kiinanruusun taimeni (n.25 cm, kohta vuoden ollut minulla) koki viime jouluna kuoleman läheisen kokemuksen mutta virkosi kuin ihmeen kaupalla. nykyään se pukkaa nuppua ja uusia lehtiä ahkerasti ikkunanlaudalla.
mutta..
1. osa uusista pienistä lehdistä näyttää syödyiltä vaikken ole havainnut minkäänlaista ötökkötoimintaa. ...lehti ruodoissa tosin on pienen pieniä valkeita 'murusia' joita on hankala tunnistaa ötököiksi tai roskaksi.. nuput ovat silti terveitä. olen toistaiseksi nyppinyt pois näitä epäilyttäviä lehtiä.
2. osa lehdistä kasvoi epämääräisesti kippuraan sekä joidenkin silmujen kärjet kuivahtivat ja lehdistä tuli kellomaiset. vaikkakin nyt tulevat uudet lehdet ovat suoria..
onko kukkani ötökkäinvaasion vai jonkin sairaudenkohteena? entä tulisiko joulusta selviytyneet puolikuivat (siis että osa lehdestä on varsin rapea ja toinen puoli hyvinvoivan vihreä)napata pois?
ps. kasvi ei ole ollut ulkona.
kiinanruusulla lehtiongelma
4
356
Vastaukset
- oli sama
ongelma,mutta ei selvinnyt kasvi,vaikka kokeilin tuholaismyrkkyä,kukille tarkoitettua:(Tämä tapahtui syksyllä.
keväällä taas uusien kiinanruusujen ostoon,jospa ne saisi kesästä voimaa ja jatkaisivat siitä syksyyn ja talven yli.- savipallo
ihan kunnon myrkkyä? ei mitään mäntysuopaliuosta?
en kyllä raaskisi ihan vielä.. sillä kun en tosiaan nää mitään vipeltämässä.. kuullostaa aikas rajulta toimenpiteeltä
- .....
Mistä olet taimen hommannut? Siis ostanut ihan kaupasta vai pistokkaasta itse laittanut?
Kaupasta ostetut ovat käsitelty kasvunsäätelyhormoneilla. Niiden tarkoitus on siis kukkia mahdottoman paljon ja pysyä pieninä. Tämän takia niiden kasvu on hyvin huonoa. Varsi ei kasva, uusia lehtiä tulee tiheään, mutta lehdet pysyvät pieninä. Saattaa kestää vuosia ennen kuin hormonit lakkaavat vaikuttamasta. Tällaisen kasvin elvyttäminen on hyvin hankalaa, sillä hormonit estävät sen luontaisen kasvun.
Suosittelisin kuitenkin suorittamaan sille tuholaistorjunnan. Toki voit käyttää mänty-suopa tai tolupohjaisia aineita. Helpommalla melkein kuitenkin pääset kun käyt ostamassa kasveille tarkoitettua ainetta jossa vaikuttavana aineosana on pyretriini. Suihkuta kasvi muutaman kerran noin viikon välein. Suihkutus kannattaa suorittaa illalla, sillä pyretriinin vaikutus kestää pimeässä pidempään. Muista suihkuttaa tarpeeksi etäältä ettei ponnekaasut vaurioita kasvia.- savipallo
hyvä tietää!! olin jo heittää taimen pois. kaupasta tuo poloinen oli. ostin toisen kukkatarhalta ja kyllä oli terve ja isolehtinen kaveri. kiitän!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874148Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283087No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351338
- 10919
- 133901
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760