Hei kaikki! Haluan aloittaa kertomalla että arvostan isovanhemmuutta erittäin paljon. Minulla ei ole vielä omia, mutta puolisollani on. (Uusperhe) Minulla ei ole mitään lapsenlapsien perheitä vastaan, aivan ihania ihmisiä, rakastan heitä kuin omiani.
Mutta: olen joka ainoan vierailun jälkeen täysin loppu. Maantieteellisen etäisyyden vuoksi perhe joutuu olemaan meillä aina vähintään koko viikonlopun. Muita yöpymisvaihtoehtoja ei ole. Me emme myöskään voi tässä erittelemättömistä syistä käydä heillä, eli tämä on ainoa tapaamisvaihtoehtomme. Pelkään jo etukäteen näitä vierailuja ja tarvitsisin kyläilyn loputtua viikon lomaa. Kyse ei ole mistään yhdestä tietyst asiasta,joka rassaa, vaan koko kaaoksesta. Yöitkuista, pienissä tiloissa pyörimisestä, kuskauksista (heillä ei autoa), kaiken ruokatouhun ym organisoinnista. Koen olevani puun ja kuoren välissä. En tietenkään voi estää heitä tulemasta mutta vuosien varrella en ole keksinyt myöskään miten ne eivät verottaisi voimiani äärirajoille. Kohtalotovereita kuulisin mielelläni? Miten jaksaa sopeutua tilanteeseen, jota ei voi muuttaa.
Voimien rajallisuus
14
1301
Vastaukset
- vaihtoehtoja
Miten sopeutua tilanteeseen, jota ei voi muuttaa? Siinäpä se villakoiran ydin onkin.
Miten tarkasti se viikonloppu on sitten aikataulutettu? Joudutko tekemään kaiken yksin ja passaamaan vieraita, vai onko kyse enemmän henkisestä paineesta? Ajattelin vain, että kannattaisi mennä enemmän korvakuulolta, kuin suunnitella mitään erityistä. Ruokahuoltokaan ei ole ongelma, jos vaikka tekee tarpeeksi ruokaa etukäteen pakastimeen jne. Vieraita voi myös reilusti pyytää auttamaan, mikäli eivät muuten tajua.
Kaikkein parhaiten tuollaisesta rumbasta selviää rennolla asenteella ja turhaa stressiä ottamatta. Se vaatii jatkuvaa opettelua, ja sitä, että antaa itselleen luvan vähän löysäilläkin.- ratkaisuja
Sopikaa, että vieraat tuovat omat ruuat mukanaan ja mikä vielä parempi, omat liinavaatteetkin. Se on ihan kohteliastakin.
Sinun ei tarvitse keksiä ohjelmaa itse koko ajan. Luulisi, että lapsiperhe keksii teidän asuinalueelta kävelyreittejä, leikkipuistoja ym hupikeinoja. Ja eihän sinun tarvitse olla koko ajan mukana, kai he osaavat itsekin liikkua. Tuon ajan voi talonväki sitten levätä rauhassa.
Liika passaaminen on tuputtamista. Ei sinun tarvitse koko ajan esittää hyvää isäntää. Ja ainakin jos me menemme kylään jonnekin viikonlopuksi, meidän pikkuinen nukkuu päiväunet. Silloin me 'vierailijat' olemme mieluiten ihan omissa oloissamme. - Ja mikä ettei isäntäväkikin voi lepuuttaa päivällä joku päivälevolla tai lukien kirjaa.
Ota vaan rennosti ja pingoittamatta, ehkä sinua stressaa se, että olet joutunut keskelle sukusakkia, kun olet nainut mummon. Mutta relax, relax.
- isoäidin iässä
Saamasi vastaukset osoittavat juuri sen, että nuoret ihmiset eivät ymmärrä todellakaan sitä uupumusta, jonka mieluinenkin vierailu jättää ikäihmiseen.
Se johtuu varmaan siitä, että tavallisen arkielämän syrjäyttää valtava liike, äänet, touhu, aikataulut, tulemiset, menemiset, vaikka vieraileva perhe olisi kuinka omin lakanoin ja eväin liikkeellä.
Ei kysymys ole muusta kuin siitä, että vanhempi ihminen ei enää kestä suurta muutosta arkirutiiniinsa ilman että kroppa reagoi.
Ei se ole laiskuutta, eikä varsinkaan epäkohteliaisuutta tai itsekkyyttä, sen on IKÄÄ.
Pienten lasten energisen touhuamisen seuraaminen pelkästään vie voimat. Mieluisella tavalla, mutta viikkolepoa sitä kaipaa, kun he ovat lähteneet.- vähenevät
Tuo on muuten totta. Ikä tekee sen, että muutokset, äänet ja jatkuva liike rasittavat. Rakastan lapsenlapsiani ja hoidan heitä mielelläni. Miellä menee niin päin, että mummi käy hoitamassa ja on yökylässä jos vanhemmilla on iltamenoa. Syy on pieni asunto, en voi ottaa neljää lasta hoitoon yksiöön.
Viikonloppu rupeaman jälkeen olen niin väsynyt, että elpymiseen menee useita vuorokausia.
Ihania rasavillejä ovat, ja itse olen terve, mutta voimat loppuvat.
- Owerloaded
.. mutta todellakaan aina kyse ei ole vain pelkästään siitä että "pitää relata" - ainakin meillä elämä vierailujen ajan vaan kaaostuu. Suunnitelmallisuus ei toimi kun tilanteet on niin hektisiä. Ykskaks on vaipat lopussa, mikä huomataan 15min ennen kauppojen kiinnimenoa, äiti itse ei voi kauppaan kun suihkuttaa lasta, jonkun juostava samantein oli väsynyt tai ei. Tai vaikka miten on sovittu elämän helpottamiseksi että on yhteinen ruoka-aika, niin sitten vauva onkin juuri niin väsynyt että jonkun pitää lähteä vaunulenkille. Ja taas lämmität kaiken uudelleen ja muut suunnitelmat siirtyy. Tämä toki on vaan elämää, mutta muiden väsymysten rinnalla se välillä tuntuu kohtuuttomalta. On ihan eri asia jos vieraat todella ovat omavaraisia kyytien ja tekemisten suhteen tai jos tilaa on paljon (maalla teltat ja aitat) kuin että kaikki ahtautuu kerrostaloasunnon olohuoneeseen. EI pitäisi vertailla. Jokaisella omat kipupisteensä.
- väsyttävää
Kyllä hyvin ymmärrän. Olen samantapaisessa tilanteessa: miehelläni on lapsenlapsia, minulla vielä ei. Olen kiinteästi ja aktiivisesti työelämässä joten olen väsynyt iltaisin ja viikonloppuisin. Omat nuoret aikuiseni tarvitsevat läsnäoloani ja tukeani ajoittain hekin. Miehen lapset asuvat lähellä, eivätkä oleile meillä viikonloppuja, mutta käyvät kuitenkin aika usein. Ja lapsia on noin kerran kuukaudessa yökylässä.
Mieheni kanssa olen alusta lähtien pyrkinyt selvittämään tilanteen: en ole vielä ihan mummoiässä, elämäntilanteeni on aika hektinen ja kuormittava omasta takaa. Kun olemme keskenämme tämän sopineet, olen tavallaan antanut itselleni luvan olla väsynyt ja vähemmän käytössä silloin jos väsyttää. Toisinaan ei väsytä - ja silloin mikä sen hauskempaa kuin viettää aikaansa näiden nuorten ja lasten kanssa. Mutta minä istun ja ihmettelen. Jos vaipat ovat loppuvat se on voi voi. En minä ainakaan mihinkään sen vuoksi juokse. En yleensä laita edes ruokaa, mies hoitaa sen. Ja jos huusholli on sekaisin niin se on.
Minkä taivaan tähden sinun pitää "lämmittää kaikki uudelleen" jos joku on käynyt lenkillä silloin kun on yhteinen ruoka-aika. Kai nyt aikuinen ihminen osaa läjätä sapuskan lautaselle ja lykätä sen mikroon? Vai elättekö jossain sähköttömällä alueella? - vieraat tulee ajallaan
väsyttävää kirjoitti:
Kyllä hyvin ymmärrän. Olen samantapaisessa tilanteessa: miehelläni on lapsenlapsia, minulla vielä ei. Olen kiinteästi ja aktiivisesti työelämässä joten olen väsynyt iltaisin ja viikonloppuisin. Omat nuoret aikuiseni tarvitsevat läsnäoloani ja tukeani ajoittain hekin. Miehen lapset asuvat lähellä, eivätkä oleile meillä viikonloppuja, mutta käyvät kuitenkin aika usein. Ja lapsia on noin kerran kuukaudessa yökylässä.
Mieheni kanssa olen alusta lähtien pyrkinyt selvittämään tilanteen: en ole vielä ihan mummoiässä, elämäntilanteeni on aika hektinen ja kuormittava omasta takaa. Kun olemme keskenämme tämän sopineet, olen tavallaan antanut itselleni luvan olla väsynyt ja vähemmän käytössä silloin jos väsyttää. Toisinaan ei väsytä - ja silloin mikä sen hauskempaa kuin viettää aikaansa näiden nuorten ja lasten kanssa. Mutta minä istun ja ihmettelen. Jos vaipat ovat loppuvat se on voi voi. En minä ainakaan mihinkään sen vuoksi juokse. En yleensä laita edes ruokaa, mies hoitaa sen. Ja jos huusholli on sekaisin niin se on.
Minkä taivaan tähden sinun pitää "lämmittää kaikki uudelleen" jos joku on käynyt lenkillä silloin kun on yhteinen ruoka-aika. Kai nyt aikuinen ihminen osaa läjätä sapuskan lautaselle ja lykätä sen mikroon? Vai elättekö jossain sähköttömällä alueella?Ei siinä tarvitse mitään vieraskoreutta alkaa esittämään. Jos tullaan kylään, niin arvostetaan talonväkeä senverran, ettei heitä rasiteta tai kuormiteta. Kyllä nuoren perheen pitäisi olla sen verran omavarainen ja tulla kylään, ettei vie kaikkia henkosia isovanhemmista. Ja mikä pakko se on olla koko viikonloppua kylässä; yksi yökin sisältää kaksi päivää. Siihen saa mahtumaan vaikka minkälaista seurustelua. Eikä sitä koko aikaa tarvitse olla menossa, voi vain olla ja seurustella.
- tuunari_mikko
vieraat tulee ajallaan kirjoitti:
Ei siinä tarvitse mitään vieraskoreutta alkaa esittämään. Jos tullaan kylään, niin arvostetaan talonväkeä senverran, ettei heitä rasiteta tai kuormiteta. Kyllä nuoren perheen pitäisi olla sen verran omavarainen ja tulla kylään, ettei vie kaikkia henkosia isovanhemmista. Ja mikä pakko se on olla koko viikonloppua kylässä; yksi yökin sisältää kaksi päivää. Siihen saa mahtumaan vaikka minkälaista seurustelua. Eikä sitä koko aikaa tarvitse olla menossa, voi vain olla ja seurustella.
Lasten kanssa ei huomaa, että onko ruokana jauhomuusssia ja lihapullia vai syksyllä tehtyä pakastettua makaroonilaatikkoa ;) Isikin syö milloin ehtii.. Tarvitaan vain ystävällistä mieltä ja aikaa touhuta lasten kanssa! Muu on turhaa..
- minämamma
miettikää sitten kuinka väsyneitä ne vanhemmat ovat jotka matkustavat pienten lastensa kanssa pitkiä ja itkuisia tunteja lastensa kanssa viemään lapsiansa mummoille näytille...? Töissä ne käyvät nekin. Helpomalla mekin päästään jos vaan jäädään kotiin. Ainainen valitus siitä että on vanha ja raihnainen, muaki väsyttää. Te taidatte olla oikea pullamössösukupolvi. Teidän omat vanhemmat hoitivat teidän lapsia mukisematta, mutta nyt te ette yksinkertaisesti jaksa edes yksiä vierailuja vuodessa. Ku teillä on niiiin tärkeitä juttuja, harrastuksia jne. Kannattaa miettiä jaksetaankohan me teidän ikäisinä teitä hoitaa, kun te ette pistäisi tikkua ristiin meidän, siis nykypäivän vanhempien takia.
- En minä uskokaan enää että ...
En minä enää uskokaan tai kuvittelekaan, että te nykynuoret meitä vanhoja sitten hoidatte joko kotona tai vanhainkodissa. Johan se on tänäpänä nähty, miten vanhukset ovat aivan heitteillä ja unohdettu. Harva teistä nuoremmista edes osaa hoitaa vanhuksia; kun kaikki ei pysty hoitamaan omaa perhettäänkään.
- isoäidin iässä
Miten niin omat vanhempamme hoitivat lapsiaan mukisematta? MITEN NIIN!
Kun meikäläisillä oli lapsia, oltiin muutettu maalta kaupukiin, suurin osa lapsiperheistä kaupungissä asui pienessä kaksiossa asumalähiössä ja vanhemmat maalla, kaukana junamatkojen päässä.
Rahat olii tiukassa joka paikassa, pulavuosista juuri ruvettiin selviytymmään. Inflaatio laukkasi, palkat pienet, joka vuosi lakkoja.
Päivähoitoon ei lasta saanut, vaan piti antaa lapsi naapuriin päivähoitoon tai sitten jäädä ilman pienintäkään tuloa kotiin lapsia hoitamaan.
Vanhempia tavattiin lomalla, kun mentiin auttamaan heinänteossa. Loma oli 2 tai 3 viikkoa, joten kovin kauan eii pienestä kaksiosta poissa oltu.
Nyt on asiat kyllä aivan toisin. Lapsilla on lakiin perustuva oikeus päivähoitoon, ja nykyajan pullamössöäidit vievät sinne vanhemmat lapsensa kun vauva syntyy, kun on niin väsyttävää hoitaa kahta tai useampaa jälkläistä. Viikonloppuna kiireesti mummulle! LAISKALLE mummulle, jota ei totisesti tulla auttamaan, kun se makaa vanhainkodissa.
Ja pitää niin matkata ptkiä matkoja viemään lapsia näytille. Ei pidä viedä. Ei ne entisetkään vanhemmat vieneet teitä itseänne, muistatteko. Kotona aina oltiin.
Nämä palstat ovat täynnä vali-valia. Ei vanhempi ihminen voi sitä ymmärtää. - just joo
En minä uskokaan enää että ... kirjoitti:
En minä enää uskokaan tai kuvittelekaan, että te nykynuoret meitä vanhoja sitten hoidatte joko kotona tai vanhainkodissa. Johan se on tänäpänä nähty, miten vanhukset ovat aivan heitteillä ja unohdettu. Harva teistä nuoremmista edes osaa hoitaa vanhuksia; kun kaikki ei pysty hoitamaan omaa perhettäänkään.
No sullahan on aikaa sielä sitte levätä ku lähtevät! Tuskin he joka vloppu on kyläsä teillä? Älytöntä valittaa tuommosta asiaa. Muuten ei nää heitä ku joskus vloppuja sillon tällön ja mikä lie syynä, ettei voi ite käyä kyläsä jos kerran TEILLÄ on auto ja heillä ei edes ole ja silti pienten lasten kanssa jaksaa lähteä pitkälle reissulle. Voi ku tietäsivätpä he miltä sinusta tuntuu ku niin väsyttää tuo meininki. NAURASIVAT vaan sinun omalle typerälle käyttäytymiselle ku ite sielä passaat ja laitat ja hyysäät vanhempiakin kuin pikkulapsia. Ja sitte kehtaat vielä valittaa, että voi ku väsyttää tää elämä. Ole tyytyväinen, että edes joku käy kyläsä! Ja juttele vanhempien kans asiasta, niin joku muutos voi tapahtuakki jos et itse osaa omaa passaamistasi ja hössöttämistäsi lopettaa... Olen aivan samaa mieltä aikasemman kirjottajan kanssa, että kehtaatteki syyttää vanhempia, jotka VARMASTI OVAT ENEMMÄN VÄSYNEITÄ kuin te! Koska tehän voitte sitte todellakin muutaman päivän jälkeen levätä vaikka monta viikkoa! Kyllä pari yötä menee vaikka seipääsä prkl! Mutta pienen vauvan kans menee vuosiki, ennen ku oikeasti saat nukuttua edes yhtä yötä läpi. Herätkää vanhat ja raihnaiset omalle valitukselle ja tehkää asialle jotaki! TALVISODASSA OLTIIN ILMAN KENKIÄ!!!!!!!!
- muuttuu
isoäidin iässä kirjoitti:
Miten niin omat vanhempamme hoitivat lapsiaan mukisematta? MITEN NIIN!
Kun meikäläisillä oli lapsia, oltiin muutettu maalta kaupukiin, suurin osa lapsiperheistä kaupungissä asui pienessä kaksiossa asumalähiössä ja vanhemmat maalla, kaukana junamatkojen päässä.
Rahat olii tiukassa joka paikassa, pulavuosista juuri ruvettiin selviytymmään. Inflaatio laukkasi, palkat pienet, joka vuosi lakkoja.
Päivähoitoon ei lasta saanut, vaan piti antaa lapsi naapuriin päivähoitoon tai sitten jäädä ilman pienintäkään tuloa kotiin lapsia hoitamaan.
Vanhempia tavattiin lomalla, kun mentiin auttamaan heinänteossa. Loma oli 2 tai 3 viikkoa, joten kovin kauan eii pienestä kaksiosta poissa oltu.
Nyt on asiat kyllä aivan toisin. Lapsilla on lakiin perustuva oikeus päivähoitoon, ja nykyajan pullamössöäidit vievät sinne vanhemmat lapsensa kun vauva syntyy, kun on niin väsyttävää hoitaa kahta tai useampaa jälkläistä. Viikonloppuna kiireesti mummulle! LAISKALLE mummulle, jota ei totisesti tulla auttamaan, kun se makaa vanhainkodissa.
Ja pitää niin matkata ptkiä matkoja viemään lapsia näytille. Ei pidä viedä. Ei ne entisetkään vanhemmat vieneet teitä itseänne, muistatteko. Kotona aina oltiin.
Nämä palstat ovat täynnä vali-valia. Ei vanhempi ihminen voi sitä ymmärtää.Miniäni valitti kuinka olisi tarvinnut silloin apua, kun lapset olivat vauvoja, mutta kun ei kukaan auttanut. En sanonut mitään, mutta kyllä tuntui kummalta kuulla tuommoista tekstiä. Olen koko ajan ollut käytettävissä ja minua on todella käytetty. Yökylässä eivät lapset ole olleet, mutta olen ollut heillä yötä. Kun lapset olivat vauvoja hoidin viitenä päivänä viikossa. Tuskin oli yhtään päivää, etten nähnyt lapsia.
Sama tahti jatkuu, haen hoidosta ja tuon kotiini, vanhemmat hakevat kotiinsa nukkumaan lapset joskus klo 20.
Joka viikonloppu olen ollut lasten kanssa ulkoilemassa, koska vanhemmat tuskin veisivät lapsia ulos. Viikonloppuna soittot tulee jo aamulla, koska tulet hakemaan lapset. Kaiken tämän jälkeen saa kulla, etten ole auttanut. Kuinka paljon apua tämä sukupolvi oikein tarvisi. - on hyväksikäyttäjä
muuttuu kirjoitti:
Miniäni valitti kuinka olisi tarvinnut silloin apua, kun lapset olivat vauvoja, mutta kun ei kukaan auttanut. En sanonut mitään, mutta kyllä tuntui kummalta kuulla tuommoista tekstiä. Olen koko ajan ollut käytettävissä ja minua on todella käytetty. Yökylässä eivät lapset ole olleet, mutta olen ollut heillä yötä. Kun lapset olivat vauvoja hoidin viitenä päivänä viikossa. Tuskin oli yhtään päivää, etten nähnyt lapsia.
Sama tahti jatkuu, haen hoidosta ja tuon kotiini, vanhemmat hakevat kotiinsa nukkumaan lapset joskus klo 20.
Joka viikonloppu olen ollut lasten kanssa ulkoilemassa, koska vanhemmat tuskin veisivät lapsia ulos. Viikonloppuna soittot tulee jo aamulla, koska tulet hakemaan lapset. Kaiken tämän jälkeen saa kulla, etten ole auttanut. Kuinka paljon apua tämä sukupolvi oikein tarvisi.sieltä pahimmasta päästä... niin kauan, kunnes ITSE LOPETAT sen ja pian. Ei se liika auttaminenkaan ole pitemmässä juoksussa hyväksi. Älä ota vanhemmille kuuluvia tehtäviä jatkuvasti hoitaaksesi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760