kuin sitä istutetaan Suomessa...no niin, tulipa toikin selväksi. Vielä kun sen saisi päättäjien päihin. Noistakin varmasti on osa vanhaa korpea...diipadaapa joo...
Metsää kaadetaan enemmän...
9
1127
Vastaukset
- Naturporgoon
Eiköhän se metsä kasva ihan istuttamatta tilalle. Vaihda palstaa jos et ymmärrä edes luonnon kiertoa ja luontaista uusiutumista.
- 75675
En puhunut luontaisesta...aasi. Vastuu on metsänomistajallakin...
- kuule...
75675 kirjoitti:
En puhunut luontaisesta...aasi. Vastuu on metsänomistajallakin...
torttu päähän!
Jatkuva märinä muiden töistä tai harrastuksista.
Eikö tosiaankaan idunpureksijoilla ole oikeaa tekemistä? - niinpäniinpä
kuule... kirjoitti:
torttu päähän!
Jatkuva märinä muiden töistä tai harrastuksista.
Eikö tosiaankaan idunpureksijoilla ole oikeaa tekemistä?Totta ihmeessä silloin joudutaan puuttumaan toisten työhön, jos halutaan säilyttää jotakin luonnosta. Luonnostahan kaikki elintaso revitään irti.
Ihmisiä on liikaa, myös Suomessa. Ja ihmisillä on liian korkea elintaso. Se nyt vaan on fakta.
Täytyy olla aika herkkänahkainen, jos ottaa henkilökohtaisena kritiikkinä sen, että joku arvostelee elintasoa (plasmatelkkarit, hienot autot, isot talot jne.). Siinä ei ole mitään henkilökohtaista. Kukaan ei ansaitse nykyisillä väkimäärillä sellaista elintasoa. - näin on
veit sanat suustani.kyllä metsä kasvaa itsestään niinkuin aikojen alussa.vai kuka ne ensimmäiset metsät istutti?
tuntuu jo ajatuksena niin typerältä että pitää mennä hakkuuaukiolle istuutamaan puita kun ne sinne muutaman vuoden viiveellä ilmaantuvat itsestään. - katsomaan
näin on kirjoitti:
veit sanat suustani.kyllä metsä kasvaa itsestään niinkuin aikojen alussa.vai kuka ne ensimmäiset metsät istutti?
tuntuu jo ajatuksena niin typerältä että pitää mennä hakkuuaukiolle istuutamaan puita kun ne sinne muutaman vuoden viiveellä ilmaantuvat itsestään.lappiin esim. Pomokairaa tai Tuntsan paloaluetta.
satoja hehtaareita paljasta pintaa.
- se nyt on niin
että jos olet yksityinen metsänomistaja niin tottakai kaadat silloin kun esim. kuusipuu on saavuttanut kypsän iän. Sen jälkeen ei metsä siitä parane, päinvastoin alkaa puun sisältä lahoaminen ja vanhassa kuusikossa on niin vähän valoa ettei aluskasvillisuuttakaan enään juuri ole. Tällaista on eteläisen osan vanhat metsät, ja ne ovat yksityisten omistuksessa. Metsänomistajillahan on istutusvelvoite, joten tilalle laitetaan aina uudet taimet.
Metsä nyt on uusiutuva luonnonvara jota on järjetöntä jättää käyttämättä. Ihmisikä vaan on metsänkiertoon verrattuna sen verta lyhyt että ihmiselle joka ei metsää omista tuntuu pahalta katsoa naapurin hakkuita. Metsänomistajilla taas harvalla on varaa jättää hakkaamatta hakkuukypsä metsä. Valtion metsät jotka sijaitsevat pohjoisemmassa Suomessa ovat tietenkin omistusmielessä eri juttu. - luonnostaan olisi vähemmän
metsäpinta-alaa kuin nyt, kun kaikki suotkin on kuivattu metsää kasvamaan.
Eka kirjoittaja varmaankin viittasi siihen että Suomessa HÄVIÄÄ 10 000 ha metsämaata vuodessa KOKONAAN. Siis rakentamisen, teiden yms alle.
Jokaisen luulisi tietävän että metsää uudistetaan joko viljelemällä tai luontaisesti ja tämä tehdään tilanteen mukaan riippuen maaperästä, puulajista, leveysasteesta jne. Keinollisella ja luontaisella uudistamisella on molemmilla omat hyvät ja huonot puolensa.
Minäkin olen huolestunut siitä että 10 000ha
metsää häviää vuosittain ! Se on luonnon, yhteiskunnan ja maamme todellista köyhtymistä.
Kuka käärii voitot siitä että luontoa tuhotaan ?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1091185
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1171014- 125906
- 94771
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten287722Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74641Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54606Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64582Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist48569- 75504