haastattelussa. Huhtikuun alussa työ alkaa ja olen työn alkaessa raskausviikolla 10 5. Työ on vakituinen ja siinä on neljän kuukauden koeaika..ja nyt pelkään ja olen myös aivan varma, että minut irtisanotaan saman tien, kun saavat tietää raskaudestani. En usko, että on mahdollista salata raskautta ihan niin kauaa... ja on muutenkin niin noloa, kun oon tavallaan "huijannut" työnantajaa. Onkos muilla vastaavia kokemuksia? On todella stressaava tilanne nyt... ja kun olen ollut 3kk työttömänä niin todella haluaisin työtä.
sain töitä,
13
759
Vastaukset
- kertoa haastattelussa
oma aloitteisesti raskaudesta jos eivät kerta kysy. Kyllä multa on työhaastatteluissa tähän asti kysytty että ootko raskaana tai onko lähiaikoina suunnitteilla perheenlisäystä. Se pitää niillä itellä kysyä jos se vaikuttaa työn saantiin/ työsuhteen pituuteen.
Jos eivät haastattelutilanteessa ite kysy ni oma on häpeänsä. Ei raskauden takia saa irtisanoa, se ois heillä pitäny miettiä etukäteen. Ja jos koeajalle on otettu niin sitä koeaikaa ei saa perua raskauden takia, mutta työsopimusta ei ole pakko jatkaa koeajan jälkeen.
Mutta koeaikana on tietenki normi irtisanomiskäytäntö, mutta syy ei tosiaan saa liittyä raskauteen vaan johonkin muuhun.- tunnut olevan.
Lapsen isäkin (yhdenillan tuttavuus) luultavasti saa tiedon kun lapsi on syntynyt, tulee kutsu isyystestiin ja elatusvelvollisuus alkaa. Mutta sehän ei ole sikamaista, se on nykynaisen rohkea ja fiksu "veto".
- asiatonta.
tunnut olevan. kirjoitti:
Lapsen isäkin (yhdenillan tuttavuus) luultavasti saa tiedon kun lapsi on syntynyt, tulee kutsu isyystestiin ja elatusvelvollisuus alkaa. Mutta sehän ei ole sikamaista, se on nykynaisen rohkea ja fiksu "veto".
Lapsen isän kanssa ollaan naimisissa, että sillä saralla kaikki on kyllä mainiosti. Ei ole kovin hyvä juttu tietenkään, että jätän kertomatta raskaudesta. Kyllä mä mieluusti otan sen muutaman kuukauden palkan sieltä ja saan sitten vasta potkut, kuin että eläisin sossun rahoilla senkin ajan. Mieskin on työtön, joten ei oo kyllä paljon juhlimista.
Kyllä tässä elämässä pitää vähän itsekäs olla, ei sitä muuten pärjää. - vähän niin ei ole syytä
edes kertoa,voi tulla keskenmenokin yms..juttuja vielä
- tunari.........
taidat itse olla. Eikö ole lykästänyt naisrintamalla kun noin tylyä textiä tulee?
- oikeassa
siinä että sinut varmasti irtisanotaan jos raskautesi selviää ennen koeajan loppua. Toivon puolestasi että pystyt sen salaamaan.
Jos sinun työsopimusta ei jatketa ja raskautesi on tullut työnantajan tietoisuuteen, työnantajan kuitenkin sanoessa että raskaudellasi ei ollut asian kanssa mitään tekemistä voit kuitenkin vedota siihen että sinun työsopimustasi ei jatkettu juuri raskautesi takia. Tällöin työnantajan täytyy kertoa pätevä ja muu selvä syy miksi et saa jatkaa työssäsi. Suomi on epäreilu maa mutta ei myöskään kannattavaa työnantajalle. Kun työntekijä otetaan töihin ja hän tulee raskaaksi, hän jää pian pois ja joudutaan maksamaan vielä äitiyslomalla olevalle palkkaa ja vielä lisäksi palkata tilalle joku muu.
Mutta toivon onnea sinulle ja pienokaisellesi. Jos raskautesi alkaa pian näkyä, niin näytä työpaikallasi että olet todella hyvä siinä mitä teetkin, ehkäpä saat kuitenkin jatkaa työssäsi huolimatta oletko raskaana vai et, tietääpähän saavansa hyvän työntekijän kun äitiyslomasi loppuu.
Minulle työnantaja oli vihainen kun kerroin olevani taas raskaana. Esikoinen täyttää toukokuulla 2 vuotta ja nyt olen äitiyslomalla. Minun oli helppo sanoa jääväni lomalle koska olen vakituisena mutta jännitti silti, ja ihan syystä. Olin sitäpaitsi vasta 12-13 viikolla raskaana kun kerroin, mutta oli pakko että tilalleni ehditään sitten ajoissa löytämään ja kouluttamaan sijainen. Silti työnantaja sanoi että olisit voinut aikaisemmin sanoa. Kuinkahan paljon aikaisemmin sekin sitten olisi pitänyt hänen mielestään kertoa, heti kun epäilin vai. Pelkäsin keskenmenoa ja odotin suurimman riskirajan yli ennenkuin kerroin ja työnantajallehan ei ole pakko kertoa ennekö 3 kuukautta ennen kuin jää pois.
No, seuraajaltani työnantaja sitten ensimmäisenä kysyikin että ethän sinä vain ole raskaana??!!
Ja työnantajallani on vieläpä itsellään 5 lasta, että kyllä hänenkin makuuhuoneessaan on joskus ahkerasti touhuttu.
Eli ihan vilpittömästi toivon että sinuun ja odotukseesi suhtaudutaan paremmin kun se viimein työpaikallasi valkenee ja että saat vaki paikan. Tsemppiä vain!!! =)- ei saa kysyä raskaudesta
Hei,
Vielä edellisiin viesteihin sellainen lisäys, että tasa-arvon nimissähän on kiellettyä haastattelussa kysyä raskaudesta sekä lasten hankinnasta. En nyt muista, että mitä kaikkea laki koskee ja miten se on muotoiltu, mutta itselleni ainakin näin opastettiin koulussa. Näillä säännöillä pyritään tasa-arvoistamaan mies ja nainen työelämässä.
Työhönhän tulisi palkata se, joka on ammatillisesti pätevin. Lapsien määrällä tai niiden hankinnalla ei saisi olla mitään tekemistä työpaikan täyttämisessä.
Tuota lakia pyritään kiertämään juuri nimenomaan siten, että sen sijan, että kysyttäisiin suoraan suunnitelmista hankkia lapsia, niin kysellään tulevaisuuden suunnitelmista yleisellä tasolla. Tuohonhan kysymykseen ei tarvitse vasta muuten kuin ammatillisella tasolla. Osa työpaikoista harrastaa myös psykologisia testejä. En sitten tiedä, että mitä kaikkea niissä on mahdollista saada irti...
Toki on hieman epäreilua olla kertomatta raskaudesta. Mutta ainahan voit vedota siihen, että et vielä raskaudesta haastattelun aikaan tiennyt. Etpä olisi ensimmäinen nainen tässä maassa, joka huomaa raskauden vasta lähempänä kolmea raskauskuukautta...
Mun käsitääkseni (ei kyllä mitään faktatietoa) harjoitteluaikana ei päde ihan samat sopimukset kuin itse työsuhteen aikana. Ainakin itse olen nähnyt, että sekä työnantajat että työntekijät ovat tuosta noin vain parinkin päivän varoitusajalla lopettaneet työn. Harjoitteluaikana kannattaa olla antamatta syytä irtisanomiselle esim. myöhästelemällä töistä.
Työpaikallani eräs raskaana oleva nainen palkattiin määräaikaisesti n. 5 kuukaudeksi, kun hän jo haastattelussa ilmoitti raskaudestaan. Tuolla tavalla firma vältti maksamasta raskausajan palkkaa ja nainen saatiin pitää töissä äitiyslomaan saakka. Koska nainen oli pätevä, hänet palkattiin töihin heti äitiysloman loputtua vakituisesti.
- työhön
Pidä vaan raskaus omana tietonasi ihan koko koeajan loppuun ja hyvillä mielin. Työnantaja ei saa siitä kysyä eikä sinun tarvitse siitä kertoa. Raskaus on henkilokohtainen asiasi. Et ole tehnyt mitään väärää. Nauti odotuksestasi ja uudesta työpaikastasi. Jokaisen on hyvä olla joskus itserakas terveellä tavalla. Näinhän sinä turvaat omaa ja lapsesi taloudellista tulevaisuutta.
- -----------------------------
Menee pahasti laittomuuden puolelle, jos työhaastattelussa aletaan kysellä lisääntymisaikeista. Periaatteessa tuolloin on ok vastata vaikkapa, että olet steriili, koska laittomaan kysymykseen ei ole mitään velvollisuutta vastata tptuudenmukaisesti. Käytänönnössä siihen kysymykseen on oikeus valehdella.
Miksi ihmeessä ajattelet, että huijaisit tai tekisit jotain epäreilua? Voi tätä naisten puuttuvaa omanarvontuntoa! Olet niin alussa, että mitä vain voi tapahtua. Entäpä jos olisikin jäänyt työpaikka saamatta, vaikka mitään lasta ei lopulta tulisikaan? Useimmathan eivät tuossa vaiheessa kerro vielä omille sukulaisilleenkaan, niin miksi sitten työnantajalle.
Ole nyt vain ylpeä itsestäsi. Sinä olet kyvyilläsi ansainnut työpaikan. Mikä voisi olla paremmin? Turhaan työnantajasta huolehdit. - äitiyslomalla
esikoinen 9 kk ja tarkoitus oli alunperin mennä takaisin töihin syys/lokakuussa.. Nyt on niin, että olen raskaana ja kakkonen olisi tulossa marraskuun puolessa välissä.. Juuri pomo soitteli ja kutsui toimistolle juttelemaan ja kyseli sitten vielä puhelun päätteeksi että onko tullut mitään muutoksia työhön paluuseen vai päteekö edelleen tuo syys/lokakuu...
Pokkana vastasin, että pätee...
Haluan odottaa ainakin huhtikuun loppuun jotta ohitetaan nämä 12 vkoa.. Toisaalta tuntuu "väärältä" olla kertomatta ja "valehdella".. Haluaisin kertoa siksi, että työnantaja pääsisi järjestelemään asioita, mutta eihän minun oikeasti tarvitsisi kertoa kuin pari kuukautta ennen (eikös se ole kaksi kuukautta ennen)..
Tässä muuten keskustelua asiasta jonka löysin googlettamalla: http://kaksplus.fi/keskustelu/t963104 - potkuja...
Minä menin uuteen työpaikkaan joskus rv20 ja olen ollut jo 4 viikkoa sairaslomalla yhteensä...eli ei ole minuakaan paljon töissä näkynyt...muutaman viikon...yritän vielä viikon olla töissä ja sitten varmaan jään kokonaan sairaslomalle. Hieman nolottaa mutta minkäs teen...
- Syysäippä :)
Itse vaihdoin vuoden alussa työpaikkaa, minullakin on pitkä koeaika joka on päällä vieläkin.
Kuinka ollakaan, n. kuukauden työssä oltuani sain tietää olevani raskaana, olin siis ollut jo työtä aloittaessani mutta en sitä hakiessani. Kerroin sitten aika pian esimiehelleni, jonka kanssa on puhuttu asiasta ja näillä näkymin työstäni lähden vasta äitiysloman viettoon :)
Reilusti kun puhut esimiehellesi niin eiköhän tuo siitä selviä.
Ja muuten, minun ymmärrykseni mukaan, koeaikana voi irtisanoa kertomatta syytä ja sehän voi olla ihan muuta oikeastikin kuin raskaus, esim. jos työnantajan mielestä uusi työntekijä ei sopeudukaan työhön tai tekee useita suurempia virheitä tms. Joten ymmärrän kyllä aloittajan pelon.
Kun työsuhde on vakinaistunut (joka siis tapahtuu kun koeaika on päättynyt) niin silloin pitää olla todella painava syy irtisanomiseen ja raskaus ei ole sellainen.
Tsemppiä sinne, älä suotta salaile raskauttasi työporukaltakaan. :) - vähän vanhempi
Et sinä mitään ole huijannut. Työnantajasi otti lisääntymisikäisen naisen töihin, joten hän kyllä varmasti tiedostaa, että äitiyslomia voi olla tiedossa.
Älkää hyvät naiset lisätkö omilla asenteillanne nuorten naisten syrjintää työmarkkinoilla.
Periaatteessa naisella ei saisi olla ikää eikä elämäntilannetta ollenkaan ollakseen ihanteellinen työnhakija. Itse olen ikäni pätkätöitä tehnyt, 60-luvulla syntynyt nainen. Nykyiseen ammattiini valmistuin 2000-luvulla. Jo nämä kriteerit ovat iso este työmarkkinoilla. (Joo, omassakin asenteessani olisi kyllä kohentamisen varaa.) Lisäksi kun on pienet lapset, tuntuu siltä, että ainut tapa työllistyä olisi oman yrityksen perustaminen.
Eli hyvät nuoret naiset, ottakaa töitä vastaan kun niitä tarjotaan. Älkää häpeilkö elämäntilanteitanne. Jokaisella ihmisellä on jonkinlainen elämäntilanne myös työajan ulkopuolella. Työnantajien on vain hyväksyttävä se, että työntekijoilla on työajan ulkopuolellakin elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944263Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10949
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780