Englantilaisen filologian opiskelu?

millaista?

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että olen tällä hetkellä opiskelemassa täysin väärää alaa. Jotain uutta pitäisi keksiä ja olen aina ollut hyvin kiinnostunut englannin kielstä.

Eli kysymykseni onkin, että millaista on englantilaisen fililogian opiskelu? Onko opetuskielenä pääasiassa englanti? Käydäänkö mitään kursseja suomeksi? Onko kurssit luentoja vai istutaanko luokassa? Vaiko miten? Millaisia kursseja ylipäätänsä esim. perusopintoihin kuuluu? Jne. Kaikenlaista yleistä tietoa haeskelisin..!

6

1097

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      K: Onko opetuskielenä pääasiassa englanti?

      V: Vain ja ainoastaan englanti.

      ---
      K: Onko kurssit luentoja vai istutaanko luokassa?

      V: Melko paljon on (tai ainakin aikoinaan oli, kun opiskelin) pienryhmäopetusta, eli seminaarityyppistä opetusta ja lisäksi ns. tutorial-tyyppisiä kursseja. Tutorial on usein seminaariaryhmääkin pienemmässä ryhmässä tapahtuvaa opetusta. Luentokurssejakin on, mutta aika usein niihin kuului meillä myös oheen harjoitustunnit, jotka saatettiin pitää pienryhmissä. Tosin laitos oli muutenkin niin pieni, ettei luennoillakaan ikinä ollut 25 henkeä enempää.
      ---

      K: Millaisia kursseja ylipäätänsä esim. perusopintoihin kuuluu?

      V: Omissa opinnoissa oli heti ainakin pari tutoriaalia perusopinnoissa, lisäksi oli johdantokurssi kirjallisuusteoriasta, kielioppikurssi, fonetiikan kurssi, 1900-luvun kaunokirjallisuutta käsittelevä kurssi, joku käännöskurssi... enpäs muista enää tarkemmin.

      Yleisesti opinnoista. Opinnot painottuvat englanninkielisiin kirjallisuuksiin, kirjallisuus/kulttuuriteoriaan, kääntämiseen, kielitieteeseen, kielen rakenteeseen ja historiaan. Itse opiskelin Vaasassa, jossa periaatteessa opinnot voi jakaa kolmeen pääryhmään tuon ed. luettelon perusteella: kirjallisuus ja kulttuuri, kääntäminen, kielitiede. Kaikilta aihealueilta voi valita opintoja vapaasti eikä mitään varsinaista "suuntautumisvaihtoehtoa" ole - ei ainakaan ollut. Lopussa sitten pitää hieman rajata ja tehdä syventavien opintojen seminaari ja graduseminaari sen mukaan, minkä aihealueen puitteissa tekee gradunsa. Silloin, kun minä opiskelin, piti tosin syventävien opintojen seminaareja tehdä kaksi, voi olla että nykyisin on muuttunut mm. tutkinnonuudistuksen myötä.

      • millaista?

        Kiitoskia vastauksesta! Olen entistä vakuuttuneempi, että oikeaan paikkaan olen hakemassa.

        Ainoa asia mikä minua tässä arveluttaa on englanninkilen suulliset taitoni. Ajattelen, että kaikki sinne hakeutuvat puhuvat englantia kuin natiivit konsanaan. Toki osaan puhua suhteellisen sujuvasti englantia, muttei se ääntäminen mitään täydellistä ole.. Hmm, siitä olen epävarma. Kirjoittaminen, lukeminen ja kuunteleminen sujuvat kyllä helposti ja vaivattomasti. Onpa minun lukioaikaisia englannin kursseilla kirjoittamiani aineita julkaistukin opettajan toimesta. Ja nyt arveluttaa, että jos pääseekin sisään, niin sitten onkin ihan tuppisuuna siellä taitavien puhujien joukossa.

        Tai sitten olen vain perus-suomalainen ja vähättelen taitojani! :D Toivotaan mielummin niin..


      • fm-englanti
        millaista? kirjoitti:

        Kiitoskia vastauksesta! Olen entistä vakuuttuneempi, että oikeaan paikkaan olen hakemassa.

        Ainoa asia mikä minua tässä arveluttaa on englanninkilen suulliset taitoni. Ajattelen, että kaikki sinne hakeutuvat puhuvat englantia kuin natiivit konsanaan. Toki osaan puhua suhteellisen sujuvasti englantia, muttei se ääntäminen mitään täydellistä ole.. Hmm, siitä olen epävarma. Kirjoittaminen, lukeminen ja kuunteleminen sujuvat kyllä helposti ja vaivattomasti. Onpa minun lukioaikaisia englannin kursseilla kirjoittamiani aineita julkaistukin opettajan toimesta. Ja nyt arveluttaa, että jos pääseekin sisään, niin sitten onkin ihan tuppisuuna siellä taitavien puhujien joukossa.

        Tai sitten olen vain perus-suomalainen ja vähättelen taitojani! :D Toivotaan mielummin niin..

        No, ei sitä natiivin tasolle kyllä moni pääse. Vaikka esim. rakenteet ja ääntäminen osuisivat nappiin niin sitten esim. natiivi-intonaatiota on kyllä kovin hankala, jollei mahdotonkin saavuttaa. Niin ja kyllä niitä virheitä tulee kielen rakenteessa, sanavalinnoissa ja ties missä.

        Ei siis kannatta omaa puhumistaan hävetä - yksi proffakin sanoi aikanaan jotain sen suuntaista, että ihan hyvää että ääntämyksessä vähän "särähtää".


      • engl. filologian opiskelu
        millaista? kirjoitti:

        Kiitoskia vastauksesta! Olen entistä vakuuttuneempi, että oikeaan paikkaan olen hakemassa.

        Ainoa asia mikä minua tässä arveluttaa on englanninkilen suulliset taitoni. Ajattelen, että kaikki sinne hakeutuvat puhuvat englantia kuin natiivit konsanaan. Toki osaan puhua suhteellisen sujuvasti englantia, muttei se ääntäminen mitään täydellistä ole.. Hmm, siitä olen epävarma. Kirjoittaminen, lukeminen ja kuunteleminen sujuvat kyllä helposti ja vaivattomasti. Onpa minun lukioaikaisia englannin kursseilla kirjoittamiani aineita julkaistukin opettajan toimesta. Ja nyt arveluttaa, että jos pääseekin sisään, niin sitten onkin ihan tuppisuuna siellä taitavien puhujien joukossa.

        Tai sitten olen vain perus-suomalainen ja vähättelen taitojani! :D Toivotaan mielummin niin..

        opiskelen kyseistä alaa kolmatta vuotta ja vihaan sitä.. ihan hirveetä ajanhukkaa.


    • Engl. fil. opiskeleva

      Opetuskielenä on pääasiassa englanti, mutta muutamia kursseja on ollut suomeksikin. HY:ssä on ainakin paljon kirjallisuutta, ja kurssien taso on muutenkin aika huono (vertaan siis muiden laitoksen kurssien tasoon). Tunnen kyllä opiskelevani täysin oikeaa alaa, mutta välillä tosiaan tuskastuttaa mm. opetuksen huono taso (ei tietenkään koske kaikkia opettajia tai kursseja, mutta valitettavan monia). Kurssit on pääasiassa joko luentoja tai pienryhmäopetusta. Pienryhmissä/seminaareissa on läsnäolopakko. Kannattaa katsoa kurssikuvauksia yliopiston nettisivuilta. HY:ssa muuttuvat tutkintovaatimukset kuluvan lukuvuoden jälkeen, joten vaikea sanoa mitä ensi vuonna tulee. Perusopinnoissa tällä hetkellä vallitsevat tutoriaalit, on myös kielioppia ja käännöskursseja. Aineopinnoissa on kirjallisuutta, käännösharjoituksia, vapaavalintaisia kursseja, kielioppikurssi, kandidaatintutkielman teko jne. Toivottavasti on jotain apua!

      • engl. opiskelija

        Rohkenen olla aika lailla eri mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Itse englannin laitoksen lisäksi kolmella muulla laitoksella opiskelleena pidän englannin laitoksen opetusta pääosin yhtä hyvänä tai parempana kuin muilla laitoksilla. Tutkintovaatimuksia voisi kyllä viilata vähän mielenkiintoisemmiksi, mutta itse opetukseen olen ollut tyytyväinen (oikeastaan vain yhtä/kahta poikkeusta lukuunottamatta).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      277
      3090
    2. 201
      2876
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      70
      2464
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      221
      1936
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      13
      1378
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1298
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    10. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      160
      1213
    Aihe