Mikä teitä nykymerimiehiä vaivaa

Exdunkki

Silloin kun seilasin 60-80 luvulla niin kaikkia ammattimiehiä/naisia arvostettiin. Toki silloinkin oli pientä sanailua kone ja täkkipuolen välillä, mutta se oli enimmäkseen leikkiä ja arvostimme kuitenkin toisiamme.
Tätä palstaa seuratessani olen huomannut, että tyyli on muuttunut.Nyt jotkut pelkästään koulunkäyneet ilman seilauskokemusta olevat broileriperämiehet yrittävät pönkittää heikkoa itsetuntoaan morkkaamalla muita.
Te olette vähän kuin vänrikki nappula Masi sarjakuvassa, sillekin kaikki naureskelee.

6

1013

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juniori-seilori

Tuota noin. Ehkä ei kannata muodostaa kuvaansa nykyajan merimiehistä tän palstan perusteella. Vaikka itse vasta uraani aloittelenkin, niin tämän "keskustelufoorumin" kaltaista menoa ei ole tullut vielä vastaan yhdessäkään laivassa. Eikä taida tullakaan. Täällähän porukka ulisee vaan että kun vituttaa töissä se ja se, eikä todennäköisesti tee asioille oikeasti mitään. Niin ja kivahan se on tosiaan nimettömänä täällä räksyttää, mutta taitaa monen kohdalla pitää paikkansa se vanha sanonta että suuret on puheet, mutta harmaat on pallit.

• Ulosliputus.

Maailmantalous määrää kuka missäkin seilaa ja millä aluksella. Meillä ei enää ole kauppalaivastoa "suolaisella merellä." Siksi suurin osa suomalaisista merimiehistä ovat feedereissä. Muutamat onneksi uskaltavat lähteä "merta edemmäksi kalaan." Ei heti koulutustaan vastaavaan jobiin, mutta aina pääsee eteenpäin kun hoitaa hommansa kunnolla. Varustamosta riippuen aina ei ylene. Protektionismiä löytyy. Vaikka ahterissa olisi mikä lippu tahansa, mutta omistajat Norjasta tai USA'sta, niin mieluimmin otetaan "oman" maan kansalainen kippariksi tai förstiksi.

• Se on ahneus , ja kilpailu
        Ulosliputus. kirjoitti:

Maailmantalous määrää kuka missäkin seilaa ja millä aluksella. Meillä ei enää ole kauppalaivastoa "suolaisella merellä." Siksi suurin osa suomalaisista merimiehistä ovat feedereissä. Muutamat onneksi uskaltavat lähteä "merta edemmäksi kalaan." Ei heti koulutustaan vastaavaan jobiin, mutta aina pääsee eteenpäin kun hoitaa hommansa kunnolla. Varustamosta riippuen aina ei ylene. Protektionismiä löytyy. Vaikka ahterissa olisi mikä lippu tahansa, mutta omistajat Norjasta tai USA'sta, niin mieluimmin otetaan "oman" maan kansalainen kippariksi tai förstiksi.

Mikä ammattiryhmä saa enemmän KIRISTETTYÄ palkkaa
        Kun olin suuren Suomalaisen laivan 1 mesu , niin olin päivämiehenä ja ihmettelin miten saan aikanikulumaan . Kuulemma NÄIN JENKEISSÄKIN
        Hän joka näin sanoi oli ollut KONEPÄÄLYSTÖLIITON TOIMINNANJOHTAJA
        Otetaan varustamolta pois nahdollinen Suomalaisen merimiesetu ( osaamisetu siis ei määrä vaan LAATU.)

• jenkki

ei ne kaikki nuoret ole tolla v tasolla kyllä sieltä löytyy vähintäänkin 95% hyviä seiloreita tossa alempana juniori-seilori ihan oikein sano ,vaikka en ymmärtänyt niitä harmaita palleja

• Chief eng

mulla on toisenlainen kokemus.Tuntuu että suurimmalta osalta puuttuu terve kunnianhimo,omaan ammttitaitoon ei panosteta jne.
        Itse hankin koulun jälkeen myös voimalaitospraktiikan sekä olin jonkun aikaa Wärtsilällä ja myös teräsrakenteitaa tekevässä insinööritoimistossa-näin sai edes vähän kokemusta erillaaisista hommista.Nyt vuosia myöhemmin on kaikisstaa noissta ollut hyötyä.
        Konepäällystöliitto on hylännyt jäsenensä,se on totta mutta on kait vikaa meissäkin kun ei puututa siihen-ollaanhan me palkanmaksajia.
        On myös totta että kannattaa ottaa rahat pois työnantajalta,ei nämä nykypäivän kasvottomat omistajat enää meitä ajattele,sehän nähdää n taas joka päivä,tuntuu jo että laman varjolla laitetaan väkeä pois ihan varmuuden vuoksi.
        Antti Wihurit,Ilmari Tuulet ja Juuso Waldenit ovat historiaa-ikävä kyllä.
        No koitetaan pärjätä,tsemppiä exdunkille myös,10 vuotta niin aion/saan jättää tämän honmman,tulkoon sitten filsuja latvialaisia jne ihan mitä owneri vaan tahtoo...

• Uffari 1
        Chief eng kirjoitti:

mulla on toisenlainen kokemus.Tuntuu että suurimmalta osalta puuttuu terve kunnianhimo,omaan ammttitaitoon ei panosteta jne.
        Itse hankin koulun jälkeen myös voimalaitospraktiikan sekä olin jonkun aikaa Wärtsilällä ja myös teräsrakenteitaa tekevässä insinööritoimistossa-näin sai edes vähän kokemusta erillaaisista hommista.Nyt vuosia myöhemmin on kaikisstaa noissta ollut hyötyä.
        Konepäällystöliitto on hylännyt jäsenensä,se on totta mutta on kait vikaa meissäkin kun ei puututa siihen-ollaanhan me palkanmaksajia.
        On myös totta että kannattaa ottaa rahat pois työnantajalta,ei nämä nykypäivän kasvottomat omistajat enää meitä ajattele,sehän nähdää n taas joka päivä,tuntuu jo että laman varjolla laitetaan väkeä pois ihan varmuuden vuoksi.
        Antti Wihurit,Ilmari Tuulet ja Juuso Waldenit ovat historiaa-ikävä kyllä.
        No koitetaan pärjätä,tsemppiä exdunkille myös,10 vuotta niin aion/saan jättää tämän honmman,tulkoon sitten filsuja latvialaisia jne ihan mitä owneri vaan tahtoo...

muuttunut aivan helvetisti viimeisen 30v aikana. Niin on myös merenkulun koulutus. Opistoissa pyörii paljon turhaa lökäpöksysakkia jotka käy koulun vain siksi kun sattuivat sen ruksaamaan yhteyshaussa yhtenä vaihtoehtona.
        Ei tämä porukka koskaan merille lähdekkään.
        Toki on siellä ihan hyvääkin ainesta tottakai, innokkaita, oppimishaluisia nuoria.
        Mitä tulee päällystöliittoihin olen samaa mieltä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      98
      4812
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3942
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      211
      3850
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      119
      2257
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      77
      1974
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1366
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1324
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      168
      1296
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      537
      1156
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1125
    Aihe