Kaupin sairaalan

hoidosta

Olisko kellään kokemusta (omaa tai omaisten/tuttujen kautta saatua) Kaupin sairaalan hoidosta? Paikka on yhtenä vaihtoehtona omaiselleni, joten olis kiva kuulla minkälainen hoito siellä on? Mielelläni lukisin kaikenlaisia kokemuksia, kiitooos!

26

2336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muita

vaihtoehtoja omaisellasi on? Tietääkseni Kauppi on aikalailla ainut jatkohoitopaikka Tamperelaisille, jos ei sitten ole tarvetta esim. neurologisesta kuntoutuksesta, niin sehän tapahtuu Hatanpäällä. Omaiseni oli noin vuoden Kaupissa, se osasto oli ok, mutta kyllähän sielä kiire ja henkilökuntapula varmasti hoidon laatuun vaikutt. Viriketoimintaa ei juurikaan ollut, että päivät olivat oleilua. Mutta se on tietenkin kiinni päättäjistä, ilmeisesti päättäjät eivät näe tärkeänä, että esim. Kaupin potilailla olisi virikkeitä.

• seurannut

Omaiseni ollut siellä jokin aika sitten.
        Hoito sitä samaa kuin muissakin suurissa laitoksissa, ruoka aikas kehnoa

• hoidosta

Kiitos vastauksesta! Lähinnä se paikkavaihtoehto tässä kohtaa olis Pkmaan hoitokoti, kun perussairautena on syöpä ja kotihoitoon ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta. Uskoisin, että paikkana hoitokoti olis mukavampi, mutta ongelmana taas hoitamisen rajat (kun saattohoitopaikasta puhutaan...).

• vaihtoehdoista
        hoidosta kirjoitti:

Kiitos vastauksesta! Lähinnä se paikkavaihtoehto tässä kohtaa olis Pkmaan hoitokoti, kun perussairautena on syöpä ja kotihoitoon ei ikävä kyllä ole mahdollisuutta. Uskoisin, että paikkana hoitokoti olis mukavampi, mutta ongelmana taas hoitamisen rajat (kun saattohoitopaikasta puhutaan...).

ehdottomasti Pirkanmaan hoitokoti. Siellä elämän viimeiset ajat ovat varmasti inhimillisemmät kuin Kaupin sairaalassa. Kaupissa on isoja, monen hengen huoneita ja se on epäinhimillistä tällaisessa tapauksessa. Ja onhan se Kauppi paikkanakin levoton ja äänekäs. Hoitokodissa en ole koskaan käynyt, mutta olen kuullut siitä pelkästään hyvää palautetta!

• ,,,
        vaihtoehdoista kirjoitti:

ehdottomasti Pirkanmaan hoitokoti. Siellä elämän viimeiset ajat ovat varmasti inhimillisemmät kuin Kaupin sairaalassa. Kaupissa on isoja, monen hengen huoneita ja se on epäinhimillistä tällaisessa tapauksessa. Ja onhan se Kauppi paikkanakin levoton ja äänekäs. Hoitokodissa en ole koskaan käynyt, mutta olen kuullut siitä pelkästään hyvää palautetta!

Miksi edelleen 2000-luvulla asia on näin?? Eikö saada inhimillisyyttä paikkoihin.

• tämä on todellinen ongelma

Siellä ihmiset makaavat kuin raadot ja heille taidetaan syöttää pillereitä, joilla makaavatkin sängyssä kuin raadot.

• ihmisen ei anneta edes kuolla rauhassa
        vaihtoehdoista kirjoitti:

vai neljän, mutta se on epäinhimillistä.

• Ämmä
        tämä on todellinen ongelma kirjoitti:

Siellä ihmiset makaavat kuin raadot ja heille taidetaan syöttää pillereitä, joilla makaavatkin sängyssä kuin raadot.

Sisareni siirrettiin Kaupin sairaalaan Hatanpäältä. Hänellä on neurologinen sairaus, eli Parkinsonin tauti. Ei dementiaa eikä muutakaan mainittavaa, lievää nivelrikkoa, jota on puolella suomalaisista.
        Neurogiset lääkkeet tautiin olivat pitkän sovituksen jälkeen, niin hyvässä tasapainossa kuin on mahdollista. Hän odottaa vain leikkausarvioon TAYSiin.
        Muutaman päivän jälkeen hän sai lääkelistan. Hänelle oli lisätty 5 lääkettä, pääasiasiassa rauhoittavia mutta uutena kuitenkin Altzheimerin tautiin annettava lääke. Tätä tautia ei ole aikaisemmin diagnostisoitu, eikä hänelle tai omaiselle ole kerrottu, päinvastoin. Hän oli ollut neuropsykiatrisessa tutkimuksessa ja magneettikuvauksessa, josta tuli tieto: ei dementiaan viittaavaa. Tarkoitus on ilmiselvästi saada potilas passiiviseksi makaajaksi. Kyllä sekin maksaa yhteiskunnalle. Halvempaa on hoitaa potilas koti- tai palvelukotikuntoon. Inhimillinen kärsimyshän ei tänä päivänä enää paina mitään.

• Ämmä
        Ämmä kirjoitti:

Sisareni siirrettiin Kaupin sairaalaan Hatanpäältä. Hänellä on neurologinen sairaus, eli Parkinsonin tauti. Ei dementiaa eikä muutakaan mainittavaa, lievää nivelrikkoa, jota on puolella suomalaisista.
        Neurogiset lääkkeet tautiin olivat pitkän sovituksen jälkeen, niin hyvässä tasapainossa kuin on mahdollista. Hän odottaa vain leikkausarvioon TAYSiin.
        Muutaman päivän jälkeen hän sai lääkelistan. Hänelle oli lisätty 5 lääkettä, pääasiasiassa rauhoittavia mutta uutena kuitenkin Altzheimerin tautiin annettava lääke. Tätä tautia ei ole aikaisemmin diagnostisoitu, eikä hänelle tai omaiselle ole kerrottu, päinvastoin. Hän oli ollut neuropsykiatrisessa tutkimuksessa ja magneettikuvauksessa, josta tuli tieto: ei dementiaan viittaavaa. Tarkoitus on ilmiselvästi saada potilas passiiviseksi makaajaksi. Kyllä sekin maksaa yhteiskunnalle. Halvempaa on hoitaa potilas koti- tai palvelukotikuntoon. Inhimillinen kärsimyshän ei tänä päivänä enää paina mitään.

Kirjoitin hätiköidysti tuosta lääkelisäyksestä. Se oli kyllä tehty Hatanpään sairaalan os. UI. Siellä hoidetaan pääasiassa muistisairaita potilaita. Tampereella, tai koko Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä ei ole osaamista tai osastoja Parkinson potilaille. Heitä hoidetaan etupäässä geriatrisilla osastoilla. Jos täysin omasta elämästään huolehtinut kuusikymppinen joutuu vuoteeseen osastolle, jossa on useita potilaita samassa huoneessa, kaikki syvässä dementiassa, voi vain kuvitella mikä shokki se on. Yksin asunut henkilö on ollut jo seitsemä kuukautta täysin ilman omaa intimiteettiä. Sievä koti, kivat vaatteet ja omat kaverit joita tapasi sekä urheiluharrastukset olivat tärkeitä. Suurin toiveeni on, että hän saisi edes osan niistä takaisin. Se voisi toteutua, jos hän pääsisi leikkaukseen.

• selvä asia
        hoidosta kirjoitti:

ei asiasta tarvitse edes keskustella

• Jos mitään muita mahdollisuuksia on, niin ei Kauppi. kaksi omaistani kitui siellä, ja hoitajat itse ehdottivat salaa, että yrittäisin saada heidät Pyynikin sairaalaan (silloin sellainen vielä oli). Tämä onneksi onnistui.

Olin Kaupin sairaalassa myös vapaaehtoisena avustajana, ja kauhistuin jo silloin suorastaan säädytöntä potilaiden kohtelua. Kerran iäkäs nainen jätettiin käytävään alapää paljaana melkein tunniksi, kun hoitajille tuli muita hommia. Kaupissa ei vieläkään kuolla yhden hengen huoneessa, vaan jopa kolmen hengen huoneessa, jossa muut kyselevät, mitä nyt on meneillään.

Kaiken lisäksi isoäitini ei olisi joutunut sairaalaan ja kuollut, ellei Kaupin "geriatrinen erikoislääkäri" (mikä vitsi!) olisi halunnut leikata hänen varvastaan ilman puudutusta ja sydänlääkettä, vaikka sanoin, että isoäidillä oli rytmihäiriöitä. Leikkaus tehtiin potilaan kirkuessa ja potkiessa ja passitettiin 90-vuotias vanhus kotiin. Sitten tarvitsinkin ambulanssia sydänongelman vuoksi, ja siltä matkalta ei isoäiti enää kotiin palannut.

• kauheaa

"leikata hänen varvastaan ilman puudutusta ja sydänlääkettä"

Kuulostaa karmealta? Siis eihän voi ilman puudutusta. Kuka niin tekee??!

• nyky-Suomessa on vanhusten kidustusta

Miksi ihmeessä ihminen ei pääse erikoissairaanhoitoon, vaan hänet tungetaan Kauppiin, jossa todella ihmisen tilanne menee alaspäin.

Miksi kukaan päättäjä ei seuraa, mitä missäkin tapahtuu?

• jos tuollainen on mahdollista, mikä varmaan onkin

sekä rikosilmoituken että tutkintapyynnön eduskunnan oikeusasiamiehelle (maksuton).

Kuulostaa aktiivselta eutanasialta, jonka pitäisi olla Suomen lakien mukaan kielletty, ellei potilas ole vaatinut sitä.

• Politiikkaa
        nyky-Suomessa on vanhusten kidustusta kirjoitti:

Miksi ihmeessä ihminen ei pääse erikoissairaanhoitoon, vaan hänet tungetaan Kauppiin, jossa todella ihmisen tilanne menee alaspäin.

Miksi kukaan päättäjä ei seuraa, mitä missäkin tapahtuu?

"Miksi kukaan päättäjä ei seuraa, mitä missäkin tapahtuu? "

Asioista Suomessa päättävät EK ja SAK, joiden tärkein asia ohjelmalistalla on suuripalkkaisten johtajiensa tuloverojen alentaminen. Puolueiden tehtävänä on aivopestä vaalikarja mainostoimistojen avulla rauhalliseksi. Mainostoimistot luovat vaalikarjalle valheellisen imagon asioiden hoidosta, jotta puolueet pääsevät toteuttamaan lobbareidensa todellisia tavoitteita salaa.

Eli turha itkeä päättäjiltä mitään, koska niiden pääduuni on sinun huijaamisesi elättämään heitä. Kun ihmisellä on 50 000 euron puolipimeät sivutulot vuodessa niin eipä sellaista sinun murheesi kiinnosta yhtään.

• pahuksenmoista kiusantekoa

Ihminen makuutetaan vuoteessa ja vointi vain huononee entisetään, kun ei ole minkäänlaista aktivitettia, ei mitään aktivoivaa ohjelmaa.

Lisäksi: jopa lääkkeitä ei anneta sen mukaan, mitä on määrätty, joten todellisia laiminlyöntejä, selvitystyö asiassa kesken, miksi vointi huononi osastojaksolla.

• Suru asuu sydämessä

Hyvä kun löysin tämän sivun. Omaiseni oli kahdessa hoitopaikassa ennen siirtoa Kauppiin. Aluksi kaikki näytti menevän hyvin, kun hän pääsi itse vessaan ja pystyi syömään oma-alotteellisesti. Nyt kahden viikon aikana mennyt todella huonoon kuntoon, jalat eivät kanna ja kaikki täytyy laskea alle, on siis kahlittuna sänkyyn. Ruoka tuodaan eteen ja sitten viedään pois, kun potilas ei jaksa tai osaa syödä. Siis nälkiintyminen ja edessä varma kuolema. Onneksi eräs omaisistani käy joka päivä päivällisen aikaan vierailulla ja syöttää häntä, Ja on kovin nälkäisen tuntuinen. Samantapainen nälkäkuolema sattui Laitilassa päin erään ystävättäreni isälle.
      Toisaalta ymmärrän hoitajien ongelmat. Tämä osasto on aika iso ja siellä on paljon heikkoja potilaita. Mutta kertaakaan käydessäni en ole nähnyt hoitajaa huoneessa, paitsi ruokaa tuomassa. Ja useasti pissa ja kakka haisee jo oven aukaistua. Toimisto on kyllä aina täynnä hoitajia ja heiltä saa ylimielisiä vastauksia, jos jotain uskaltaa kysyä. Ainoastaan yhden ystävällisen hoitajan olen tavannut koko aikana.
      Omainen on ollut sosiaalihoitajaan yhteydessä ja tiedustellut, voisiko rakkaamme siirtää johonkin parempaan hoitoon, sillä varaa olisi maksaa enemmänkin. Mutta vastaus on, että katsotaan, yksityisiin hoitopaikkoihin ei ole tilaa ja hän on kuulemma sairaalapotilas.
      En voi muuta kuin rukoilla, että rakkaamme pääsisi pian pois, ei tämä ole ihmisarvoista elämää. Jos minulla vanhana ei ole parempaa odotettavaa, niin päätän itse elämäni, jos siihen pystyn.

• Herätys-

Jos keskustelu itse paikan johtoon ei auta heti, niin joku tuolla jo antoi neuvon:

"kai olet tehnyt potilasvahinkoilmoituksen sekä rikosilmoituken että tutkintapyynnön eduskunnan oikeusasiamiehelle (maksuton)."

Ja miksi kaupungin /kunnan johto ei tee näille asioille jotain pian? Omaiset yhdistyksiin ja tehkää asialle jotain - keskustelemalla ja ottamalla yhteyttä eri tahoihin. Nostamalla esiin asioita. Tämä asia on todella tärkeä hoitaa kuntoon HETI ja pian - eikä odotella vuosia taas lisää. Monta kärsimystä ehtii tulla sillä aikaa. Potilaat ovat ihmisiä kuitenkin ja eletään vuotta 2011. On vain ajan kysymys milloin kuka tahansa voi joutua samaan tilanteeseen.

• omaishoitaja

Ystävättärelläni on samanlaista kokemusta Kaupin vanhainkotisairaalan hoidosta. Hänen äitinsä kuoli muutama vuosi sitten siellä. Oli vaikeasti dementoitunut eikä osannut syödä. Heidän perheensä on vahvasti sitä mieltä, että hän kuoli ravinnonpuutteeseen. Sukulaiset olivat myös ne henkilöt, jotka löysivät hänet kuolleena. Kenelläkään ei ollut aikaa huomata tapahtumaa. olen itsekin jo ikääntynyt eläkeläinen. toimin vanhan isäni ja oman puolihalvaantuneen mieheni omaishoitajana. Olemme veljeni kanssa sitä mieltä, että hoito tapahtuu kotona niin pitkään, kun se on terveytemme vuoksi mahdolista. Molemmat olemme tehneet täyden työuran ja maksaneet veromme, mutta sitä apua mitä yhteiskunta tarjoaa, emme ota vastaan, niin kauan kuin henki pihisee.. Olen itsekin läpikäynyt jo kaksi syöpäleikkausta raskaine jälkihoitoineen ja veljeni on vaikeasti nivelreumainen. Peseminen ja vessassa käynti on kaikkein raskainta, sillä mieheni painaa yli sata kiloa. Mutta molemmat saavat maukasta ruokaa kahdesti päivässä välipalat. Lisäksi meillä on monta ystävää, jotka auttavat ulkoilluttamisessa lämpimänä aikana ja kaksi koiraa heidän paapottavanaan. Minä TODELLA tiedän, kuinka raskasta on hoitotyö 24 tuntia vrkssa ja 7 päivää viikossa, mutta rakastan heitä liikaa jaksaakseni. Arvostan myös hoitotyötä, joka on todella hoitajille raskasta, enemmän syytän päättäjiä. Meillä on liian vähän hoitohenkilökuntaa mutta heissäkin on joukossa PATALAISKOJA paskiaisia. Vanusten hoitopaikat ovat kaikkialla: ruoka on huonoa, vanhat saavat kuolla nälkään ja ulosteet alleen, henkilökunta on stressaantunutta ja epäystävällistä. Katkeruudella ja säälillä ajattelen vanhuksiamme.

• niin-

Kuinkahan niille käy, joilla ei ole lapsia eikä omaisia enää? Miettikääpä sitäkin.

• kissan viikset

Kaupssia saa hyvää hoitoa jokainen potilas, ei siellä omaisten tai lasten määärän mukaan ketään hoideta vaan sairauden. Henkilökunta tekee työtään joka ei todella ole helppoa duunia, suurella sydämellä. Olen siskoani käynyt siellä jo aikas monen kkn ajan katsomassa ja silloin kun hän oli todella sairas hän sai erittäin hyvää hoitoa, samoin huoneen muut potilaat, nyt siskoni on toipumassa, kotiuttamasta jo suunnitellaan ja oleskelutilohihin pääsevät potilaat saavat myös hyvää hoitoa, Surullistahan se on katsoa kun joku ihminen on aivan petipotilas, mutta aina ystävällisesti henkilökunta heihin suhtautuu. Ollaan iloisia että Kauppi on olemassa,varmasti voimme yömme rauhassa nukkua, omaisememme ovat hyvissä käsisssä. Lääkkeillä ei kestään zombia tehdä, eikä
        myöskään lääkkeitä pihdata jos lääkäri on lääkityksen määrännyt, kukaan ei siellä nälkään kuole, ei joudu märissä vaipoissa virumaan, kaikista huolehditaan tasapuolisesti. Ruusuja henkilökunnalle ja kaikille potilaille. Se ei ole keltään pois jos samalla kun käy omaistaan katsomassa,vaihtaa muutaman ystävällisen sanan toisekin potilaan kanssa.

• Linda P

Niin olemme mekin tehneet hoitovalituksia kaksi erinäistä kertaa, mutta vastaus on tullut molemmilla kerroilla bumerangina takaisin. Mitään hoitovirhettä ei ole kuulemma tapahtunut. Nyt omaisemme on jo päässyt parempaan olotilaan, ei tarvitse enää kärsiä.

• toinen omaishoitaja

Luin liikuttuneena edellä kirjoittaneen "omaishoitajan" mietteitä, sillä jotain samanlaista olen kokenut itse 80-luvulla. Olin silloin nuori ja rakastuin erääseen miellyttävään mieheen. Aloitimme yhteisen elämän ja vuoden kuluttua hänellä todettiin syöpä. Neljä vuotta meni hyvin, mutta sitten alkoi huonompi aika. Hoidin hänet kotona, lyhyitä sairaalajaksoja lukuunottamatta. Lopussa olin vuoden virkavapaalla, kun syöpä levisi päähän ja hänen muistinsa huononi. Lopulta keuhkot pettivät ja hän nukkui ikiuneen kodissamme käsivarsilleni. Hän kammoksui sairaaloita ja hoitava lääkäri sanoi minulle jälkeenpäin että hän sai ainakin vuoden lisäaikaa siitä, että hoidin hänet kotona. Olimme avopari ja en saanut mitään palkkaa avustani, omaiset veivät kaiken omaisuuden. Eivät ottaneet huomioon edes palkkaa jonka menetin virkavapaani aikana. En silti ole koskaan katunut, että jaksoin tämän vaikean ajan, koska olin ainoa ihminen, keneltä hän suostui apua ottamaan vastaan. Voimia sinulle omaishoitaja ja veljellesisi. Rakkaanne ovat kiitollisia jokaisesta jaksamastanne päivästä.

• Sisarukset

Ihmettelemme tätä kauheaa haukkumista Kaupin sairaalasta. Läheinen omaisemme on ollut siellä hoidettavana jo jonkin aikaa. Osasto on iso, paljon heikkoja potilaita ja hoitajilla paljon työtä. Lisäksi toimistotyöt, kaikki pitää kirjata ylös. Omaisemme on käytännössä liikuntakyvytön ja dementoitunut pahasti viimeisen vuoden aikana. Koko aikana emme ole tavanneet häntä likaisissa vaipoissa, ainoastaan yhden kerran ja pyydettäessä tultiin heti vaihtamaan kuiviin. Vaipat ovat kuivat ja puhtaat, eikä mitään pissan hajua haista koskaan. Hän ei ymmärrä enää painaa hälytysnappia, on niin muistamaton. Jonkinverran on laihtunut, kun ruoka tahtoo tulla ylös, mutta se ei ole hoitajien vika. Olemme muutaman kerran auttaneet häntä vessaan ja on ollut todella kova jobi liikutella velttoa ihmistä ja vaihtaa puhtaisiin vaippoihin. Kuinka ihmeessä hoitajat jaksavat liikutella tällaisia potilaita, kun heitä on siellä niin paljon. On luonnollista, kun ihminen vanhenee ja heikkenee, että hän lopulta kuihtuu pois. Omaisemme on tyytyväinen, ei moiti mistään ja luulee olevansa kotona. Minä en lähetä risuja vaan ruusuja. Teette todella arvokasta työtä siellä Kaupissa.

• Hyvä palkka!!!!!

Minä sain yllättäen hyvän korvauksen kummitätiäni kohtaan osoittamastamani ystävällisyydestä hänen kuolemansa jälkeen. En odottanut mitään kiitosta, vaikka jo hänen terveenä ollessaan auttelin häntä hänen liikkeessään, joka oli mikäpä muu kuin hautausliike ja kukkakauppa. Loppuaikansa kokonaista 13 vuotta hän makasi liikkumattomana ja dementoituneena kunnan hoivaosastolla. Hän oli lapseton ja minä ainoa omainen, joka jaksoi käydä tervehtimässä. Loppuaikoina hän ei tuntenut edes minua, sanoi vaan minua omaksi enkelikseen. Ei ole totta, että dementoituneet vanhukset eivät ymmärrä mitään, sillä miehensä kuoleman jälkeen hän ei puhunut kenellekään mitään kolmeen kuukauteen. Silmät olivat kiinni, kun syöttelin häntä ja juttelin hänelle rauhoittavasti. Lopulta hän alkoi oksentamaan jatkuvasti ja muutaman viikon kuluttua poistui rauhallisesti minun pitäessä häntä kädestä. Järjestin hautajaiset ja porukkaa oli koko kappeli täynnä. Hämmästykseni oli suuri, kun sain kutsun perunkirjoitukseen, toinen henkilö oli hänen miehensä sisaren poika. Perimme miljoonaomaisuuden mukaanlukien mittavat pankkitalletukset. Muut omaiset riitauttivat asian, mutta poismenneitten tahto oli selkeä, eikä siinä riiteleminen auttanut. Näin joskus hyvät teot palkitaan. Olen matkustellut paljon, johon ei muuten olisi ollut mahdollisuutta. Ja kannan hänen kultaista ristiään ja timanttisormustaan aina mukanani. Muistan lämmöllä ja suurella kiitollisuudella häntä ikuisesti.

• hoito on hyvää

Kaupin sairaalassa saa hyvää hoitoa, ammattilaisten antamaa. Henkilökunta on ystävällistä ja asiansa osaavaa, omaisellesi tietysti olisi hyväksi jos sinäkin osaltasi voisit osallistua hanen hoitoonsa, syöttämällä, ulkoiluttamalla jne, henk.kunta ei aina ehdi kaikkeen, etenkin jos osastolla jokin epidemia jyllää, mutta siihen voit kyllä luottaa että kaikki potilaat siellä tulee hoidetuiksi, oli omaisia tai ei. Näillä keskustelupelstoilla on aikas usein se ongelma että negatiiviset asiat kerrotaan ja vielä vähäsen liioiteltuina, kiitos puoleen ei pahemmin ole aikaa vastailla. Onneksi minulla on aikaa ja aihetta kiittää omaiseni hyvästä hoidosta, meillä kiittää koko suku, Kaupin sairaala on sairaala, ei mikään luxus paikka, mutta hyvä sairaala se on,siisti, ruoassa ei valittamista, ainahan voi omaiselleen viedä muutakin kun sen ikuisen kukkapuskan tai suklaalevyn, jotain sellaista josta tietää omaisensa pitävän. Henkilökunta on ainakin pitänyt minut ajantasalla kun olen omaiseni kunnosta tai lääkityksestä jotain kysellyt, aina on aikaa löytynyt heidän taholtaan. Toivotaan kaikille meille, niin potilaolle, henkilökunnalle kuin meille omaisillekin hyvää kesää

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      160
      12256
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      152
      5436
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      4600
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      135
      3653
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      39
      2758
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1926
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      107
      1656
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      363
      1611
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      102
      1516
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      136
      1461
    Aihe