Jännittää autolla ajaminen piiitkästä aikaa...

mifu

Tänään olen sitten menossa poliisilaitokselle kyselemään ajokortin päivittämistä. En ole ajanu autolla yli kuuteen vuoteen ja kortti on menny umpeen 2005, joten inssi on ilmeisesti edessä. Epilepsian takia sain ajokiellon vuonna 2003 vuodeksi, mutta sen jälkeen olisin kyllä saanu ajaa. En vain uskaltanu. Asun ihan keskustassa, joten autoa en ole tarvinnut ja perhe kuskannu, jos ollu tarvetta. Nyt kuitenkin haluan itsenäisyyttä ja alkaa taas itse ajaa ja mennä silloin kun itse haluan, eikä olla muiden ehdoilla. Jännittää kuitenkin kovasti, että mitenköhän taas autolla ajaminen lähtee sujumaan...Jos teillä on kokemuksia autolla ajosta pitkän tauon jälkeen, niin kertokaa! Epilepsiakohtauksen pelko on tietysti aina myös mielessä vaikka niitä ei nyt ole ollutkaan.

7

1058

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Telle

On myös mahdollista ottaa ylimääräisiä ajotunteja autokoulusta, totuttauttaumiseen siis. Minullakin kohta edessä sama juttu. Ei si
      inä kaiketi erillistä inssiä vaadita? Näin minulle ainakin sekä neurologini että autokoulon asiantunji sanoivat. Olen ollut ajamatta 5 vuotta. 4.4.09 pääsen pälkähästä, jos luoja suo ;)

Toivottavasti asiasi hoituu; useinkin autokoulutunnit auttavat. Muisti palauu ja itseluottamus kasvaa!

Tsemppiä!

• mzuri

Mulla oli kortti hyllyllä kolme vuotta, joka on poliisin mukaan sellainen aika, että on suoritettava kirjallinen ja inssi, että saa kortin takaisin. Kun tuli vuosi kohtauksetonta aikaa täyteen leikkauksen jälkeen, menin hakemaan poliisilaitokselta korttia. Sain kaksi kuukautta aikaa suorittaa nuo vaadittavat testit. Koko sen kaksi kuukautta mulla oli kuitenkin kortti ja sain ajaa. Siinä tuli sitten harjoiteltua, mutta on se aika kummallista, että ajaa saa sen kaks kuukautta ja sen jälkeen viimeistään on läpäistävä kirjalliset ja inssi. Mietin vain itsekseni, että jos istuu vankilassa kolme vuotta ja vapauduttuaan haluaa ajaa, on suoritettava kyseiset testit. Onhan sekin jonkinlainen bisnes autokouluille. Eri asia vain se, kuinka moni uudelleen suorittaa...

• Telle
        mzuri kirjoitti:

Mulla oli kortti hyllyllä kolme vuotta, joka on poliisin mukaan sellainen aika, että on suoritettava kirjallinen ja inssi, että saa kortin takaisin. Kun tuli vuosi kohtauksetonta aikaa täyteen leikkauksen jälkeen, menin hakemaan poliisilaitokselta korttia. Sain kaksi kuukautta aikaa suorittaa nuo vaadittavat testit. Koko sen kaksi kuukautta mulla oli kuitenkin kortti ja sain ajaa. Siinä tuli sitten harjoiteltua, mutta on se aika kummallista, että ajaa saa sen kaks kuukautta ja sen jälkeen viimeistään on läpäistävä kirjalliset ja inssi. Mietin vain itsekseni, että jos istuu vankilassa kolme vuotta ja vapauduttuaan haluaa ajaa, on suoritettava kyseiset testit. Onhan sekin jonkinlainen bisnes autokouluille. Eri asia vain se, kuinka moni uudelleen suorittaa...

Minä taidankin kuulua erikoisjoukkoon ;) Minulta ei koskaan otettu korttia fyysisesti pois, kerrottiin vain, että ajokielto on päällä niin kauan kuin kohtauksia on (sen kai taujuaa jokainen). Tuollahan se on henkkarina "lompsassa" pyörinyt koko ajan; kerran sen uusinkin, kun minut ryöstettiin keskellä kirkasta päivää kauppatorilla.

Viime neurologikäynnillä kysyinkin, miksi minulta ei ole otettu korttia pois; neurologi vain naurahti ja sanoi, että kaiketi minun on ajateltu olevan niin fiksu, etten lähde "sooloilemaan". No jaa, se oli kaiketi tarkoitettu vitsiksi. Tapaukseni on varmaankin vahinko.

Mitenkähän viranomaiset valvovat niitä ihmisiä, jotka muuten vain eivät aja vuosikausiin ja sitten yhtäkkiä elämäntilanteen muututtua joutuvat uudelleen ratin taakse? Minulla oli kerran minua huomattavasti vanhempi kollega Oulussa, joka ei ollut ajanut 10 vuoteen, mutta joutui sitten hätätilanteessa rattiin miehensä loukkaantumisen takia.

• mzuri
        Telle kirjoitti:

Minä taidankin kuulua erikoisjoukkoon ;) Minulta ei koskaan otettu korttia fyysisesti pois, kerrottiin vain, että ajokielto on päällä niin kauan kuin kohtauksia on (sen kai taujuaa jokainen). Tuollahan se on henkkarina "lompsassa" pyörinyt koko ajan; kerran sen uusinkin, kun minut ryöstettiin keskellä kirkasta päivää kauppatorilla.

Viime neurologikäynnillä kysyinkin, miksi minulta ei ole otettu korttia pois; neurologi vain naurahti ja sanoi, että kaiketi minun on ajateltu olevan niin fiksu, etten lähde "sooloilemaan". No jaa, se oli kaiketi tarkoitettu vitsiksi. Tapaukseni on varmaankin vahinko.

Mitenkähän viranomaiset valvovat niitä ihmisiä, jotka muuten vain eivät aja vuosikausiin ja sitten yhtäkkiä elämäntilanteen muututtua joutuvat uudelleen ratin taakse? Minulla oli kerran minua huomattavasti vanhempi kollega Oulussa, joka ei ollut ajanut 10 vuoteen, mutta joutui sitten hätätilanteessa rattiin miehensä loukkaantumisen takia.

oli se, että useamman kohtauksettoman vuoden jälkeen sain yhtäkkiä kesken ajon kohtauksen. Mitäs siinä, metsään meni että pölähti. Onneksi vauhtia ei ollut paljon. Mitään ei mulle tullut, mutta auto meni romuttamolle. Siinä koppiautossa istuessani puhallutuksen jälkeen sanoin, että sain varmasti epilepsiakohtauksen. Mulla nimittäin oli auratunne, mutta en voinut uskoa, että se kohtaus tosiaan pitkän hiljaiselon jälkeen tulee. Siinä tilanteessa multa siis kortti lähti. Piti toimittaa lääkärinlausunto sitte vielä perään.

Näin siis minulla. Ymmärtääkseni muussa tapauksessa ei korttia siis pois oteta. Ajo-oikeus kyllä lähtee. Aurinkoista kevättä kaikille! :)

• jvvantaa

Joo jännittää varmast , itse havahduin auton nokka kasassa , moottori tulessa poliisit ambulanssi ja paloauto ympärillä , mutta elämä voitti ja taas ollaan liikenteessä kaikesta alkujännityksestä huoklimatta , joten ei syytä huoleen. t j v v

• Turvallista matkaa...

No osta nyt ensin turvallinen auto ja ajele taajamassa niin nopeudet pysyy pienenä. Isolla katumaasturilla ei hirveän pahasti käy, jos törmää alle 50 km/h:n nopeudessa.

Ja muista ottaa kasko uusarvolunastuksella niin ei tule isoja taloudellisia menetyksiä.

Ja jos olo on huono, älä mene rattiin.

• Hugo.

Ei isoa vaan mahdollisimman pieni auto, että ei sivulliset saa vaurioita kolarissa. Jos ei muita ole teillä, niin sama ajaa isolla. Tosin harvassa taitaa olla sellaiset tiet.

Eli jos pitäisi ostaa auto turvallinen, niin pieni ja siihen kaikki turvatyynyt. Moottoripyörä on myös ok, sillä ei helposti muita vahingoita vaan loukkaa yleensä itsensä ainakin pahiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4537
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      142
      3473
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1970
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      69
      1921
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      120
      1050
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      131
      963
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      837
    Aihe