Monilla tulee varmasti abortin jälkeen tuntemuksia, että on tehnyt väärin ja kaipaa lasta, ja näin, tiedätte mitä tarkoitan.
Minua kiinnostaisi niiden oireet, jotka "tietävät tehneensä oikean ratkaisun". Tottakai niillekin voi jossain vaiheessa tulla se vaihe, että katuu ( niin minullekin voi, tiedän), mutta jotka pääsääntöisesti ovat tyytyväisiä päätökseen.
Itse tein abortin reilu kuukausi sitten. En ollut valmis äidiksi, meillä on opiskelut kesken, eikä muutenkaan, sen aika ei ollut todellakaan vielä. Ehkäisy unohtui pari kertaa :/. Abortin jälkeen olin vain äärettömän helpottunut, ja olen edelleen, ja tiedän tehneeni oikean ratkaisun. Itsessään abortti oli todella ikävä kokemus, olin todella kipeä. Ja sellaista en todellakaan halua kokea enää koskaan uudelleen.
Olen aina ollut lapsirakas. Nyt abortin jälkeen, huomaan, että suoraan sanottuna, en enää tykkää lapsista niin paljon. Jotenkin minua "ei enää kiinnosta" lapsiryhmän kanssa tai tuttavien lasten kanssa. Ja olen ihmeissäni. Voiko se olla, että kun tietää tehneensä niin oikein ja näkee lapsia, niin tulee jonkinlainen inho, kun tajuaa että se elämä oli niin lähellä itsellekin vai mitä, en kyllä tiedä.
Toisaalta olen kyllä miettinyt, että johtuuko tämä vain uuden hormonaalisen ehkäisyn aloittamisesta, jos on jotenkin hormonit sekaisin.
Ja toinen outo oire joka on tullut, on se, ettei baareilu ja yleensäkään juominen enää kiinnosta. Ennen raskaaksi tulemista sellainen elämä oli minulle joka viikonloppuista, nyt olen ollut jo monta kuukautta juomatta tippaakaan, ei vain kiinnosta. Kaksi viikkoa sitten koitin lähteä juomaan, ja tuntui vain, etten voi, eikä innosta. Voisiko jotain raskaushormonia olla vielä elimistössä, joka saa minut inhoamaan alkoholia. Kuulostaa ehkä typerältä :/.
Ja yksi asia on seksi. Minua pelottaa harrastaa seksiä, että pian tulen taas raskaaksi :/. Siispä käytössämme on tuplaehkäisy, pillerit ja kortsut. Mennyt jotenkin into koko seksistä sen jälkeen, sitä ei voi jotenkin enää harrastaa hauskanpitona, kun tajuaa että siitä voi seurata noin vakavia asioita. Ja haluan tuosta ajatuksesta pois! Haluan nauttia seksistä niinkuin ennenkin, ilman pelkoa raskaaksi tulemisesta.
Tälläisiä oireita huomaan itsessäni. Tiedän, että ratkaisu oli oikea. Todellakin. Olen helpottunut. Mutta sitten olen ihmeissäni näistä muutamista muutoksista.. Ehkä minä vain luulin, että elämä palaa täysin ennalleen, koska päätös oli niin oikea, mutta näköjään niin ei käynyt. Ainakaan vielä. Miten muilla?
Oudot tuntemukset abortin jälkeen?
21
984
Vastaukset
- seuraukset
Ei elämä palaudu ennalleen lapsen abortissa tapahtuneen surmauttamisen jälkeen. "Maku" katoaa elämästä ja tilalle vaihtuu suru. Näin helpotuksesksi kuviteltu abortti tuottaa vahinkoa ja pahaa mieltä.
Rakastelukin on lähtökohtaisesti lapsen kutsumista. Tietysti seksikin hiipuu kun rakkauden hedelmä on hylätty.- elämästäni
on kadonnut maku 2 lapsen jälkeen. En ole enää onnellinen vaan kahden lapsen ympärivuorokautinen orja.
- Niin kyllästyny
elämästäni kirjoitti:
on kadonnut maku 2 lapsen jälkeen. En ole enää onnellinen vaan kahden lapsen ympärivuorokautinen orja.
tunne täälläkin.Kaikki päivät samaa rumbaa.Mihinkään et pääse eikä ketään käy..Vituttaa joka ikinen päivä nousta sängystä,kun tietää et hitto taas se alkaa.Yhen kaa vielä meni,mut kahen kaa ei suju mikään.
- äidiksi
Enpä usko sinun olevan sinut/helpottunut abortin suhteen. Jos näin olisi, et olisi kirjoittanut aiheesta. Todennäköisesti alitajunnassasi koet syyllisyyttä ja yrität "helpotuksen" tunteella kieltää surusi.
- abortista 3 kuukautta
Mullekin abortti oli helpotus, raskausoireet niin valtavia, että olin pari päivää sairauslomallakin. Joka paikka kipeä ja oksensin aamusta iltaan, illasta aamuun. Abortti sinänsä ei ollut paha, muutama nippaisu ja alkio ulos. Puolen päivän juttu.
Minä en ole koskaan olut lapsirakas, enkä ole ikinä niistä pitänyt. Lähinnä on ärsyttänyt, kun äideillä ei ole muuta kerrottavaa kuin mitä lapsi taas on tehnyt. Enhän minäkään kerro aina vain omista biletyksistäni tai muista harratuksista. Kyllä pitäisi olla muutakin puhuttavaa.
Seksin harrastaminen ei tosin pelota, päinvastoin musta on tullut tosi aktiivinen seksin saralla. Pitäisi aina saada. Onneksi ehkäisyasia on nyt kunnossa.
MInun abortti oli oikea ratkaisu, vaikka mieheni käski vielä miettimään pari kertaa. Hän olisi ollut valmis vastaanottamaan lapsen, minä en. Mutta suhteemme on nykyään paljon syvempi ja parempi, eli ainakin tässä abortissa oli paljon hyvää minun kannaltani. - sanoi
olevansa helpottunut, kaipa hän itse asian paremmin tietää kuin joku uppo-outo abortin kiihkovastustaja.
Abortti oli sen verran konkreettinen tapahtuma, että naisen akilleenkantapää - raskaaksi tulemisen mahdollisuus - tuli kertaheitolla hänelle konkreettiseksi. Varsinkin nykyaikana, kun ehkäisy on niin itsestäänselvä asia nuorille naisille, ei yleensä tarvitse asiaa ajatella niin konkreettisella tavalla - ennnen kuin se ehkäisy pettää.
Jos ei ole valmis liukuhihnalta suoltamaan raskauksia ja synnytyksiä, eikä muutenkaan suhtaudu synnytykseen tai äitiyteen helppona asiana, johon vain liu'utaan, niin kyllähän tuonkaltaisia asioita voi tulla mieleen kelle tahansa.
Surua voi tuntea myös siitä, ettei ole valmis äidiksi tai menetti mahdollisuuden ottaa vastaan mahdollinen lapsi. Silti voi kokea tehneensä täysin oikean ratkaisun, jos ei kerta kaikkiaan ole siihen valmis. Ja adoptiosta on turha alkaa lässyttämään, koska sehän nyt on täysin eri asia poistaa alkuvaiheen alkio/sikiö kuin antaa kehittyä lapseksi asti.
Teillä vastustajilla on yleensä hyvin mustavalkoinen tapa ajatella asioista. Elämä ei ole mustavalkoista vaan se on spektrin kaikki värit. - eri asia
sanoi kirjoitti:
olevansa helpottunut, kaipa hän itse asian paremmin tietää kuin joku uppo-outo abortin kiihkovastustaja.
Abortti oli sen verran konkreettinen tapahtuma, että naisen akilleenkantapää - raskaaksi tulemisen mahdollisuus - tuli kertaheitolla hänelle konkreettiseksi. Varsinkin nykyaikana, kun ehkäisy on niin itsestäänselvä asia nuorille naisille, ei yleensä tarvitse asiaa ajatella niin konkreettisella tavalla - ennnen kuin se ehkäisy pettää.
Jos ei ole valmis liukuhihnalta suoltamaan raskauksia ja synnytyksiä, eikä muutenkaan suhtaudu synnytykseen tai äitiyteen helppona asiana, johon vain liu'utaan, niin kyllähän tuonkaltaisia asioita voi tulla mieleen kelle tahansa.
Surua voi tuntea myös siitä, ettei ole valmis äidiksi tai menetti mahdollisuuden ottaa vastaan mahdollinen lapsi. Silti voi kokea tehneensä täysin oikean ratkaisun, jos ei kerta kaikkiaan ole siihen valmis. Ja adoptiosta on turha alkaa lässyttämään, koska sehän nyt on täysin eri asia poistaa alkuvaiheen alkio/sikiö kuin antaa kehittyä lapseksi asti.
Teillä vastustajilla on yleensä hyvin mustavalkoinen tapa ajatella asioista. Elämä ei ole mustavalkoista vaan se on spektrin kaikki värit.tappaa lapsi kuin antaa elämän jatkua muualla.. tätä ei moni tule mukavuudenhaluissaan abortista päättäessään ajatelleeksi pidemmän päälle.
Tuskin 'liukuhihnasta' voi puhua jos ehkä kerran elämässä antaisi yhden "vahingon" jatkaa elämäänsä? Vai monestikko arvioisit yhden naisen kohdalle ehkäisyn pettämisen sattuvan?
Turha lässyttää mahdollisuuksien menetyksistä abortilla, kun sitä ei olisi ollut mikään pakko menettää.. Adoptiosta 'lässytys' jatkuu, koska se on oikeasti parempi vaihtoehto itsekkäälle tappamiselle. Tämä on tottakai kiusallista niille jotka oikeuttelee lapsen tappamista 'huonolla elämällä' yms. kestämättömillä syillä! - 1977
eri asia kirjoitti:
tappaa lapsi kuin antaa elämän jatkua muualla.. tätä ei moni tule mukavuudenhaluissaan abortista päättäessään ajatelleeksi pidemmän päälle.
Tuskin 'liukuhihnasta' voi puhua jos ehkä kerran elämässä antaisi yhden "vahingon" jatkaa elämäänsä? Vai monestikko arvioisit yhden naisen kohdalle ehkäisyn pettämisen sattuvan?
Turha lässyttää mahdollisuuksien menetyksistä abortilla, kun sitä ei olisi ollut mikään pakko menettää.. Adoptiosta 'lässytys' jatkuu, koska se on oikeasti parempi vaihtoehto itsekkäälle tappamiselle. Tämä on tottakai kiusallista niille jotka oikeuttelee lapsen tappamista 'huonolla elämällä' yms. kestämättömillä syillä!Olinko lukevinani aloituksen tekstistä, että aloittajalle oli abortti parempi vaihtoehto kuin raskauden jatkaminen?
Vai onko "parempi vaihtoehto" nykyisin määritelty jotenkin eksaktimmin, joksikin tietyksi, jonkun tietyn persoonan, mieleiseksi vaihtoehdoksi?
Mistä me muut saamme tietää ne elämän oikeat ja väärät valinnat? Onko tehty ohjekirja? - vaihtoehto ...
1977 kirjoitti:
Olinko lukevinani aloituksen tekstistä, että aloittajalle oli abortti parempi vaihtoehto kuin raskauden jatkaminen?
Vai onko "parempi vaihtoehto" nykyisin määritelty jotenkin eksaktimmin, joksikin tietyksi, jonkun tietyn persoonan, mieleiseksi vaihtoehdoksi?
Mistä me muut saamme tietää ne elämän oikeat ja väärät valinnat? Onko tehty ohjekirja?(ja lapsen kannalta oikeudenmukainen) on se jonka jälkeen jatkuu kaksi elämää.
- vaan se
eri asia kirjoitti:
tappaa lapsi kuin antaa elämän jatkua muualla.. tätä ei moni tule mukavuudenhaluissaan abortista päättäessään ajatelleeksi pidemmän päälle.
Turha lässyttää mahdollisuuksien menetyksistä abortilla, kun sitä ei olisi ollut mikään pakko menettää.. Adoptiosta 'lässytys' jatkuu, koska se on oikeasti parempi vaihtoehto itsekkäälle tappamiselle. Tämä on tottakai kiusallista niille jotka oikeuttelee lapsen tappamista 'huonolla elämällä' yms. kestämättömillä syillä!katkera kalkki, että suurimmalle osalle ihmisistä Suomessa se alkio ei edusta lasta.
Siksi adoptio on vaihtoehtona täysin epärealistinen. - vaan se
vaan se kirjoitti:
katkera kalkki, että suurimmalle osalle ihmisistä Suomessa se alkio ei edusta lasta.
Siksi adoptio on vaihtoehtona täysin epärealistinen.katkera kalkki että enin osa antaa lapsensa elää, eikä sulla oo mitään todisteita mutuväitteilles ;D enin osa tuskin kieltää alkion ihmisyyttä, ja taitaa moni puhua syntymättömistä lapsistakin..?!
Vai on se adoptio 'epärealistinen'? Kumma että tätä 'epärealismia' silti vuosittain toteutetaan muutama kymmen :DD - eräs äiti..
vaan se kirjoitti:
katkera kalkki, että suurimmalle osalle ihmisistä Suomessa se alkio ei edusta lasta.
Siksi adoptio on vaihtoehtona täysin epärealistinen.Suurin osa ei pidä alkiota lapsen alkuna..
Jumalalle siinä on ihmisen alku, sillä Hän luo ihmisen kohdussa, antaa elämän.
Käsky on selvä, älä tapa. Siinä ei kysytä ihmisen, vaan Jumalan tahtoa ja se kohtaa meitä jokaista kerran, tahtoi tai ei.
Ajatelkaa vähän, mitä teette tai sanotte.
Vahinkoja ihmiselle sattuu, mutta elämää tulee kunnioittaa. - jatkanee
vaan se kirjoitti:
katkera kalkki että enin osa antaa lapsensa elää, eikä sulla oo mitään todisteita mutuväitteilles ;D enin osa tuskin kieltää alkion ihmisyyttä, ja taitaa moni puhua syntymättömistä lapsistakin..?!
Vai on se adoptio 'epärealistinen'? Kumma että tätä 'epärealismia' silti vuosittain toteutetaan muutama kymmen :DDraskauttaan siksi, että haluavat lapsen. He siis haluavat sen lapsen, joka alkiosta on tulossa. Ja adoption tarjoaminen abortin vaihtoehtona on todellakin epärealistinen vaihtoehto. Johan sen kertoo kai se, että tosiaan vain muutama kymmenen vuodessa lähes 11 000:sta katsoo sen realistiseksi vaihtoehdoksi.
- osa myös
jatkanee kirjoitti:
raskauttaan siksi, että haluavat lapsen. He siis haluavat sen lapsen, joka alkiosta on tulossa. Ja adoption tarjoaminen abortin vaihtoehtona on todellakin epärealistinen vaihtoehto. Johan sen kertoo kai se, että tosiaan vain muutama kymmenen vuodessa lähes 11 000:sta katsoo sen realistiseksi vaihtoehdoksi.
niistä jotka eivät alunperin halunneet vaan tulivat ehkäisyn läpi raskaaksi. Asettavat kuitenkin lapsensa elämän jo alkiovaiheessa tärkeämmäksi kuin omat itsekkäät haluamisensa..
Adoption pitäisikin olla vähemmän 'epärealistinen' vaihtoehto. - jumalaasi,
eräs äiti.. kirjoitti:
Suurin osa ei pidä alkiota lapsen alkuna..
Jumalalle siinä on ihmisen alku, sillä Hän luo ihmisen kohdussa, antaa elämän.
Käsky on selvä, älä tapa. Siinä ei kysytä ihmisen, vaan Jumalan tahtoa ja se kohtaa meitä jokaista kerran, tahtoi tai ei.
Ajatelkaa vähän, mitä teette tai sanotte.
Vahinkoja ihmiselle sattuu, mutta elämää tulee kunnioittaa.joka on niin helvetin raaka muutenkin satujen perusteella.
- 1977
Kuukausi sitten tehty abortti ja nyt jo tiedät noin paljon mikä on muuttunut?
Ho, joo älä vielä ole huolissasi ja lähde mihinkään äkkinäiseen ratkaisuun...
Seksistä tuli kuitenkin mieleeni, että hormonnalinen ehkäisy usein tasoittaa tunteita. jos mikään ei tunnu itkettävän, niin sehän on vain hyvä, mutta kun se vie terän myös siltä ilolta, eli mikään ei enää nauratakaan... Kuukaudessa älä siis vielä tee mitään johtopäätöksiä, mutta jos homma jatkuu vielä pidemmän aikaa, niin kannattaa miettiä hormonaalisen ehkäisyn vaihtoa, ennenkuin olet täysin tylsistynyt zombi. Sillä se tylsityttäminen vie myös kiihkon. Sama tapahtuu lasten kanssa: ei vain jaksa kiinnostaa (ei lähde mielihyvä hormonit enää jylläämään lasten läsnäolosta), ei säväytä suuntaan tai toiseen. Tällä ei tosissaan ole välttämättä mitään tekemistä kokemasi abortin kanssa, vaan voipi johtua ihan hormonitoiminnan taasaantumisesta yleensäkin elimistössäsi uuden ehkäisyn myötä.
Ja kokemuksia halusit? Itselläni ei tullut kahteen tai kolmeen kuukauteen abortin jälkeen mieleenkään harrastaa seksiä. Suhtautuminen lapsiin ei muuttunut mihinkään. Ja olen edelleen päätöksestäni täysin varma, sillä en voisi kuvitellakaan olevani vanhempi vieläkään ja se olisi jo paha tikki: olla noin kolme vuotiaan lapsen äiti, eikä mitään halua olla äiti vielä 32-vuotiaanakaan...- ole..
näin 33-vuotiaana mitään halua olla 3-vuotiaan äiti ja lapseni ovatkin jo murrosiän kynnyksellä ja minulla jo melko suuri vapaus toteuttaa itseäni ja luoda uraani, ilman sen miettimistä, että ne lapsetkin haluaisin jossakin välissä tehdä... =D Minusta olisi myöskin huono ajatus tehdä ensimmäinen lapsi joskus 35-vuotiaana ja olla 10-vuotiaan äiti neliviitosena eli mummoiässä. =D
- vanha äiti
ole.. kirjoitti:
näin 33-vuotiaana mitään halua olla 3-vuotiaan äiti ja lapseni ovatkin jo murrosiän kynnyksellä ja minulla jo melko suuri vapaus toteuttaa itseäni ja luoda uraani, ilman sen miettimistä, että ne lapsetkin haluaisin jossakin välissä tehdä... =D Minusta olisi myöskin huono ajatus tehdä ensimmäinen lapsi joskus 35-vuotiaana ja olla 10-vuotiaan äiti neliviitosena eli mummoiässä. =D
Olin 38v ainoan saadessani. Hyvin meni. Lapsi oli todella toivottu, vaikeuksia oli alkuun lähdön kanssa.
Nyt seuraan hänen uraansa ja touhujaan. Rikkautta tuo lapsi, sanon minä, eikä sitä mielipidettä itsekkäät nykynaiset saa muuttumaan!
- on...
helpotus ja vaikeudet alkavat myöhemmin (jopa vuosikymmenten kuluttua):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=1500000000000024&posting=22000000042564632 - omastatunnosta?
Se siellä takaraivossa muistuttaa teostasi. Mielestäsi teit oikein, ehkä, jos itsekkäästi ajattelee.
Seksin sivutuotteena voi nimenomaan olla lapsi. Siksi seksi kuuluukin avioliittoon. Pitäisi kuulua.
Olet havahtunut aikuisuuden tuomaan vastuuseen itsestä ja toisesta, lapsestakin.
Moni elämän saanut on ollut kiitollinen, kun pääsi elämään. Tiesitkö?
Terve reaktio on olla sekoilematta kevytkenkäisesti viinaan ja seksiin. Vastuu kuuluu aikuisuuteen.
Järkesi selittää jotain, mutta sydämesi tuntee totuuden. Näin se vaan on. - kepsan
Tuttuja ovat tunteesi. Mulla abortista vuoden verran. Kärsin ensin pitkään jälkioireista kun tuli komplikaatioita ja kun ne loppuivat tuli tilalle henkinen jaksaminen.
Surin lapsen menettämistä mutten aborttia, olin helpottunut mutta kaipasin lasta ja tuntui kuin raskaus jatkuisi. Odotin kauhulla laskettua aikaa ja miltä minusta tuntuisi sinä päivänä. Samalta tuntui kun muutenkin. Se kuitenkin oli tietynlainen käännöskohta, enää en ajatellut kuinka pitkällä olisin, eikä tilalle tullut ajatus siitä minkä ikäinen lapsi minulla olisi. Se kaikki vain loppui. Pohjalla ehdin moneen kertaan käydä ja välillä tuntui jopa ettei tietä ole ulos, itkin vain päivästä toiseen ja tuntui että olin aivan yksin. Ei tästä oikein kavereiden kanssa voi puhua kun ei osaa selittää eikä toiset osaa kuvitella ja toisaalta isäehdokkaan kanssa välit tulehtuivat todella pahasti abortin jälkeen, hän kun olisi ollu valmis pitämään lapsen mutta vasta kun oli liian myöhäistä, ensin rohkaisi aborttiin ja piti sitä myös itsestään selvänä oikeana ratkaisuna.
Näin myöhemmin ajateltuna ratkaisuja oli varmasti kaksi mutta tein itselleni sen oikean. Raskaus muutti elämäni suunnan, tai paremminkin näytti sen suunnan joka minulle sopii parhaiten. Käyn edelleen ulkona mutta vähemmän kuin ennen, harrastan edelleen seksiä (vaikka se aluksi pelottikin ja neuroottisesti tein raskaustestejä vaikka käytössä oli sekä hormonaalinen ehkäisy että kondomi) mutta isoin muutos minulle oli että itseasiassa ajatukseni lapsista muuttui. Mietin aina että haluan lapsia sitten joskus mutta nyt haluan niitä mahdollisimman pian. Erona kuitenkin että oikean miehen kanssa. Pikemminkin siis voisi ehkä sanoa että haluan perheen, en vain lapsia. Ihan pienten, vastasyntyneiden kanssa on edelleen vaikeaa mutta kokoajan helpottuu.
Aika parantaa haavat, niin tässäkin tapauksessa ja lämmöllä muistelen kun raskauden alusta juuri tuli vuosi täyteen. Välillä on synkkiä päivä ja kaipaa lasta ja raskautta mutta toisaalta tulevaisuudessa siintää ne suunnitellut, toivotut, rakkaudesta syntyvät lapset joita itselleni aina kuvittelin. Ja jos en muuta, opin ainakin itsestäni paljon ja siitä miten paljon ihminen harteillaan kantaa kun on pakko. Enää en pelkää ajatusta äitiydestä, nyt odotan sitä. Näinkin monimutkaisen tapahtumaketjun lopputuloksena.
Voimia ja jaksamista, niillä pilvilläkin on se hopeareunus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2944176Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1352375Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411511
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39998Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337901Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62820