Siilin paino

Albiino

Onko 8kk 425 g ok paino naaraalle?

7

1852

Vastaukset 7

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika iso

Siilisi on isohko, 500g on ehdoton yläraja siilille.
      Pidä paino tuossa :)

• tämmösiä

on määritellyt,etkö tiedä että kääpiösiilejä on eri kokoisia?

• tietysti
        tämmösiä kirjoitti:

on määritellyt,etkö tiedä että kääpiösiilejä on eri kokoisia?

Kääpiösiilejä on eri kokoisia, kyseessä on KÄÄPIÖsiili, ja sen koko vaihtelee n. 250grammasta 500 grammaan. Tämän yli menevät ovat liian lihavia.
        Tämä on ihan eläinlääkäreiltä saatua faktaa, sillä useissa ruumiinavauksissa Evirassa (ex Eela) on todettu, että siilien sisäelimet ja maksa ovat rasvoittuneet. Varsinkin, jos siili on ollut yli 500g. Voi toki rasvoittua jo kevyemmälläkin siilillä.

Minulla on ollut monta siiliä, joista yksi kuoli ja avattiin, sillä oli rasvamaksa. Painoa oli pahimmillaan 800g. Eräskin kääpiösiili kuoli ollessaan 1kg, eli 2 kertaa isompi kuin "pitäisi". Sydän petti. Ei ihmisenkään ole terveellistä olla 100kiloinen, jos sen ihannepaino on 55kg. Ja tosiaan, on ihmisiä ja siilejäkin eri kokoisia, mutta se 250-500g on siileillä se raja.

• voi kuolla
        tietysti kirjoitti:

Kääpiösiilejä on eri kokoisia, kyseessä on KÄÄPIÖsiili, ja sen koko vaihtelee n. 250grammasta 500 grammaan. Tämän yli menevät ovat liian lihavia.
        Tämä on ihan eläinlääkäreiltä saatua faktaa, sillä useissa ruumiinavauksissa Evirassa (ex Eela) on todettu, että siilien sisäelimet ja maksa ovat rasvoittuneet. Varsinkin, jos siili on ollut yli 500g. Voi toki rasvoittua jo kevyemmälläkin siilillä.

Minulla on ollut monta siiliä, joista yksi kuoli ja avattiin, sillä oli rasvamaksa. Painoa oli pahimmillaan 800g. Eräskin kääpiösiili kuoli ollessaan 1kg, eli 2 kertaa isompi kuin "pitäisi". Sydän petti. Ei ihmisenkään ole terveellistä olla 100kiloinen, jos sen ihannepaino on 55kg. Ja tosiaan, on ihmisiä ja siilejäkin eri kokoisia, mutta se 250-500g on siileillä se raja.

Tai kaikki siilithän kuolee joskus. Eli jos "lihava" siili elää vaikkapa 5 vuotta ja laiha vaan 3 vuotta niin kumpi on parempi.
        Ja jos 600g painava siili on kyljistään lommolla ja pääsee hyvin kerälle, niin se ei silloin ole lihava.
        Eikä niitä enää sanota kääpiösiileiksi vaan lemmikkisiileiksi juuri siksi, että ne ei ole mitään kääpiöitä.

• pahalla
        voi kuolla kirjoitti:

Tai kaikki siilithän kuolee joskus. Eli jos "lihava" siili elää vaikkapa 5 vuotta ja laiha vaan 3 vuotta niin kumpi on parempi.
        Ja jos 600g painava siili on kyljistään lommolla ja pääsee hyvin kerälle, niin se ei silloin ole lihava.
        Eikä niitä enää sanota kääpiösiileiksi vaan lemmikkisiileiksi juuri siksi, että ne ei ole mitään kääpiöitä.

mutta en ole ikinä nähnyt kyljet lommolla olevaa 600 grammaista lemmikkisiiliä.. Ja olen nähnyt satoja siilejä. Kyllä se suositus on tehty isompiakin siilejä silmällä pitäen.

Edelleenkin kyseessä on viralliselta nimitykseltä afrikkalainen kääpiösiili (myös egyptiläinen pitkäkorvasiili on samaa kokoa). Voi ihan sitä englanninkielistäkin nimeä katsoa ja se pygmy tarkoittaa pienikokoista / kääpiötä. Se sitten onkin eri asia, että kuka nimet on keksinyt ja mistä nimeämisperusteensa ottaa ;)

Se, että siili menee palloksi ei välttämättä kerro siilin ylipainosta, se voi päästä palloksi vaikka olisi 900 grammainen. Siilin jalat, leuka ja massu kasvavat, jalkoihin tulee läskiä, kaksoisleuka näkyy jne. Ihan samanlailla kuin muillakin eläimillä.

• tuohon, kuolemiseen
        pahalla kirjoitti:

mutta en ole ikinä nähnyt kyljet lommolla olevaa 600 grammaista lemmikkisiiliä.. Ja olen nähnyt satoja siilejä. Kyllä se suositus on tehty isompiakin siilejä silmällä pitäen.

Edelleenkin kyseessä on viralliselta nimitykseltä afrikkalainen kääpiösiili (myös egyptiläinen pitkäkorvasiili on samaa kokoa). Voi ihan sitä englanninkielistäkin nimeä katsoa ja se pygmy tarkoittaa pienikokoista / kääpiötä. Se sitten onkin eri asia, että kuka nimet on keksinyt ja mistä nimeämisperusteensa ottaa ;)

Se, että siili menee palloksi ei välttämättä kerro siilin ylipainosta, se voi päästä palloksi vaikka olisi 900 grammainen. Siilin jalat, leuka ja massu kasvavat, jalkoihin tulee läskiä, kaksoisleuka näkyy jne. Ihan samanlailla kuin muillakin eläimillä.

Kaikki eläimet ja ihmiset kuolevat, se on totta. Mutta me voimme ainakin yrittää pitää eläimemme ja itsemmekin hyvässä kunnossa, jotta olisi paremmat edellytykset hyvään ja pitkään elämään. Kasvaimet ja syövät jne eivät ole estettävissä millään, ja niitä voi tulla nuorillekin siileille, mutta ylipaino on tällä hetkellä oikeastaan ainoa terveyttä huonontava asia, minkä ihmiset aiheuttavat siileilleen. Ylipainoisia siiljä on paljon, mutta niin on koiriakin ja kissoja yms, eli älkää syöttäkö eläimiänne liikaa ja pitäkää huoli, että ne saa oikeaa ravintoa!
        Ja sitä liikuntaa!!!

• jempbu

ihan normaalilta painolta toi kuulostaa, koita pitää se tossa. Kai sun siilillä muuten on juoksupyörä? Ja saahan se ihan oikeenlaista ravintoo? Ja kunhan siili on virkee, touhuaa paljon, ja jaksaa liikkua kunnolla, nii kyllä sen terve sillon pitäs olla ;)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olen nainen pahoillani, että tykkään sinusta niin paljon, että

Haluaisin panna sua. Tuntuu vaan siltä, että olet sen suhteen ihan haluton. Ei minulle riitä pelkkä ystävyyssuhde.
      Ikävä
      89
      1448
    2. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      47
      1003
    3. Liikenneonnettumuus

Linkkari ja ruotsibiili törmäsivät linkku oli redun opetusajossa
      Ylitornio
      15
      876
    4. Mieti oikeasti

Ollaan lähes tuntemattomia, mutta samalla on tämä erityinen vuosien tilanne takana, joka on ollut monella tapaa väärin.
      Ikävä
      40
      838
    5. Pahin tapa satuttaa toista

On jättää toinen vaille mitään vastausta. Erityisen kipeää se tekee sillon jos toinen ghostaa.
      Ikävä
      82
      758
    6. Taasko sä vedit

Suojamoodin päälle? Miehelle
      Ikävä
      92
      741
    7. kene ajoi "kolarin"?

"Punkaharjulla Luston ja Tuppuranmäen välillä sattui tiistaina aamupäivällä liikenneonnettomuus. Poliisin mukaan Savonl
      Savonlinna
      17
      727
    8. Tiedoksi yhdelle naiselle

että mies lähestyy kaikin tavoin jos on kiinnostunut! 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      46
      718
    9. Minulla on joskus ikävä sinua ja ajattelen sinua joskus.. edelleen

Olin joskus niin rakastunut sinuun. Olin onnellinen, että kohdattiin ja kun vain tiesin sinun olevan olemassa. Täytit aj
      Ikävä
      27
      687
    10. 68
      672
    11. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      664
    12. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      59
      662
    13. Alkaa jotenkin nyt kuvio hahmottuu täällä

Sellainen vaikutelma tästä alkaa tulla, että täällä on joku pieni porukka, joka tuntee toisensa tai ainakin pelaa samaan
      Ikävä
      97
      651
    14. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      12
      645
    15. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      56
      585
    16. Jos kaivattusi on

Varattu niin miksi et antaisi asian olla hänen suhteen. Miksi ylipäätään vielä jatkat?
      Ikävä
      47
      576
    17. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      129
      557
    18. Minä kyllä odotan nainen

että sinun kanssa voisin jutella asioista ihan oikeasti.
      Ikävä
      43
      544
    19. Oliko virhe palkata näykkelis johtoon?

Kunnan asiat sekaisin eikä mikään homma toimi. Ilmeisesti samaa sekoilua muillekin suunnille. Johtaja asuu itse muualla
      Lappajärvi
      144
      528
    20. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      525
    Aihe