nyt taatusti joku provosoituu ja pahasti.. mutta onko oma järki kadonnut yhdeltä jos toiseltakin? ei saa syödä sitä ja tätä ja ei saa tehdä enää mitään ja ollaan ihan avuttomia ja sairaita. täs kun on kokispullo ja sipsipussi edessä ja saunaan menossa ja tulossa vintintyhjäyspuuhista, niin ihmettelee väkisinkin, miten nämä hysteerikot pystyy elämään raskautensa kanssa. ensin kysellään täälä palstalla että ollaanko raskaana kun tissit aristaa ym. onkohan raskaustesti niin vaikea hakea ja tehdä? sitten ihmetellään, että tuleekohan nyt ihan terve lapsi kun tuli syötyä leipä missä oli muutama pellavansiemen. eikä tietenkään mitään roskapussia painavampaakaan saisi nostella. eikös?
asia on toki eri jos lääkäri jollekin sanoo henkilökohtaisen ohjeen/kiellon/käskyn perustellusta henkilökohtaisesta syystä. ja tupakka viina ja huumeet ei munkaan mielestä kuulu kuvioon raskausaikana, eikä mieluusti muutenkaan. mutta tällainen hysteria kaikesta muusta..... oma järki älä jätä.
kieltojakieltoja...
17
937
Vastaukset
- pelkuriodottaja
itse olen nyt kuudennella viikolla raskaana (eka raskaus keskeytyi joulukuussa), eli toiveikkain mielin ollaan liikenteessä.
minä olen niitä ihmisiä, jotka ressaavat kieltojen ja uhkien kanssa.
vältän siis juuri painavien esineiden kantamista,vältän myrkyllisiä kemikaaleja ja kiellettyjä ruoka-aineita kuin ruttoa.(alkoholin käytön lopetin jo kauan ennen raskautta ja vieroksun tupakansavua, koska pelkään passiivisen tupakoinnin aiheuttamia vaurioita)hehhehe, eli kuuluun juuri niihin hössöttäviin raskausvouhottajiin ;)
tänään koin morkkiksen siitä,kun sorruin eilen maksalaatikon pauloihin. Olen varma siitä, että ellen poista tuota herkkua jääkaapistani, niin sorrun taas syöpöttelyyn.
tämän hörhöyden takia tunnen sympatiaa "pellavansiemen"-pelkääjää kohtaan... =)
alkuperäisen viestin kirjoittajalle tahdon sanoa, että en provosoitunut ollenkaan pahasti. itse tässä yritän päästä turhista peloista ja syyllisyydentuntemuksista eroon ja nauttia raskaudesta. pelot kohdallani ovat tosia aikaisemman keskenmenon takia, mutta yritän silti rentoutuaja valaa itseeni positiivista mieltä, jotta raskaus etenisi toivotulla tavalla.
ilosta odotusta kaikille! - afjfaf
se pelko yksinkertaisesti johtuu siitä että me "hysteerikot" pelätään että me menetetään vauva. Ja kun joka paikassa pelotellaan esim. listerialla niin mielummin sit joku jättää jonkun jutun syömättä kuin että ottais "riskin". Eteenkin kun nykyään on enemmän lapsettomuutta, niin jos on vihdoinkin tärpännyt niin miksi ottaa riski?
ja oikea tieto auttais asiaa, mutta kun netissä lukee jopa ettei saisi syödä raejuustoa raskaana.. (mä ainakin syön joka päivä, on tän raskauden ruokahimo :)) - Tirppanen86
Aivan kuin olisin itse kirjoittanut tuon... Mutta kai se pelko lapsen menettämisestä on vain niin suuri että on pakko koko ajan stressata mitä saa syödä ja mitä ei.
Minua ei ole koko raskausaikana stressannut oikein mikään muu kuin tupakka mutta kun lakkasin stressaamasta sitä lopettamista niin eipä liiemmin enää tupakkaa mieli ole tehnyt. Toki tällaiset asiat pitää ottaa vakavsti mutta minkäs teen, en jaksa panikoida. Itselleen siinä tekee sitten hallaa vähintään jos on koko ajan hirveä huoli ja hätä. - maalaisjärki kehiin
tuntuu, että näitä "uusavuttomia" odottajia on pilvin pimein. Hysteerista touhua on minunkin mielestä jokaisen suupalan miettiminen ja kaiken tekemisen rajoittaminen. Ei raskaus ole sairaus ja syömisiin ja tekemisiin liittyen voi käyttää maalaisjärkeä.
Selkeästi haitalliset asiat tietysti tulee jättää pois heti raskauden myötä. Mutta sitten nämä kymmenet ja kymmenet "rajoitteet", joille ei ole riittävää (tai lainkaan) lääketieteellistä tai vastaavaa näyttöä...
Toisaalta aika nurinkurista, että vaikka tiedetään, että odottavan äidin stressi on pahasta sikiölle, niin silti osa aiheuttaa itselleen stressiä turhalla hysterialla. Parempi olisi uskoa ja luottaa siihen, että kaikki menee hyvin kuin koko ajan miettiä että mikä voi mennä vikaan. Kylmä totuus vain on se, että osa raskauksista päätyy joka tapauksessa keskenmenoon tai kohtukuolemaan ja sille ei vain voi mitään:(- on myös...
se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla. Itse monta vuotta lasta yrittäneenä ja yhden menettäneenä todellakin noudatan jokaista ohjetta ja suositusta, jonka tiedän. Miksi en noudattaisi? Ei se minua ainakaan mitenkään stressaa. Minua stressaisi sata kertaa enemmän, jos en saisi noudattaa niitä.
Ihmetyttää myöskin nämä äidit, joita niin kovasti kiinnostaa toisten rajoitukset ja toisten huolehtiminen lapsistaan. Eikös sekin aiheuta stressiä, kun koko ajan työntää nenäänsä toisten asioihin. En minäkään valita niistä äideistä, joita ei yhtään tunni kiinnostavan moman lapsensa hyvinvointi. Ihan rauhassa saa minun puolestani syödä maksalaatikkonsa ja poltella tupakkinsa jos kerran on niin tärkeää. Keskitytään kaikki vaan omiin raskauksiimme. - minä80
on myös... kirjoitti:
se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla. Itse monta vuotta lasta yrittäneenä ja yhden menettäneenä todellakin noudatan jokaista ohjetta ja suositusta, jonka tiedän. Miksi en noudattaisi? Ei se minua ainakaan mitenkään stressaa. Minua stressaisi sata kertaa enemmän, jos en saisi noudattaa niitä.
Ihmetyttää myöskin nämä äidit, joita niin kovasti kiinnostaa toisten rajoitukset ja toisten huolehtiminen lapsistaan. Eikös sekin aiheuta stressiä, kun koko ajan työntää nenäänsä toisten asioihin. En minäkään valita niistä äideistä, joita ei yhtään tunni kiinnostavan moman lapsensa hyvinvointi. Ihan rauhassa saa minun puolestani syödä maksalaatikkonsa ja poltella tupakkinsa jos kerran on niin tärkeää. Keskitytään kaikki vaan omiin raskauksiimme.Ajattelen aivan samoin. Minulla on myös 1 keskenmeno takana ja jos minulle kerrotaan keinoja, joilla voin parantaa mahdollisuutta, että tämä masu-asukki jaksaisi mukana loppuun asti, niin miksi en sitä noudattaisi?
Minulla on ystävä raskaana ja hän syö mitä lystää, välittämättä rajoituksista. En minä hänelle moralisoi. Huumeiden käyttäjät ja alkoholisti-odottajat ovat tietysti asia erikseen - heidät minä sulloisin kyllä pakkohoitoon. - kkoolliiiuujhkk
minä80 kirjoitti:
Ajattelen aivan samoin. Minulla on myös 1 keskenmeno takana ja jos minulle kerrotaan keinoja, joilla voin parantaa mahdollisuutta, että tämä masu-asukki jaksaisi mukana loppuun asti, niin miksi en sitä noudattaisi?
Minulla on ystävä raskaana ja hän syö mitä lystää, välittämättä rajoituksista. En minä hänelle moralisoi. Huumeiden käyttäjät ja alkoholisti-odottajat ovat tietysti asia erikseen - heidät minä sulloisin kyllä pakkohoitoon.Tottahan jokainen varmasti tekee kaikkensa, että voi parantaa tulevan lapsen mahdollisuuksia selvitä. Toiset haluaa stressata itsensä hengiltä eikä ymmärrä raskautta normaalina elämän asiana, toiset ottaa lunkimmin eivätkä välitä edes tutkituista tosiasioista. Mutta sitä ei ymmärrä miksi täällä on niin paljon niitä jotka syö tai tekee jotain "kiellettyä" ja sitten kyselevät muilta, että haittaako????
Oman järjen käyttö on sallittua JO ennenkuin syö semmoista ruokaa, joka voi olla haitallista. Joillakin vain ne aivot tuntuvat katoavan sinne mahan puolelle. Itsekin syyllistyn siihen välillä, maalaisjärki kuitenkin yleensä muistuttaa realiteeteista. - omakohtaisia kokemuksia
on myös... kirjoitti:
Ihmetyttää myöskin nämä äidit, joita niin kovasti kiinnostaa toisten rajoitukset ja toisten huolehtiminen lapsistaan. Eikös sekin aiheuta stressiä, kun koko ajan työntää nenäänsä toisten asioihin. En minäkään valita niistä äideistä, joita ei yhtään tunni kiinnostavan moman lapsensa hyvinvointi. Ihan rauhassa saa minun puolestani syödä maksalaatikkonsa ja poltella tupakkinsa jos kerran on niin tärkeää. Keskitytään kaikki vaan omiin raskauksiimme.itselläni on takana useampi keskenmeno. Syytä ei tiedetä, mutta joka kerta on painotettu, etten olisi millään valinnoillani/teoillani voinut estää keskenmenoa. Koskaan minulta ei ole kuitenkaan kyselty sairaalassakaan ruokatottumuksista, kun on menetyksistä/tapahtuneesta keskusteltu. Mutta sanottakoon että en käytä alkoholia, en tupakoi, valmistan ruuat itse ja noudatan terveellistä ruokavaliota (esim. huonot rasvat, sokeri, vaaleat jauhotuotteet, ym. karsittu pois), harrastan liikuntaa, jne.
"... se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla..."
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin tapauksiin viittaat?
Mielestäni tämän ketjun aiheena on nimenomaan nämä hysteeriset "kiellot", joita tälläkin palstalla näkyy paljon. Tässä ketjussa ei siis puhuta päihteiden käytöstä, tupakoinnista eikä normaalista raskaudenaikaisesta ruokavalion tarkkailusta (hyvä keittiöhygienia, syödään vain tuoreita aineksia, ei vakumipakattua graavi/kylmäsavulohta, kohtuudella maksatuotteita ja kofeiinia, ym.), vaan kielloista, jotka ei ole esim. neuvolan ohjeistuksissa. Tyyliin ei saa syödä rae/aamupala-juustoa, ei saa käyttää mitään aspertamiinilla makeutettua tuotetta, ei saa juoda lainkaan cokista, ym.
Vai vihjaatko, että jos on syönyt pari viipaletta leipää, jossa on pellavansiemeniä tai juonut kaksi kuppia kahvia, niin pitää sitten syyttää itseään loppuelämän, jos sattuu jotain pahaa käymään...
Itse tunnen uusavuttomia odottajia, jotka pelkäävät syödä esim. raejuustoa, kun ovat lukeneet netistä (keskustelupalstalta). Silti nämä samaiset naiset/äidit eivät esimerkiksi osaa laittaa perinteistä kotiruokaa, vaan ostavat eineksia ja valmisruokia. Ja eineksiin pohjautuva ruokavalio ei todellakaan ole terveellinen edes silloinkaan kun ei odota (tätä tuskin kukaan kiistää). - minä vaan
minä80 kirjoitti:
Ajattelen aivan samoin. Minulla on myös 1 keskenmeno takana ja jos minulle kerrotaan keinoja, joilla voin parantaa mahdollisuutta, että tämä masu-asukki jaksaisi mukana loppuun asti, niin miksi en sitä noudattaisi?
Minulla on ystävä raskaana ja hän syö mitä lystää, välittämättä rajoituksista. En minä hänelle moralisoi. Huumeiden käyttäjät ja alkoholisti-odottajat ovat tietysti asia erikseen - heidät minä sulloisin kyllä pakkohoitoon.sanoisin, että karkeasti odottajat voisi jakaa kolmeen ryhmään
1) odottajat, jotka noudattavat yleisiä/virallisia suosituksia (luotettavista lähteistä, kuten neuvolat, äitiyspolit, teratologinen keskus, evira, ym.)
2) odottajat, jotka eivät piittaa yleisistä suosituksista tai kielloista
3) odottajat, jotka noudattavat yleisten suositusten lisäksi myös suosituksia, joita viralliset tahot eivät ole allekirjoittaneet ja/tai pelkäävät koko raskauden ajan syövänsä/tekevänsä jotain hallaa sikiölle.
Ja tietysti jokaisen kategorian väliin mahtuu iso joukko odottajia. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja tekee niinkuin parhaaksi näkee. Kautta aikojen on syntynyt terveitä vauvoja, vaikka aikoinaan ei ole ollut mitään suosituksia (vanhin suositus lienee alkoholin välttäminen raskausaikana). Päihdeongelmaiset kuuluisivat minunkin mielestä pakkohoitoon. - aikojen..
minä vaan kirjoitti:
sanoisin, että karkeasti odottajat voisi jakaa kolmeen ryhmään
1) odottajat, jotka noudattavat yleisiä/virallisia suosituksia (luotettavista lähteistä, kuten neuvolat, äitiyspolit, teratologinen keskus, evira, ym.)
2) odottajat, jotka eivät piittaa yleisistä suosituksista tai kielloista
3) odottajat, jotka noudattavat yleisten suositusten lisäksi myös suosituksia, joita viralliset tahot eivät ole allekirjoittaneet ja/tai pelkäävät koko raskauden ajan syövänsä/tekevänsä jotain hallaa sikiölle.
Ja tietysti jokaisen kategorian väliin mahtuu iso joukko odottajia. Mutta kukin taaplaa tyylillään ja tekee niinkuin parhaaksi näkee. Kautta aikojen on syntynyt terveitä vauvoja, vaikka aikoinaan ei ole ollut mitään suosituksia (vanhin suositus lienee alkoholin välttäminen raskausaikana). Päihdeongelmaiset kuuluisivat minunkin mielestä pakkohoitoon.ja varsinkin ennenvanhaan on myös syntynyt paljon vauvoja kuolleina ja epämuodostuneina jne.
- sinulle..
omakohtaisia kokemuksia kirjoitti:
itselläni on takana useampi keskenmeno. Syytä ei tiedetä, mutta joka kerta on painotettu, etten olisi millään valinnoillani/teoillani voinut estää keskenmenoa. Koskaan minulta ei ole kuitenkaan kyselty sairaalassakaan ruokatottumuksista, kun on menetyksistä/tapahtuneesta keskusteltu. Mutta sanottakoon että en käytä alkoholia, en tupakoi, valmistan ruuat itse ja noudatan terveellistä ruokavaliota (esim. huonot rasvat, sokeri, vaaleat jauhotuotteet, ym. karsittu pois), harrastan liikuntaa, jne.
"... se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla..."
Mielestäni tämän ketjun aiheena on nimenomaan nämä hysteeriset "kiellot", joita tälläkin palstalla näkyy paljon. Tässä ketjussa ei siis puhuta päihteiden käytöstä, tupakoinnista eikä normaalista raskaudenaikaisesta ruokavalion tarkkailusta (hyvä keittiöhygienia, syödään vain tuoreita aineksia, ei vakumipakattua graavi/kylmäsavulohta, kohtuudella maksatuotteita ja kofeiinia, ym.), vaan kielloista, jotka ei ole esim. neuvolan ohjeistuksissa. Tyyliin ei saa syödä rae/aamupala-juustoa, ei saa käyttää mitään aspertamiinilla makeutettua tuotetta, ei saa juoda lainkaan cokista, ym.
Vai vihjaatko, että jos on syönyt pari viipaletta leipää, jossa on pellavansiemeniä tai juonut kaksi kuppia kahvia, niin pitää sitten syyttää itseään loppuelämän, jos sattuu jotain pahaa käymään...
Itse tunnen uusavuttomia odottajia, jotka pelkäävät syödä esim. raejuustoa, kun ovat lukeneet netistä (keskustelupalstalta). Silti nämä samaiset naiset/äidit eivät esimerkiksi osaa laittaa perinteistä kotiruokaa, vaan ostavat eineksia ja valmisruokia. Ja eineksiin pohjautuva ruokavalio ei todellakaan ole terveellinen edes silloinkaan kun ei odota (tätä tuskin kukaan kiistää).se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla.
"Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin tapauksiin viittaat?"
Viittaan nimeomaan tapauksiin, joissa vauva on menehtynyt esimerkiksi listeriaan, kun äiti ei ole malttanut olla noudattamatta ihan virallisia suosituksia olla syömättä esim tyhjiöpakattua graavilohta tms. Ja kaikki aina hokee, että tunteeko kukaan muka ketään joka on saanut listeriaa. No kyllä tuntee ja näitä tapauksia on muutama kymmenen joka vuosi. Myös esimerkiksi maksalaatikon syömisellä ihan oikeasti aiheutetaan lapselle epämuodostumia. Ja keskenmenoihin on monien tutkimusten mukaan syynä esimerkiksi tupakointi.
Mutta tosiaan, minäkin olen yhden pikkuisen menettänyt ilman minkäänlaista omaa syytä (tai ainakaan tiedossa olevaa) eli tottakai näitä ikäviä tapahtuu, vaikka eläisi kuinka suositusten mukaan. Mutta pointtini olikin, että miksi ihmeessä ei maksimoisi kaikkia pikkuisen mahdollisuuksia noudattamalla muutamia yksinkertaisia suosituksia.
Se, että joku panikoi parista pellavansiemenestä tms, on tietysti liioiteltua. Mieluummin minä kuitenkin katselen sellaisia äitejä, kuin niitä jotka eivät välitä mistään tuon taivaallista. Onhan se liikuttavaa, että jollekulle vielä kohdussa olevan lapsen elämä on niin tärkeä, että tekee kaikkensa ja ylimääräistäkin suojellakseen sitä. - koskaan kuullutkaan!
omakohtaisia kokemuksia kirjoitti:
itselläni on takana useampi keskenmeno. Syytä ei tiedetä, mutta joka kerta on painotettu, etten olisi millään valinnoillani/teoillani voinut estää keskenmenoa. Koskaan minulta ei ole kuitenkaan kyselty sairaalassakaan ruokatottumuksista, kun on menetyksistä/tapahtuneesta keskusteltu. Mutta sanottakoon että en käytä alkoholia, en tupakoi, valmistan ruuat itse ja noudatan terveellistä ruokavaliota (esim. huonot rasvat, sokeri, vaaleat jauhotuotteet, ym. karsittu pois), harrastan liikuntaa, jne.
Itse tunnen uusavuttomia odottajia, jotka pelkäävät syödä esim. raejuustoa, kun ovat lukeneet netistä (keskustelupalstalta). Silti nämä samaiset naiset/äidit eivät esimerkiksi osaa laittaa perinteistä kotiruokaa, vaan ostavat eineksia ja valmisruokia. Ja eineksiin pohjautuva ruokavalio ei todellakaan ole terveellinen edes silloinkaan kun ei odota (tätä tuskin kukaan kiistää).Tässä viestissä viitattiin kieltoihin, joista en ole koskaan kuullutkaan!?
Eli pakko kysyä, miksi ei saisi juoda colaa tai syödä raejuustoa, millä perusteella nämä olisivat "kiellettyjä aineita"? - olekaan..
koskaan kuullutkaan! kirjoitti:
Tässä viestissä viitattiin kieltoihin, joista en ole koskaan kuullutkaan!?
Eli pakko kysyä, miksi ei saisi juoda colaa tai syödä raejuustoa, millä perusteella nämä olisivat "kiellettyjä aineita"?kiellettyjä, mutta jotkut varmuuden vuoksi välttävät niitäkin.
- sivusta seurannut
koskaan kuullutkaan! kirjoitti:
Tässä viestissä viitattiin kieltoihin, joista en ole koskaan kuullutkaan!?
Eli pakko kysyä, miksi ei saisi juoda colaa tai syödä raejuustoa, millä perusteella nämä olisivat "kiellettyjä aineita"?cola-juomat sisältävät kofeiinia ja joidenkin mielestä pienikin määrä kofeiinia on haitallista. Tai jos on kyse light-colasta, jolloin siinä on keinotekoista makeutusainetta. Joidenkin mielestä kaikki makeutusaineet ovat myrkkyä.
Erilaisista juustoista lukee tuon tuostakin. Pästoroidut tuotteet ovat virallisen ohjeen mukaan täysin turvallisia, mutta silti osa välttää niitä. - sivusta seurannut
sinulle.. kirjoitti:
se, että joissain tapauksissa taas keskenmenon tai kohtukuoleman VOI estää omilla valinnoilla.
"Ihan mielenkiinnosta kysyn, että mihin tapauksiin viittaat?"
Viittaan nimeomaan tapauksiin, joissa vauva on menehtynyt esimerkiksi listeriaan, kun äiti ei ole malttanut olla noudattamatta ihan virallisia suosituksia olla syömättä esim tyhjiöpakattua graavilohta tms. Ja kaikki aina hokee, että tunteeko kukaan muka ketään joka on saanut listeriaa. No kyllä tuntee ja näitä tapauksia on muutama kymmenen joka vuosi. Myös esimerkiksi maksalaatikon syömisellä ihan oikeasti aiheutetaan lapselle epämuodostumia. Ja keskenmenoihin on monien tutkimusten mukaan syynä esimerkiksi tupakointi.
Mutta tosiaan, minäkin olen yhden pikkuisen menettänyt ilman minkäänlaista omaa syytä (tai ainakaan tiedossa olevaa) eli tottakai näitä ikäviä tapahtuu, vaikka eläisi kuinka suositusten mukaan. Mutta pointtini olikin, että miksi ihmeessä ei maksimoisi kaikkia pikkuisen mahdollisuuksia noudattamalla muutamia yksinkertaisia suosituksia.
Se, että joku panikoi parista pellavansiemenestä tms, on tietysti liioiteltua. Mieluummin minä kuitenkin katselen sellaisia äitejä, kuin niitä jotka eivät välitä mistään tuon taivaallista. Onhan se liikuttavaa, että jollekulle vielä kohdussa olevan lapsen elämä on niin tärkeä, että tekee kaikkensa ja ylimääräistäkin suojellakseen sitä."Viittaan nimeomaan tapauksiin, joissa vauva on menehtynyt esimerkiksi listeriaan, kun äiti ei ole malttanut olla noudattamatta ihan virallisia suosituksia olla syömättä esim tyhjiöpakattua graavilohta tms. "
Suomessa todetaan vuosittain noin 20-50 listerioositapausta ja jostakin luin, että tartunnan lähde on usein vaikea jäljittää, koska listerian voi saada periaatteessa mistä vaan. Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistä 20-50 tapauksesta on ylipäätään todettu odottavillä äideillä (tuskin kovin moni, jos yksikään). Ehkä sinulla on virallista tietoa luvuista?
Prosentuaalisesti odottavien äitien osuus on pieni koko väestöön nähden. Yli 5 milj. hlöä, joiden joukossa on 20-50 tapausta per vuosi - jokainen voi tehdä oman matemaattisen päätelmän.
On totta, että kypsentämättömissä tuotteissa riski on suurempi, koska listeriabakteeri tuhoutuu noin 70 asteessa. Mutta huomattavaa on, että listeriabakteerihan voi teoriassa siirtyä mihin tahansa tuotteeseen myöhäisemmässäkin vaiheessa (esim. meijerillä pästoroinnin jälkeen) ja kyseinen bakteeri lisääntyy pitkissä säilönnöissä. Onneksi Suomessa elintarvikeseuranta on tosi tiukkaa ja käytännössä riski saada listerioosi on olematon.
Tässäpä virallista tietoa listerioosista vastasyntyneellä:
"Varhaisessa infektiossa tartunta on todennäköisesti saatu äidiltä istukan kautta. Äidillä on ollut kuumeisen infektion oireita, lapsivesi on usein vihreää ja lapsella on jo syntyessä vaikean yleisinfektion oireita. Myöhäisessä infektiossa äidillä ei yleensä ole infektio-oireita. Lapsen tartunta on todennäköisesti tapahtunut synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai sairaalainfektiona. Lapsen oireet puhkeavat viikon jälkeen synnytyksestä ja tauti ilmenee usein aivokalvontulehduksena. "
Listerioosin voi siis saada sairaalastakin...
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/ - enempää..
sivusta seurannut kirjoitti:
"Viittaan nimeomaan tapauksiin, joissa vauva on menehtynyt esimerkiksi listeriaan, kun äiti ei ole malttanut olla noudattamatta ihan virallisia suosituksia olla syömättä esim tyhjiöpakattua graavilohta tms. "
Suomessa todetaan vuosittain noin 20-50 listerioositapausta ja jostakin luin, että tartunnan lähde on usein vaikea jäljittää, koska listerian voi saada periaatteessa mistä vaan. Olisi kiva tietää, että kuinka moni näistä 20-50 tapauksesta on ylipäätään todettu odottavillä äideillä (tuskin kovin moni, jos yksikään). Ehkä sinulla on virallista tietoa luvuista?
Prosentuaalisesti odottavien äitien osuus on pieni koko väestöön nähden. Yli 5 milj. hlöä, joiden joukossa on 20-50 tapausta per vuosi - jokainen voi tehdä oman matemaattisen päätelmän.
On totta, että kypsentämättömissä tuotteissa riski on suurempi, koska listeriabakteeri tuhoutuu noin 70 asteessa. Mutta huomattavaa on, että listeriabakteerihan voi teoriassa siirtyä mihin tahansa tuotteeseen myöhäisemmässäkin vaiheessa (esim. meijerillä pästoroinnin jälkeen) ja kyseinen bakteeri lisääntyy pitkissä säilönnöissä. Onneksi Suomessa elintarvikeseuranta on tosi tiukkaa ja käytännössä riski saada listerioosi on olematon.
Tässäpä virallista tietoa listerioosista vastasyntyneellä:
"Varhaisessa infektiossa tartunta on todennäköisesti saatu äidiltä istukan kautta. Äidillä on ollut kuumeisen infektion oireita, lapsivesi on usein vihreää ja lapsella on jo syntyessä vaikean yleisinfektion oireita. Myöhäisessä infektiossa äidillä ei yleensä ole infektio-oireita. Lapsen tartunta on todennäköisesti tapahtunut synnytyksen aikana synnytyskanavasta tai sairaalainfektiona. Lapsen oireet puhkeavat viikon jälkeen synnytyksestä ja tauti ilmenee usein aivokalvontulehduksena. "
Listerioosin voi siis saada sairaalastakin...
http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/kommentoida, mutta tämä verran kuitenkin. Kirjoitit: "Prosentuaalisesti odottavien äitien osuus on pieni koko väestöön nähden. Yli 5 milj. hlöä, joiden joukossa on 20-50 tapausta per vuosi - jokainen voi tehdä oman matemaattisen päätelmän."
Kun nimeomaan noin ei sitä päätelmää voi tehdä, juuri siitä syystä, että odottava äiti on huomattavasti alttiimpi saamaan listeriatartunnan kuin ns. normaalitilassa oleva ihminen. Minulle on ihan sama mitä tyhjiöpakattuja graavilohia syön silloin, kun en ole raskaana, koska tartunnan riski on silloin pienempi ja koska vaikka tartunta tulisikin, se ei olisi kohtalokas. - sivusta seurannut
enempää.. kirjoitti:
kommentoida, mutta tämä verran kuitenkin. Kirjoitit: "Prosentuaalisesti odottavien äitien osuus on pieni koko väestöön nähden. Yli 5 milj. hlöä, joiden joukossa on 20-50 tapausta per vuosi - jokainen voi tehdä oman matemaattisen päätelmän."
Kun nimeomaan noin ei sitä päätelmää voi tehdä, juuri siitä syystä, että odottava äiti on huomattavasti alttiimpi saamaan listeriatartunnan kuin ns. normaalitilassa oleva ihminen. Minulle on ihan sama mitä tyhjiöpakattuja graavilohia syön silloin, kun en ole raskaana, koska tartunnan riski on silloin pienempi ja koska vaikka tartunta tulisikin, se ei olisi kohtalokas.mutta sanon siltikin, että eiköhän tämä 20-50 listeriatapausta per vuosi sisällä myös odottavat äidit ja vastasyntyneetkin:)
En minäkään raskauden aikana en syö tyhjiöpakattua graavilohta enkä kylmäsavukalaa tai lihaa. En myöskään syö pästoroimattomia maitotuotteita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "904219Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293203No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351358
- 10939
- 134931
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770