Kuinka usein te pesette kätenne, itselleni on tullut aikoja sitten ongelmaksi käsienpesu. Pesen käteni joka kerta kun käyn vessassa niinkuin pitääkin, mutta pesen aina saippualla koska muuten tuntuu että ne ei tule puhtaaksi, on vielä semmonen että aina kun pesen yhden kohdan käsistä esimerkiksi sormet tai kämmenet niin sitten pitää ottaa uudestaan saippuaa pestessäni kämmenselät. Nykyään toi on vähän helpottunut kun ennen olin joka kerta kun kosken johonki niin pitää pestä kädet.
Nyt mulle on alkanut tulemaan myös sellanen ongelma että pakastimen ovi oli kerran jääny auki ja kaikki suli sieltä, nyt käyn melkein 2 tunnin välein katsomassa onko jääkaapinovi ja pakastimen ovi varmasti kiinni.
Joo ja myös kun olen lähtemässä kotoa jonnekkin, niin käyn katsomassa monta kertaa että onko kaikki valot ja kaikki kiinni ja sittenkun lähden ovesta ulos niin pitää rynkyttää ovea joku 10 sekuntia että se on varmasti lukossa.
Nää oireet on vaan kotona, ei missään kylässä, ei ulkona eikä humalassa tms.
Miten nistä vois päästä eroon, tuleeko kädet tarpeeksi puhtaaksi pelkällä vedellä?
Käsienpesu ja muut
5
3114
Vastaukset
- ...
Itse olen aina pessyt käteni vessassa käynnin jälkeen saippualla. Samoin joka kerta ulkoa tullessa ja aina ennen kuin alan syömään. Nykyään tosin pesen käsiäni lähes jatkuvasti, kun on tämä pakko-oireinen häiriö pahentunut...
Tarkasteluun liittyviä oireitakin löytyy jonkin verran. Suurimpana ongelmana itselläni on kuitenkin myrkytyksen pelko ja siihen liittyvät asiat...
"--tuleeko kädet tarpeeksi puhtaaksi pelkällä vedellä? ".
Normaali ihminen tähän voisi vastata, että tulee. (Riippuen tietenkin mitä on käsillään tehnyt...) Minä kun en tähän "normaalin" ihmisen kategoriaan kuitenkaan lukeudu, niin taidan suosiolla jättää tähän kysymykseen vastaamatta. Sen verran sanon, että eiköhän yksi painallus saippuaa (mikäli kyseessä on pumppupullo) kuitenkin riitä puhdistamaan kädet.
Mikäli koet nämä oireet ahdistaviksi ja elämää häiritseviksi, niin kannattaisi varmaankin hakeutua psykiatrille/psykologille tms. Itse aloin juuri käymään psykiatrilla... Itselläni on ollut kaikki samat oireet. YLEn Akuutti-ohjelman arkistosta löydät syksyltä 2003 jutun, jossa kerron nimelläni ja kuvallani elämäntarinani. Siinä tulee esille, että sain avun pakkopesemisiin ja -tarkistamisiin aivoleikkauksesta. Nyt todellakin voin vastata kysymykseesi, tulevatko kädet puhtaiksi pelkällä vedellä. Vessassa asioimisen jälkeen pesen kädet useimmiten nykyään VAIN pelkällä vedellä. Ennen aivoleikkausta saippuaa ja vettä meni todella paljon.
- Normaali
No se pelkkä vesi ei kyllä riitä, mihinkä on hävinnyt perushygienian tuntemus?
Pelkkä viileä vesihuuhteluy ei avaa iho huokosia ja ei myöskään irroita kaikkea irto likaa. Ei niitä hulluna tarvi jäädä hinkkaan mutta kuten sanottua: kotio tullessa, wc käynnin jälkeen, ennen ruuanlaittoa ja sen jälkeen( esim. jos satut aivastamaan käsiisi niin sitten edes käsidesi)
Tämä ei ole pakko-oireista, eikä tuo edes ylimääräistä vaivaa, jos peset niitä vain huvin vuoksi silloin se on... kulkutaudit ja epidemiat on suomesta saatu pois marttojen hyvällä valistuksella hygieniasta, ei ne itsestään pysy poissa Suomesta.
Joten kaikki pakko-oireiset ja muut, kun teette minun ruokaani ravintolassa peskää ne kädet saippualla ja lämpöisellä vedellä, kiitos!
- auttoi
cipralex kuuri jonka sain työterveyslääkäriltä.
Kannattaa hakeutua lääkärille puhumaan tosta. Pakko-oireet (käsien pesu, ovien tarkistelu) saattavat johtua jostain mihin ei auta kuin terapia ja lääkkeet yhdessä. - hyvin
pystyn itse kontrolloimaan lian mielikuvasta syntyvää ällötystä järjen avulla. Kannattaa myös ajatella, että tietty määrä likaa kasvattaa vastustuskykyä. Itselleni ihmisten kättely on hyvin vastenmielistä. En saa mielenrauhaa, ennen kuin pääsen huuhtomaan käden. En edes tarvitse saippuaa... eli se on silkka psyykkinen juttu. En vaan voi sille mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760