Siilin paino

Albiino

Onko 8kk 425 g ok paino naaraalle?

7

1843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika iso

      Siilisi on isohko, 500g on ehdoton yläraja siilille.
      Pidä paino tuossa :)

      • tämmösiä

        on määritellyt,etkö tiedä että kääpiösiilejä on eri kokoisia?


      • tietysti
        tämmösiä kirjoitti:

        on määritellyt,etkö tiedä että kääpiösiilejä on eri kokoisia?

        Kääpiösiilejä on eri kokoisia, kyseessä on KÄÄPIÖsiili, ja sen koko vaihtelee n. 250grammasta 500 grammaan. Tämän yli menevät ovat liian lihavia.
        Tämä on ihan eläinlääkäreiltä saatua faktaa, sillä useissa ruumiinavauksissa Evirassa (ex Eela) on todettu, että siilien sisäelimet ja maksa ovat rasvoittuneet. Varsinkin, jos siili on ollut yli 500g. Voi toki rasvoittua jo kevyemmälläkin siilillä.

        Minulla on ollut monta siiliä, joista yksi kuoli ja avattiin, sillä oli rasvamaksa. Painoa oli pahimmillaan 800g. Eräskin kääpiösiili kuoli ollessaan 1kg, eli 2 kertaa isompi kuin "pitäisi". Sydän petti. Ei ihmisenkään ole terveellistä olla 100kiloinen, jos sen ihannepaino on 55kg. Ja tosiaan, on ihmisiä ja siilejäkin eri kokoisia, mutta se 250-500g on siileillä se raja.


      • voi kuolla
        tietysti kirjoitti:

        Kääpiösiilejä on eri kokoisia, kyseessä on KÄÄPIÖsiili, ja sen koko vaihtelee n. 250grammasta 500 grammaan. Tämän yli menevät ovat liian lihavia.
        Tämä on ihan eläinlääkäreiltä saatua faktaa, sillä useissa ruumiinavauksissa Evirassa (ex Eela) on todettu, että siilien sisäelimet ja maksa ovat rasvoittuneet. Varsinkin, jos siili on ollut yli 500g. Voi toki rasvoittua jo kevyemmälläkin siilillä.

        Minulla on ollut monta siiliä, joista yksi kuoli ja avattiin, sillä oli rasvamaksa. Painoa oli pahimmillaan 800g. Eräskin kääpiösiili kuoli ollessaan 1kg, eli 2 kertaa isompi kuin "pitäisi". Sydän petti. Ei ihmisenkään ole terveellistä olla 100kiloinen, jos sen ihannepaino on 55kg. Ja tosiaan, on ihmisiä ja siilejäkin eri kokoisia, mutta se 250-500g on siileillä se raja.

        Tai kaikki siilithän kuolee joskus. Eli jos "lihava" siili elää vaikkapa 5 vuotta ja laiha vaan 3 vuotta niin kumpi on parempi.
        Ja jos 600g painava siili on kyljistään lommolla ja pääsee hyvin kerälle, niin se ei silloin ole lihava.
        Eikä niitä enää sanota kääpiösiileiksi vaan lemmikkisiileiksi juuri siksi, että ne ei ole mitään kääpiöitä.


      • pahalla
        voi kuolla kirjoitti:

        Tai kaikki siilithän kuolee joskus. Eli jos "lihava" siili elää vaikkapa 5 vuotta ja laiha vaan 3 vuotta niin kumpi on parempi.
        Ja jos 600g painava siili on kyljistään lommolla ja pääsee hyvin kerälle, niin se ei silloin ole lihava.
        Eikä niitä enää sanota kääpiösiileiksi vaan lemmikkisiileiksi juuri siksi, että ne ei ole mitään kääpiöitä.

        mutta en ole ikinä nähnyt kyljet lommolla olevaa 600 grammaista lemmikkisiiliä.. Ja olen nähnyt satoja siilejä. Kyllä se suositus on tehty isompiakin siilejä silmällä pitäen.

        Edelleenkin kyseessä on viralliselta nimitykseltä afrikkalainen kääpiösiili (myös egyptiläinen pitkäkorvasiili on samaa kokoa). Voi ihan sitä englanninkielistäkin nimeä katsoa ja se pygmy tarkoittaa pienikokoista / kääpiötä. Se sitten onkin eri asia, että kuka nimet on keksinyt ja mistä nimeämisperusteensa ottaa ;)

        Se, että siili menee palloksi ei välttämättä kerro siilin ylipainosta, se voi päästä palloksi vaikka olisi 900 grammainen. Siilin jalat, leuka ja massu kasvavat, jalkoihin tulee läskiä, kaksoisleuka näkyy jne. Ihan samanlailla kuin muillakin eläimillä.


      • tuohon, kuolemiseen
        pahalla kirjoitti:

        mutta en ole ikinä nähnyt kyljet lommolla olevaa 600 grammaista lemmikkisiiliä.. Ja olen nähnyt satoja siilejä. Kyllä se suositus on tehty isompiakin siilejä silmällä pitäen.

        Edelleenkin kyseessä on viralliselta nimitykseltä afrikkalainen kääpiösiili (myös egyptiläinen pitkäkorvasiili on samaa kokoa). Voi ihan sitä englanninkielistäkin nimeä katsoa ja se pygmy tarkoittaa pienikokoista / kääpiötä. Se sitten onkin eri asia, että kuka nimet on keksinyt ja mistä nimeämisperusteensa ottaa ;)

        Se, että siili menee palloksi ei välttämättä kerro siilin ylipainosta, se voi päästä palloksi vaikka olisi 900 grammainen. Siilin jalat, leuka ja massu kasvavat, jalkoihin tulee läskiä, kaksoisleuka näkyy jne. Ihan samanlailla kuin muillakin eläimillä.

        Kaikki eläimet ja ihmiset kuolevat, se on totta. Mutta me voimme ainakin yrittää pitää eläimemme ja itsemmekin hyvässä kunnossa, jotta olisi paremmat edellytykset hyvään ja pitkään elämään. Kasvaimet ja syövät jne eivät ole estettävissä millään, ja niitä voi tulla nuorillekin siileille, mutta ylipaino on tällä hetkellä oikeastaan ainoa terveyttä huonontava asia, minkä ihmiset aiheuttavat siileilleen. Ylipainoisia siiljä on paljon, mutta niin on koiriakin ja kissoja yms, eli älkää syöttäkö eläimiänne liikaa ja pitäkää huoli, että ne saa oikeaa ravintoa!
        Ja sitä liikuntaa!!!


    • jempbu

      ihan normaalilta painolta toi kuulostaa, koita pitää se tossa. Kai sun siilillä muuten on juoksupyörä? Ja saahan se ihan oikeenlaista ravintoo? Ja kunhan siili on virkee, touhuaa paljon, ja jaksaa liikkua kunnolla, nii kyllä sen terve sillon pitäs olla ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe