vai mistä johtuu tällainen käytös?
Jälleen kerran tässä vuosien varrella otettiin spirometria jne jne. kun ei sitä diagnoosia saa paitsi astman ja lääkityksen vaikkei astman diagnostiset kriteerit edes täyty.
Lääkäri soitti soittoajalla ja tarkoitus oli
selvittää spirometrian tulokset. Kyselin mitä tarkoittaa :
FEV1/FVC% 66
FEF50% 48
FEF75% 46
FEV1 86
Pitkää hiljaisuutta ja toistin kysymykseni. Lääkäri totesi:"meet lääkikseen, jos haluat tietää
mitä nämä kaikki tarkoittavat. Ei minulla ole aikaa selittää....."
Kuulemma FEF50% ja FEF75%:lla ei ole mitään merkitystä.
Kysyin että jos niillä ei ole merkitystä,niin miksi ne otetaan.
Lääkäri: "nyt me lopetetaan tämä puhelu..."
Lääkäri: " me ollaan niin huonoja lääkäreitä kun emme tiedä..."
Hmmmmmm.... totesi lääkärille että itse hän sanoi tuon epäilyksensä "me ollaan niin huonoja lääkäreitä", en minä.
Voitte varmasti ymmärtää, miten hedelmällistä tällainen keskustelu on keuhkolääkärin kanssa.
Potilas olkoon hiljaa ja kyselemättä, kyseenalaistamatta, silloin lääkäri on tyytyväinen
vaikka hoito menee päin persettä.
Epäilen nykyään suuresti ettei keuhkolääkärit osaa tulkita spirometrian tuloksia. Diffuusiokapasiteetin alenema 71% ei kuulemma ole vielä lisätutkimuksia vaativalla tasolla.
FEF50% ja FEF75% ei mitään merkitystä spirometriassa ja FEV1% ihan oli sekin sellainen ettei aiheuta lisätutkimuksia.
Näin ollen olen terve tällä tulkinnalla,
vaikka oireeni muuta kertovat.
Voi veee.... ottaa päähän lääkäreiden osaamattomuus.
Lääkärin huono itsetunto
24
4309
Vastaukset
- se on,
kun tutkitaan astmaa, niin vain peffit vaikuttaa, muulta suljetaan silmät.
- että astmaa
hoidetaan astmana ja astmalääkkeitä kirjoitetaan, oli se sitten astmaa tai ei.
- ihan noin?
Tällaisissa asioissa olisi kiva kuulla myös sen toisen osapuolen versio asiasta.
Ymmärrän senkin, ettei lääkärillä ole soittoaikana aikaa pitää pitkiä luentoja kenellekään. Varaa yksityislääkärille tunnin aika sitä varten, että hän selittäisi nämä sinulle tai selvitä ne itse muuten. Kyllä tietoa löytyy.- homeahdistus1
selvittää tutkimustulokset potilaalle, tuollaiset tokaisut että "mene itse lääkikseen" ovat ihan asiattomia. Valituksen paikka olisi jo. Ei se ole potilaan tehtävä itse arvuutella tuloksien merkitystä.
Minulla on ihan sama tuntuma, että spirometria-tulosten tulkinta ei oikein tunnu onnistuvan ja moni lääkäri on sen tunnustanutkin: ei osaa, ei tiedä. - Osasihan
homeahdistus1 kirjoitti:
selvittää tutkimustulokset potilaalle, tuollaiset tokaisut että "mene itse lääkikseen" ovat ihan asiattomia. Valituksen paikka olisi jo. Ei se ole potilaan tehtävä itse arvuutella tuloksien merkitystä.
Minulla on ihan sama tuntuma, että spirometria-tulosten tulkinta ei oikein tunnu onnistuvan ja moni lääkäri on sen tunnustanutkin: ei osaa, ei tiedä.Eikös lääkärin tehtävä ole tulkita tulokset ja harkita, miten homma jatkuu. Ja se kerrottiinkin. Jos se ei riitä potilaalle, niin hankkikoon lisätietoa paremmalla ajalla.
- Vikaa koulutukse...
ei minulla ole mitään syytä keksiä tai valehdella. Kirjoitin ylös paperille hänen sanomisensa, ettei tule väärin muisteltua.
Ja miksi ihmeessä minun pitäisi varata yksityislääkärille aika jos olen keuhkopolilla tutkittavana ja keuhkolääkärin "hoidossa".
Kyllä lääkärin pitäisi pystyä selittämään potilaalle spirometrian tulokset ja tulkinnan, JOS
hän sen osaa. Mutta ainakaan minun kohdallani ei lääkäri osannut ja siksi kai hänen kommenttinsa olivat noin ala-arvoisia. - totean...
Vikaa koulutukse... kirjoitti:
ei minulla ole mitään syytä keksiä tai valehdella. Kirjoitin ylös paperille hänen sanomisensa, ettei tule väärin muisteltua.
Ja miksi ihmeessä minun pitäisi varata yksityislääkärille aika jos olen keuhkopolilla tutkittavana ja keuhkolääkärin "hoidossa".
Kyllä lääkärin pitäisi pystyä selittämään potilaalle spirometrian tulokset ja tulkinnan, JOS
hän sen osaa. Mutta ainakaan minun kohdallani ei lääkäri osannut ja siksi kai hänen kommenttinsa olivat noin ala-arvoisia....olisi kiva kuulla toisen osapuolen versio asiasta.
- kokemuksia se
on täälläkin. Vastaaotolla ei kuunnellut eikä puhunut.
- joka vastasi ja selitti
Minulla oli eräs sairaus ja otettiin veri- ja muita näytteitä. Kun tuloksia tuli, kysyin, mitä ne tarkoittavat, kun en ymmärtänyt mitään mistään arvoista. Hän selitti ystävällisesti ja sanoi, miten jatkossa toimitaan ja sanoi, että jos joku arvo muuttuu siihen ja siihen väliin, niin sitten toimitaan toisella tavalla. On varmaan ihan lääkäristä kiinni, kuka selittää ja kuka ei. Tämä ihana lääkärini soitti vielä perään ja sanoi yhdestä myöhemmin valmistuneesta tuloksesta ja laittoi lääkereseptin lähiapteekkiin.
- KYSYMYKSIÄ !
Mikä oli sinun keuhkojesi tilavuus eli nopea vitalikapasiteetti eli FVC?
Minkä muotoinen tuo käyräsi oli? Obstruktio vai restriktio? TÄMÄ ON TÄRKEÄ, samoin tuo FVC.
Olisiko sinulla positiviinen bronkodilataatiovaste? TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄ, jos meinaat, että sinulla olisi astma.- Vikaa koulutuksessa
FVC arvo 3.69 (suositus 3.52) eli 105% ja brokodil.vaste oli -3 eli avaavan jälkeen arvo oli 3.59 eli 102%. Eli negatiivinen vaste.
Ei minulla mitään astmaa tietääkseni näillä arvoilla ole. Diffuusioarvo oli 71-72%. - näin ymmärsin
aloittajan tekstistä.
Eikä astmassa laske diffuusiokapasiteetti. - kellään muullakaan
Vikaa koulutuksessa kirjoitti:
FVC arvo 3.69 (suositus 3.52) eli 105% ja brokodil.vaste oli -3 eli avaavan jälkeen arvo oli 3.59 eli 102%. Eli negatiivinen vaste.
Ei minulla mitään astmaa tietääkseni näillä arvoilla ole. Diffuusioarvo oli 71-72%.kosteusvauriosta johtuen. Jos on astmaa, niin se on tullut jostain muusta syystä.
Keuhkolääkärisi on nähnyt puhalluksesi käyrän muodosta (restriktio), että tulehduksesi on keuhkojen perifeerisissä osissa ja on vaiennut asiasta. Tuo tulehdus keuhkojen perifeerisissä osissa tarkoittaa allergista alveoliittia.
Niin tuosta FVC arvosta sen verran, että ovat todennäköisesti kalibroineet laitteensa tahallisesti väärin. Näin kaikille kosteusvauriossa sairastuneille tehdään. Astma-käyrä on ikäänkuin hyppirimäen yläosa eli siinä on ikäänkuin notkahdus. Jos on tulehdus syvällä keuhkoissa eli alveoliitti, niin käyrä singahtaa tietysti reilusti ylös miltei kohtisuoraan (tosin ei niin jyrkästi kuin astmapotilailla) ja tulee alas n. 45 asteen kulmassa. - Vikaa koulutuksessa
kellään muullakaan kirjoitti:
kosteusvauriosta johtuen. Jos on astmaa, niin se on tullut jostain muusta syystä.
Keuhkolääkärisi on nähnyt puhalluksesi käyrän muodosta (restriktio), että tulehduksesi on keuhkojen perifeerisissä osissa ja on vaiennut asiasta. Tuo tulehdus keuhkojen perifeerisissä osissa tarkoittaa allergista alveoliittia.
Niin tuosta FVC arvosta sen verran, että ovat todennäköisesti kalibroineet laitteensa tahallisesti väärin. Näin kaikille kosteusvauriossa sairastuneille tehdään. Astma-käyrä on ikäänkuin hyppirimäen yläosa eli siinä on ikäänkuin notkahdus. Jos on tulehdus syvällä keuhkoissa eli alveoliitti, niin käyrä singahtaa tietysti reilusti ylös miltei kohtisuoraan (tosin ei niin jyrkästi kuin astmapotilailla) ja tulee alas n. 45 asteen kulmassa.että käyräni oli restriktio?
Minä kun luulin että se oli obstruktio?
Nyt en ihan ymmärrä ajatusta että sairaanhoitaja joka spirometrian tekee, näkee vaivan kalibroida ennen minua laitteen väärin. Eihän ko. sairaanhoitaja ollut edes tietoinen altistumisestani.
Restriktio?? - sinulla on
että käyräni oli restriktio?
Nyt en ihan ymmärrä ajatusta että sairaanhoitaja joka spirometrian tekee, näkee vaivan kalibroida ennen minua laitteen väärin. Eihän ko. sairaanhoitaja ollut edes tietoinen altistumisestani.
Restriktio??alentunut diffuusiokapasiteetti tarkoittaa alveoliittia eli tulehdusta keuhkojen perifeerisissä osissa. Monet lääkärit käyttävät tuota temiä, kun eivät halua puhua alveoliitista.
Ei sinulla obstruktiota ole, koska bronkodilataatiokokeesi ole negatiivinen.
Niin tuo laite kalibroidaan pumppaamalla laiteeseen kolme litraa ilmaa ja naputtamalla näppäimistöstä tuo lukuarvo. Tuoksi lukuarvoksi voi kirjoittaa ihan mitä tahansa.
Niin ei tätä keskustelupalstaa tarvittaisi, jos terveydenhoitohenkilökunta olisi rehellistä. Poliittinen eliitti on vain tyhmyyksissään päättänyt, että kosteusvauriokohteissa sairastuneita ei auteta, koska se ei hyödytä yhtään mitään. Helpommalla päästään, kun annetaan vain kuolla. Kun immuunipuolustus on vaurioitunut, niin mahdollisia sairauksia kuolla on lukemattomia, eikä kuolinsyytä liitetä koskaan siihen, että tuo sairaus johtuukin alunperin kosteusvauriosta. - selostus
että käyräni oli restriktio?
Restriktio??normaalista käyrästä verrattuna astma-käyrään:
http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000608&posting=22000000014219533 - alkanut
sinulla on kirjoitti:
alentunut diffuusiokapasiteetti tarkoittaa alveoliittia eli tulehdusta keuhkojen perifeerisissä osissa. Monet lääkärit käyttävät tuota temiä, kun eivät halua puhua alveoliitista.
Niin tuo laite kalibroidaan pumppaamalla laiteeseen kolme litraa ilmaa ja naputtamalla näppäimistöstä tuo lukuarvo. Tuoksi lukuarvoksi voi kirjoittaa ihan mitä tahansa.
Niin ei tätä keskustelupalstaa tarvittaisi, jos terveydenhoitohenkilökunta olisi rehellistä. Poliittinen eliitti on vain tyhmyyksissään päättänyt, että kosteusvauriokohteissa sairastuneita ei auteta, koska se ei hyödytä yhtään mitään. Helpommalla päästään, kun annetaan vain kuolla. Kun immuunipuolustus on vaurioitunut, niin mahdollisia sairauksia kuolla on lukemattomia, eikä kuolinsyytä liitetä koskaan siihen, että tuo sairaus johtuukin alunperin kosteusvauriosta.tuottamaan tee-se-itse-diagnoosejaan ja muita tarinoitaan nimettömänä.
- Vikaa koulutuksessa
sinulla on kirjoitti:
alentunut diffuusiokapasiteetti tarkoittaa alveoliittia eli tulehdusta keuhkojen perifeerisissä osissa. Monet lääkärit käyttävät tuota temiä, kun eivät halua puhua alveoliitista.
Niin ei tätä keskustelupalstaa tarvittaisi, jos terveydenhoitohenkilökunta olisi rehellistä. Poliittinen eliitti on vain tyhmyyksissään päättänyt, että kosteusvauriokohteissa sairastuneita ei auteta, koska se ei hyödytä yhtään mitään. Helpommalla päästään, kun annetaan vain kuolla. Kun immuunipuolustus on vaurioitunut, niin mahdollisia sairauksia kuolla on lukemattomia, eikä kuolinsyytä liitetä koskaan siihen, että tuo sairaus johtuukin alunperin kosteusvauriosta.tuntuvat valitettasti uskottavammilta.
Vaikka bronkodilaatiokoe ei nostanut tehoja, ei kai se silti tarkoita etteikö käyräni edelleen voisi olla obstruktio ja eikös keuhkoahtaumassa myös laske diffuusiokapasiteettiarvo?
Näin olen ymmärtänyt.
Minulla on todennäköisesti ollut liian pitkäaikainen bronkiitti jonka seurauksena keuhkoahtauma alkaa kolkutella ovea.
- Homeherkkä
Sain kirjoituksestasi käsityksen, että sinulla on todettu keuhkopolilla KELA-astma jo vuosia sitten, johon olet saanut astmalääkitystä ja SEN JÄLKEEN keuhkopolilla on useasti keuhkojesi kunnon selvittämiseksi tehty spirometria-tutkimuksia.
Keuhkopolillehan ei pääse kuin lähetteellä.
Ja kun lähete Kela-astman toteamisen jälkeen keuhkopolille ei helposti heru työterveyslääkäriltä eikä terveyskeskuslääkäriltä, niin kertoisitko kuinka sinulta on onnistunut lähetteen saaminen vuosikausia noin hyvin?
Kirjoituksessasi toteat myös, että nyt tehdyn spiron perusteella sinun mielestäsi ASTMAN DIAGNOSTISET KRITEERIT EIVÄT TÄYTY kohdallasi ja oireesikin viittavat mielestäsi vallan muuhun sairauteen kuin astmaan.
Noita muita sairauksia koululääketiede nimittää KEUHKOPARENKYYMISAIRAUKSISKI, joita ovat esim. sairkoidoosi, allerginen alveoliitti (kolme eri muotoa) ja fibrosoiva alveoliitti (neljä eri muotoa).
Kun keuhkoparenkyymisairaudet näkyvät jo Thorax-rtg:llä, ja kun takuuvarmasti keuhkopolilla otatetaan keuhko-rgt:kin, niin ovatko keuhkokuvasi olleet OK rtg-lääkärin lausunnon mukaan?
Mikäli ylähengitysteiden ja keuhkoputkiston limakalvot toimivat normaalisti, niin eihän niitä tarvitse lääkitä millään tavoin.
Mikäli sinun keuhkoputkistosi limakalvoilla, aina pieniä hengitysteitä myöten, ei mielestäsi ole astmalääkityksellä kurissapidettävää tulehdusta, niin jätä astmalääkitys pois.
Keuhkoparenkyymisairauksiinhan astmalääkitys ei tehoa.
Mitä spirotulkintaan tulee, niin Keuhkosairaudet-kirjan (p. 2000 s. 193) mukaan KEUHKOPARENKYYMITAUTIPOTILAAN (koskee keuhkojen keuhkokudosaluetta, ei siis keuhkoputkiston limakalvoja) spirometriakäyrälle on tyypillistä se, että FVC (nopea vitaalikapasiteetti) ja FEV1(uloshengityksen sekunttikapasiteetti)
ovat pientyneet suhteellisesti YHTÄ PALJON ja että FEV-% (FEV1/VC (VC = hidas vitaalikapasiteetti) x 100 tai FEV1/FEC x 100) on korkea keuhkojen kimmoisuustekijöiden takia.
Mitä diffusiokapasiteettiPYSYVÄÄN alenemaan tulee, niin keululääketiede kertoilee KROONISEN KEUHKOPUTITULEHDUKSEN (astmalääkitys) saattavan aiheuttaa myös EMFYSEEMAA (keuhkorakkulatuho), jonka takia diffuusiokapasiteetti alentuu pysyvästi.
HRCT-kuvauksella voidaan todentaa keuhkoparenkyymisairauksien aiheuttamat keuhkojen keuhkokudosaluella olevat sidekudosmuodostelmat (fibroosit, fibroosista syntyneet arvet kuin myös tulehduksesta aiheutuneet kalkkeutumat), EMFYSEEMA kuin myös keuhkoputkiston limakalvojen paksuuntumisetkin.
Mikäli epäilet KEUHKOoireilusi johtuvan KEUHKOPARENKYYMISAIRAUKSISTA tai EMFYSEEMASTA, niin suosittelen sinulle lähetteen hankkimista yksityissektorin keuhkolääkäriltä HRCT-kuvantoon yksityissairaalasta, mikäli et saa polin keuhkolääkäriltäsi ko. kuvanto-lähetettä oman keskussairaalasi HRCT:hen.- Vikaa koulutuksessa
minulla ei ole todettu kela-astmaa eikä astmaa ollenkaan,yrittivät sitä ehdottaa,mutta kun kysyin että eihän kriteerit edes täyty, niin sitten ei tullut mitään diagnoosia.
Pari vuotta sitten otettiin HRCT jossa oli jotain muutoksia oikealla puolella,muttei mitään vakavaa.
Tarkempaa tietoa en saanut.
Röntgenkuvassa ei ollut noin 2 vuotta sitten mitään muutoksia.
Olen kellunut tässä järjestelmässä tk lääkärin lähetteellä ja aina vuoden kuluttua katsotaan tilannetta.
Kuitenkin minua huolestuttaa nuo arvot, joista tänne olen kirjoittanut sekä se ettei kunnon selvitystä ole lääkäriltä tullut siihen miksi arvot ovat mitä ovat.
Hapennälkä,limaisuutta,köhää,hengästymistä tässä on ollut jo vuosia homealtistumisen seurauksena
(toki myös pitkä lista muita oireita)
Astmalääkekokeilu ärsyttää aina keuhkojani, en tajua miksi?
Muita sairauksia ei ole tutkittu vain tuo astma ja sitten vaan uusi seuranta vuoden päähän eikä uusia kuviakaan haluta ottaa. - Homeherkkä
minulla ei ole todettu kela-astmaa eikä astmaa ollenkaan,yrittivät sitä ehdottaa,mutta kun kysyin että eihän kriteerit edes täyty, niin sitten ei tullut mitään diagnoosia.
Pari vuotta sitten otettiin HRCT jossa oli jotain muutoksia oikealla puolella,muttei mitään vakavaa.
Tarkempaa tietoa en saanut.
Röntgenkuvassa ei ollut noin 2 vuotta sitten mitään muutoksia.
Olen kellunut tässä järjestelmässä tk lääkärin lähetteellä ja aina vuoden kuluttua katsotaan tilannetta.
Kuitenkin minua huolestuttaa nuo arvot, joista tänne olen kirjoittanut sekä se ettei kunnon selvitystä ole lääkäriltä tullut siihen miksi arvot ovat mitä ovat.
Hapennälkä,limaisuutta,köhää,hengästymistä tässä on ollut jo vuosia homealtistumisen seurauksena
(toki myös pitkä lista muita oireita)
Astmalääkekokeilu ärsyttää aina keuhkojani, en tajua miksi?
Muita sairauksia ei ole tutkittu vain tuo astma ja sitten vaan uusi seuranta vuoden päähän eikä uusia kuviakaan haluta ottaa.Kohä, limantulo, hapennälkä ja hengästyminen ovat tuttuja oireita keuhkoahtaumatautisilla, eli COPD:läisillä.
Homealtistutus aiheuttaa kroonista keuhkoputkitulehdusta, josta tulehduksesta voi seurata astma ja/tai COPD.
COPD aiheutuu siitä kun tulehduksen myötä bronkiolien ja bronkusten seinämät paksuuntuvat, limarauhasten määrä ja liman tuotanto lisääntyy, kuutiomainen värekarvaepiteeli muuttuu levyepiteelimäiseksi ja sileän lihaksen kerros paksuuntuu.
COPD:n diagnoosi perustuu SPIROMETRIASSA TODETTUUN OBSTRUKTIOON (FEV1/FVC on pienempi kuin 70 prossaa), jossa ei ole merkittävää palautumistaipumusta. (Lähde: OYS Hanna Rinne).
Kun sinulla tuo arvo oli 66 prossaa ja oirekuvasikin on yhtäläinen COPD-oirekuvan kanssa, niin eikö keuhkolääkäri ole maininnut sinulle COPD:n mahdollisuutta?
Kun COPD:stä voi seurata myös emfysemaa (keuhkorakkuloiden seinämät tuhotuvat), niin sen mittarina on diffuusiokapasiteetin pysyvä alenema.
Sinullahan tuo arvo oli 71-72 prossaa.
Kun sinulla todettiin HRCT:ssä pari vuotta sitten "jotain muutoksia" oikeassa keuhkossa, niin pyytäisitkö sairaalasta HRCT-rtg-lausunnon itsellesi ja kirjoittaisitko tälle palstalle lausunnon sisällön sen saatuasi?
Lausunnosta näkyy fibroosi-, emfyseemaluokka, mahdolliset arvet, kalkkeumat jne., kuin myös se missä kohdassa keuhkoja muutosta oli.
Pitäisi näkyä myös keuhkoputkien limakalvojen paksuuntuminenkin.
COPD:nkin hoitoon lääkäri määrää astmapiippuhoitoa.
Kelan erityiskorvauksen saa, kun FEV1 on PYSYVÄSTI alle 40 prossaa viitearvosta tai FEV1 pn pysyvästi alle 50 % viitearvosta ja potilaalla on keuhkoputkia laajentavan lääkityksen aikana ollut sairaalahoitoa vaatinut pahenemisvaihe tai keuhkoputkia laajentavan lääkityksen aikana yhden vuoden kuluessa vähintään kaksi peroraalista kortikosteroidihoitoa tai antibioottihoitoa vaatinutta KEUHKOAHTAUMATAUDIN pahenemisvaihetta.
PEF-arvoistasi et maininnut mitään?
Joten kertoisitko mitä PEF- ja FEV1:s-arvoja olet vuosien mittaan puhallellut ja mitä muutoksia niissä on ollut havaittavissa? - täällä muumi
Homeherkkä kirjoitti:
Kohä, limantulo, hapennälkä ja hengästyminen ovat tuttuja oireita keuhkoahtaumatautisilla, eli COPD:läisillä.
Homealtistutus aiheuttaa kroonista keuhkoputkitulehdusta, josta tulehduksesta voi seurata astma ja/tai COPD.
COPD aiheutuu siitä kun tulehduksen myötä bronkiolien ja bronkusten seinämät paksuuntuvat, limarauhasten määrä ja liman tuotanto lisääntyy, kuutiomainen värekarvaepiteeli muuttuu levyepiteelimäiseksi ja sileän lihaksen kerros paksuuntuu.
COPD:n diagnoosi perustuu SPIROMETRIASSA TODETTUUN OBSTRUKTIOON (FEV1/FVC on pienempi kuin 70 prossaa), jossa ei ole merkittävää palautumistaipumusta. (Lähde: OYS Hanna Rinne).
Kun sinulla tuo arvo oli 66 prossaa ja oirekuvasikin on yhtäläinen COPD-oirekuvan kanssa, niin eikö keuhkolääkäri ole maininnut sinulle COPD:n mahdollisuutta?
Kun COPD:stä voi seurata myös emfysemaa (keuhkorakkuloiden seinämät tuhotuvat), niin sen mittarina on diffuusiokapasiteetin pysyvä alenema.
Kun sinulla todettiin HRCT:ssä pari vuotta sitten "jotain muutoksia" oikeassa keuhkossa, niin pyytäisitkö sairaalasta HRCT-rtg-lausunnon itsellesi ja kirjoittaisitko tälle palstalle lausunnon sisällön sen saatuasi?
Lausunnosta näkyy fibroosi-, emfyseemaluokka, mahdolliset arvet, kalkkeumat jne., kuin myös se missä kohdassa keuhkoja muutosta oli.
Kelan erityiskorvauksen saa, kun FEV1 on PYSYVÄSTI alle 40 prossaa viitearvosta tai FEV1 pn pysyvästi alle 50 % viitearvosta ja potilaalla on keuhkoputkia laajentavan lääkityksen aikana ollut sairaalahoitoa vaatinut pahenemisvaihe tai keuhkoputkia laajentavan lääkityksen aikana yhden vuoden kuluessa vähintään kaksi peroraalista kortikosteroidihoitoa tai antibioottihoitoa vaatinutta KEUHKOAHTAUMATAUDIN pahenemisvaihetta.
Joten kertoisitko mitä PEF- ja FEV1:s-arvoja olet vuosien mittaan puhallellut ja mitä muutoksia niissä on ollut havaittavissa?Hei Homeherkkä!
En ole hän, jolta kyselet, mutta tietäisitkö jotain seuraavasta. Homealtistuttu on ja astmat on, mutta kukaan ei katso kokonaisuutta. Aluksi pef:t oli ylihyvät, sittemmin ne ovat romahtaneet ihan ala-arvoisiksi. Kun tässä nyt jo pitkään on podettu, niin talvijaksolla ne sitten yrittävät nousta ja ovat huipussaan juuri näinä aikoina. Oikeastaan pysyvät hyvinä niin kauan kuin yöpakkasta riittää. Tuon nyt ehkä itsekin ymmärtää, että vaikka kuinka elää altisteettomasti, niin luonnonhomeet tekee omat kuvionsa. Mutta se fev1 arvo, jonka sillä piko-mittarilla saa, niin se kiinnostaa. Eli onko se arvo juuri se ahtautumaan viittaava? Nyt on alkanut olla sellaista, että vaikka pef on kohtalaista tasoa tai satunnaisesti jopa hyvää, niin se fev1 saattaa olla huono. Aiemmin, kun pef laski, niin fev1:kin laski, mutta nyt siis jotain muuta ilmassa. Syytä huoleen? - Vikaa koulutuksessa
Homeherkkä kirjoitti:
Kohä, limantulo, hapennälkä ja hengästyminen ovat tuttuja oireita keuhkoahtaumatautisilla, eli COPD:läisillä.
Joten kertoisitko mitä PEF- ja FEV1:s-arvoja olet vuosien mittaan puhallellut ja mitä muutoksia niissä on ollut havaittavissa?kiitos sinulle, ihan samaa olen itsekin epäillyt,mutta keuhkopolin keuhkolääkärin mielestä minulla ei ole keuhkoahtaumaa (edes lievää).
Nythän kovasti puhutaan että potilaat hakeutuvat liian myöhään oireiden vuoksi hoitoon ja että keuhkoahtauma todetaan liian myöhään. No ainakin tällä tavoin se todetaan liian myöhään. Potilas (minä) olen aktiivisesti ollut halukas selvittämään oireilujeni syyn ja seuraukset, mutta lääkäri lyö jarrua.
Samaisessa paperissa jossa oli nuo FEV ym arvot, oli PEF 6.69 (suositus 7.02) eli 95%.
Omalla hepposella mittarilla puhaltelen 450-470, muuten sitä ei ole seurattu yli vuoden aikana.
Pyydänkin nyt HRCT- lausunnon sekä viimeiset merkinnät epikriisistä.
Kiitos ja palaan asiaan tiedot saatuani. - Homeherkkä
täällä muumi kirjoitti:
Hei Homeherkkä!
En ole hän, jolta kyselet, mutta tietäisitkö jotain seuraavasta. Homealtistuttu on ja astmat on, mutta kukaan ei katso kokonaisuutta. Aluksi pef:t oli ylihyvät, sittemmin ne ovat romahtaneet ihan ala-arvoisiksi. Kun tässä nyt jo pitkään on podettu, niin talvijaksolla ne sitten yrittävät nousta ja ovat huipussaan juuri näinä aikoina. Oikeastaan pysyvät hyvinä niin kauan kuin yöpakkasta riittää. Tuon nyt ehkä itsekin ymmärtää, että vaikka kuinka elää altisteettomasti, niin luonnonhomeet tekee omat kuvionsa. Mutta se fev1 arvo, jonka sillä piko-mittarilla saa, niin se kiinnostaa. Eli onko se arvo juuri se ahtautumaan viittaava? Nyt on alkanut olla sellaista, että vaikka pef on kohtalaista tasoa tai satunnaisesti jopa hyvää, niin se fev1 saattaa olla huono. Aiemmin, kun pef laski, niin fev1:kin laski, mutta nyt siis jotain muuta ilmassa. Syytä huoleen?Myös pienissä keuhkotiehyissä voi olla tulehdus, joka laskee FEV1-arvoa.
Ottaisitko yhteyttä keuhkolääkäriisi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874138Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283067No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760