Rippijuhla stressiä...

voigh.....

Ensi kesänä olisi tarkoitus järjestää Rippijuhlat pojalleni. Tokihan tuleva juhla aiheuttaa aina pientä stressiä ja huolen aihetta,varsinkin kun meilläkin kohtuu pienet tilat.. Ja tässä nyt haluaisinkin vinkkejä kaikesta aiheeseen liittyvästä ja mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon ja maukkaita,mutta helppoja tarjottaviakin pitäisi järjestää..
Oletteko muuten pitäneet juhlia "pienissä" tiloissa.. jouduitteko tekemään minkäänlaisia erikois järjestelyjä asian vuoksi?
Tai oletteko ottaneet vuokralle jonkin tilan?
Ja sitten vieras-asiaa.. kuinkahan saan järkevästi rajattua vieraslistaa.. ja mikä on mielestänne sopiva määrä vieraita koti oloissa juhlille??
Oletteko minkä verran käyttäneet vierasta työvoimaa järjestelyissä..(siis tarjottavissa tai siivouksessa)?

Laittakaa omia Rippijuhlakokemuksianne,mikä toimii ja mikä ei!? Jospa minäkin saisin mukavat juhlat aikaiseksi pojalleni=)!!

6

4783

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahvit kuitenkin

kiletäytyi juhlista ensin kokonaan.Sitten sain puhuttua että pieni kahvittelutilaisuus kuitenkin pidettiin.
      Täytekakku,kahvikakku ja olikohan karjalanpiirakat ja joitain keksejä oli tarjottavat.Kotona pidettiin,mutta sää suosi ja terassilta saatiin lisätilaa.
      Kutsuttuina oli pojan kummit perheineen,mummit,tädit ja sedät perheineen,paikalle tuli n. 20 henkeä.
      Minusta rippijuhla on lähiperheen/lähisuvun juhla.
      Seisova pöytä lienee kätevin ratkaisu,tiloissa kuin tiloissa,kahvikuppejakaan minulla ei tuota kahtakymmentä ollut mutta tein niistä mitä minulla on,eli kolme parempaa kuuden kupin settiä,omat ryhmänsä sopivine servetteineen niin hyvin sujui sekin:)

• elunaheluna

Omissa rippijuhlissani oli n. 40 henkeä, joista 15 lapsia/nuoria. Tilana oli 80 neliöinen kerrostaloasunto. Kaverilla oli juhlat n. 60 neliön kämpässä ja vieraita kanssa noin 40. Eli kyllä mahtuu pienemmässäkin asunnossa juhlimaan. Molemmissa tapauksissa oli annettu aika jolloin saa aikaisintaan tulla, mutta luki että vähän myöhemminkin saa tulla, näin eivät kaikki olleet samaa aikaa, vaan ensin ne jotka tulivat suoraan kirkosta ja sitten iltapäivän aikana tipoittain muut.

Juhlissa joissa olen ollut on tarjoltavana yleensä ollut keittöa (liha tai kasvisose) koktailpiirakoita, voileipäkakkuja, suolaisiapiirakoita (kinkku, kana tai kasvis) ja makeana kakkuja, keksejä, piirakoita. Tarjoiltavia voi miettiä vähän juhlan ajankohdan mukaan, esim. alkukesästä raparperipiirkkaa ja syksyllä sienipiirakkaa.

Yksi hyvä vaihtoehto on että kysyt pojaltasi mitä hän haluaisi, ja menisitte sitten sen mukaan.

Niin ja itselläni oli täytekakut tilattu valmiina, kavereilla taas ovat usein mummit, kummit yms. auttaneet ja tuoneet omia herkkuja pyydettäessä.

Vieraista kehotan kutsumaan ihmisiä joiden kanssa olette tekemisissä ja viihdytte. Omissa juhlissani ei ollut juurikaan sukulaisia, koska niitä ei ole, ainoastaan mummo ja setäni olivat juhlissani. Muut olivat perhetuttuja, ihmisiä ja perheitä joiden keskellä olen kasvanut.
      Vieraslistakin on sellainen asia, josta kehotan juttelemaan poikasi kanssa, kutsukaa ihmisiä jotka ovat hänelle tärkeitä ja läheisiä.

Viettäkää kivat juhlat!!

• ..ja hyvin meni:)

Meillä ollut jo kaikkien kolmen muksun rippijuhlat ja aikalailla samalla kaavalla mentiin kaikkien kanssa. Meillä omakotitalo, joten pihakin oli käytössä ja onneksi kaikkien juhlapäivinä oli tosi hyvä ja aurinkoinen ilma:) Siivoiltiin hyvissä ajoin pikkuhiljaa ilman mitään stressiä ja laiteltiin kotia juhlakuntoon. Ulkona oli pöytiä ja sisällä pieniä pöytäryhmiä. Seisova pöytä oli ja tarjoiluna jokaisella kinkkukiusausta ja 3-4 erilaista salaattia sekä leipää. Jonkun juhlissa oli myös savukalaa. Itse tehtiin kiusaukset ja salaatit edellisenä päivänä ja kuulemma hyviä olivat..:))Juomina maitoa, piimää, kotikaljaa ja vettä. Kahvipöydässä oli täytekakkua ja pipareita ja suklaapiirakkaa.

Eikä meillä ollu kaikille samanlaista lautasta tai kahvikuppiparia. Mutta hyvin maistui ruoka sekä kahvi:)

Vieraina olivat mummot ja papat ja kummit perheineen ja tädit ja enot perheineen sekä muutamia perhetuttuja ja naapureita eli yhteensä n. 40 henkilöä. Hyvin mahduttiin:)

Meillä ainakin kaikkien juhlat onnistuivat tosi hyvin. Tuntui hyvälle kun rippipäivän iltana vieraiden lähdettyä poika sanoi että nää juhlat onnistu ihan 110 prosenttisesti..!!

Mukavia suunnitteluhetkiä ja Kaikkea hyvää teille Rippijuhlaanne..!!

• juhlat

molemmille pojilleni pidin rippijuhlat kotona kerrostaloasunnossa n. 80 m2. Kummallakin kerralla paistoi aurinko koko päivän ja saimme siten parvekkeenkin käyttöön vieraille.Tyhjennettiin keittiöstä muut tavarat pois ja tuotiin seinän viereen apupöydäksi pitkä pöytä jossa kahvikupit ja sellaiset odottivat ja osa porukasta ruokailikin sen ääressä. Vieraita tuli mummit, kummit ym ja porukkaa oli n. 15, illalla poikien kaverit tulivat kuokkimaan loput tarjoilut.
      Tarjolle laitoin uudet perunat, (harjaaminen edellisenä päivänä veteen valmiiksi) ja kylmää paistia jonka sisko oli leikannut valmiiksi ohuiksi siivuiksi. Sienimuhennos ja paistikastike tehtiin ed. päivänä ja suuri ruokaisa salaatti aamulla kaappiin. Raakapaistopatongit paistoin aamulla ja ruislimpun olin viipaloinut valmiiksi jo illalla. Kattauksen tein seisovan pöydän tapaan lautaset pinossa ym. ja tarjoiluastiat ja kulhot valmiina pöydällä jo ed. iltana. Pöydälle varasin maljakon ruusuille. Naapurin poikamies oli ihana ja tyhjensi oman jääkaappinsa ja sinne vietiin kakku (siskoni tekemä ja mukanaan tuoma, jonka poika kävi aamulla siskon kanssa koristelemassa siellä). Kun ruokailu oli ohi, tehtiin uusi kattaus ja haettiin kakku naapurista. Kulhossa oli hyvälaatuista tumaa ja valkoista suklaata lisäksi kahvin kanssa. Juomat (limsat, vissyt, mehut ym.) laitoin eteisen nurkkaan lainaamaani erittäin suureen styrox-boxiin jonne olin valmiiksi jäädyttänyt laatikkoviinien metallinvärisiä sisäpusseja litteästi vedellä täytettyinä. Juomat pysyivät kylminä koko kuuman ja helteisen päivän. Osa vieraista viihtyi parvekkeella, osa meni olohuoneeseen ja jotkut jäivät pöytään ruokailun jälkeen. Kaikilla oli tosi kivaa, ja ehdin juttelemaan mukavasti päivän mittaan kaikkien kanssa. Kyllä pieniin tiloihin saa ihan hauskat juhlat! Kivaa juhlan valmistelua sinulle!

• kädetön äiti

Laitampa oman kokemuksemme. Meillä minä olen kädetön keittiöasioissa, vaikka äiti olenkin. Enemmänkin se on niin, etten siellä köökissä viihdy. Joten tilasimme pienestä kyläravintolasta juhlaruoat ja kahveet, sekä tila tuli siihen kaupan päälle, siitä siis ei erikseen hintaa maksettu. Kukat ja koristelun kustansimme me, halusimme tietyt värit jne. Ruoka oli loistavaa kesäisen kevyttä ja montaa sorttia, annoimme melko vapaat kädet ravintolalle. Päälle oli kahveet, kakkua, juustokakkua, itse tehtyä marmelaadia, paria pikkuleipää. Vieraita oli n.50, ravintolan piha oli kaunis ja juhallinen, kesäinen upea päivä, lapsille leikkipaikka ja aikuisille tupakkinurkka ja piha täynnä kukkia ja katseltavaa. Sai vaellella mielensä mukaan sisällä ja ulkona, virallista ohjelmaa ei ollut kun rippijuhlista kyse. Väki viihtyi niin, että kotia ei meinattu malttaa lähteä. Tämä toimi meillä äärettömän hyvin ja juhlittu oli todella tyytyväinen.

• järjestettäessä

kannattaa kysäistä ensin rippilapsen mielipidettä miten suuret juhlat hän haluaa (kaikki kun eivät pidä keskipisteenä olosta). Minulla on kaksi omaa lasta, mutta sattuneesta syystä olen järjestänyt kuudelle lapselle rippijuhlat. Neljät juhlat on järjestetty omakotitalossa ja kahdet kerrostalo kaksiossa. Kaikkiin juhliin tein itse tarjottavat, voileipäkakut, täytekakut, pullaa, kahvikakkua ja pikkuleipiä. Juomana kahvia, teetä ja mehua. Juhlia varten normaali siivous ja astioita lainailtiin jonkin verran. Kyllä sopu sijaa antaa voidaan todeta, mutta vieraita oli ehkä lähisuku sekä tietenkin kummit. Kahvinkeiton sekä muut hommat hoidin itse. Viimeisimmät rippijuhlat olivat hieman erilaiset, sillä rippilapsen kummit tulivat kaukaa ja jäivät yöksi, joten tarjoilua piti varata myös illaksi ja seuraavaksi päiväksi. Tietenkin jos suurin osa vieraista tulee kauempaa kannattaa miettiä josko pitäisi tarjota lämmintä ruokaa, mutta ihan lähipiirille riittänee kuitenkin nuo suolaiset voileipäkakut tai esim. kinkkupiiraat makean kahvipöytätarjoilun lisäksi. Aikoinaan järjestin tyttäreni ylioppilasjuhlat 40m2 kaksiossa, vieraita kävi muistaakseni päälle 70 henkeä, mutta kun jo kutsuessani merkitsin kutsuihin eri ajat, onnistuin melko hyvin saamaan sopivasti porukkaa yhtäaikaa paikalle (paitsi silloin kun avatessani ovea, käytävällä odottikin 13 henkeä sisääntuloa...osa oli myöhässä ja osa etuajassa, no siitäkin selvittiin). Apunani oli yksi hyvä tuttavani, joka hoiti kahvinkeiton sekä tiskauksen. Kannattaa kyllä pyytää joku auttamaan keittiöön, sillä onhan se mukavaa ehtiä itsekin seurustelemaan vieraiden kanssa. Jos ei itse jaksa/halua/osaa tehdä voileipäkakkuja, täytekakkuja tms. kannattaa kysellä tuttavilta, jospa heillä olisi tietoa jostakin joka tekee tilauksesta tarjottavia. Nämä tuotteet ovat usein edullisempia tai ainakin herkullisempia kuin ihan tavaratalojen tuotteet. (www.vuodatus.net -sivustolta löytyy paljon leivontablogeja, joiden kautta voi saada tarpeellista tietoa)MUTTA älä kuitenkaan ota itsellesi mitään stressiä, eivät nämä mitkään "linnan juhlat ole";)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6945
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      40
      1231
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1032
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    6. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      834
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      781
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe