niin tekemään lähivuosina) nostaa eläkeikää vaikka 66 vuoteen. Et siis pysty itse vaikuttamaan siihen, miten ja koska tuon rahan käytät. Sensijaan osakkeisiin, kiinteistöihin tms. sijoittaminen on turvallista ja joustavaa, sen omaisuuden käytöstä päätät itse.

• Kumpulainen sepi

sitten eläkeaikana kituuttaisivat leipäjonoissa ja nukkuisivat asuntoloissa.........

Ja poikkeeaa millä tavalla nykyisestä??

Paitsi kaikki leipäjonossa ei ole eläkeläisiä..

• OrjuusRulettaa

Yel on yhtä eri asia kuin Tyel, samoin kuin palkansaajan rooli verrattuna yrittäjään. Palkansaaja saa rahaa siitä, että tuottaa koulutettuna omassa roolissaan lisäarvoa yritykselle yhdessä muiden kanssa ja yritys menestyy. Hän saa siitä rahaa suhteessa helposti, joten mikäpäs siinä. Näin karrikoidusti. Maksakoot Tyeliä niin paljon kuin huvittaa ja neljältä himaan..

Yrityksistä 98,9 % on pienyrityksiä. Yksin tai pienessä porukassa pakertaminen on raskaampaa, veemäisempää ja saavutettaessa suomen keskipalkkalaisen määrä tulosta eli rahaa, työn vaativuus on huomattavasti enemmän suhteessa palkansaajaan.

Rooleja on enemmän, mutta vastuualueen ja työn vaativuuden mukaan palkka on eri paria..

Yrittäjyys suomessa ei ole todellista yrittäjyyttä, vaan "Suomi Finland Group" nimisen suuryrityksen franchising ketjun alaisuudessa työskentelemistä. Kaikesta myymästämme lähtee arvonlisävero rojaltimaksuna valtiolle. Kun olen yrittäjänä tehnyt pitkään markkinointityötä saadakseni tilaisuuden toimia myyjänä, hetken kuluttua löydän itseni suorittavasta portaasta saadakseni ilon toimia tämän jälkeen kirjanpitotehtävissä.

Kun olen suorittanut näiden eri ammattialojen työtehtävät sopivassa järjestyksessä, ja maksanut valtion rojaltit, on yritykseni tilillä summa rahaa. Ne eivät ole minun rahojani. Jos haluan antaa ne itselleni, on niistä maksettava sivukuluja valtiolle ja kaikesta mitä sivukulujen ja maksatuksen aiheuttamien kirjanpitokulujen jälkeen jää jäljelle, maksan vielä Suomi Finland Groupille henkilökohtaisia tuloveroja!

Jiihaa!

Jos yrittämisen idea on kerta tehdä sitä hulluuttaa menestymisen toivossa, niin miksi vaivalla ansaitut eurot ryövätään, eikä anneta mahdollisuuksia menestyä. Miten voi kasvaa, kun aika ei riitä tekemään niin paljoa tunteja, että niiden perusteella säästetyt rahat voitaisiin investoida yritystä kasvattamaan. Kaikki kun eivät ole korkeasti palkattuja konsultteja, joiden tunnit juoksee päiväunillakin..

Meidät yrittäjät pakotetaan työntekijän rooliin, mutta vaaditaan kantamaan kaikki vastuu.

En minä halua eläkkeelle koskaan, enkä lopettaa työntekoa! Mutta en minä halua tehdä sen takia x määrää enempää töitä kuukaudessa että saisin jonkun perusteettoman valtion keksimän yrittäjän eläkevakuutuksen maksettua, jonka suuruuden määrittäminenkin on jo itsessään täynnä porsaanreikiä.

Olen vuosia taistellut YEL in maksamattomuuden puolesta. Joskus olen maksanut takautuvasti, nyt en taas useampaan vuoteen. Enkä maksa! Ei mitään järkeä. Parempi lähteä Viroon yrittämään. Mutta vasta ensi vuoden alusta. Sitä ennen tuhlaan kaikki rahani yrityksen tililtä johonkin, ettei tarvitse maksaa voittoveroa..

Ystävällisin terveisin
      Kolmikymppinen yrittäjä

• YrittäjäksiSiirtynyt

Miksi ihmeessä olet yrittäjä, jos se on noin vaikeaa ja ankeaa? Mene työntekijäksi!

Itse olen varsin tyytyväinen yrittäjän asemaan Suomessa ja ansaitsen selvästi paremmin työtuntia kohden (täysmääräisen YEL-maksun jälkeen) nyt yrittäjänä verrattuna työntekijänä oloon (tuli tehtyä puolet työurasta). Entinen työnantajani laskutti työstäni 3-4 kertaa palkkani verran (ALV 0%) asiakkailta. Yrittäjänä on varaa maksaa palkkaa n. 70% laskutuksesta (ALV 0%) eli samalla laskutushinnalla palkkana olisi yli 2-kertainen. Yrittäjän ei tarvitse työllään elättää turhia pomoja ja sihteereitä eikä antaa suurinta osaa tuloksesta sijoittajille. TyEL-maksu on yhtä suuri kuin YEL ja se on kuin pieru Saharassa verrattuna noihin muihin tekijöihin, joilla palkasta tulee yrityksissä laskutushinta.

Yritykset eivät maksa ALV:tä, ne vain keräävät sen kuluttajilta.

• yritystä

minäpä kerron mikä YELissä mättää. Ensinnäkin vakuutusyhtiö pyrkii määräämään sen tason hihasta vedettynä eikä tahdo millään uskoa yrittäjää. Ja kerran sen määrättyään ilmoittaa ettei sitä voi enää alentaa, ainoastaan korottaa. Itselläni oli melkoinen taistelu yhtiötä vastaan tässä asiassa ja lopulta voitin, kumma kyllä.

Toiseksi, YEL on pakollinen ja sitä on maksettava KOKO AJAN vaikka yrittäjä ei tienaisi työllään mitään, siitä hetkestä alkaen kun paperit on kirjoitettu. Useimmat yrittäjät ymmärtävätkin lopettaa firmansa heti kun alkaa näyttää huonolta jotta YEL katkeaisi. YEL muodostaa kammottavan rasitteen yrittäjälle koska se on kausivaihteluista riippumaton ja tunnoton.

Kolmanneksi, YELin suoma eläkeansio on kovin vaatimaton. JOkainen joka YELiä maksaa voi ottaa kätöseensä taskulaskimen ja toiseen kätöseen yhtiönsä lähettämän eläketuloarvion. Siitä sitten naputtelet numerot ja vertaat kuinka paljon joudut maksamaan jotta saat heidän lupaamansa eläkkeen. Huomaat että kun olet 30 v maksanut YELiä ja pääset eläkkeelle olet nimellismaksuilla rahoittanut jotakuinkin 30 v eteenpäin eläkkeitä. Yhtiö kuitenkin sijoittaa maksut ja tienaa korot sille vuosikymmenien aikana kuten sinäkin tekisit jos ne fyrkat olisivat sinun tililläsi. Hyötysuhde jää huonoksi koska juuri kukaan ei, sori siitä, elä 30 v eläkkeelle päästyään. Lisäksi yhtiöt saavat vielä valtion budjetista huomattavat summat erityisesti yrittäjäeläkkeiden maksamista varten! Se siitä huolimatta että yrittäjät ovat ne jo yli 100% maksaneet. Tarkistakaa valtion budjetista jos ette usko.

Jos YEL menisi kuten TEL ym. eli eläkemaksuja maksettaisiin sen mukaan mitä kulloinkin palkoja maksettaisiin, yrittäjien tilanne helpottuisi merkittävästi, erityisesti kaikkein pienimmillä yrittäjillä.

• Kyllä_mulla

Onnistui helposti tuo yellin pienentäminen.
        Ihan samalla lailla kuin sen nostaminen.
        Kyllä yellin voi myös lopettaa kun ilmoitta ettei tee enään töitä yrityksessä.

Tuolla yhdessä ketjussa yksi yrittäjä rutisi kun eläkettä ei ollut kertynyt vuosilta joilta ei ollut maksanut yelliä.

Mulla tuli tilanne yksi vuosi etten voinut maksaa itselle palkkaa, yellin pidin kuitenkin normaalitasoisena jotta saisin saisrasturvan pysymään kunnossa.

Niin ja kannattaisiko se yritys lopettaa jos vuodesta toiseen on tilanne että yelli vie kaikki rahat.
        Silloinhan yrityksen veloituksessa on sattunut virhe (liian pieni kate).

• olikoviisasta

Vielä yksi näkökohta:
      Jos joudut vanhuksena hoitolaitokseen sinulta otetaan hoitopäivämaksu tulojen mukaan. Jos olet maksanut paljon YEL maksuja ja sinulla on suuri YEL-eläke se menee kaikki hoitopäivämaksuihin (150€/kk jätetään.) Jos olet sijoittanut YEL maksuissa säästetyt maksut omiin sijoituskohteisiisi ne ovat varallisuutta, joka tänä päivänä ei vaikuta hoitopäivämaksuihin, osakesalkku jää perikunnalle, joka kiittää. Kun tulevaisuudessa myös varallisuus huomioitaneen hoitopäivämaksuissa, heivaat sen osakesalkun ennakkoperintönä perillisille, jotka taas kiittävät.

• Muuten_hyvä

Nyt voimaan astunut palveluseteli romuttaatuonkin systeemin.
        Esim. äitini palvelusetelin arvo on reilu 90€/vrk.
        Hoitopaikan hinta on kuitenkin lähes 4000€
        Nykyään ei enään lasketa jääkö muuhun mitään.

Jos taasen heittäydyt aivan köyhäksi niin sijoittavat jonnekkin vuodeosastolle.

Eli tulosi pitää olla todella hyvät jotta jää jotain kulujen jälkeen.
        Tai lapsesi maksavat erotuksen niin saat olla kunnon paikassa.

Tätä on nykyaika

• olikoviisasta

Minulla on kokemusta tästä asiasta. Samassa hoitopaikassa toinen maksaa hyvästä eläkkeestään yli 3200€/kk toinen alle 1000 €/kk eläkkeellä oleva sen vajaan tonnin.
        Kaikki hoito ja käytettävissä olevat tilat ja ruuat sekä palvelut aivan samat.
        Millä perusteella nuo hoitopaikat mahtavat mennä, onko sukulaisuussuhteilla jotain merkitystä. Ovatko hoitopaikan valintaperusteet läpinäkyvät.

• keka.tietaako

Taitavat tehdä aluksi hoitoarvion, jonka perusteella joko lisäävät kotipalveluja tai sitten passittavat hoitoon, minne potilas haluaa, tietenkin jos on tilaa. Sitten jos arvioitsijan mukaan haluaa hoitoon, niin käyttää sitten yksityisiä palveluja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1279
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1143
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      915
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe