Tunnusluku

kassalla

Siirryn takaisin seteleihin kaupoissa.

En ole vielä tähän päivään mennessä käyttänyt kortin tunnuslukua kassalla. Sen voi helposti nähdä joko kassa tai asiakas tai valvontakamera, ja sen jälkeen olet riskihenkilö, sinut voi ryöstää tai taskuvarastaa millin vain ja varas nostaa tilitäsi rahaa. Sinä maksat kun et ole käyttänyt korttiasi varovasti.

Käsittääkseni pankit haluavat siirtää vastuun asiakkaalle. En hyväksy sitä riskiä itselleni.

Jos olisi laitettu siihen siruun biotunniste, kuten valokuva, olisi turvallisuus nykyistä parempi kassalla ja silloin voisin käyttää korttia.

Sehän on vain minun käsitykseni.

62

14814

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan automaatillakin

pakko suojautua muiden katseilta kun naputtaa pin-koodin.

"Sen voi helposti nähdä joko kassa tai asiakas tai valvontakamera,"

Ei voi nähdä ainakaan kassa eikä valvontakamera, valvontakamerat ei ole niin tarkkoja että siitä näkisi ja toisaalta ihminen on selin kameraan päin. Kassakaan ei voi nähdä, tuskin sellasta sovellusta on siihen kassajärjestelmään laitettukaan että näkisi. Asiakkailta ja heidän katseiltaan voi suojautua suojaamalla päätettä mm. omalla kropallaan ja toisella, sillä vapaana olevalla kädellä.

Lisäksi nuo sirupäätteet on sellaisia että niitä voi kääntää sellaiseen asentoon että urkkiminen on vaikeaa ja vain itse voi nähdä mitä naputtelee.

"ja sen jälkeen olet riskihenkilö, sinut voi ryöstää tai taskuvarastaa millin vain ja varas nostaa tilitäsi rahaa. Sinä maksat kun et ole käyttänyt korttiasi varovasti. "

Sinut voidaan ryöstää jokatapauksessa ja jos kanniskelet nippua seteleitä mukanasi niin silloin ryöstäjä saakin jotain. Muussa tapauksessa ryöstäjä saisi vain kortin jota ei pysty käyttämään.

• meiläkin 500m kantava

Ei voi nähdä ainakaan kassa eikä valvontakamera, valvontakamerat ei ole niin tarkkoja
        -------------

en ole aloittajan mielipiteen kannalla,
        mutta
        joku voi asettaa kameran 30 m päähän ja nähdä tunnuslukusi, jos et itse edessä ole,
        niitä on tarkkoja ja 2 km langattomasti toimivia.

jos sen saat asetettua, kukaan ei pysty tietämään missä on vastaanottaja.

Toiseksi, kun sivussa 3-5 m päässä katsele ammattilainen, hän näkee normaalisti kirjoittaessasi tunnuslukusi, toisia on niin taitavia.

Lapsillanikin on näppäimistä pöytälevyn alla kun sähköpostia kirjoittavat,
        osaavat opettelivat kymmensormi järjestelmän jo 12v, yhdessä kesässä.

• Kassaneiti
        meiläkin 500m kantava kirjoitti:

Ei voi nähdä ainakaan kassa eikä valvontakamera, valvontakamerat ei ole niin tarkkoja
        -------------

en ole aloittajan mielipiteen kannalla,
        mutta
        joku voi asettaa kameran 30 m päähän ja nähdä tunnuslukusi, jos et itse edessä ole,
        niitä on tarkkoja ja 2 km langattomasti toimivia.

jos sen saat asetettua, kukaan ei pysty tietämään missä on vastaanottaja.

Toiseksi, kun sivussa 3-5 m päässä katsele ammattilainen, hän näkee normaalisti kirjoittaessasi tunnuslukusi, toisia on niin taitavia.

Lapsillanikin on näppäimistä pöytälevyn alla kun sähköpostia kirjoittavat,
        osaavat opettelivat kymmensormi järjestelmän jo 12v, yhdessä kesässä.

Mutta kukapa tuollaisia huippukameroita kauppaan pääsisi asentamaan..?

Kassat eivät tunnuslukua näe ja on asiakkaan oma "velvollisuus" pitää tunnuslukunsa salassa, sitä päätettä saa käännettyä.

Ainahan joukkoon mahtuu näitä foobikkoja, mutta itse kannatan sirua, sillä alle 50 € ostoista ei liiemmin ole tapana henkkareita kysellä ja toisen allekirjoituksen voi helposti hutasta paperiin, kohan on sinne päin. Eli varastetulla kortilla voi ostella jos sitä ei ole suljettu kunhan ei ylitä 50 € rajaa.

• luppiska

valvontakamerat on nykysin todella tarkat... nytku kuitenkin eletään 2000-lukua.... joten tekniikka tulee mukana...

• tarkka kamera
        luppiska kirjoitti:

valvontakamerat on nykysin todella tarkat... nytku kuitenkin eletään 2000-lukua.... joten tekniikka tulee mukana...

jos meinaa kuvata näppäilyt ihmisen ruumiin läpi eli pitää olla röntgenkamera! Kun ihmiset suojaa omalla ruumiillaan ja käsillään ne näppäilyt ja kameraan näkyy vaan selkä!

• loppuosa

Minua häiritsee kun kysyvät sotu:n loppuosaa suuremmissa ostoksissa yli 50eur. Se kirjoitetaan kaupalle jäävään kuittiin, joka jää siihen kassalle kaiken kansan nähtäväksi. Joskus olen pyytänyt siirtämään ko. piikkiä piiloon ->ärtynyt reaktio.
        Henkilötietosuoja pätkii.

• Henkilötodistus kotona
        loppuosa kirjoitti:

Minua häiritsee kun kysyvät sotu:n loppuosaa suuremmissa ostoksissa yli 50eur. Se kirjoitetaan kaupalle jäävään kuittiin, joka jää siihen kassalle kaiken kansan nähtäväksi. Joskus olen pyytänyt siirtämään ko. piikkiä piiloon ->ärtynyt reaktio.
        Henkilötietosuoja pätkii.

Sirukortin voit antaa vaikka lapselle, jos et itse jaksa mennä mukaan ostoksille. Tunnusluku koneeseen ja se on siinä.

Helppoa. Sirukorttilaitteita on vaan monenlaisia.

Alkossa kaikki näkee ja monessa baarissa se on tiskillä.

Paras on viistomalli , joka ei ole ihan tiskillä, vaan koholla.

Ja kääännettävä. Luottokunta taisi ostaa sen . Jos vieressä toljottaa joku, niin siitä ei näe numeroita.

Tiskin päällä viereinen henkilö näkee.

• järkipuhettako
        Kassaneiti kirjoitti:

Mutta kukapa tuollaisia huippukameroita kauppaan pääsisi asentamaan..?

Kassat eivät tunnuslukua näe ja on asiakkaan oma "velvollisuus" pitää tunnuslukunsa salassa, sitä päätettä saa käännettyä.

Ainahan joukkoon mahtuu näitä foobikkoja, mutta itse kannatan sirua, sillä alle 50 € ostoista ei liiemmin ole tapana henkkareita kysellä ja toisen allekirjoituksen voi helposti hutasta paperiin, kohan on sinne päin. Eli varastetulla kortilla voi ostella jos sitä ei ole suljettu kunhan ei ylitä 50 € rajaa.

Ellei kortin varastanut tiedä tunnuslukuani, hän todella voisi ostaa sillä jotakin, mutta jos hän tietää tunnuslukuni, hän voikin mennä suoraan automaatille ja nostaa tilini tyhjäksi.

Siihen kuluu huomattavasti vähemmän aikaa, kuin kiertää kassalta kassalle tuhlaamassa ja pelkäämässä, että jokohan kortti on ilmoitettu varastetuksi/ suljettu.

Joskus on hyvä (jos ei nyt pelätä) tiedostaa tämmöiset asiat, koska niin voi käydä. Se ei ole mitään sulaa mahdottomuutta vaan hyvinkin mahdollista. Kiireessä voi näpyttely ollakin liian näkyvää ja aivan vahingossa, niin voi käydä. Aina ei huomioi kaikkea, vaikka aina yrittäisikin huomioida kaiken ja olla varovainen.

• älä poistu kotoa

No tuolla asenteella sinun ei kannata ikinä poistua kotoa... ai joo.. moni on kyllä kuollut kotonakin. Koti on vasta vaarallinen paikka!

• provo voi olla myös pelkkää...

Ketä sinä pelkäät, kun noin tunteella reagoit tähän?

Koetko mahdottomaksi tämmöisen asian?

ja luuletko, että ihminen oikein tärisee pelosta tämän takia ja jos joku niin tekisi, niin sinulla olisi sitten tilaisuus siinä näyttää viisautesi ja tulla nälvimään?

Voi pientä.

• Nosta rahaa

Etkä siis nosta rahaa myöskään pankkiautomaatista, koska ne sinun "riskisi" ovat täysin samat. Samoin et tankaa autoakaan automaatista.

Omahan on tietysti mielipiteesi, mutta normaalilla varovaisuudella varustettu henkilö kyllä osaa sen pinninsä laittaa niin, että ulkopuoliset eivät sitä näe.
      Valvontakameroista sen verran, että niitä ei saa suunnata niin, että pinnin syöttösi niistä näkyisi.

Mutta joukossamme riittää näitä vainoharhaisia.

• on eri asia

Pankkiautomaatit on rakennettu niin, että siinä ei voi kukaan ulkopuolinen nähdä tunnuslukua. Jos kassoilla olisi samanlainen "puhelinkoppisyvennys" jossa tunnus näpyteltäisiin, ei olisi huolen häivää.

Nosta nykyisin huomattavasti useammin käteistä, kuin aikaisemmin. Harmi vaan kun siihen on niin vaikea enää oppia, kun tottui jo käyttämään vähän kaikessa pankkikorttia. No, tottumisestahan se vaan on kiinni, opin kyllä ja olen jo aika hyvin oppinutkin. Siitäkös vasta kustannuksia liikkeille tulee, kun käteisellä aletaan lisää maksamaan!

• fisutt
        on eri asia kirjoitti:

Pankkiautomaatit on rakennettu niin, että siinä ei voi kukaan ulkopuolinen nähdä tunnuslukua. Jos kassoilla olisi samanlainen "puhelinkoppisyvennys" jossa tunnus näpyteltäisiin, ei olisi huolen häivää.

Nosta nykyisin huomattavasti useammin käteistä, kuin aikaisemmin. Harmi vaan kun siihen on niin vaikea enää oppia, kun tottui jo käyttämään vähän kaikessa pankkikorttia. No, tottumisestahan se vaan on kiinni, opin kyllä ja olen jo aika hyvin oppinutkin. Siitäkös vasta kustannuksia liikkeille tulee, kun käteisellä aletaan lisää maksamaan!

Onhan pankkiautomaateissakin kamerat ja ihan helpostihan voisi katsoa siitä olkapään yli jos haluaisi. Oletpa harvinaisen vainoharhainen. Luuletko oikeasti että kaikki muut ihmiset siellä kaupassa ovat niin kiinnostuneita siitä sinun ihmeellisestä pankkikortistasi? Voin kertoa, eivät ole!! Ketään ei sinun tunnuslukusi kiinnosta!

• ketä kiinnostaa ja ketä ei
        fisutt kirjoitti:

Onhan pankkiautomaateissakin kamerat ja ihan helpostihan voisi katsoa siitä olkapään yli jos haluaisi. Oletpa harvinaisen vainoharhainen. Luuletko oikeasti että kaikki muut ihmiset siellä kaupassa ovat niin kiinnostuneita siitä sinun ihmeellisestä pankkikortistasi? Voin kertoa, eivät ole!! Ketään ei sinun tunnuslukusi kiinnosta!

Monen monta kertaa olisin nähnyt toisen tunnusluvun kun hän sitä näpyttelee - esim kun kävelen näpyttelijän takaa valmiina pakkaamaan tavaroita kun puoliso jää maksamaan. Tai joskus vaan ihan siinä takana ollesssa. Jos en tietoisesti käännä päätä pois, niin se luku monissa paikoissa näkyisi.
        Ei tuo ole vainovarhaisuutta vaan tervettä varovaisuutta - ja ehkä hyvä varoitus muillekin.
        Pankkiautomaatilla ihmiset ehkä vähän tarkemmin katsovat, ettei olan takana kukaan katso, mutta en minäkään kyllä lähikaupassa ole liiemmin ajatellut asiaa omalla kohdallani. Takanahan ON ihmisiä. Ja sivuilla. Toinen kassalinja siinä jne.

Mari

• sillä luvulla?
        ketä kiinnostaa ja ketä ei kirjoitti:

Monen monta kertaa olisin nähnyt toisen tunnusluvun kun hän sitä näpyttelee - esim kun kävelen näpyttelijän takaa valmiina pakkaamaan tavaroita kun puoliso jää maksamaan. Tai joskus vaan ihan siinä takana ollesssa. Jos en tietoisesti käännä päätä pois, niin se luku monissa paikoissa näkyisi.
        Ei tuo ole vainovarhaisuutta vaan tervettä varovaisuutta - ja ehkä hyvä varoitus muillekin.
        Pankkiautomaatilla ihmiset ehkä vähän tarkemmin katsovat, ettei olan takana kukaan katso, mutta en minäkään kyllä lähikaupassa ole liiemmin ajatellut asiaa omalla kohdallani. Takanahan ON ihmisiä. Ja sivuilla. Toinen kassalinja siinä jne.

Mari

Jos oikeasti olet niin kiinnotunut että tykkäät kytätä toisten tunnuslukuja niin mitä tekisit sillä? Ryöstäisit kyseiseltä henkilöltä pankkikortin kassan jälkeen? Mitä väliä jos näkisit jonkun tunnusluvun jos kyseinen pankkikortti on omistajansa lompakossa.. luuletko todella että sattuisit löytämään maasta juuri kyseisen pankkikortin, jonka tunnusluvun tiedät?

• höh...
        sillä luvulla? kirjoitti:

Jos oikeasti olet niin kiinnotunut että tykkäät kytätä toisten tunnuslukuja niin mitä tekisit sillä? Ryöstäisit kyseiseltä henkilöltä pankkikortin kassan jälkeen? Mitä väliä jos näkisit jonkun tunnusluvun jos kyseinen pankkikortti on omistajansa lompakossa.. luuletko todella että sattuisit löytämään maasta juuri kyseisen pankkikortin, jonka tunnusluvun tiedät?

Mikset jaksa ees lukea aloitusta kun kysyt, että mitä sillä kortilla tekisit.

• mitä??
        höh... kirjoitti:

Mikset jaksa ees lukea aloitusta kun kysyt, että mitä sillä kortilla tekisit.

Tekstini oli vastaus edelliseen viestiin, ei aloitukseen. Enkä ole kysynyt että mitä tekisit sillä kortilla, vaan mitä tekisit sillä tunnusluvulla? Et tainnut itse lukea kirjotustani ollenkaan..

• näin tekisin
        sillä luvulla? kirjoitti:

Kirjoitat: "Jos oikeasti olet niin kiinnotunut että tykkäät kytätä toisten tunnuslukuja niin mitä tekisit sillä? Ryöstäisit kyseiseltä henkilöltä pankkikortin kassan jälkeen?"

Juuri näin tekisin jos olisin ammattirikollinen. Tosin taskuvarkaus on helpompaa kuin ryöstäminen.

Sen jälkeen vain ostamaan parit kannettavat tietokoneet tunnusluvulla ja sitten tyhjentämään pankkitili. Aikaa menee 15 min eikä kortinhaltija siinä ajassa ehdi ilmoittaa korttia suljettavaksi vaan maksaa nuo ostokset.

• hah..
        näin tekisin kirjoitti:

Kirjoitat: "Jos oikeasti olet niin kiinnotunut että tykkäät kytätä toisten tunnuslukuja niin mitä tekisit sillä? Ryöstäisit kyseiseltä henkilöltä pankkikortin kassan jälkeen?"

Juuri näin tekisin jos olisin ammattirikollinen. Tosin taskuvarkaus on helpompaa kuin ryöstäminen.

Sen jälkeen vain ostamaan parit kannettavat tietokoneet tunnusluvulla ja sitten tyhjentämään pankkitili. Aikaa menee 15 min eikä kortinhaltija siinä ajassa ehdi ilmoittaa korttia suljettavaksi vaan maksaa nuo ostokset.

Vai vielä ammattirikollinen?!? Niitä ammattirikollisiahan onkin juuri ruokakaupat täynnä joka päivä.. Missähän maailmassa oikein elät? Ootko varmasti muistanu ottaa aamulääkkeet?

• pankeille

Alullepanija: en pelkää, osaan pitää varani. Kyseessä on protesti.

Protestini on suunnattu pankkeja vastaan jotka lisäsivät uuden riskin asiakkaille, kun asian olisi voinut tehdä ilman tätä uutta riskiä, esim. biotunnisteella.

Kun Shell aikoja sitten toi tunnusluvun käytön bensa-asemien kassoille, rikospoliisi varotti tunnusluvun käytöstä ja sanoi että estävät sen tekemistä pakolliseksi jos sitä yritetään. Pankit voittivat poliisin.

Vakuutusyhtiönikin varottaa siitä, ja sanoo että ei ole selvää kattaako kotivakuutus vahinkoa jos käyttää tunnuslukua kassalla. Muuten kyllä voidaan korvata varastetun kortin käytön kunhan korttia on käytetty varovasti.

Mutta on ilmeistä että monet ottavat vastaan mitä tahansa uutta riskiä tai vastuuta ilman protestia. Senhän näkee vastauksista.

• Vaan...

....Mutta on ilmeistä että monet ottavat vastaan mitä tahansa uutta riskiä tai vastuuta ilman protestia.....

Useimmat henkilöt eivät vaan ole niin vainoharhaisia kuin sinä.

• 13 vuotta kokemusta

No kelpaako omakohtainen kokemus? Olen jo 13 vuotta asunut maassa jossa ei ole edes teoriassa mahdollista kuitata pankkikorttiostoksia millään muulla kuin pin-luvulla.

Jos ajatellaan että viikkoja on ollut 676, ja joka viikko olen ostanut vähintään 10 kertaa eri paikoissa (monesti varmaan enemmänkin) niin reippaasti yli 5000 kertaa olen kortilla maksanut ja pin-luvun siihen kassalla olevaan päätteeseen naputellut.

Ei ikinä minkäänlaisia ongelmia. Korttia ei ole varastettu, tunnuslukua ei ole urkittu.

En näiden vuosien aikana ole myöskään kertaakaan kuullut kenestäkään jolle olisi käynyt noin (en tuttavapiirissä, en työpaikalla, enkä myöskään lehdistä lukenut).

Pidän systeemiä erittäin käytännöllisenä ja toimivana. Olen iloinen että Suomessa on vihdoin siirrytty samaan.

• epäillä!
        Vaan... kirjoitti:

....Mutta on ilmeistä että monet ottavat vastaan mitä tahansa uutta riskiä tai vastuuta ilman protestia.....

Useimmat henkilöt eivät vaan ole niin vainoharhaisia kuin sinä.

Ja haluta suojella itseään ja omaisuuttaan! Sen sijaan on kummallista välinpitämättömyyttä olla miettimättä näitä asioita ja suhtautua vähättelevästi.

• etsii korttivarkaita
        13 vuotta kokemusta kirjoitti:

No kelpaako omakohtainen kokemus? Olen jo 13 vuotta asunut maassa jossa ei ole edes teoriassa mahdollista kuitata pankkikorttiostoksia millään muulla kuin pin-luvulla.

Jos ajatellaan että viikkoja on ollut 676, ja joka viikko olen ostanut vähintään 10 kertaa eri paikoissa (monesti varmaan enemmänkin) niin reippaasti yli 5000 kertaa olen kortilla maksanut ja pin-luvun siihen kassalla olevaan päätteeseen naputellut.

Ei ikinä minkäänlaisia ongelmia. Korttia ei ole varastettu, tunnuslukua ei ole urkittu.

En näiden vuosien aikana ole myöskään kertaakaan kuullut kenestäkään jolle olisi käynyt noin (en tuttavapiirissä, en työpaikalla, enkä myöskään lehdistä lukenut).

Pidän systeemiä erittäin käytännöllisenä ja toimivana. Olen iloinen että Suomessa on vihdoin siirrytty samaan.

Ihan noin esimerkiksi vaan ....

http://www.poliisi.fi/poliisi/bulletin.nsf/PFBDArch/CF5C85F8D4EA2454C22573FC0049D8A3?opendocument

• ...

Näppäilen tunnuslukuni hyvillä mielin. Toinen käsi näppikselle, toinen käsi näkösuojaksi päälle (sen lisäksi, että näppäimistön ympärillä on usein kolmella sivulla muovinen suojamuuri) ja tunnusluvun näppäily useammalla eri sormella niin, että vain sormenpäät liikkuvat ja käsi pysyy paikallaan. Siinähän sitten urkit tunnuslukuani... onnea ja menestystä vain. Pienenä vinkkinä voin todeta, että oikea yhdistelmä ei ole "1234". Jäljelle jää siis vain 9999 mahdollista yhdistelmää. Ja jos edelleen kerron, ettei "9999" myöskään ole oikea, niin jäljelle jää vain 9998 erilaista yhdistelmää...

Ihmetellä voikin lähinnä sitä, että pin-koodit ovat Suomessa yleensä vain nelinumeroisia. Kun arvaamistakin voi yrittää muutaman kerran, ei onnistumisen todennäköisyys arvaamallakaan ole ihan mahdottoman pieni.

• jos arvaa

väärin ja naputtelee väärin niin kortti lähtee. Kaksi kertaa voit naputella väärin mutta kolmannella joko kone imaisee kortin tai sitten kortti vaan lukkiutuu. Eli kyllä pitää olla melko tyhmä voro jos meinaa pölliä jonkun kortin ja umpimähkään heitellä noita pin-koodeja. Ja kun itse suojaa omalla kropallaan niin ettei muut näe, niin eipä siinä riskejä ole.

• todennäköisyys!

Mulla on matkalaukussa kolmenumeroinen numerolukko. Stä ei ole reissussa käytetty, koska lentokenttäviranomaisten pitää pystyä se avaamaan. Oikea koodikin on jo unohtunut.

Jokunen viikko sitten lapset oli sotkeneet oletusyhdistelmän ennen New Yorkin matkaa eikä laukkua saatu auki kotona pakkaamista varten. Ei siis muuta kuin kokeilemaan järjestyksessä niitä 1000:ta mahdollisuutta, järjestyksessä läpi.

Meni vajaa varttitunti kun oikea yhdistelmä löytyi! Jos numeroita olisi ollut neljä, olisin saanut pyöritellä numerokiekkoja luultavasti noin 2.5 tuntia sormet verillä! Useamman illan olisin hommaan varannut ...

Samaa vaikeusastetta se pankkinkortin pin-koodi edustaa. Paitsi että kokeilu loppuu sen kolmannen arvauksen jälkeen ;-)

Mulle on tarpeeksi vaikeaa muistaa se nelinumeroinenkin pin-koodi ainakin uudesta kortista. Eikös muuten automaateilla ole kameravalvontakin, mahdollinen väärinkäyttäjä saa ihan ilmaisen potretin poliisin arkistoon ;-)

• Itseasiassa

Itseasiassa niitä yhdistelmiä on 10 000, eikä 9999, koska 0000 on myös mukana :D

• turvallisia?

Minusta on helppo sujauttaa se kortti rintataskuun sellaiseen paikkaan, josta taskuvaras ei sitä taatusti helpolla vie! Ei juuri huoleta se pin-koodi ja jos kortti tosiaan katoaa, niin yhdellä puhelinsoitolla se sulkeutuu ihan reaaliajassa. Sitä varten mulla on 24h -numero kännykässä valmiina.

Ja kortilla on vielä järkevä päiväkohtainen nostorajakin, ei koko omaisuus mene vaikka joku kerkiäisi automaatilla yrittääkin.

Tuo pin-koodi ja reaaliaikainen tarkistus kyllä lisää sen kortin turvallisuutta.

Jos joku ryöstää sulta automaatilla vaikkapa sen parin viikon menoihin nostamasi setelitukun, sitä et takaisin saa!

• sitten

käyttää sitä foliohattua aamusta iltaan välttääksesi ajatusten hallintaa.

• Pikkuruu

Itse käytän 99% rahaa kaupassa. Joskus jos tulee ostettua enemmän kuin on rahaa mukana käytän korttia. En silti koskaan tunnusluvulla maksa vaan allekirjoitan kuitin. Sanon etten muista tunnuslukua mikä kyllä pitääkin paikkansa.

Ei ole kovin varma konsti tuo kuitin allekirjoituskaan. vain yli 50e summissa tarkistetaan hlöllisyys. Eikä kaikissa liikkeissä silloinkaan. Itse taannoin annoin vahingossa äitini kortin kassalla (hoidan hänen asioitaan) ja kuittasin omalla nimmarilla. Läpi meni. Minulla 3 kirjaiminen etunimi, äidilläni kaksi osainen ja molemmissa nimissä yli 5 kirjainta. Vasta jälkeenpäin tiliotteesta huomattiin erehdys.

• ex-kaupantäti

Me ei sun tunnuslukua nähdä, vain ja ainoastaan **** tulee koneelle kun olet näpytellyt koodisi. Ja sitä konetta voi suojata omalla lompakolla,kädellä tai silleen että omaa ruhoaan siiretään.

Ikävä juttu että suurinpiirtein muutaman vuoden tai 5 vuoden sisällä kaikki yritykset siirtyvät tähän järjestelmään. Se on suosiossa. Kannattaa muuttaa bambumajaan asumaan johonkin pikku saarelle jossa raha on vain käsite jostain oudosta maailmasta.

• Huolestunut kansalainen

Minun on lähetettävä vaimoni johonkin pikkusaareen bambumajaan asumaan niinkuin ex-
        kauppatäti suuressa viisaudessaan esittää.
        Vaimoni on sairastanut laajahkon aivoifarktin
        jonka jälkeen hänen numeromuisti on hyvin huono,
        hän ei muista tunnuslukua eikä ole oppinut käyttämään euroja joten se siitä ylimielisestä
        viisaudesta. Lisäksi luulen että vanhoissa ihmisissä on hyvin suuri joukko niitä jotka
        eivät pysty näiden tunnuslukujen kanssa turvallisesti toimimaan.

• olenko niin niin niin

Kylläpäs nyt pääsi suustasi sammakko. Etkö oikein ajatellut puheitasi? Niin saattaa käydä ja sitten suututetaan ihmisiä. Joku jopa voisi syyttää sinun sanomisiasi rasistisiksi tai rasismin lietsonnaksi, kun ajatellaan, että olet jo voimakkaasti ja ilkeässä mielessä kehottamassa ihmisiä, joille tämä järjestelmä on vaikea (vanhukset, kehitysvammaiset, sairaat tms.) muuttamaan bambumajaan jonnekin saarelle.

Vähän entisajan saksalaisuutta on tässä mukana. Silloinkin vainottiin (juutalaisten lisäksi) vammaisia ja sairaita.

No tuskin nyt sentään kukaan sinua sellaisesta syyttää. Sanon vain, että matka on lyhyt ja se on joskus pienestä kiinni.

• Luotolla

Mää oon 57:ska ukko ja mää näytän kaikille korttini tunnusluvun jos kehtaa kattoo, (ja ei kukaan oo ihmeemmin tiiraillu). Tyhjä mikä tyhjä, sano ykskin ukko kun ohi käveli,kun kakskymmpistä nostin/tai sain luukusta. Kattele ympärilles kuka vainoo sua ja päätä sitten otakko laskuun vai maksakko rahalla. Ei kai sitä ny tyhjää tiliä/korttia tartte pelätä, eri juttu jos sulla on rahaa, ja niillä kellä on ei aattele sitä. Ne osaa muutenkin.

• turvaton hepo

Ei kukaan sinun tunnuksiasi katsele.

• vaihtoehtohan

tämä tunnusluku näppäily on kuin allekirjoitus kassalla kuittiin.Ruotsissa ei ole käytetty miesmuistiin enää allekirjoitus systeemiä.Se on siitä hyvä että siellä ainakin voi kuitata ostokset isommasta summasta ja näin saa samalla käteistä jos sattuu tarvitsemaan.En tiedä onnistuuko suomessa ,ei ole tullut kysyttyä.Luulisi olevan sama systeemi.

• käpärä

Jos käyttää suojavälineitä niin kaikki on jännän turvallista.

• kassa täti

Vaikka näkisinkin tunnuslukusi näpyttelyn, en voisi tehdä sille mitään sinun ja kortin lähdettyäsi.maksaessasi kortilla tiedot ovat ohjautuneet suoraan pankkiin maksukortin avulla ja -jos en ryöstäisi sinua ja pakottaisi kertomaan tunnuslukua-en tee tiedoilla siis mitään.kertoo kassa täti.

• 25vuotta nykyaikaa

onpa monenlaisia mielipiteitä.

Mielestäni on paras ja turvallisin kun on perheessä 2-3 korttia, vaikka neljäkin ja kaikilla niihin rinnakkaiskortit.

Kortilla maksaminen on turvallisinta, mutta aina jos paljon ostaa, on hyvä pitää yksi kortti joka toinen kk kaapissa jota näkee tuleeko sitenkin veloituksia,
      sillä harvahan niitä kaikkia jaksaa aina todella tehokkaasti tarkistaa.

Tunnusluvulla maksaminen on monin verroin turvallisempaa, kuin allekirjoitus,
      sehän on hyvin vaarallista
      paljon suorempi vaara kuin saada Lotossa täyspotti.

Yksi tärkeä on että mukana kuljettaa vain minimimäärän kortteja,
      että huomaa katoamisen heti, eikä niin kuin yleensä,
      pankista soitetaan että,,, ”teidän kortti on löydetty ja palautettu”
      ja lisäävät tilillä on käyty.

• ei ole vaikeaa

tyylinsä kullakin.
        Kuullostaa kyllä erittäin sekavalta ja kaamealta korttirumbalta...

Minusta ei ole mitään vaikeutta tarkistaa tiliotteesta ostokset kerran kk. Siihen mitään miljoonaa eri korttia tarvita.

• 25vuotta nykyaikaa
        ei ole vaikeaa kirjoitti:

tyylinsä kullakin.
        Kuullostaa kyllä erittäin sekavalta ja kaamealta korttirumbalta...

Minusta ei ole mitään vaikeutta tarkistaa tiliotteesta ostokset kerran kk. Siihen mitään miljoonaa eri korttia tarvita.

"Minusta ei ole mitään vaikeutta tarkistaa tiliotteesta ostokset kerran kk."

helppoa jos tule 1 A4 paperi, senhän muistaakin ja ainakin meille tule rinnakkaiskortilla ostetut täysin erikseen.

Mutta jos tuleekin useita arkkeja ja
        kai tiedät, sitä seuraa myös helpolla lasku jos teet aiheettoman reklamaation.

• aloittajan kanssa

Maailman viheliäisin keksintö laittaa asiakas naputtelemaan tunnuslukunsa.Vanhukset ja osa kansasta häkeltyy joutuessaan kaikkien nähden muistelemaan tunnuslukuaan.Siinä joutuu myyjäkin neuvomaan laitteen toimintaa.Laitteen tarkoitus oli nopeuttaa maksutapahtumaa,se ei toteudu.Kehitys meni rajusti taaksepäin.Oravannahatkin olisi turvallisempia käyttää.

• kuuskymppinen

Jonot eikun kasvaa, kum mummot ja vaarit yrittää näpytellä tunnareita kaupan kassalla. Mun äitimuori ei enää uskalla itse mennä edes nostamaan rahaa automaatista kun häntä pelottaa, että kone vie kortin ellei ne numerot satu oikeassa järjestyksessä (vaikka hänellä on se tunnusluku isosti kirjoitettuna paperilla! Ja sehän se vasta vaarallista on!). Nykyisin mun pitää mennä nostamaan äiteelle ensin rahaa, ja sitten hän uskaltaa vasta mennä ostoksilleen. Huono homma!

• korttia jos
        kuuskymppinen kirjoitti:

Jonot eikun kasvaa, kum mummot ja vaarit yrittää näpytellä tunnareita kaupan kassalla. Mun äitimuori ei enää uskalla itse mennä edes nostamaan rahaa automaatista kun häntä pelottaa, että kone vie kortin ellei ne numerot satu oikeassa järjestyksessä (vaikka hänellä on se tunnusluku isosti kirjoitettuna paperilla! Ja sehän se vasta vaarallista on!). Nykyisin mun pitää mennä nostamaan äiteelle ensin rahaa, ja sitten hän uskaltaa vasta mennä ostoksilleen. Huono homma!

sen kortin laittaa siihen siniseen aukkoon joka on sirukorteille tarkoitettu, se ei ikinä imaise korttia niinkuin magneettinauha-aukko eli se keltainen. Kortti voi tosin lukkiutua jos naputtelee aina väärin mutta siitä imaisemisen pelkoa ei ole siinä sirukorttiaukossa.

• kyyliä näkee niin

kaupan kassoilla (missä pitää tunnari naputella) tai sitte autoo tankatessa automaatilla, kun änkeevät ihan siihen niskaan huohottamaan...!

Kerran olen autoa kortilla tankatessa kääntyny kyylään päin ja sanonu:

"Anteeksi, voisitko sinä mitenkään mennä vähän kauemmas siitä kyttäämästä"

ja tämä kyttääjä totisesti meni kauemmas: hyppäsi autoonsa ja lähti livohkaan!!

En todellakaan minäkään maksele kortilla semmoisilla kassoilla, joissa on etukäteen tiedossa tunnarin naputtelua.

Kyllähän se myyjä saattaa hienotunteisesti sen päänsä kääntää poispäin, vaan kun sillä ei satu olemaan ainoot silmät siinä puljussa kuitenkaan...

• Lidlissa

komensin myös kyylät selkäni takaa pois ja olenkin yrittänyt oppia, että jos siihen kauppaan menen, rahaa pitää olla käteisenä:).

• vaan!

Kaikki konttoriin jonottamaan tiskiltä käteistä, ettei vaan kukaan pääse ryöväämään rahoja tililtä... Huh Huh...

• illan piristyksestä!

Sadat, tuhannet ihmiset maksaa kaupassa joka ikinen päivä pankkikorteilla, eikä ole vielä käyny ilmi, että joku valvontakameraa zoomaa ja sun tunnusluvun pöllis...

Todennäköisempää on se, että sulta pöllitään käsilaukku ym, ja siinä menee myös käteinen! :)

Ps. Oletko niin kiinnostava/epäillyttävän näköinen, että jotakuta erityisesti sinun tunnuslukusi kiinnostaisi...? Kannattaa sinne henkinen hyvinvointi- palstalle kirjoittaa tuo sama, kuulostaa aika paljon vainoharhaisuudelta.

• kääntöpuoli

Sadat, tuhannet ihmiset maksaa kaupassa joka ikinen päivä pankkikorteilla, eikä ole vielä käyny ilmi, että joku valvontakameraa zoomaa ja sun tunnusluvun pöllis...
        -------------------

kyllä sitä uskomattoman monet tiputtelevat korttejaan, joskus on useitakin päivässä,
        kun soitan ja henkilö ei usko kadottaneensa korttia.
        silloin on turhaa pyytää korvauksiakaan kun tililtä on raha viety,
        tosin on harvinaista, yleisempää kuin lottovoitto.

kumpaan sinä eniten luotat kohdallesi.

• fisutt
        kääntöpuoli kirjoitti:

-------------------

kyllä sitä uskomattoman monet tiputtelevat korttejaan, joskus on useitakin päivässä,
        kun soitan ja henkilö ei usko kadottaneensa korttia.
        silloin on turhaa pyytää korvauksiakaan kun tililtä on raha viety,
        tosin on harvinaista, yleisempää kuin lottovoitto.

kumpaan sinä eniten luotat kohdallesi.

Niinpä, onneksi käyttöön tulevat nyt nuo sirukortinlukijat, jos tiputat korttisi niin kukaan ei voi sillä maksaa edes pientä ostosta! Turvallista eikö totta?!

• osta mitään

Eikö olisi kaikkein parasta lopettaa ostaminen..
      Ja kuka korttiasi voisi käyttää väärin jos et anna sitä takana olevalle..Pidä kortistasi huolta jne..

• vekkuli556

Kassan neitinä olen käyttänyt sirukortinlukijaa jo pari vuotta ja voin kertoa ettei minulla ole mitään kiinnostusta asiakkaiden tunnuslukuihin. Pitäisi olla aika hyvä muisti että muistaisi satunnaisen asiakkaan muutaman sadan joukosta jos sattuisi kortin lattialta löytämään ja haluaisi tilin tyhjentää. Enkä usko että henkilökunta alkaa asiakkaita työpaikoillaan ryöstelemään!

Mitä hyötyä biotunnisteesta esim. valokuvasta olisi kun sirukortti ei käy myyjän kädessäkään? Sittenhän se maksaminen vasta hidasta olisi jos kortinlukijan pitäisi asiakas tunnistaa biometrisesti!

Ja mikäli sirukortinlukijaa ei osaa käyttää niin henkilökunta kyllä neuvoo jos asiakas malttaa kuunnella. Yleensä näpytellään mitä sattuu ja vieritetään syy myyjälle kun esim. valitaan veloitus luoton puolelta. Onneksi vaihdan työpaikkaa eikä tarvi vähään aikaan sirukortinlukijan käyttäjien kanssa taistella.

Uskon kyllä että vanhuksille sirukortinlukijoiden käyttäminen on hankalaa. Mutta aina voi kysyä myyjältä mieluummin kuin jääräpäisesti naputtelee mitä sattuu ja sitten aina aloitetaan alusta ja jono kasvaa ja kasvaa ja kasvaa...

• ole en en en

Nyt ei olekaan kyse rehellisistä kassaneideistä, eikä ihmisistä joita ei kiinnosta toisten ihmisten tunnusluvut vaan nyt on kyse henkilöistä, joita nämä asiat kiinnostaa ja jotka eivät ole rehellisiä.

Mummut ovat jo muutenkin helppoa kauraa ja näpyttely tekee heistä vieläkin parempia uhreja. Puhumattakaan siitä, että vanhetessa tunnusluku vain häipyy mielestä, mutta ilmeisesti yhteiskuntamme ei ole rakennettu vanhoille tai sairaille. Terveet tervetuloa, muut hv.

Tunnusluku on nykyään äärettömän (LUE: LIIAN) helppo selvittää.

Siirryn itsekin seteleihin. Niin on parempi ja jo tilastojenkin takia.

• no joo..
        ole en en en kirjoitti:

Nyt ei olekaan kyse rehellisistä kassaneideistä, eikä ihmisistä joita ei kiinnosta toisten ihmisten tunnusluvut vaan nyt on kyse henkilöistä, joita nämä asiat kiinnostaa ja jotka eivät ole rehellisiä.

Mummut ovat jo muutenkin helppoa kauraa ja näpyttely tekee heistä vieläkin parempia uhreja. Puhumattakaan siitä, että vanhetessa tunnusluku vain häipyy mielestä, mutta ilmeisesti yhteiskuntamme ei ole rakennettu vanhoille tai sairaille. Terveet tervetuloa, muut hv.

Sehän vasta turvallista onkin kuljeskella isot niput rahaa lompakossa! Tai sitten käyt vain automaatilla tunnin välein? Hah hah.. mistä näitä oikein sikiää?

• vekkuli556
        ole en en en kirjoitti:

Mun mielestä tossa oli ihan selkeesti syyllistetty myös kassalla työskenteleviä. Ja musta se on loukkavaa! Itsepalvelu vaan joka paikkaan ni ei tarvi kuunnella marisevia muoreja! Tottakai mä tiiän ettei muista tunnuslukujaan mut maailma vaan on tämmönen ja asiat kehittyy...

• vinguttajaa

mistä ihmeestä saat sitä rahaa eli käteistä?mun ainakin pitää nostaa käteistä pankkiautomaatilta.toi on todella outoa.niin jos äitis käy hakemassa sulle käteistä automaatilta sit kyllä ymmärrän että se onnistuu,sit vielä siellä todella on suurempi riski joutua ryöstetyksi kun kaupan kassalla.heh.heh..p.s.kuka taskuvarastaa sulta millin?

• kuin seinään

Ensimmäisestä viestitäni tuli solkenaan kaikenlaisia juttuja viikon päivät.

Sitten laitoin linkin siitä, että Suomen poliisi etsii ulkomaista rikollisliigaa joka toimi juuri niin että katsovat tunnusluvut, jopa pankkiautomaatilla.

Jutut loppuivat kuin seinään.

Tuokin liiga toimi täysin ammattitaidottomasti ja tekijät huomattiin. En tiedä saatiinko kiinni.

Aika vähällä suunnittelulla liiga voisi hoitaa toimintansa niin ettei jää kiinni eikä sitä pysty tunnistamaan.

Siinähän näytätte tunnuslukunne. Ja maksatte liigan ostokset jos satutte kohdalle.

• turvakengät, turvapuhelin,

turvavyö, turvakamera, vielä siihen voit hommata nettiturvan niin jo onkin turvallinen olo. Tuo valokuva ei nyt taida kuitenkaan olla mikään Biotunniste. SummaSummarum, kaiken kukkuraksi kun pitää vielä turvan kiinni että ei kukaan ryöstä niitä sun seteleitäsi niin kyllä pärjää.

• ei välttämättä

ole turvallisia joka tilanteessa, sopiva isku sopivaan kohtaan niin turvakenkien kärjen pää voi amputoida varpaat. Vaikka Myytinmurtajat on osin viihdesarja niin on siinä ihan tieteellinen kantakin ja siinä muistaakseni onnistuttiin murtamaan vartavasten koetta varten tehdyn Busterin tms. ballistisesta geelistä tms. tehdyn jalan varpaat kun se teräskärki leikkasi varpaat (ei siis kenenkään elollisen oikeita varpaita vaan koetta varten siis tehtiin jostain sellainen koejalka ja sillä testattiin).

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3080
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2884
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2316
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1296
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1073
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      979
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe