Olen käynyt gastroskopiassa ja eipä sekään varmistanut, onko vaiko ei refluksitautia mulla.
Granuloomia löytyi, mitkä voisivat liittyä sarkoidoosiin tai Crohnin tautiin. Mutta lääkäri meinasi joidenkin testien mukaan, muutama verikoe ja keuhkokuva, ettei näyttäis sarkoidoosi olevan.
Voiko olla refluksitaudissa granuloomia? Lääkärin mukaan ei liity siihen. Meinasi, että voivat jäädä selvittämättäkin.
Myös iholta aiemmin leikattu granulooma.
Kaikkein eniten vaivaa kuitenkin palan tunne kurkussa. Vatsaoireita on jonkin verran, kuten ilmavaivoja ja uloste välissä tosi löysää sekä jotenkin limaista tai vetistä.
Pahoinvointia silloin tällöin.
Mikähän mulla on?
Miten refluksitauti todetaan?
9
1460
Vastaukset
- samasta parantunut
Refluksitaudista kyselit? Itselläni oli monet vuodet ja todella paha sellainen.
Aina, kun laskin pääni alas, eli vaikka sidoin kenkien nauhoja tuli väkevä mahaneste suuhun.
Sitten sain tähystyksen yhteydessä lääkkeen Zolts ja söin kuurina, kutenlääkäri antoi ohjeen.
Nyt ole terve siltäosin, vaikka vaivoja vielä on, vaikka muillekin antaa.
Silloin elämä tuntui todella kurjalle, kun se refluksi tauti oli jokapäiväistä.
Vältä rasvansyöntiä mahdollisimman paljon.
Syö pieniä aterioita useamman päivässä, kuin pari isoa.
Joudun syömään paljon Buranaa, mikä on myrkkyä,
mutta nyt olen vuodenverran ollut terve siltäosin.
Toivotan sinulle hyvää alkanutta kevättä ja pidä mieli korkealla, se on paras lääke moneen vaivaan - Laryngo
saattaa esiintyä granuloomia kurkun alueella (lähinnä miehillä) mutta siihen liittyy myös muita osatekijöitä (kova äänenkäyttö). Tämä siis kurkun puolella, ei vatsassa niinkuin ilmeisesti sinulla on.
Taitaa ainakin kurkunpään refluksista kärsivillä olla aina välillä sitä palan tunnetta kurkussa. Se ei ole kyllä mikään kiva tunne - itsellä oli se myös alussa syödessäkin (se laskettiin itse asiassa jo sitten nielemisvaikeudeksi). Kaikenlaista lihaskiristystä saattaa helpottaa alueen (kurkun, äänihuulten, kielen, purentalihasten)erikoisharjoitukset ja äänihieronta. Ja tietty kaikki muukin refluksin provosoimista minimoivat jutut.
Koita kestää vaikka varmaa diagnoosia ei tulekaan!
Sanoko lääkäri sinulle mitään jatkosta vai
jäikö se kokonaan auki? Puhuko lääkäri mitään ph- mittauksesta?- potilas-
sanoi sisätautilääkäriin informoivansa. Ja sen jälkeen sitten joitakin verikokeita otetaan, mitä ei ole vielä otettu sekä spirometria. Mutta lääkäri sanoi todella niin, ettei granuloomia olisi refluksissa. Itse kyllä olen lukenut netistä sellaistakin kokemusta, että niitä olisi.
Aika nuori lääkäri.
Ei puhunut mitään ph:sta, mutta laskosta puhui.
En tiedä tarkalleen, missä kaikkialla niitä granuloomia on. Mutta esim kerran juotuani maitoa puhkes joku rakkula kurkussa, kun tuli verta. Tuosta puhuin kurkkulääkärille ja hän sanoi, ettei se ole vaarallista ja että ne rakkulat on niin pieniä, ettei niitä voi nähdä edes. Tuo ennen kuin gastroskopiaa oltiin edes tehty.
Mutta todella ärsyttävää, jos tuosta palan tunteesta ei voi edes päästä eroon. Lisätäkseni vielä, hieman suun oikealla puolella limakalvo tuntuu erilaiselta kuin vasemmalla. Kenties turvonnut hiukkasen. Myös oikea sierain tahtoo olla tukossa. Laulaminen ei tunnu ihan normaalilta, ääni ei lähde samalla tavalla kuin ennen. Mutta sillä ei liene merkitystä.
Itseäni häiritsee siis eniten se palan tunne kurkussa sekä epäilys, josko ne suurentuneet imusolmukkeet olisivat taustalla tai ainakin merkkinä jostakin. (kutinaa on myös eri puolilla kehoa) - Laryngo
potilas- kirjoitti:
sanoi sisätautilääkäriin informoivansa. Ja sen jälkeen sitten joitakin verikokeita otetaan, mitä ei ole vielä otettu sekä spirometria. Mutta lääkäri sanoi todella niin, ettei granuloomia olisi refluksissa. Itse kyllä olen lukenut netistä sellaistakin kokemusta, että niitä olisi.
Aika nuori lääkäri.
Ei puhunut mitään ph:sta, mutta laskosta puhui.
En tiedä tarkalleen, missä kaikkialla niitä granuloomia on. Mutta esim kerran juotuani maitoa puhkes joku rakkula kurkussa, kun tuli verta. Tuosta puhuin kurkkulääkärille ja hän sanoi, ettei se ole vaarallista ja että ne rakkulat on niin pieniä, ettei niitä voi nähdä edes. Tuo ennen kuin gastroskopiaa oltiin edes tehty.
Mutta todella ärsyttävää, jos tuosta palan tunteesta ei voi edes päästä eroon. Lisätäkseni vielä, hieman suun oikealla puolella limakalvo tuntuu erilaiselta kuin vasemmalla. Kenties turvonnut hiukkasen. Myös oikea sierain tahtoo olla tukossa. Laulaminen ei tunnu ihan normaalilta, ääni ei lähde samalla tavalla kuin ennen. Mutta sillä ei liene merkitystä.
Itseäni häiritsee siis eniten se palan tunne kurkussa sekä epäilys, josko ne suurentuneet imusolmukkeet olisivat taustalla tai ainakin merkkinä jostakin. (kutinaa on myös eri puolilla kehoa)se palan tunne häipyi - luultavammin tulehduksen
pienenemisen myötä. Oletan myös noilla äänihuuli ym harjoituksilla olevan osaa asiaan (tein niitä kyllä jo aikaisemminkin äänityöni vuoksi). Huomaatko mitään vaihtelua siinä (esim lääkityksellä ja ilman)?
Voishan se palantunne olla ihan tavallisesta (monista)eri syistä johtuvasta lihasjännityksestäkin (toisella hartiat tai niska, toisilla kurkku/kaula/purentalihakset) eikä välttämättä tarvi olla minkään taudin oire?
Kilpirauhaskoe ja kaulan ultra ainakin tuo tiettyä varmuutta asiaan tuosta kaulan alueelta.
Kuinka noita suurentuneita rauhasia yleensä tutkitaan?
Kurkkulääkärilä olet varmaan jo käynytkin. Kerroitko noista laulamiseen liittyvistä asioista (eriasteiset äänivaivat on hirveän yleisiä kurkkurefluksista kärsivillä)?
Voihan ne mennä myös tietenkin tekniikankin ympäristön piikkiin. - potilas-
Laryngo kirjoitti:
se palan tunne häipyi - luultavammin tulehduksen
pienenemisen myötä. Oletan myös noilla äänihuuli ym harjoituksilla olevan osaa asiaan (tein niitä kyllä jo aikaisemminkin äänityöni vuoksi). Huomaatko mitään vaihtelua siinä (esim lääkityksellä ja ilman)?
Voishan se palantunne olla ihan tavallisesta (monista)eri syistä johtuvasta lihasjännityksestäkin (toisella hartiat tai niska, toisilla kurkku/kaula/purentalihakset) eikä välttämättä tarvi olla minkään taudin oire?
Kilpirauhaskoe ja kaulan ultra ainakin tuo tiettyä varmuutta asiaan tuosta kaulan alueelta.
Kuinka noita suurentuneita rauhasia yleensä tutkitaan?
Kurkkulääkärilä olet varmaan jo käynytkin. Kerroitko noista laulamiseen liittyvistä asioista (eriasteiset äänivaivat on hirveän yleisiä kurkkurefluksista kärsivillä)?
Voihan ne mennä myös tietenkin tekniikankin ympäristön piikkiin.taitaa hieman olla eroa sillä, otanko lääkettä vai en. Kun tuo lääke määrättiin, ensimmäiset kaksi viikkoa söin halvempaa versiota eikä mitään muutosta. Mutta seuraavat kaks ja tuntui hieman olevan vastetta.
Kerroin kyllä laulamisesta. Jännä, etteivät määrää minnekään kaulaultraan tms. Joka tapauksessa sitkeää limaa oikealle puolelle kurkkua ilmaantuu jostakin. Imaisen syljen sieltä ja sylkäisen, silloin tällöin tulee ihan valkoisia paukkuja tai valkoista syljessä. Tuo lienee hiivatulehdusta. Hiivatulehdukseen olenkin syönyt jo useammat kuurit. Ja kolmea eri lääkettä. - refluksi
kurkussa ja puhun kovalla äänellä,en sitä itse aina huomaa vaan muut huomauttaa.
Tämän päivä lehdessä oli ilmoitus,että refluksi voidaan todeta verikokeella ja muut vatsavaivat esm.heliko,ilman tähystystä.
Oliskohan toimiva juttu,siinä lukee,että nyt helppo tutkimus. - gastropanelin/view
refluksi kirjoitti:
kurkussa ja puhun kovalla äänellä,en sitä itse aina huomaa vaan muut huomauttaa.
Tämän päivä lehdessä oli ilmoitus,että refluksi voidaan todeta verikokeella ja muut vatsavaivat esm.heliko,ilman tähystystä.
Oliskohan toimiva juttu,siinä lukee,että nyt helppo tutkimus.tutkimusta? mikä lehti?
- olitko
sinä nainen vai mies ?
- potilas-
Olen nainen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "904219Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293203No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10939
- 134931
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770