Tämän päivän Kalevassa

24

2283

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo alle 40-vuotiaana

      Sittenkö aletaan yhdessä jo vanheta? Yleensä se alkaa vasta 50 täytettyä, jopa vasta 60 huomataan, että jokainen päivä on loppuelämän ensimmäinen päivä.

      • alkaa kulkea

        jokaisella askeleella hautaa kohti ja vanheta.


    • huvittavaa

      "meille ehkäisy ei ole mikään ongelma, huvittavaa että se on ongelma muille" tuumasi lohen rouva.

      suoraan isä sanoi että kaikki lääketieteen keinot otetaan käyttöön jos äidin terveys/henki on vaarassa..

      oisipa asia todellakin noin helppoa! koska asia on melkeimpä syntiä sanoa etes ääneen täällä meillä päin ja lääkkeitähän voi syödä roppakaupalla että voi synnyttää, ja "eihän tuo sun sairautesi edes ole vielä niin vakavaa että pitäisi ehkäistä", "kyllä se jumala huolen pitää omistaa, ei tarvitse terveyden takia pelätä, onhan niitä lääkkeitä sairauteesi keksitty, nehän pitää sairautta kurissa ettei tarvitse ehkäistä" ym.ym. alappa siinä sitten terveyttäsi vähillä voimillasi hoitamaan kun kaikki sanovat tähän tyyliin ja ystäväpiiri vähitellen pienenee.. ja yksin asian kanssa jätetään..

      • ja ehkäisyä

        Tietty häpeä, joka peitetään tietynlaisen ylimielisyyden alle, tästä Kalevan jutusta heijastuu. Väsyneitten vl-äitien olemassaolo sentään tunnustetaan.
        Sitten tästä jutusta ilmenee myös oppi uskon ja järjen vastakohtaisuudesta, vaikka järjen vastakohtahan on järjettömyys ja uskon vastakohta on epäusko.
        Ehkäisykin näyttää olevan ainakin teoriassa mahdollista, jos hengenmeno on lähellä.
        Juttu ei itseasiassa tuo mitään uutta. Uutista se ei sisällä.


      • Mie Hellinen
        ja ehkäisyä kirjoitti:

        Tietty häpeä, joka peitetään tietynlaisen ylimielisyyden alle, tästä Kalevan jutusta heijastuu. Väsyneitten vl-äitien olemassaolo sentään tunnustetaan.
        Sitten tästä jutusta ilmenee myös oppi uskon ja järjen vastakohtaisuudesta, vaikka järjen vastakohtahan on järjettömyys ja uskon vastakohta on epäusko.
        Ehkäisykin näyttää olevan ainakin teoriassa mahdollista, jos hengenmeno on lähellä.
        Juttu ei itseasiassa tuo mitään uutta. Uutista se ei sisällä.

        noin kun tuossa jutussa Lohen perheessä rouva sanoi, miksi syytät häntä ylimielisyydestä? Katsoppa itse peiliin? Kurkkiiko siellä katkera orava?


      • ------------------
        ja ehkäisyä kirjoitti:

        Tietty häpeä, joka peitetään tietynlaisen ylimielisyyden alle, tästä Kalevan jutusta heijastuu. Väsyneitten vl-äitien olemassaolo sentään tunnustetaan.
        Sitten tästä jutusta ilmenee myös oppi uskon ja järjen vastakohtaisuudesta, vaikka järjen vastakohtahan on järjettömyys ja uskon vastakohta on epäusko.
        Ehkäisykin näyttää olevan ainakin teoriassa mahdollista, jos hengenmeno on lähellä.
        Juttu ei itseasiassa tuo mitään uutta. Uutista se ei sisällä.


      • tarkkuudella lapsikäsky
        ------------------ kirjoitti:

        täytetty. Toimiiko malliperhe kaikessa 99,9 %:n tarkkuudella Jumalan tahdon mukaisesti?

        Onko tarkoitus raskauttaa esim. 5 lapsen perheitä liian vähäisestä sikiäväisyydestä? Mikä on jutun tarkoitusperä? Ei aukene mulle.


      • ***alappa siinä sitten terveyttäsi vähillä voimillasi hoitamaan kun kaikki sanovat tähän tyyliin ja ystäväpiiri vähitellen pienenee.. ja yksin asian kanssa jätetään..***

        Niinpä, moni sitten "haluaa" synnyttää henkensä kaupalla, ettei yksin jäisi.


      • Mie Hellinen kirjoitti:

        noin kun tuossa jutussa Lohen perheessä rouva sanoi, miksi syytät häntä ylimielisyydestä? Katsoppa itse peiliin? Kurkkiiko siellä katkera orava?

        on ylimielisyyttä että vaikka itesllä kuinka asiat olisivat noin se ei silti tarkoita sitä että muillakin on. Joten ei sillä mikä on oma kokemus asiata voi suraan nollata kaikkien muiden kokemaa.

        Ei voi vaikka näytetään siihen taas pyrkivän. Koska Lohen perheellä menee hyvin niin muillakin menee.


      • on niin helppoa

        kun antaa Jumalan johtaa elämäänsä. Kun sinä otat ohjakset omiin käsiin, niin missä on usko Jumalaan?


    • ehkäistä.

      Mutta niissä vl-perheissä, joissa lapsia syntyy kolmen-neljän vuoden välein, harrastetaan jonkinasteista perhesuunnittelua.

      • ***Mutta niissä vl-perheissä, joissa lapsia syntyy kolmen-neljän vuoden välein, harrastetaan jonkinasteista perhesuunnittelua.***

        Ihan hyvä asia, että ihmiset ymmärtävät mielettömyyden ja kohtuuden välisen eron.


      • on heilläkin
        Devoit kirjoitti:

        ***Mutta niissä vl-perheissä, joissa lapsia syntyy kolmen-neljän vuoden välein, harrastetaan jonkinasteista perhesuunnittelua.***

        Ihan hyvä asia, että ihmiset ymmärtävät mielettömyyden ja kohtuuden välisen eron.

        Löytyisi vl-perheitä joilla ei mene ihan hyvin, niistäkin voisi/toivoisi tehtävän jutun.


      • on heilläkin kirjoitti:

        Löytyisi vl-perheitä joilla ei mene ihan hyvin, niistäkin voisi/toivoisi tehtävän jutun.

        ***Löytyisi vl-perheitä joilla ei mene ihan hyvin, niistäkin voisi/toivoisi tehtävän jutun.***

        Tämä on asian ydin. Se vaatisi nöyryyttä ja sitä, että pitäisi pudottaa itsensä korokkeelta alas. Vl-liikkeen itsensä ylentäminen tulee juuri tuossa valheellisessa kiiltokuvassa esille.

        SRK menee aina siitä, mistä aita on matalin. Ikävät asiat lakaistaan aina maton alle.


      • väärin
        Devoit kirjoitti:

        ***Mutta niissä vl-perheissä, joissa lapsia syntyy kolmen-neljän vuoden välein, harrastetaan jonkinasteista perhesuunnittelua.***

        Ihan hyvä asia, että ihmiset ymmärtävät mielettömyyden ja kohtuuden välisen eron.

        jo teillä on kumma käsitys biologiasta. Ei se niin mene, että kaikki terveet saavat ilman ehkäisyä 10-15 lasta ja kaikki joilla on esim. 2 - 5 ovat ehkäisseet. Lestadiolaisuudessa ei uskota näin. joillakin voi olla 1-2-3 lasta tai jotain muuta 4 > >18 välillä, eivätkä ketkäät heistä ole ehkäisseet. On ihmisiä, joille on tutkimusten jälkeen sanottu, että olette terveitä, eivätkä silti saa yhtään lasta. Taitaa moni ehkäistä turhaan... ei saisikaan koskaan lapsia. Lopulta... kuka on elämän antaja?


      • väärin kirjoitti:

        jo teillä on kumma käsitys biologiasta. Ei se niin mene, että kaikki terveet saavat ilman ehkäisyä 10-15 lasta ja kaikki joilla on esim. 2 - 5 ovat ehkäisseet. Lestadiolaisuudessa ei uskota näin. joillakin voi olla 1-2-3 lasta tai jotain muuta 4 > >18 välillä, eivätkä ketkäät heistä ole ehkäisseet. On ihmisiä, joille on tutkimusten jälkeen sanottu, että olette terveitä, eivätkä silti saa yhtään lasta. Taitaa moni ehkäistä turhaan... ei saisikaan koskaan lapsia. Lopulta... kuka on elämän antaja?

        Onneksi siksi, että tuon selityksen varjolla voi ehkäistä. Teitkö sinäkin niin?


      • enemmän kuin vuosi. Mutta ehkäpä sekin lasketaan perhesuuniteluksi :)


      • onhan
        Devoit kirjoitti:

        ***Mutta niissä vl-perheissä, joissa lapsia syntyy kolmen-neljän vuoden välein, harrastetaan jonkinasteista perhesuunnittelua.***

        Ihan hyvä asia, että ihmiset ymmärtävät mielettömyyden ja kohtuuden välisen eron.

        ihmiselle annettu järki, ei tarvitse olla kuin eläimet tuossakaan asiassa.


      • puhetta.
        väärin kirjoitti:

        jo teillä on kumma käsitys biologiasta. Ei se niin mene, että kaikki terveet saavat ilman ehkäisyä 10-15 lasta ja kaikki joilla on esim. 2 - 5 ovat ehkäisseet. Lestadiolaisuudessa ei uskota näin. joillakin voi olla 1-2-3 lasta tai jotain muuta 4 > >18 välillä, eivätkä ketkäät heistä ole ehkäisseet. On ihmisiä, joille on tutkimusten jälkeen sanottu, että olette terveitä, eivätkä silti saa yhtään lasta. Taitaa moni ehkäistä turhaan... ei saisikaan koskaan lapsia. Lopulta... kuka on elämän antaja?

        Jos se ensimmäinen lähtee sikiämään 2kk häistä ja seuraava vuoden päästä, mutta sitä seuraavien väli on 3-4 vuotta, ei sen välin tekijä ole suinkaan Jumala vaan ihminen.


      • yhdytään,
        Devoit kirjoitti:

        Onneksi siksi, että tuon selityksen varjolla voi ehkäistä. Teitkö sinäkin niin?

        eikä ongelmia ole, ei synnytysten väli ole 3-5 vuotta vaan pikemmin 1-2 vuotta. Eli lähes jokaisessa vl-perheessä pitäisi olla 15-30 lasta. Mutta eipä ole. Tekopyhää hurskastelua siis...


      • tarvinnut
        Devoit kirjoitti:

        Onneksi siksi, että tuon selityksen varjolla voi ehkäistä. Teitkö sinäkin niin?

        Tämähän on meille selvä asia. Ulkopuolella oleville näyttää olevan ongelma


      • lapsen
        hyshys kirjoitti:

        enemmän kuin vuosi. Mutta ehkäpä sekin lasketaan perhesuuniteluksi :)

        Siis mitä on "lapsentahtisesti" Kerro hieman selventäen.


    • Vl-probakandaa ei näköjään saa verrata njeuvostoprobakandaan :)

    • sitä kaksi-

      naamaista viestintää kun pannaan kuusamon toimitus haastattelemaan pää-äänenkannattaja pm:n "aluetoimittajaa" ja maalailemaan maailmalle vl-perhekiiltokuvaa lähes täysin unohtaen ehkäisykielto-asia koko jutusta - tähän johtaa pohjois-pohjanmaan "lestamafia" painostamalla jopa tiedotusvälineitä purkamalla(?) tilauksia ja "uhkailemalla" niillä juttutuvassa? paluuta 70-luvulle monessakin suhteessa

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe