Olen käyttänyt Singulairia yli vuoden - tosi hyvin vähentää astmaoireita....mutta, olen sairaslomalla masennuksen takia ja tarkastin kaikkien lääkeitteni haitta/yhteisvaikutuksia (minulla on myös kilpirauhassairauteen lääkitys) ja kas kummaa...lääkelaitoksen sivuilta (http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/2/1026242.shtml) löytyi Singulairista :
Seuraavia haittavaikutuksia on raportoitu valmisteen tultua kliiniseen käyttöön:
Veri ja imukudos: lisääntynyt verenvuototaipumus
Immuunijärjestelmä: yliherkkyysreaktiot mukaan lukien anafylaksia, eosinofiilien infiltraatio maksaan
Psyykkiset häiriöt: epänormaalit unet mukaan lukien painajaiset, hallusinaatiot, unettomuus psykomotorinen yliaktiivisuus (mm. ärtyisyys, levottomuus, ahdistuneisuus mukaan lukien aggressiivinen käyttäytyminen ja vapina), depressio, itsemurha-ajatukset ja itsemurhakäyttäytyminen (suisidaalisuus) hyvin harvoin
Hermosto: heitehuimaus, uneliaisuus, parestesiat/hypestesiat, kouristukset
Sydän: sydämentykytys
Ruoansulatuselimistö: ripuli, suun kuivuminen, dyspepsia, pahoinvointi, oksentelu
Maksa ja sappi: seerumin transaminaasiarvojen (ALAT ja ASAT) kohoaminen, kolestaattinen hepatiitti
Iho ja ihonalainen kudos: angioedeema, mustelmat, nokkosihottuma, kutina, ihottuma, kyhmyruusu
Luusto, lihakset ja sidekudos: nivelsärky, lihassärky mukaan lukien lihaskouristukset
Yleisoireet ja antopaikassa todettavat haitat: voimattomuus/väsymys, huonovointisuus, turvotus
Churg-Strauss-oireyhtymää (CSS) on raportoitu astmapotilailla hyvin harvinaisena montelukastihoidon aikana (ks. kohta 4.4).
ETTÄ SEMMOISTA. Jätin 3 päivää sitten Singulairin pois ja pahin ahdistus on mennyt ja kovaa väsymystä sekä limaneritystä lukuunottamatta olo tuntuu paljon paremmalta. Löytyyköhän mitään korvaavaa lääkettä jos alkaakin tarvita taas?
Kokemuksia singulairista
10
2866
Vastaukset
- ¤#¤#¤
Clarinase
- astmamummo
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/4/36014.shtml
Muutama mahdollinen haittavaikutus täsät lääkkeestä ja lisäksi luokitellaan doping-aineeksi:
Hoitoajan tulee olla mahdollisimman lyhyt, eikä hoitoa tule jatkaa oireiden hävittyä. On suositeltavaa rajoittaa hoito noin 10 päivään, sillä pitkäaikaisessa käytössä pseudoefedriinin teho voi vähentyä.
Pseudoefedriinin anto suun kautta suositeltuina annoksina voi aiheuttaa muita sympatomimeettisiä vaikutuksia, kuten verenpaineen kohoamista, takykardiaa tai keskushermoston kiihottumista.
Sympatomimeettien samanaikainen käyttö reversiibelisti vaikuttavien MAO:n estäjien (kuten linetsolidin [ei-selektiivinen] ja moklobemidin [MAO-A selektiivinen] kanssa ei ole suositeltavaa.
Muiden keskushermostoa stimuloivien aineiden tavoin pseudoefedriinisulfaatin väärinkäyttö on mahdollista ja ylisuuret annokset saattavat aiheuttaa toksisuutta. Jatkuva käyttö voi johtaa toleranssiin ja yliannostuksen riskin kasvamiseen. Lääkkeen käytön äkillisen lopettamisen jälkeen saattaa ilmetä d e p r e s s i o t a.
- accolateen
Mulle toi singulairin käyttäminen joskus muinoin oli täyttä painajaista useiden pelottavien sivuvaikutusten takia ja lääkärini vaihtoi sen accolateen, täysin vastaava lääke. Eipä ole sen jälkeen ollut enää mitään ongelmaa
- /&/%&%
voisitko selventää oireitasi?
- mikään täysin
vastaava lääke, niissä on vallan ERI vaikuttava aine Singulairin kanssa...Indikaatiot toki samat
- ei uskalla kokeilla
/&/%&% kirjoitti:
voisitko selventää oireitasi?
Yleinen (≥1/100 -
- jonkin verran
Olen käyttänyt Singulairia n. 7 kk. Lähtörilanne oli kymmenien vuosien astma, henkeä ahdistava, muttei aivan tyypillinen astmatilanne. Liikaa lääkitystä erikoislääkärin mielestä, joten vähennettiin Seretidea ja tilalle Singulair.
Sivuvaikutusten mahdollisuudethan pitääkin lukea ennen hoidon aloittamista. Minulle tuli unihäiriöitä. N.4 kk:n ajan heräsin yöllä ja aamulla outoon tunteeseen, että uni jäi kesken (ei mitenkään muuten ihmeellistä) mutta jatkoin unta hetken hereillä ja kommentoin ääneen unessa olleen henkilön kanssa, saatoin nousta istumaan ja sanoa jotain. Tilanne selvisi kyllä hetkessä, niin että pystyin nukahtamaan heti uudelleen.
Näiden kokemusten jälkeen ei muita mainittuja oireita ole esiintynyt. Astmatilanteeseen se ensin vaikutti hyvinkin helpottavasti,olo tuli kevyemmäksi, mutta hengästyminen oli sen verran hankalaa, että muitakin lääkkeitä kokeillaan ja tutkimukset jatkuvat. - ja hyvin toimii!
Olen käyttänyt singulairia vuoden ja se sopii minulle hyvin. Mitään haittavaikutuksia ei ole ilmaantunut. Haittavaikutus listaa ei pidä lukea liikaa tai liialla tunteella... KAIKISSA lääkkeissä on mukana pitkä lista haittavaikutuksista!! ja yleensä siihen listaan on kirjoitettu kaikki mahdolliset oireet!!
- semmostatänään
Onpa outo kommentti: "Haittavaikutus listaa ei pidä lukea liikaa tai liialla tunteella... " Haittavaikutuslista on syytä lukea nimenomaan KUNNOLLA, koska jos sivuoireita saa tietää llen itse olisi itse ollut aktiivinen ja selvittänyt kokeilemalla että se KAMALA AHDISTUS (mikä oli ajaa valehtelmatta itsemurhaan) johtui juuri Singulairista. Ellen itse olisi asiaa selvittänyt, niin söisin nyt Diapamia, mitä määrättiin siihen. Tän siitepölykauden aluksi minun oli pakko aloittaa Singulair uudelleen ja sehän ihan tautisen hyvä lääke astmaoiriesiin, mutta ahdistus alkoi taas kasvaa päivä päivältä ja söin rinnalla jo pari päivää Diapamiakin, kunnes pari päivää sitten jätin sen taas pois ja kas kummaa nyt mieli on niin rauhallinen, kevät on kaunis ja tulee taas lähdettyä uloskin. Se on ihan hyvä juttu jos se muilla toimii ilman sivuvaikutuksia, mutta mä en sitä voi syödä. Manantaina on lekuriaika ja kastotaan sitten mitä lääkkeitä kokeillaan. Sitäpaitsi olet siinäkin väärässä, että kaikki sivuvaikutukset selviävät lääkken mukana tulevasta ohjeesta. Lääkelaistoksen sivuilta löytyy kattavampi lista ja siitäkin saattaa puuttua joitain harvinaisempia.
- sirukki
ole mitään sivuvaikutuksia ollut singulairista, kun aloin ottamaan sen aamulla enkä illalla, niinkuin ohjeessa suositellaan. Illalla kun ensin otin, näin ihan ihme unia ja aamulla naama oli turvoksissa, turvotti siis ihan järkyttävästi. Mutta kun aloin ottamaan sen aamuisin, homma toimii hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1084731Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293463No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452400- 501528
- 361453
- 381266
- 141172
- 1641060
- 271058
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv181015