Kertokaa hyviä neuvoja, kuinka lopettaa pakko-oireinen ritualisointi, esim. tarkistaminen.
Ritualisoinnin lopettaneet
5
798
Vastaukset
- pakkotarkistuksista itsekin...
Kärsin itsekin jatkuvasta tarkistelusta (mm. sähkölaitteet, ulko- ja auton ovet yms.). Olen kuullut jostakin, että "siedätyshoidosta" voisi olla ainakin jossain määrin apua tarkistelujen suhteen. Eli yritä pakottaa itsesi olemaan tarkistamatta jotain asiaa, vaikka se tuntuisi kuinka vaikealta. Kun kerran jätät jonkin perinteisen tarkistusrituaalin tekemättä, on siitä luopuminen seuraavalla kerralla jo helpompaa. Esimerkki: jätä ulko-ovi tarkistamatta, kun seuraavaksi lähdet ulos. Yritä olla ajattelematta koko asiaa tai yritä ajatella jotain ihan muuta, jotain mikä tuottaa sinulle mielihyvää. Näin voit ehkä päästä eroon joistain tarkisuksistasi tai ainakin saada niitä hiukan "kuriin".
Tiedän, ettei "siedätys" ole helppoa, koska olen kokeillut sitä itsekin. Olen kuitenkin onnekseni huomannut, että siitä on ainakin omalla kohdallani ollut jonkin verran apua. Se ei välttämättä kuitenkaan riitä poistamaan kaikkia tarkasteluja/pakko-oireita, sillä pakko-oireyhtymä on hyvin monisyinen ongelma, johon vaikuttavat monet niin psyykkiset kuin jopa fysiologisetkin tekijät ja siksi siitä paraneminen vaatii usein lääkehoitoa ja/tai terapiaa.
Toivottavasti viestistäni oli jotain apua sinulle. Tiedän hyvin omakohtaisesta kokemuksesta, kuinka hankala ongelma pakkotarkistaminen on. Toivon sinulle jaksamista ja muista (jos tämä nyt yhtään lohduttaa), että sinulla on tässä maailmassa paljon kohtalontovereita!
Valoisaa kevättä! =)Ns. siedätyshoidosta eli kognitiivisesta käyttäytymisterapiasta puhutaan nykyään todella paljon OCD:n hoidon yhteydessä. Lääkitys on sen rinnalla usein myös hyödyksi.Olen kanssasi täysin samaa mieltä siinä, että taustalla on monisyinen problematiikka. Itselläni kävi vielä niin huono tuuri, että meni liian kauan, ennen kuin sairaus diagnosoitiin. Siksi OCD:ni kehittyi ns. terapiaresistentiksi muodoksi, jolloin apua ei enää ollut lääkkeistä eikä terapiastakaan, vaan tarvittiin "järeämpi" hoitomuoto, aivoleikkaus. Sen jälkeen ritualisointi väheni huomattavasti, ja nyt tulen toimeen lääkityksellä ja kerran kuussa tapahtuvalla terapeutin tapaamisella.
- että...
tarkistelu lisää koko ajan tarkistamisen tarvetta ja pakkoa, ja kääntäen tarkistamisen jättäminen taasen sammuttaa tarkistamisen pakkoa.
Siksi uskon, että jos vain kykenen vastustamaan tarkistamisen tarvetta, halu/pakko siihen myös vähenisi huomattavasti. että... kirjoitti:
tarkistelu lisää koko ajan tarkistamisen tarvetta ja pakkoa, ja kääntäen tarkistamisen jättäminen taasen sammuttaa tarkistamisen pakkoa.
Siksi uskon, että jos vain kykenen vastustamaan tarkistamisen tarvetta, halu/pakko siihen myös vähenisi huomattavasti.Heippa taas!
Oletko saanut ulkopuolista apua siihen, että voit vastustaa tarkistamisen tarvetta? Itselläni rituaalit olivat pahimmillaan sellainen noidankehä, johon mikään järkeily ei ainakaan auttanut. Ammattiauttajienkaan tarjoamat konstit eivät meinanneet purra, mistä sitten johtui myös hoitohenkilöstön turhautuminen minun suhteeni. Kului vain vuosi vuoden perään mielisairaalassa, ja oireet senkun vain pahenivat. En pystynyt erottamaan tilanteessani mitään mahdollisuutta taistella pakkorituaaleja (käsienpesu, tarkistamiset) vastaan. Olin rituaalien vankina aina kevääseen -92 asti, jolloin avun tuonut aivoleikkaus tehtiin Tukholmassa.- olen käytännössä
ocd-potilas kirjoitti:
Heippa taas!
Oletko saanut ulkopuolista apua siihen, että voit vastustaa tarkistamisen tarvetta? Itselläni rituaalit olivat pahimmillaan sellainen noidankehä, johon mikään järkeily ei ainakaan auttanut. Ammattiauttajienkaan tarjoamat konstit eivät meinanneet purra, mistä sitten johtui myös hoitohenkilöstön turhautuminen minun suhteeni. Kului vain vuosi vuoden perään mielisairaalassa, ja oireet senkun vain pahenivat. En pystynyt erottamaan tilanteessani mitään mahdollisuutta taistella pakkorituaaleja (käsienpesu, tarkistamiset) vastaan. Olin rituaalien vankina aina kevääseen -92 asti, jolloin avun tuonut aivoleikkaus tehtiin Tukholmassa.huomannut, että kun alan tarkistelemaan, ilmiö kasvaa kuin pullataikina, aina "löytyy" uusia tarkistettavia asioita.
Ja taasen päinvastoin toimii myös, jos yritän lopettaa tarkistamisen pystyn jopa jättämään jotakin tarkistamatta.
Se, mitä kaipaisin, olisi juuri tuki ihan käytännön tasolla.
Minulla on kyllä "Kerrasta poikki"-kirja, josta olen saanut hyviä ohjeita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874158Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283127No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760