Seronil ja pahoinvointi

ei jaksais

Sain Seronilia masennukseen ja olen nyt syönyt sitä 10 päivää, ensin neljä päivää 10mg ja sitten 20mg. Ruokahaluni on ollut jo pitkään kadoksissa ja olen laihtunut, mutta nyt lääkkeen aloitettuani tilanne tuntuu luisuvan ihan mahdottomaksi. Minulla on todella kuvottava ja paha olo lähes koko ajan, enkä pysty syömään oikein mitään. Mustikkakeittoa ja juotavaa jugurttia yritän väkisin litkiä. Muutenkin on jotenkin epätodellinen ja vieras olo.

Onko muilla ollut Seronilin aloituksessa samanlaisia oireita ja ovatko ne menneet ohi. Entä onko lääke loppujen lopuksi tuonnut minkäänlaista helpotusta olotilaanne?

19

6857

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sopii minulle

Minulle Seronil ei sopinut, vei todellakin ruokahalun ja teki minut erittäin ärtyneeksi. Nyt syön Sertralin Orionia masennukseen, ja olen todella tyytyväinen lääkkeeseen, tosin vei monta kuukautta, ennen kuin hyöty ohitti haitan, mutta lääkityksen tarpeeni onkin pitkäaikainen, eli kannattaa odottaa kärsivällisesti ja aloittaa mahdollisimman pienestä annoksesta ja nostaa sitä vähitellen, saavuttaakseen mahdollisimman hyvän vasteen.

• jaaha, teki sut

Sinä kirjoitat, että teki erittäin ärtyneeksi!? - Hmmm? Minulla mennyt tämä fluokseniini, jota Seronil on, monia vuosia ja useinkin ajattelen, että se sopii. Mutta, monesti on vaikea tietää, mikä oire tuleekin ehkä lääkkeestä, sillä kärsin myös heikoista hermoista eli hermostun ja stressaannun ja varsinkin, keskittyminen aina kaikkeen vaikeaa. Kyllä olisi kiva tietää, onko lääkkeen vaikutusta vai minua itseäni?! Minulla myös vie ruokahalua, mitä asiaa pidän hyvänä, sillä näin minun ei tarvitse kamppailla masennustani lisäten(!) ylipainon kanssa. Lääkitys kuin oheistuotteena vissiin pitää painoni normaalina, vaikka olen jo keski-ikäinen. Järjen avulla katson kyllä tarkkaan, että syön monipuolisesti ja mulla myös E-EPA käytössä.

• Jeesh
        jaaha, teki sut kirjoitti:

Sinä kirjoitat, että teki erittäin ärtyneeksi!? - Hmmm? Minulla mennyt tämä fluokseniini, jota Seronil on, monia vuosia ja useinkin ajattelen, että se sopii. Mutta, monesti on vaikea tietää, mikä oire tuleekin ehkä lääkkeestä, sillä kärsin myös heikoista hermoista eli hermostun ja stressaannun ja varsinkin, keskittyminen aina kaikkeen vaikeaa. Kyllä olisi kiva tietää, onko lääkkeen vaikutusta vai minua itseäni?! Minulla myös vie ruokahalua, mitä asiaa pidän hyvänä, sillä näin minun ei tarvitse kamppailla masennustani lisäten(!) ylipainon kanssa. Lääkitys kuin oheistuotteena vissiin pitää painoni normaalina, vaikka olen jo keski-ikäinen. Järjen avulla katson kyllä tarkkaan, että syön monipuolisesti ja mulla myös E-EPA käytössä.

Piri myös hillitsee ruokahalua ja toimii hyvänä dieettinä.

• edelliseen

Lisäisin vielä tuohon edelliseen viestiini, että Sertralin Orionin kanssa syön rinnakkain E-Epaa 1000 mg päivässä, ja voi olla, että se on tekijä, joka on parantanut oloani huomattavasti!

• mainitaan ihan

siellä pakkauksen ohjeessakin, siis pahoinvointi jne.
      Itsellä Seronil 60 mg/vrk, alussa n. 2 viikkoa oli pahoivointia, ruokahaluttomuutta ja oksentelua.
      Ja kyllä, kyllä lääke on auttanut

• 60 mg mennee

Sulla menee 60 mg, kirjoitat. Mihin asioihin lääke sinulle määrätty? Vain masennukseen, vain muuhunkin.

Kysyn (olen ylempänä aiemmin kirjoittanut) vielä, että kun itse käytän 20-40 mg enkä kuitenkään voi mielialalaltani ihan hyvin, niin voisikohan nostosta 60 mg:aan olla hyötyä. En ole sitä koskaan edes kokeillut vuosien aikana. Minulla lääke menee vain masis-ahdistusoireistoon, ei esimerkiksi bulimiaan. Toisaalta testien mukaan jossakin määrin pakkmielteinenkin olen, niin siihenkin tuota lääkitystä tietääkseni käytetään. Oletko ottanut tuon 60 mg kerrallaan ja aamulla, vai? Itte nyt otan 40 mg aamuisin ja olen toisaalta ajatellut alkaa vähentää niin, että joka toinen aamu vain 20 mg. Oih, mistähän tämänkin aina tietäisi, mikä olisi just oikea määrä. Ei lääkärillä ole siihen just viisaampaa sanaa; itsehän me olotilamme ja pärjaamisemme tunnetaan.

• uskottavuus,...

ja siellä mainitaan nim.omaan pahoinvointi.Fluoksetiini,joka on vaikuttavana aineena tai siis niin sanottuna vaikuttavana aineena ja kauppanimi on Seronil.Kauppanimiä on erilaisia riippuen lääkefirmasta.Sama vaikuttava aine kuin Jenkeissä kovassa huudossa oleva Zoloft,joka on kovastikkin mainostettu ihmelääke ja auttaa vaikka mihin vaivaan mm. annoksella 60mg ja yli niin johan ruokahalut lähtee ja jälleen pienemmillä annoksilla ruokahalut myöskin lisääntyvät samalla mitä kauemmin lääkettä syö.Liikalihavuus on ajan mittaan pahin haittavaikutus.Lisäkiloja saattaa tulla ruokahalujen lisäännyttyä peräti 30-40 kiloa viidessä vuodessa.Alussa kaikki on hyvin,mutta muutamien vuosien kuluttua painonnousun jo huomaa ja kovan ruokahalun.Ei muuta kuin lihomisiin.

Monet teoriat masennuslääkkeistä kertovat ettei niillä todellisuudessa ole mitään vaikutusta masennukseen.Haittavaikutuksia on senkin edestä.Juuri tuo epätodellinen olo on yksi haittavaikutuksista,sillä kemia vaikuttaa aina jollakin lailla herkkiin aivosoluihimme.

Ei lääkettä ennen kuin lääkäri on kirjoittanut lähetteen laboratorioon masennuslabroja varten.Muuten oikeaa pitoisuutta ei osata noin vain määrätä.Verihiutaleiden serotoniinipitoisuus saadaan selville ottamalla putkellinen venaverta.Ilman labroja lääkitys on summittaista ja toisille jopa turhaan määrätty.Turha lääkitys tuo esille voimakkaita haittavaikutuksia.

• Onks' tommosia lab.kokeita??

Siis, en ole koskaan kuullut serotoniini-labrakokeesta? Mistä ja miten semmosen saisi. Mistä olet asian kuullut? "Venaverta" putkellinen? Mitäs se sitten on, kyynärtaipeen verenottopaikkaako vain tarkoitat, vai valtimoverta (en jaksa etsiä tuota ilmaisua nyt)?

Serotoniinipitoisuus veressä voidaan määrittää, tiedät. Miksi tätä eivät muut tiedä? Miksei pitkään lääkettä käyttäneille sitten puhuta asiasta? Neuvoisitko.

Kyllä monille tämä lääkitys ON auttanut. Minuakin. En ole saanut epätodellisudentunneoireita. En tiedä, saanko lääkityksestä jonkinlaista hermostuneisuutta ja keskittymiskyvyttömyyttä, mutta mielestäni kyllä perusasiaani lääkitys on auttanut. Ajattelen jopa, että estää ainakin pahemman sekoamisen, estää psykoosiin joutumisen, mielestäni. En ole joutunut, mutta joskus sitäkin pelkää, että pahasti brakaa.

• ei näin

Verenkuvasta ei voi määrittää niin sanottuja verihiutaleiden serotoniini pitoisuuksia. Tai tälläistä käytännön labrakokeissa ainakaan tehdä. Teoriassa ehkä mahdollista, mutta ei siitä juuri masennuslääkityksen annostelussa olisi hyötyä.

"Monet teoriat masennuslääkkeistä kertovat ettei niillä todellisuudessa ole mitään vaikutusta masennukseen.Haittavaikutuksia on senkin edestä."

Myöskään tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, monet teoriat taitavat vaan olla kirjoittajan ja naapurin omia mietintöjä. Kannattaa asioista tiedustella lääkäriltäsi, eikä vain luottaa palstoilla kirjoitteleviin ihmisiin ennen kuin teette johtopäätöksiä.

Masennuslääkkeet annostellaan vasteen mukaan, eli sen minkä tasoinen haitta vs hyöty niistä tulee. Joillakin riittää esimerkiksi 20mg kun taas jotkin vaativat maksimi annoksen. Tämä taas johtuu yksillöllisestä farmakokinetiikasta. Tasapainon löytäminen joskus vaatii runsaasti eri lääkekokeiluja.

Labroja kyllä otetaan esimerkiksi psykoosilääkkeiden seurannassa, haittavaikutuksia silmällä pitäen. Esimerkiksi Leponex agranulosytoosin seulonta. Mutta labroja mielialalääkkeiden tehosta ei valitettavasti voi ottaa, tämä kyllä helpottaisi lääkärin työtä merkittävästi.

• abitworried
        ei näin kirjoitti:

Verenkuvasta ei voi määrittää niin sanottuja verihiutaleiden serotoniini pitoisuuksia. Tai tälläistä käytännön labrakokeissa ainakaan tehdä. Teoriassa ehkä mahdollista, mutta ei siitä juuri masennuslääkityksen annostelussa olisi hyötyä.

"Monet teoriat masennuslääkkeistä kertovat ettei niillä todellisuudessa ole mitään vaikutusta masennukseen.Haittavaikutuksia on senkin edestä."

Myöskään tämä ei pidä lainkaan paikkaansa, monet teoriat taitavat vaan olla kirjoittajan ja naapurin omia mietintöjä. Kannattaa asioista tiedustella lääkäriltäsi, eikä vain luottaa palstoilla kirjoitteleviin ihmisiin ennen kuin teette johtopäätöksiä.

Masennuslääkkeet annostellaan vasteen mukaan, eli sen minkä tasoinen haitta vs hyöty niistä tulee. Joillakin riittää esimerkiksi 20mg kun taas jotkin vaativat maksimi annoksen. Tämä taas johtuu yksillöllisestä farmakokinetiikasta. Tasapainon löytäminen joskus vaatii runsaasti eri lääkekokeiluja.

Labroja kyllä otetaan esimerkiksi psykoosilääkkeiden seurannassa, haittavaikutuksia silmällä pitäen. Esimerkiksi Leponex agranulosytoosin seulonta. Mutta labroja mielialalääkkeiden tehosta ei valitettavasti voi ottaa, tämä kyllä helpottaisi lääkärin työtä merkittävästi.

Hei! Oon syöny nyt 4kk seronilia 60 mg:n annoksella ja masennus on helpottanut. Oon jotenkin paljon huolettomampi, eikä paniikkikohtauksia ilmene enää juuri lainkaan. Ahmishäiriöönkin on vähän auttanut, mutta olen edelleen todella perso herkuille ja roskaruoalle. Eniten minua huolettaa ko. lääkkeen syömisessä se, että miten se vaikuttaa esim. maksa-ja/tai munuaisarvoihin pidemmän päälle. Minulta on otettu puoli vuotta sitten verikokeet, joissa kaikki ok. Pituus ja paino minulla tällä hetkellä 163/65. Sen asian kanssa olen tällä hetkellä sinut, sillä ikääkin on jo. Muutenkin suhtaudun tällä hetkellä itseeni positiivisemmin, enkä pingota kokoajan joka-asiassa. Entäs alkoholi? Olen ottanut kerran viikossa 2 puolen litran siideriä tai puoli pulloa puna/valkoviiniä. Onko liikaa? Omalta lääkäriltäni en ole saanut mielestäni riittävästi tietoa, vaikka kysellä olen yrittänyt kovasti. Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia ko. lääkkeestä ja varsinkin vähän iäkkäämpien (itse olen 32-vuotias). Mutta jaksamisia meille kaikille syömishäiriöistä, ahdistuksesta ja masennuksesta kärsiville!!!!!

• mietipä...
        abitworried kirjoitti:

Hei! Oon syöny nyt 4kk seronilia 60 mg:n annoksella ja masennus on helpottanut. Oon jotenkin paljon huolettomampi, eikä paniikkikohtauksia ilmene enää juuri lainkaan. Ahmishäiriöönkin on vähän auttanut, mutta olen edelleen todella perso herkuille ja roskaruoalle. Eniten minua huolettaa ko. lääkkeen syömisessä se, että miten se vaikuttaa esim. maksa-ja/tai munuaisarvoihin pidemmän päälle. Minulta on otettu puoli vuotta sitten verikokeet, joissa kaikki ok. Pituus ja paino minulla tällä hetkellä 163/65. Sen asian kanssa olen tällä hetkellä sinut, sillä ikääkin on jo. Muutenkin suhtaudun tällä hetkellä itseeni positiivisemmin, enkä pingota kokoajan joka-asiassa. Entäs alkoholi? Olen ottanut kerran viikossa 2 puolen litran siideriä tai puoli pulloa puna/valkoviiniä. Onko liikaa? Omalta lääkäriltäni en ole saanut mielestäni riittävästi tietoa, vaikka kysellä olen yrittänyt kovasti. Olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia ko. lääkkeestä ja varsinkin vähän iäkkäämpien (itse olen 32-vuotias). Mutta jaksamisia meille kaikille syömishäiriöistä, ahdistuksesta ja masennuksesta kärsiville!!!!!

Se saattaa aiheuttaa mm. kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nostaa jopa diabetes riskiä, mutta näistähän riskeistä ei paljon kerrota.

Jos tuntuu siltä, ettet enää lääkettä tarvitse, niin kysy miten se lopetetaan. Sitähän ei tuosta vain voi eikä saa lopettaa.

Käypä säännöllisesti verikokeissa.

• Ihan ok
        mietipä... kirjoitti:

Se saattaa aiheuttaa mm. kilpirauhasen vajaatoimintaa ja nostaa jopa diabetes riskiä, mutta näistähän riskeistä ei paljon kerrota.

Jos tuntuu siltä, ettet enää lääkettä tarvitse, niin kysy miten se lopetetaan. Sitähän ei tuosta vain voi eikä saa lopettaa.

Mä oon syöny jo vuosia Seronilia. Kaikki ok. Ei oo ollu mitään ongelmaa lääkkeen käytössä. Mulla aloitettiin alunperin masennuksen ja syömishäiriön takia. Ihan hyvä lääke mulla. Annos 40 mg.

• Anonyymi
        mietipä... kirjoitti:

Höpö höpö

• random...

olen syönyt seronilia melkein kaksi viikkoa, mutta sivuvaikutuksena on ollut mieletön fyysinen paha olo, että tekee mieli oksentaa. Tiiätteks te et mite kauan toi sivuvaikutus kestää?

• 9+9=99

Jonkin aikaa, sitten tulee uutta tilalle.

• seromex

Olo voi aluksi pahentua, kun alkaa lääkettä syömään kannattaa syödä 6 viikkoo ennen kuin tekee mitään johtopäätöksiä. Itelläni oli vatsa sekaisin ja hikoilutti ja pöpperöinen olo, mutta jo kahden viikon kuluessa alkoi helpottaa. Lääke vei ahdistuksen ja pahimman masennuksen pois annostukseni on 20mg.

Mulla kokeiltiin 40mg mutta tuli liikaa haittoja varsinkin seksuaalisii liittyvii ja aknee ja tunteettomuutta, mutta oudointa on se että 40mg laihdutti???? mutta 20mg lihotti n 5kg......se ottaa pattii.

• jdfk

syön seroniilia, niin lihottaaks se?

• Aina Kipee

Syön myöskin Seronilia. 20mg jokatoinen päivä. Olen nostanut itse annostani 40 - 60mg:aan / jokatoinen päivä. Nyt vasta tunnen hyödyn lääkkeestä.

Olen aikanaan sairastanut Anorexia -ja Bulimia Nervosan. Bulimiaa vuosia.
      Mitään lääkitystä en silloin saanut, koska en puhunut sairaudestani kenellekään.

Nyt Seronilia tuon suuremman annoksen mukaan otettuani muutos entiseen minään on valtava. Nauran aidosti paljon ja se on outoa minulle, koska ennen olen vain hymähdellyt mukana muiden nauraessa. Tuntuu hyvältä olla iloisempi ja myös aktiivisempi tekemään esim. kotitöitä :)
      Aiemmin jos sain jonkin hetkellisen inspiraation tehdä jotain, se jäi lopulta suunnitteluasteelle. Nykyään teen aikomani loppuun saakka :)

• Aina Kipee

Jatkan vielä..
        Suurensin annostani itse, koska lääkärini ei sitä suostu tekemään. Seronilit tietty tulee loppumaan, mutta aion jatkaa lääkitystäni Sertralinilla. Sitä saan ystävättäreltäni, koska hänelle sitä on määrätty eikä hän ota lääkkeitä. Ei koe tarvitsevansa niitä.
        Eli Seronilia tarvitsen lisää.. :)
        Muitakin sairauksia minulla on ja jos haluat kysyä nimenomaan minulta jotain, niin voi kirjoittaa sähköpostiini: [email protected]
        Käyn todella harvoin nettipalstoilla, mutta e-mailin katson päivittäin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kantaa asetta

Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      66
      5341
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      132
      4165
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      77
      1722
    4. Rakastan sua

Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1395
    5. Toinen toista

Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1107
    6. 47
      1092
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      120
      917
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      43
      762
    9. Aavistan tai oikeastaan

tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      693
    10. Pieni vinkki miehelle

Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      38
      652
    Aihe