Keskenmeno ja infektiot

sk123

Hei,

Minulla meni raskaus kesken tuossa alkuviikolla (omien laskujen mukaan viikkoja takana oli n.4), ja vuoto jatkuu edelleen. Kuinka kauan tätä vuotoa yleensä jatkuu? Ja mitä muuta mahdollisesti on odotettavissa? Olin alkuviikolla kahdesti yhteydessä terveyskeskukseen ja neuvolaan, josta kehoitettiin pyytämään lähete ultraan, lääkäri ei sitä suostunut minulle antamaan, vaan teki tarkastuksen ja totesi, että kohdunkaula on auki sillä tavalla, että se on tyhjenemässä. Käski ottaa yhteyttä, jos tulehduksen oireita ilmenee.

Itse mietin tässä vaan sitä, että pitäsikö olla huolissaan kun pääsääntöisesti vuodan pelkkää verta, siis ei mitään "Tummaa" eikä hyytymiä. Ei lainkaan kipuja tai kramppeja. Nyt mieltäni painaakin se, että tyhjeneekö tuo kohtu lainkaan, vai pitäisikö se vielä sittenkin tarkistuttaa? Jos näitä tulehdusoireita imenee, minkälaisia ne ovat? Pitäisikö jossain tuntua kipuakin?

6

389

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvolaan ja

kerro ettet saanut ultraan lähetettä! JOS et edelleenkään sitä saa, mene yksityiselle, vag.ultraan

• mitään hätää

Itselläni vuotoa kesti 7 viikkoa, on varmaan aika yksilöllistä. Ei minullakaan mitään hyytymiä tullut kuin silloin tällöin, mutta kohtu oli kuitenkin tyhjentynyt, kun kävin tarkastuksessa. Luulen, että kun oli vasta niin alussa raskaus, niin kaikki meni jotenkin helpommin. Vaikkakin kivut oli kyllä järkyttävät ja ajattelin, että loppuuko vuoto ikinä! Jos on kovasti kipuja, niin sitten varmaan kannattaa käydä lääkärillä.

• Älä vielä huolestu

on toisinaan tummaa verta ja hyytymiä ja toisinaan ihan "kirkasta" verta. Mielestäni ei vielä kannata huolestua. Normaalisti vuoto kestää 7-14 vrk, mutta joillain henkilöillä vuoto on saattanut jatkua jopa kuukauden päivät.

Terveyskeskuksesta saa harvoin ajan ultraan, jos ei ole mitään "sen kummempaa". Läheskään aina ei tehdä km:n jälkeen jälkitarkastusta ultralla. Joskus otetaan pelkkä verikoe, joskus ei sitäkään. Sinuna odottelisin vielä ihan rauhassa, etenkin kun lääkäri totesi kohdunkaulan olevan auki -> vuoto jatkuu edelleen, joten ultrauksesta ei mielestäni ole vielä "mitään hyötyä". (Lääkäri voi todeta, että kaikki materiaali ei ole poistunut ja vuoto jatkuu edelleen, mikä jo todettiin käsikopelolla)

Kohtutulehduksen oireina on muun muassa kovat(!) alavatsakivut ja kuume. Km:n yhteydessä tulee yleensä menkkamaisia kipuja, koska kohtu supistelee, että raskausmateriaali tulisi kohdusta pois. Kivut ovat yksilöllisiä. Toisilla on kovat kivut, toisilla ei ole juuri lainkaan kipuja. Sinulla raskaus on ollut niin alussa (alkio n. 2 viikkoa vanha), että raskausmateriaalia ei ole vielä ehtinyt kehittyä paljoa. Tämä lienee syy siihen, että hyytymiä ei juurikaan tule.

Jaksamista sinne!

• sk123

Pakko oli sitten kuitenkin saada mielenrauha ja käväistä työterveydessä katsottamassa tulehdusarvoja. OK olivat, mutta laittoivat sieltä gynekologille, joka ultras. Totesi, että materiaalia on jäljellä (siis vuoto oli lähes lakannut eiliseen mennessä) ja laittoi lähetteen paikallisen sairaalaan kaavintaan. Sovittiin, että saan itse päättää tilaanko ajan heti vai odotanko viikonlopun yli. No, tilasin ajan ja sain sen maanantaille. Nyt on sitten VIHDOIN ollut pientä vatsakramppia ja vihdoinkin näyttää siltä, että sieltä poistuu muutakin. Nyt sitten vaan toivomaan, että sieltä poistuu kaikki tuo matsku ja tuolta kaavinnalta vältytään. Suuret kiitokset kaikille kommentoineille.

• vuotanut
        sk123 kirjoitti:

Pakko oli sitten kuitenkin saada mielenrauha ja käväistä työterveydessä katsottamassa tulehdusarvoja. OK olivat, mutta laittoivat sieltä gynekologille, joka ultras. Totesi, että materiaalia on jäljellä (siis vuoto oli lähes lakannut eiliseen mennessä) ja laittoi lähetteen paikallisen sairaalaan kaavintaan. Sovittiin, että saan itse päättää tilaanko ajan heti vai odotanko viikonlopun yli. No, tilasin ajan ja sain sen maanantaille. Nyt on sitten VIHDOIN ollut pientä vatsakramppia ja vihdoinkin näyttää siltä, että sieltä poistuu muutakin. Nyt sitten vaan toivomaan, että sieltä poistuu kaikki tuo matsku ja tuolta kaavinnalta vältytään. Suuret kiitokset kaikille kommentoineille.

jo 5 viikkoa. Völillä kauheita könttejä ja välillä pientä vaan. Huomenna menossa naistentautien polille saa nähdä mitä mulle tehdään, jännittää hirveästi. Mutta toivon että vuoto loppuis tai joku selvyys tähän asiaan. vointeja sullekin

• SK123
        vuotanut kirjoitti:

jo 5 viikkoa. Völillä kauheita könttejä ja välillä pientä vaan. Huomenna menossa naistentautien polille saa nähdä mitä mulle tehdään, jännittää hirveästi. Mutta toivon että vuoto loppuis tai joku selvyys tähän asiaan. vointeja sullekin

Eli viikonlopunaikana sitten alkoi vuoto uusiksi ja alkoi vatsakin kramppaamaan ja tulemaan ulos muutakin kuin verta. Maanantaina kävin sairaalassa, jossa ultrasivat ja totesivat, että kohtu oli pienentynyt reippaasti perjantaista. Tasaisesti vuodan vieläkin, mutta käsittääkseni tätä voi jatkua vielä viikkojakin. Jonkin mystisen "herneen kokoisen" palluran lääkäri tunsi kohdussa (joka ei kyllä aristanut lainkaan) ja käski tulemaan kahden viikon kuluttua uudestaan labraan, jossa katsotaan onko raskaushormooni vähentynyt elimistössä. :?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      136
      7177
    2. Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.

UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M
      Euroviisut
      125
      4971
    3. L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?

Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa
      Tv-sarjat
      67
      4336
    4. TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."

Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a
      Suomalaiset julkkikset
      15
      3483
    5. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2291
    6. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      301
      1773
    7. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      23
      1545
    8. Miksi et nainen halua

minua, kuten minä sinua?
      Ikävä
      67
      1485
    9. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      9
      1459
    10. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1448
    Aihe