Eikö olekin mahdollista että kaksisuuntainen mielialahäiriö voi alkaa jonkinlaisesta stressistä tai sairauden aiheuttamasta traumasta??? Ja suurempi todennäköisyys saada tämä on jos toinen vanhemmista on diagnosoitu samasta "taudista" ?
Mitä muita vastaavanlaisia on kuin tämä maanis depressiivisuus?
Sen tiedän, luulen niin, että minulla on joku, mutta en usko sen olevan vain masennusta...
Nyt sen keksein!
10
1474
Vastaukset
- bipouteen
periytyy, siis ei bipous, vaan taipumus, sama koskee esim. skitsofreniaa.
Toki voi laueta mainitsemissasi tilanteissa. Etkö sinä voisi siellä somaattisen sairauden hoitopuolella ottaa esille tätäkin ja saada sitä kautta esim. ajan psykologille tai psykiatrille?- catgirlie
.... voi saakeli kun olen niin ujo!.....
No, ehkä voisin jotenkin asiaan viitata....
- Osasto7x
Aika monet mielenterveys jutut aktivoituu jos tollasissa kuormitus tilanteissa. Sitten jos on viel vähän huonommat noi turvaverkot, niis sitten sitä tipahtaa ongelmiin.
Jos sulla on vanhemmilla joku mt-juttu, niin sulla on noin 1000x kertanen mahdollisuus sairastua itsekin. Mulla ei ole vanhemmilla mitään, mutta niillä pitäisi kyllä olla.
Puhdas masennus on kait aika harvinaistakin, joku sen sun masennuksen aiheuttaa, mut mikä? - Nimetön
Kyllä se taipumus periytyä tulee vanhemmilta. Laukasumekanismejä on varmaan useampia, mutta se diagnosointi on sitten vaikeampaa. Tässä tapauksessa ihmettelin hillittömiä raivokohtauksia ja omituista käytöstä, välillä taas normaalia käytöstä.
Pitkä tarina, mutta erään raivokohtauksen jälkeen lähetteellä psyk.os ja lääkitys päälle ja appropo, väkivaltaisuus jäi pois.
Pitkässä ajanjuoksussa oon huomannu henkilön toimivan aikalailla samalla kaavalla miten on toiminut ennenkin ihmissuhteissaan ja teoissaan. Tän kaksisuuntaisen huomaa parhaiten se läheisin kanssaeläjä. Henkilö itse osaa luoda täydellisen valhemaailman (patologinen), manipuloida ja käyttää ihmisiä omiin tarpeisiinsa.
Ja kun uusi elämä, verkosto ja suhde on luotu, kykenee lähtemään pitkästäkin suhteesta, jossa on lapsia, ihan tosta vaan.
Voi kuulostaa katkeralta selitykseltä minulta, mutta tämä on täysin totta. Olen muuten mies, san4dells@suomi24- cattttttt
ensin olin jonkin aikaa allapäin ja sitten tuli lopullinen romahdus ja ahdistus yhtenä iltana, seuraavana aamuna olinkin tosi hyvällä tuulella, samoin seuaavina päivinä, mutta kun heti jos jokin asia ei mene HETI niin kuin haluaisin hermostun ja alan "raivoamaan" itselleni...ja mahdollisesti myös muille paikalla olijoille...
Siis tämä on tapahtunut nyt n.viikon aikana, kun olen ruvennut seuraamaan itseäni...
Luin netistä että nuorilla ja lapsilla oireet ovat hieman erilaiset kuin aikuisilla ja että ns. tapahtumaketjussa voi tunteiden laadut muuttua n. 6 tunnista ylöspäin(mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitin tuolla?)
Luin myös että tämä "tauti" puhkeaa vasta 20 iän jälkeen... olen nyt 17, mutta koska minulla on kuitenkin tapahtunut kaikenlaista, niin olisiko mahdollista, että se olis nyt puhjennut...
Olen alkanut huolestua itsestäni koska mielestäni se ei ole normaalia että hermostuu niin pienistä asioista ja ettei selaisia kuulu ajatella kun menee joku auto ohi tai kulkee rappusissa ym. että jos nyt jäisi alle tai kaatuisi tai tippuisi johonkin! Ajattelen kuitenkin niin että on itsekästä tehdä itsemurha, enkä usko itse siihen pystyväni, joten älkää nyt sitä pelätkö... olisihan se tyhmää jos tekisin itselleni jotain kun juuri minut on yritetty sairaalassa kasvaimesta pelastaa!!!
OHO!tulipas turhan pitkä sepustus... nooh.. samapa tuo, ei ole pakko lukea... kunhan nyt kirjoitin ja purkasin itseäni... - .............................
en oikein tiedä miten se kuuluisi lyhentää,
tuo nimi - Pieni pyöreä
cattttttt kirjoitti:
ensin olin jonkin aikaa allapäin ja sitten tuli lopullinen romahdus ja ahdistus yhtenä iltana, seuraavana aamuna olinkin tosi hyvällä tuulella, samoin seuaavina päivinä, mutta kun heti jos jokin asia ei mene HETI niin kuin haluaisin hermostun ja alan "raivoamaan" itselleni...ja mahdollisesti myös muille paikalla olijoille...
Siis tämä on tapahtunut nyt n.viikon aikana, kun olen ruvennut seuraamaan itseäni...
Luin netistä että nuorilla ja lapsilla oireet ovat hieman erilaiset kuin aikuisilla ja että ns. tapahtumaketjussa voi tunteiden laadut muuttua n. 6 tunnista ylöspäin(mahtoikohan kukaan ymmärtää mitä tarkoitin tuolla?)
Luin myös että tämä "tauti" puhkeaa vasta 20 iän jälkeen... olen nyt 17, mutta koska minulla on kuitenkin tapahtunut kaikenlaista, niin olisiko mahdollista, että se olis nyt puhjennut...
Olen alkanut huolestua itsestäni koska mielestäni se ei ole normaalia että hermostuu niin pienistä asioista ja ettei selaisia kuulu ajatella kun menee joku auto ohi tai kulkee rappusissa ym. että jos nyt jäisi alle tai kaatuisi tai tippuisi johonkin! Ajattelen kuitenkin niin että on itsekästä tehdä itsemurha, enkä usko itse siihen pystyväni, joten älkää nyt sitä pelätkö... olisihan se tyhmää jos tekisin itselleni jotain kun juuri minut on yritetty sairaalassa kasvaimesta pelastaa!!!
OHO!tulipas turhan pitkä sepustus... nooh.. samapa tuo, ei ole pakko lukea... kunhan nyt kirjoitin ja purkasin itseäni...Lue tekstini alempaa: sairastuin bipoon 17-vuotiaana. Minulla mielialojen vaihtelu on nykyisin todella nopeaa, ilmeisesti sekamuotoinen jakso jossa on sekä masennuksen että manian oireita. Välillä olin kolme vuotta ns. terve (21-24-vuotiaana) ja elin ns. normaalia elämää.
- joillakin
Stressi laukoo vaikka mitä ihmisissä. Ja ne varmaan lisääntyy kun maailma muuttuu...
Joskus on Bipo pärjäillyt normaaleissa duuneissa mutta nykyisin se ei riitä, koska pitäisi olla kokoajan niin tehokas kuin bipo parhaimmillaan... - Pieni pyöreä
olivat omalla kohdallani 17-vuotiaana se, että ensin jätti poikaystävä ja sitten paras kaveri, jonka mielestä olin eron jälkeen liian ankeaa seuraa. Samaan aikaan menetin kesätyöpaikkani väärinkäsityksen vuoksi: työnantaja pyysi myöhemmin anteeksi, mutta ei se enää lohduttanut. Kolme menetystä siis samanaikaisesti, ja onhan aikuiselle ihmisellekin ero tai työpaikan menettäminen vaikea paikka, saati sitten lukiolaiselle. Vanhemmillani ei ole psyykkisiä sairauksia eikä suvussa bipoa tiettävästi kellään muulla kuin minulla.
- se menee
Itse sairastuin kun tulin venäjältä työkomennukselta suomeen v.98. Ihmettelin jatkuvaa väsymystä ja apeutta joka vaivasi kokoajan. Kävin työterveydessä valittamassa oloani 3 vuoden ajan ja myös yksityisellä lääkärillä, kun ajattelin että työpaikkalääkäri on työnantajaan päin kallellaan.Sanoivat olevan stressiä... No koko korttipakka luhistui v.2002 kun silloinen aviopuoliso ei enää jaksanut ja jätti uppoavan laivan (eli perheen= 1 poika lemmikit)ja päätti etsiä parempaa elämää... Annettiin töissä ymmärtää etten ollut hyvä työntekijä, joten irtisanouduin töistä... Yritin nukkua väsymystä pois puolivuotta. ei onnistunut. Koville otti, tuli ryypättyä ja surkuteltua kohtaloa aina kun poika meni äidillään käymään. sitten yksi ystävä sanoi että mene käymään lääkärissä...No olin jo menettänyt uskoni lääkäreihin, joten menin käymään ensiksi yksityisellä psykiatrilla, joka antoi dagnoosin psykosomaattinen keskivaikeamasennus. (1.diagnoosi) nyttemmin kaksisuuntainenmielialahäiriö...tämän jälkeen menin terveyskeskukseen jossa kerroin mikä vaivaa, alkoi antaa sairaslomaa,(v.2003) johon sanoin että olen jo työttömänä että pitäsi keksiä mikä minua vaivaa. Lääkäri teki masennustestin, piti täyttää semmoinen paperi josta laskettiin masennuspisteet jonka mukaan lääkäri arvioi masennuksentilan. Vasta tästä lähtien sain oikeaa hoitoa ja lääkärikin heräsi asiaan ja aloitettiin lääkitys ja terapia. Kerron tämän siksi että sairauden takia joutuu joskus kärsimään kohtuuttomasti ja kaikkea on mielessä käynyt. Olin katkera elämälle ja niille jotka eivät minua ymmärtäneet. Tosi ystävät jäi mutta paljon muita ystäviä jättivät kun katsoivat että menee huonosti.Olen joutunut myymään omaisuuteni ja aloittanut elämän uuden perheen kanssa. Tässä ymmärtää että materiaalista ei kannata murehtia kunhan saa elää ystävien ja ymmärtäväisen perheen kanssa
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760