Kyllä ollaan niin erilaisia kun näitä juttuja tässä lukee.Kyllä täytyy sanoa ,että minulla on rikkaus olla 9 lapsenlapseni kanssa. Heistä saan inan virtaa kun ollaan yhdessä. Joka kesäloma,hiihtoloma ,joululomat .Kaikki mahdolliset viikonloput. Tehdään kaikkee yhdessä. 5 tyttöö ja 4 poikaa. Olen opettanut leipomaan kaikenlaista hapanleivästä lähtien.Minä mummona olen opettanut kaikille laskettelunkin. Ja joka asiassa tarvii Mummon olla mukana. Ukki saa katsella aivan rauhassa. Vaikka on mukana missä itse haluaa. En tätä kehu sillä että jokaisen tarviis olla samanlainen, mutta itse haluan olla läsnä heille. Ja nyt kun ovat isompia käyvät sitten tyttökavereiden ja poikakavereiden kanssa, että porukka senkun kasvaa.Eikä siinä mitään kyllä siinä tulee isompi annos ruokaa samalla touhulla. Ja nyt isompana hyö laittaa itsekin jo.Nyttekin odotellaan pojan poikaa tyttökaverinsa kanssa kun saavat kirjotukset ohi.Lupasivat tulla sitten rauhottumaan tänne maalle.Voi kuinka minä heitä rakastan kaikkia. Ja tiedän että saan vasta rakkautta.Joka kesä on vielä semmoset pippalot että heidän kavereitaan saapuu 2-3 päiväksi. Siinä on teltta kylä parhaillaan 18 nuorta, mutta ihania siinä ei viina näyttele. Pelaavat kaikenlaista. Ja Ukki paistaa lettuja 7litran taikinan, ja krillataan. Jokainen tuo jonkunlaisen paketin, ettei se edes tule kalliiksi mummolle. Ehkä hyö muistaa sitten käydä katsomassa kun ollaan vanhempia. Uskon kyllä.
Ollaan erilaisia Mummoja ja Ukkeja
11
1284
Vastaukset
- meno maalla
Kiva kun osaatte elää rennosti. Meillä vähän sama juttu. Vaikkei olla vielä mummeja. Vanhempia vaan.
- meilläkin
Ihanaa kuulla että on muitakin mummeja ja vaareja jotka haluavat olla läsnä lastenlastensa elämässä ja antavat omaa aikaansa. Meillä on vasta kolme lastenlasta, ihania, vanhin on 10 vuotias tyttö, 8 vuotias poika ja 8 kuukautinen pikku vesseli. Meillä on oma huone heille ja monet kerrat on jo pidetty vaikka minkälaisia pyjamapippaloita heidän kavereidensa kanssa. Leivotaan meilläkin ja askarrellaan ,luetaan satuja ja joskus matkustellaankin heidän kanssaan. Vaavikin on meillä joskus yötä että vanhemmat pääsevät ulos tai saavat nukkua univelkaa pois. Olemme niin onnellisia heistä ja siitä etu-oikeudesta olla heidän kanssaan. Kiitos miniöille että he antavat meidän olla niin tiiviisti näiden suloisten lasten elämässä. Mitä olen näiltä palstoilta lukenut niin kaikilla isovanhemmilla ei ole yhtä onnellisesti.
Moni tuttavamme on myös sanonut että he ei ikinä viitsisi olla noin paljon lasten lasten kanssa, voi raukkoja eivät tiedä kuinka paljon menettävät.
Kivaa kevättä teille kaikille mummuille ja vaareille. - maalla
meilläkin kirjoitti:
Ihanaa kuulla että on muitakin mummeja ja vaareja jotka haluavat olla läsnä lastenlastensa elämässä ja antavat omaa aikaansa. Meillä on vasta kolme lastenlasta, ihania, vanhin on 10 vuotias tyttö, 8 vuotias poika ja 8 kuukautinen pikku vesseli. Meillä on oma huone heille ja monet kerrat on jo pidetty vaikka minkälaisia pyjamapippaloita heidän kavereidensa kanssa. Leivotaan meilläkin ja askarrellaan ,luetaan satuja ja joskus matkustellaankin heidän kanssaan. Vaavikin on meillä joskus yötä että vanhemmat pääsevät ulos tai saavat nukkua univelkaa pois. Olemme niin onnellisia heistä ja siitä etu-oikeudesta olla heidän kanssaan. Kiitos miniöille että he antavat meidän olla niin tiiviisti näiden suloisten lasten elämässä. Mitä olen näiltä palstoilta lukenut niin kaikilla isovanhemmilla ei ole yhtä onnellisesti.
Moni tuttavamme on myös sanonut että he ei ikinä viitsisi olla noin paljon lasten lasten kanssa, voi raukkoja eivät tiedä kuinka paljon menettävät.
Kivaa kevättä teille kaikille mummuille ja vaareille.on tilaa ympärillä.Ei ole heti häiriöksi naapurille,vaikka niistä pienistä ääntä lähtee välillä leikin tiimellyksessä.Ulkona voi olla suht vapaasti,autoja ei kulje ohi,kun tämä on viimeinen talo tällä tiellä.Lapet nauttivat ihan arkisista hommista mummon kanssa,kesällä kuskattiin polttopuita ja touhuttiin kasvimaalla.
- Mummo joka ei leivo
maalla kirjoitti:
on tilaa ympärillä.Ei ole heti häiriöksi naapurille,vaikka niistä pienistä ääntä lähtee välillä leikin tiimellyksessä.Ulkona voi olla suht vapaasti,autoja ei kulje ohi,kun tämä on viimeinen talo tällä tiellä.Lapet nauttivat ihan arkisista hommista mummon kanssa,kesällä kuskattiin polttopuita ja touhuttiin kasvimaalla.
Minun lapsenlapseni tykkää tulla mummolaan ja hän saakin tulla silloin tällöin yhdeksi yöksi. Meillä on silloin kaksi päivää aikaa touhuta ja se on mielestäni ihan riittävästi. Pidän kovasti lapsenlapsestani ja hän voi monessa arkisessa askareessa olla mukana ja mielelläni 'retkeilen' luonnossa hänen kanssaan. Meillä on 'eväät' mukana ja se on lapsenlapseni mielestä kaikista hauskinta.
Minulla on vain tämä yksi rakas lastenlapsi, mutta se riittää vanhalle mummolle, kyllä hän niin energinen lapsi on. En kyllä kerralla jaksaisi hoivata isoa lapsikatrasta ja kotinikin on aika pieni 'mummontupa'.
- olkaa vaan
Ilmeisesti teillä on tilaa eli hotua ja senvuoksi tulevat kuin lomakeskukseen.
Meillä ei näin ole. Olemme vähävaraisempia kuin omat lapsemme, joilla on lapsilleen tarjota aineellista hyvää matkoinen enempi kuin mummolassa. Joten lapsenlapset kun on kasvaneet tonne 10.v ja ylikin, heitä ei kiinnosta tulla meille homehtuneille ja köyhille vanhuksille kylään.
Yhdessä vaiheessa kun miniä ei hyväksynyt krist. maailmankatsomustamme, niin lapsenlapset kasvoivat meistä erilleen. Nyt on vaikea kuroa tuota umpeen. Vaikka me ei mitenkään tuotu esiin uskovaisuuttamme, niin pelkkä tieto siitä että ollaan hellareita, riitti että miniät oli varovaisia.
Joten erilaisuutta suhteessa lapsenlapsiin on monenlaista.
Kyllä mekin oltas tuolleen oltu kuin te, jos olisi annettu lupa siihen.
Nuorten ehdoilla se on mentävä.
Tää on meidän "lahja" lapsillemme, että ei aineskaan olla oltu riesana, vaan loistettu poissaololla. Lahjahan sekin heh-heh- Minä en ainakaan tuputa lap...
Jokaisen vakaumus on omansa, enkä minä ainakaan ala tuputtaa minkään lajin uskontoa kenellekään. Uskonto on sellainen asia, mitä en halua kuulla naapuriltakaan puheenaiheeksi. jokainen perhe ja yksilö saa itse tuumata nuo asiat.
- meilläkään
Olen pahoillani puolestanne kun miniät ovat olleet noin epävarmoja omasta äitiydestään etteivät ole uskaltaneet suoda lapsilleen teidän iso-vanhempien läsnäoloa ja rakkautta ja sukutarinoita.
Minä olen myös uskova, lastenlasteni äidit ovat katolilaisia, 10 vuotias pojantytär pääsee ripille toukokuussa katolisen kirkon menojen mukaan, mutta pienestä asti on ollut minun kanssani pyhäkoulussa, miniäni ovat tosiaan avarakatseisia kun eivä ole sitä kieltäneet. Ja muuten en tuputa mitään uskoa, vain rukoilen heidän puolestaan, sittenhän kun ovat vähän vanhempia niin heidän on otettava uskonaskeleensa itse, ei siinä mummun eikä mamman puheet paljon paina. Niin että turhaan ovat miniäsi pelänneet teitä vakaamuksenne suhteen
Onnittelen sinua huumorintajustasi jonka kyllä lukee rivien välistä.
Muuten ei se rahasta ole kiinni aina, kun on ollut tiukkaa, niin on tehty itse popkornia ja pelattu korttia, askarteltu, kerrottu satuja ja "sukutarinoita" ja pelattu lautapelejä ja muita leikkejä.
Älkää heittäkö toivoa, voisitte vaikka joskus kutsua ne lastenlapset lättykekkereihin ja pelata heidän kanssaan tai tehdä jotain mistä sen ikäiset nyt ovat kiinostuneita, antamalla heille yhdessäoloa, aikaa ja "popkornia".
Toivon koko sydämestäni teille yhteistä aikaa heidän kanssaan. Antakaa asia Herran huomaan. - Mummo64 maalta
meilläkään kirjoitti:
Olen pahoillani puolestanne kun miniät ovat olleet noin epävarmoja omasta äitiydestään etteivät ole uskaltaneet suoda lapsilleen teidän iso-vanhempien läsnäoloa ja rakkautta ja sukutarinoita.
Minä olen myös uskova, lastenlasteni äidit ovat katolilaisia, 10 vuotias pojantytär pääsee ripille toukokuussa katolisen kirkon menojen mukaan, mutta pienestä asti on ollut minun kanssani pyhäkoulussa, miniäni ovat tosiaan avarakatseisia kun eivä ole sitä kieltäneet. Ja muuten en tuputa mitään uskoa, vain rukoilen heidän puolestaan, sittenhän kun ovat vähän vanhempia niin heidän on otettava uskonaskeleensa itse, ei siinä mummun eikä mamman puheet paljon paina. Niin että turhaan ovat miniäsi pelänneet teitä vakaamuksenne suhteen
Onnittelen sinua huumorintajustasi jonka kyllä lukee rivien välistä.
Muuten ei se rahasta ole kiinni aina, kun on ollut tiukkaa, niin on tehty itse popkornia ja pelattu korttia, askarteltu, kerrottu satuja ja "sukutarinoita" ja pelattu lautapelejä ja muita leikkejä.
Älkää heittäkö toivoa, voisitte vaikka joskus kutsua ne lastenlapset lättykekkereihin ja pelata heidän kanssaan tai tehdä jotain mistä sen ikäiset nyt ovat kiinostuneita, antamalla heille yhdessäoloa, aikaa ja "popkornia".
Toivon koko sydämestäni teille yhteistä aikaa heidän kanssaan. Antakaa asia Herran huomaan.Joopa en minäkään rahallisesti voi rehvastella. Aina olen sanonutkin , että tällä Mummolla ei oo rahaa mutta RAKKAUTTA sitäkin enemmän. Tai kyllähän me aina Ukin kanssa viisastellaan että olemme rikkaita, mutta se ei johdu rahasta vaan niistä rakkaista ihmisistä jotka ovat meidän ympärillä.Että ei meitä kannata kadehtia!!!
- mummo-68
kyllä ootte hyvät isovanhemmat, mulla ei ole vielä ku 1 ihana pojanpoika mut toivotaan et tulee lisää.
- mummo 64 jo
kun kolme lasten lastani muuttivat kauaksi pois, ei muutto ollut yllätys, mutta sittenkin, valtameri välissä on ollut minulle itkunsekaista kaipuuta.
Tais olla ihan masennusta pitkän aikaa ei maistunut mikään tekeminen.
Meillä oli lasten kanssa niin mukavaa, pihassa oli taikakivi joka antoi milloin mitäkin. Pääsiäisenä kukko muni mummon töppösen teriin suklaamunia.Leivottiin Hannatädin kakkuja saunotin ja uitiin järvessä.
Lapset kyselevät miloin mennään takaisin mummon luo?
Tein leikkimaton jossa on maisema mummon ikkunsta järvelle saarineen, tie siltoineen joka johtaa mummon mökille, metsässä mustikoita ja mansikoita ja taikakivi.
Tyttäreni sanoi että ovat lapsien kanssa "ajaneet autolla mummon rannalle saunomaan ja istumaan taikakiven luo"monet kerrat.
Yksi lapsista sanoi, että mummolle "terveisiä tulaan kesällä takaisin mummon".
Jos sais taikakiven luo leikkimökin yllätyksenä, niin olis mummo taas onnelinen kun sais lapset syliinsä. - Mummo maalta 64
mummo 64 jo kirjoitti:
kun kolme lasten lastani muuttivat kauaksi pois, ei muutto ollut yllätys, mutta sittenkin, valtameri välissä on ollut minulle itkunsekaista kaipuuta.
Tais olla ihan masennusta pitkän aikaa ei maistunut mikään tekeminen.
Meillä oli lasten kanssa niin mukavaa, pihassa oli taikakivi joka antoi milloin mitäkin. Pääsiäisenä kukko muni mummon töppösen teriin suklaamunia.Leivottiin Hannatädin kakkuja saunotin ja uitiin järvessä.
Lapset kyselevät miloin mennään takaisin mummon luo?
Tein leikkimaton jossa on maisema mummon ikkunsta järvelle saarineen, tie siltoineen joka johtaa mummon mökille, metsässä mustikoita ja mansikoita ja taikakivi.
Tyttäreni sanoi että ovat lapsien kanssa "ajaneet autolla mummon rannalle saunomaan ja istumaan taikakiven luo"monet kerrat.
Yksi lapsista sanoi, että mummolle "terveisiä tulaan kesällä takaisin mummon".
Jos sais taikakiven luo leikkimökin yllätyksenä, niin olis mummo taas onnelinen kun sais lapset syliinsä.Kyllä varmasti masensi sinua kun lapset lähti kauas. Voin vain kuvitella. Silleenhän meilläkin oli joka kesä kun olivat pienempiä ,että tulivat aina yhtä aikaa. 4 tyttöä ja 4 poikaa. Siinä oli vilskettä 2 viikkoa kesälomaa. Olin töissä vielä silloin että tarvi omakin loma aina suunnitella siihen. Otin videolle joka kesä ja nyt kun katsovat niin on heillä hauskaa. Nyt sitten käyvät vähän eri aikoihin kun ovat isompia. Kyllä joskus kerääntyvät kaikki ,sitten on tyttökaveria ja poika kaveria mukana. Mutta mukavaa on kaikilla!!!Odottele sinäkin kyllä ne sieltä merten takaa tulee vielä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2464041Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1272333Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822006- 1411481
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!37950Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein128949- 77939
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!331860Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8857J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62780