Sijoitusasunto

James

Olen aikeissa ostaa sijoitusasuntoa Tampereelta. Rahoitan oston velkarahalla.
Mikä alue olisi hyvä elikä olisi kysyntää? Onko nyt hyvä aika ostaa vai pitäiskö odotella?

20

5462

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • odotteluja

      vaan kaikki heti hommiin, osta se asunto ja laita vuokralle, ala tienat sillä, se maksaa itse itseään takaisin, nyt on aika tehdä se, josko sulla on useampia niin mahdollisuus on nyt

    • vielä!

      varsinkin, jos asuntoon tulossa putkiremppa seuraavan 10 vuoden aikana. Et saa tuottoa 20:een vuoteen ja saat tapella vuokralaisten kanssa.

      • joku viikko sitten

        että varmin on yksiö kävelyetäisyydellä ns. ravintola-alueelta. Käytännössä tämä tarkoittaa kaupungin keskustaa.

        Kerrotko miten olet laskenut tuotot, kun ostetaan velkarahalla. Minulla on 2 pientä sijoitusasuntoa, joihin olen säästänyt tai perinyt rahat. Kattaako vuokra kaikki kulut kuten lyhennykset ja vastikkeet ?

        Olen harkinnut kolmatta, mutta ainkaaan minun kaupungissa ei yksiöden hintataso ole pudonnut.


      • James
        joku viikko sitten kirjoitti:

        että varmin on yksiö kävelyetäisyydellä ns. ravintola-alueelta. Käytännössä tämä tarkoittaa kaupungin keskustaa.

        Kerrotko miten olet laskenut tuotot, kun ostetaan velkarahalla. Minulla on 2 pientä sijoitusasuntoa, joihin olen säästänyt tai perinyt rahat. Kattaako vuokra kaikki kulut kuten lyhennykset ja vastikkeet ?

        Olen harkinnut kolmatta, mutta ainkaaan minun kaupungissa ei yksiöden hintataso ole pudonnut.

        Olen karkeesti arvioinut että vuokrasaatavilla makselisin asuntoa pois.
        Eli alkuvaiheessa siitä ei jäisi itselle mitään.
        Lainaraha on nyt senverran halpaa että nyt on asuntosijoittajan etsikkoaika.


      • helppoa.
        James kirjoitti:

        Olen karkeesti arvioinut että vuokrasaatavilla makselisin asuntoa pois.
        Eli alkuvaiheessa siitä ei jäisi itselle mitään.
        Lainaraha on nyt senverran halpaa että nyt on asuntosijoittajan etsikkoaika.

        minäkin tein siten -70 luvulla,
        silloin sai vielä aivan rahaton lainaa ja asunnot riitti takuseen.

        kyllä tein silloin viisasti.

        pikkukaupungeissa keskusta on varmemoaa, mutta kylä tampereella on aina asuntopulaa, joten kaiki kannataa,
        samoin opiskeuupaikan läheltä ja linja-autoaseman ja rautatieaseman välistä.


      • vielä!
        joku viikko sitten kirjoitti:

        että varmin on yksiö kävelyetäisyydellä ns. ravintola-alueelta. Käytännössä tämä tarkoittaa kaupungin keskustaa.

        Kerrotko miten olet laskenut tuotot, kun ostetaan velkarahalla. Minulla on 2 pientä sijoitusasuntoa, joihin olen säästänyt tai perinyt rahat. Kattaako vuokra kaikki kulut kuten lyhennykset ja vastikkeet ?

        Olen harkinnut kolmatta, mutta ainkaaan minun kaupungissa ei yksiöden hintataso ole pudonnut.

        Kuten sanoin, jos putki yms. rempat edessä lähimmän 10 vuoden aikana, alkavat ne alentaa asunnon arvoa pikkuhiljaa. Jos joudut rempan maksamaan, ei siitä tuottoa tule vuosikymmeniin.
        Asunnon arvo ei nouse kun n. puolet rempan hinnasta.
        Jos sijoitusasunnon haluat kuitenkin ostaa, tee se ison kaupungin keskustasta max. 2 km.


      • James
        vielä! kirjoitti:

        Kuten sanoin, jos putki yms. rempat edessä lähimmän 10 vuoden aikana, alkavat ne alentaa asunnon arvoa pikkuhiljaa. Jos joudut rempan maksamaan, ei siitä tuottoa tule vuosikymmeniin.
        Asunnon arvo ei nouse kun n. puolet rempan hinnasta.
        Jos sijoitusasunnon haluat kuitenkin ostaa, tee se ison kaupungin keskustasta max. 2 km.

        Juu, kyllä remontit yms. on otettava huomioon.
        Ajattelinkin vaan että jos jollakin on jotain käsitystä siitä onko nyt hyvä aika ostaa. vai lykkäänkö ostoa vuodella?
        Sitten sijainnista senverran että ostanko asunnon Tampereelta vai lähikunnan/kaupungin taajamasta?


    • ja vuokratuloilla

      lainaa maksamalla ei kuvio oikein toimi. Takaisinmaksu siten kestää helposti 50 vuotta ilman remonttikuluja ja ne tulevat sotkemaan laskelmaa joka tapauksessa.

      Sijoitusasunto on järkevä hankita silloin kun itsellä on jo velaton hyvä asunto ja ylimääräistä rahaa jäänyt säästöön jonkinverran. Lisäksi pitää tuloista jäädä ylimääräistä lainan nopeampaan lyhentämiseen.

      Sijoitukseen soveltuvien yksiöiden ja pienten kaksioiden hinnat eivät tule laskemaan merkittävästi lamankaan aikana, joten pitemmän kyttäämisen hyöty voi olla kyseenalainen. Oma taloudellinen tilanne ratkaisee.

      • olin juuri laittaa

        itsekin. Eli onko MITÄÄN järkeä ostaa lainarahalla sijoitusyksiö niin, että vuokratulot kattavat juuri ja juuri lainanlyhennyksen ja koron sekä vuokratuloista maksettavan veron. Kokonaisaika lainalle olisi noin 15 v. Eikö lainan korot voi vähentää verotuksessa? Taloyhtiössä on jo tehty isoja remontteja ja asunnossa on pitkäaikainen hyvä vuokralainen valmiina.


      • olli.s.
        olin juuri laittaa kirjoitti:

        itsekin. Eli onko MITÄÄN järkeä ostaa lainarahalla sijoitusyksiö niin, että vuokratulot kattavat juuri ja juuri lainanlyhennyksen ja koron sekä vuokratuloista maksettavan veron. Kokonaisaika lainalle olisi noin 15 v. Eikö lainan korot voi vähentää verotuksessa? Taloyhtiössä on jo tehty isoja remontteja ja asunnossa on pitkäaikainen hyvä vuokralainen valmiina.

        Kyllä ne lainan korot voi vähentää verotuksessa, ja mun mielestä 15 vuotta ei oo pitkä aika, jos mietit että sen jälkeen sulla on velaton asunto minkä voit muuttaa rahaksi. Alla linkki pikkunäppärään artikkeliin mihin törmäsin:

        http://www.laiffi.fi/raha/sijoitusasunto/

        Sielläkin esimerkkinä oli 17 vuoden laina, joten ei se 15 vuotta taida liioiteltu olla.


      • sijoittaja..
        olli.s. kirjoitti:

        Kyllä ne lainan korot voi vähentää verotuksessa, ja mun mielestä 15 vuotta ei oo pitkä aika, jos mietit että sen jälkeen sulla on velaton asunto minkä voit muuttaa rahaksi. Alla linkki pikkunäppärään artikkeliin mihin törmäsin:

        http://www.laiffi.fi/raha/sijoitusasunto/

        Sielläkin esimerkkinä oli 17 vuoden laina, joten ei se 15 vuotta taida liioiteltu olla.

        Maalaiskunnasta 35m2 asunnolle on ajoittain varmasti vaikea saada esimerkin mukaista vuokraa, tulee välikuukausia ja silloin maksettava lyhennykset, korot, vastikkeet omasta pussista. Itse en sijoittaisi ollenkaan maalaiskuntiin.

        Laskekaa itse miten hitaasti laina lyhenee, koron/vastikkeen osuus alussa vie lähes kaiken.

        Pitää huomioida tulevat remontit, julkisivu, sähkö/putki, katto jne.


      • helppoa.

        lainaa maksamalla ei kuvio oikein toimi. Takaisinmaksu siten kestää helposti 50 vuotta ilman remonttikuluja ja ne tulevat sotkemaan laskelmaa joka tapauksessa.
        -------------------------------

        eteenpäin ei voi ennustaa,

        mutta monta olen ostanut OY nimiin ja se on onnistunut alta alta 20v aikana, maailma muuttuu enemmän kuin uskotkaan.
        eli olen ostellut ja myynyt, ensin 5v-välein, kun oli silloin verovapaus, OY nimissä,

        eikä ole olut yhtään omaa rahaa eikä säästöjä,
        1968 aloitin, täysin velkarahalla, monta kertaa ON MYYTY JA pari vuotta takaperin viimeksi myin kaikki kolme täysin maksettua pois,
        nyt on rahat pankissa.


      • Landmania

        Huomaa kyllä kuka on sijoittaja ja kuka ei. Ei tietenkään sellaiseen asuntoon kannata velkaa ottaa, jos takaisinmaksu kestää n. 50v. Pitääkin tietää mitä ostaa ja millä hinnalla. Suomesta löytyy paljon asuntoja, jotka pystyy rahoittamaan pelkästään velkarahalla ja takaisinmaksu kestää 10-20 vuotta. Remontit tietysti sotkevat asiaa, mutta pitääkin ostaa sellainen asunto, josta saa niin paljon vuokratuloja, etteivät remontitkaan haittaa. Ihan yksinkertaista.

        Tietysti tämäkin olisi helpompaa rapakon toisella puolella, jossa vuokratuotot keskimäärin ovat suurempia kuin täällä Suomessa.


    • Neukolln
    • asuntosijoittaja

      Ratinan alueella on hyviä uusia asuntoja. Tutustu myös www.hypo.fi asuntosijoittajalle aika kivoja rahoitusratkaisuja tai www.vuokranantajat.fi hyviä vinkkejä asuntosijoittajalle.

    • landloordi
    • Jukka71
    • Kannattaa

      Kannattaa ostaa. Hinnat ennätys alhaalla. Korot pohjalla. Vuokra-asunnoista huutava pula. Palkat jyrkässä nousussa joka alalla.

      Käytännössä tällä hetkellä rahan tuloa ei voi estää. Kun lähdet rohkeasti liikkeelle sitä tulee seuraavat vuodet ovista ja ikkunoista kaikille halukkaille ja rohkeille.

    • anmpiet

      Myymme pois kesämökin Saaremaalla. Sijaitsee Kuressaaren kaupungin lähellä. Samoin iso ja hyvin hoidettu golfkenttä jää lähelle. Meren rantaan on kävely pelkästään noin 10 minuuttia.

      Kesämökki on kaksikerroksinen telttamuotoinen rakennus, jossa sisällä on vesi-wc, sähkö, kylmä-lämmin vesi sekä yhdistettu kaupungin viemäristöön. Siihen kuuluu myös hirsisauna, jonka edessä on pieni uima-allas, johon voi hypätä suoraan saunasta tai muuten hyvä leikkipaikka kesäisin lapsille. Lapsia on aina vaikea saada kauemmas tästä uima-altasta, mutta kun laittaa viileinä säinä saunan päälle, sitten kukaan ei paleltu.

      Talon takana on myös auton katos. Kesämökkiin kuuluu myös iso puutarha sekä myös erikseen perunamaapalsta lisäksi ihan lähellä.

      Kesämökkiä voi lämmittää puilla tai sähköllä. Erittäin ystävälliset naapurit.

      Lisätietoa ja kuvia:
      http://www.saartehaal.ee/index.php?content=kuulutused&kategooria=1&kid=16200

      Saaremaasta saa myös tietoa:

      www.saaremaa.ee

    • petteri___

      Hei,

      Sijoitusasuntolaskuri 2016 saatavilla. Ei enää kyselyjä mikä kannattaa. Sopivan huoneiston tullessa tarjolle, laskurilla teet analyysin sijoituskohteesta hetkessä. Laskuri ohjaa remontin arvioinnissa myös.

      http://rikkaaksi.fi/Tuotteet.html

      https://payhip.com/b/syFo

      Varsinkin aloitteleville laskuri ohjaa ajattelua oikeaan suuntaan. Opi viikossa se minkä moni oppii vuosissa sijoitusasunnoista.

      Tilaa jo tänään!

      Terveisin,

      Petteri

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1358
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1115
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1068
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1012
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1001
    Aihe