säännöllisesti flunssassa 2v lapselle jos on oireena limainen yskä?
Oltiin päivystyksessä tunnin kestäneen oksennus-yskäkohtauksen takia ja siellä avaava auttoi. Saatiin kotiin ventolinea ohjeena 4 x vrk. Pitääkö sitä antaa kokoajan vai tarvittaessa? Eli onko teho parempi jos antaa kokoajan, vai vasta sitten kun jo kiukkuaa ja yskii? Eli kumuloituuko vaikutus kuten antihistamiineissa?
Pitääkö avaavaa antaa
6
591
Vastaukset
- koko ajan?!
Ohjeistus on se neljä kertaa, joten sen mukaisesti toimitte, ei lääkäri sinne reseptiin huvikseen kirjoittele mitä mieleen juolahtaa..
- astmaatikon äiti
ohjeet lääkepakkauksesta. Avaavan vaikutus kestää n. 4 tuntia. Sitä aikaisemmin ei tule antaa uudestaan, sillä liiallinen avaavan käyttö voi aiheuttaa mm. tykytystä. Kuitenkin avaavaa tulisi antaa ennen kuin on liian tukala olo, jolloin yskänkohtaus on helpommin laukaistavissa. Lapsen ollessa noin pieni, on syytä ennakoida olotila. Kun jo kauheasti yskii ja on tuskallista hengittää, lääkekin menee huonosti perille pieniin keuhkoputkiin.
- nainen 43.v.
kyllä ainakin minä olen saanut ohjeeksi että avaavaa lääkettä on hyvä antaa ohjeen mukaan niin kauaa kun yskä kestää.
- yskijä
ja otan avaavaa säännöllisesti päivän aikana, ettei kohtausta tulisi päälle.
- astmaa tikko
Hei Yskijä! Kerroit, että sinulla on infektioastma. Oletan, että olet aikuinen. Mun astma on myös infektioastmatyyppinen. Kun saat flunssan, niin joudutko yleensä olemaan kauan sairaslomalla? Mä joudun helpostikin olemaan 1-1½ viikkoa. Ja sittenkin oireet jatkuvat vielä pitkään. Joskus jopudun olemaan useammankin viikon saikulla. Hoitavan lääkkeen tuplaan heti oireitten alkaessa. Usein joudun kuitenkin turvautumaan myös kortisonitabletteihin. Avaava ei meinaa auttaa jatkuvaan hengenahdistukseen. Yskäkin on usein melko hankala. Joudun ottamaan myös yskänlääkettä.
- teri
Avaavaa lääkettä annetaan niin kauan kuin yskä on pois eli vaikka parin viikon ajan.
Meillä ohjeena oli avaavaa lääkettä 4-6 kertaa vuorokaudessa ja kerralla saimme antaa kaksi suihkausta (jotka annetaan muutaman minuutin välein).
- Pahimmassa vaiheessa joutuu siis antamaan esimerkiksi 4-6 kertaa vuorokaudessa 2-3 päivän ajan.
- Kun infektio alkaa mennä ohi riittää esim. aamulla annos (1-2 suihkausta), päivällä yksi annos ja tarvittaessa illalla 1 annos.
- Kun tilanne edelleen paranee, voi antaa vain aamulla ja illalla yhden annoksen jne.
Pari vuotta sitten kun meidän tyttö oli 2-vuotias niin tuli opeteltua kantapään kautta tuota lääkkeen ottoa. Joskus avaava ei kotona enää auta, jos on jo liian tukossa. Lääke ei ehkä mene babyhaalerilla perille asti, jolloin tarvitaan lääkärin apua. Silloin täytyy lähteä päivystykseen.
Meillä saattoi mennä niin, että aamupäivällä tilanne oli hyvä, mutta päiväunen jälkeen avaava lääke ei enää auttanut tarpeeksi. Sitten lähdimme lääkäriin. Monesti piti miettiä, että lähteekö ajoissa iltapäivällä yksityislääkärille vai odottaako pari kolme tuntia ja lähtee terveyskeskus- tai sairaalapäivystykseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1074662Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293433No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452390- 491514
- 361423
- 381236
- 141142
- 1591036
- 271028
- 6954