Yliopistolakia ollaan uudistamasssa. Päätöksentekijä on haltioissaan. Päätöksentekijä nimittäin luulee olevansa edistyksen asialla. Päätöksentekijä jopa väittää, että yliopiston autonomia lisääntyy, kun uusi yliopistolaki nuijitaan voimaan.
Päätöksentekijän ykinkertainen logiikka on seuraavanlainen: päätöksentekijä arvelee, että kun yliopiston rahoitusta monipuolistetaan, se lisää yliopiston autonomiaa. Järkeilyn mukaan siis se, että päätöksentekijöiden määrä päätöksenteossa lisääntyy, merkitsee autonomiaa. Sangen kummallinen ajatuksenjuoksu. Kaiken kukkuraksi päätöksentekijöiden määrä lisääntyy ulkoyliopistollisilla päätöksentekijöillä. Siis ihmisillä, joilla ei ole mitään tekemistä yliopiston opetuksen tai tutkimuksen ja tieteen kanssa.
No, mitä tämä sitten merkitsee? Sitä, että kapitalistinen markkinatalous harppaa askeleen eteenpäin. Nyt tiede ja korkein opetus alistetaan kapitalistiselle tuotannolle. Perinteinen sivistys muuttaa muotoaan. Nyt sivistys muuttuu rahalaskennaksi ja siihen liittyviksi tiedoiksi ja taidoiksi. Yliopistot muodostuvat liiketaloudellisiksi yksiköiksi, joiden perimmäinen tavoite on tuloksen tekeminen. Se merkitsee taloudellisen tuloksen kohoamista keskeiseksi yliopistolliseksi arvoksi.
Kaikenkaikkiaan yliopistoille on käymässä samoin kuin kirkolle. Yliopisto maallistuu. Yliopisto muodostuu raadollisuuden palvelijaksi, kuten kirkkokin. Eipä ihme, että yhteiskunnassa haisee. Jos ei muu, niin ainakin raha.
http://www.ylioppilaslehti.fi/2009/03/06/yliopistolaki-repii-riveja/
Se haisee sittenkin
17
383
Vastaukset
- täysin unohdettu
Yliopistolla on täysin itsenäinen oikeus itse nimittää kaikki päättäjänsä, myös ne ihmiset, jotka tulee nimittää tiedekuntien ulkopuolelta.
Mikään ulkopuolinen taho ei voi lain mukaan nimittää ketään ylipopistoon, koska siitä päättää ainostaan yliopisto itse.
Kun yliopisto saa nyt luvan hankkia niin paljon ulkopuolista rahoitusta kuin se ikinä saa, niin samalla yliopisto saa itse päättää siitä, mihin se nämä rahat käyttää.
Lahjoittja ei siis voi määrätä yliopistoa käyttämään rahaa mihinkään sellaiseen, mihin yliopisto itse ei näe tarvett käyttää rahaa.
Yliopistot tulevat paljon nykyistä itsenäisemmiksi, kun ne nyt saavat todella itse päättää kaikesta, nimityksistä ja rahojenkin hankinnasta eikä valtiokaan millään tavalla puutu yliopistojen päätöksiin.
Tämä on fantastista, koska nyt yliopistot ovat todella itsenäisiä.Kysymys onkin siitä, missä määrin tieteen ja opetuksen vapaus säilyy. Sitä en ole nähnyt missään täsmennetyn.
Yliopistot muuttuvat entistä enemmän ulkopuolisesta rahoituksesta riippuvaisiksi, joten niiden pitää muokata toimintansa sellaiseksi, että rahoitusta saadaan.
Näin päätöksenteon luonne muuttuu. Eli käytännössä joku muu taho kuin yliopisto päättää, miten toimitaan.- kun et tiedä
Seppo_Ilmarinen kirjoitti:
Kysymys onkin siitä, missä määrin tieteen ja opetuksen vapaus säilyy. Sitä en ole nähnyt missään täsmennetyn.
Yliopistot muuttuvat entistä enemmän ulkopuolisesta rahoituksesta riippuvaisiksi, joten niiden pitää muokata toimintansa sellaiseksi, että rahoitusta saadaan.
Näin päätöksenteon luonne muuttuu. Eli käytännössä joku muu taho kuin yliopisto päättää, miten toimitaan.Kyn yliopistolla on itsellään kaikki nimitys- ja päätösvalta rahoitukseen, sitä ei määräile kukaan ja täysi tieteen vapaus toteutuu.
On pelkkää kuvittelua luulla, että yliopisto itse nimittäisi päätöselimiinsä sellaisia ulkopuolisia, joilla on halu rajoittaa yliopiston itsemääräämisoikeutta tai, että yliopisto ottaisi rahaa vastan sellaisilla hdoilla, joilla sille saneltaisi, mitä sen pitää tehdä, koska kukaan muu ei päätä mitään kuin ylipoiston yksin ja itsenäisesti nimittämä johto.
Voiko itsenäisyys valtiosta olla vasemmistolaiselle näin vaikeasti ymmärrettävä asia? kun et tiedä kirjoitti:
Kyn yliopistolla on itsellään kaikki nimitys- ja päätösvalta rahoitukseen, sitä ei määräile kukaan ja täysi tieteen vapaus toteutuu.
On pelkkää kuvittelua luulla, että yliopisto itse nimittäisi päätöselimiinsä sellaisia ulkopuolisia, joilla on halu rajoittaa yliopiston itsemääräämisoikeutta tai, että yliopisto ottaisi rahaa vastan sellaisilla hdoilla, joilla sille saneltaisi, mitä sen pitää tehdä, koska kukaan muu ei päätä mitään kuin ylipoiston yksin ja itsenäisesti nimittämä johto.
Voiko itsenäisyys valtiosta olla vasemmistolaiselle näin vaikeasti ymmärrettävä asia?Valitseehan niin sanottu kansa eduskunnan ja hallitus muodostetaan voittaneista edustajista, mutta yhtä lailla, kun rahasta on kysymys, lähinnä puute, niin hallitus tekee sen,minkä parhaaksi katsoo. Toisin sanoen rahoitus sanelee sen, miten toimitaan.
Sama pätee tässä yliopistouudistuksessakin. Nyt vain entistä laajempialaisena. Toisin sanoen rahoitusmahdollisuudet määräävät sen, mitä tutkitaan, siis mihin hankkeisiin saadaan rahoitusta.
Aikaisemmin toimintoja rahoitettiin julkisista varoista, jolloin rahan tulo oli suhteellisen vakaa ja tiede itse määritteli sen, mitä tutkitaan.
Mutta porvari on sen verran hidas, että tämän sulatteluun voi mennä aikaa. Joillekinhan tämä ei avaudu koskaan.- yhtään mitään!
Valitseehan niin sanottu kansa eduskunnan ja hallitus muodostetaan voittaneista edustajista, mutta yhtä lailla, kun rahasta on kysymys, lähinnä puute, niin hallitus tekee sen,minkä parhaaksi katsoo. Toisin sanoen rahoitus sanelee sen, miten toimitaan.
Sama pätee tässä yliopistouudistuksessakin. Nyt vain entistä laajempialaisena. Toisin sanoen rahoitusmahdollisuudet määräävät sen, mitä tutkitaan, siis mihin hankkeisiin saadaan rahoitusta.
Aikaisemmin toimintoja rahoitettiin julkisista varoista, jolloin rahan tulo oli suhteellisen vakaa ja tiede itse määritteli sen, mitä tutkitaan.
Mutta porvari on sen verran hidas, että tämän sulatteluun voi mennä aikaa. Joillekinhan tämä ei avaudu koskaan.Ei kenekään kannata tilata yliopistoista mitään tutkimuksia maksamalla niille rahaa, kun muissa tutkimuslaitoksissa, mm. VTT:ssä ja monissa yksityisissä, on jo valmiita tohtoreita ja pitlälle erikoistuneita asiantuntijoita ihan sitä varten, että juuri heiltä ostettaisi liike-elämän tarkoittamat tutkimukset.
Yliopistot televät perustutkimusta, jossa professorit ohjaavat lisenssiaattitöitä ja tohtoriOPISKELIJOITA perustutkimuksen uusille urille, tutkimaan asioita, joita ei ole vielä tarpeeksi tutkittu.
Kaikesta tästä saavat yliopistot nyt päättää itsenäisesti ja valtiosta riippumatta, kun niille tulee oikeus itse nimittää päättävät elimensä, joissa on puolet jäseniä tiedekunnista ja puolet ulk'lkopuolisia, mutta yliopisto itse saa valita keitä ulkopuolisia se haluaa itselleen nimittää. Sitä ei siis sanele kukaan muu, koska yliopistolla on täysi, itsenäinen ja nyt myös valtiovallasta riippumaton päätösvalta.
Se, että yritykset saavat oikeuden hankkia ulkopuolista rahoitusta lisää vapautta ja mahdollisuuksia, koska nyt rahaa saadaan myös sellaiseen uuteen ja uusia mahdollisuuksia kartoittavaan tutkimukseen, johon valtion raha ei ole riittänyt.
Sinähän olet varsinainen uuno kun syyttelet yliopistoja suoranaisesta korruptiosta vihjaamalla, että olisi joitain rahoittajia,jotka "ostaisivat" yliopistoilta haluamaansa tutkimusta.
Ei sellaista kukaan tee, koska liike-eleämä saa muualta paljon ammattimaisempaa ja siten halvempaa tutkimusta, jos se sellaista tarvitsee rahalla ostaa. Yliopistojen tahoitus perustuu puhtasti siihen, että tutkitaan sellaisia perusasioita, joita ei vielä tarpeeksi tunneta missään päin maailmaa, että Suomi nousisi laadukkaan perustutkimuksen avulla maailman kärkeen ja saisi sitä kautta kokoaan paremman aseman maailman tiedepiireissä.
lopullinen tavoite on, että täysi itsenäisyys ja rahojen riittävyys houkuttelisi suomalaisiin yliopistoihin maailman huippuutkijoita, sellaisia tohtoreita, joiden innovatiivinen luovuus hyödyttää suomalaisia opiskelijoita ja heidän tutkimustoimintansa ennakkoluulotonta ja itsenäistä suuntaamista kokonaan uusille urille heidän lisensiattitöissään ja tulevissa väitöskirjoissaan.
Tekeekö vasemmistolaisuus ihmisestä noin tyhmän kuin sinä olet?
Sitä en ollut ennen tiennytkään!
-Jäbä - päättänyt sitten
Valitseehan niin sanottu kansa eduskunnan ja hallitus muodostetaan voittaneista edustajista, mutta yhtä lailla, kun rahasta on kysymys, lähinnä puute, niin hallitus tekee sen,minkä parhaaksi katsoo. Toisin sanoen rahoitus sanelee sen, miten toimitaan.
Mutta porvari on sen verran hidas, että tämän sulatteluun voi mennä aikaa. Joillekinhan tämä ei avaudu koskaan.tutkia sosialismin edistämistä, mihin soluttautumiseen on tulossa loppu. Ja hyvä näin.
Yliopisopistot on noita radikaaleja täynnä, joille ei opiskelu ole pääasia, vaan sosialismin eteenpäin vieminen, ja nössöily. yhtään mitään! kirjoitti:
Ei kenekään kannata tilata yliopistoista mitään tutkimuksia maksamalla niille rahaa, kun muissa tutkimuslaitoksissa, mm. VTT:ssä ja monissa yksityisissä, on jo valmiita tohtoreita ja pitlälle erikoistuneita asiantuntijoita ihan sitä varten, että juuri heiltä ostettaisi liike-elämän tarkoittamat tutkimukset.
Yliopistot televät perustutkimusta, jossa professorit ohjaavat lisenssiaattitöitä ja tohtoriOPISKELIJOITA perustutkimuksen uusille urille, tutkimaan asioita, joita ei ole vielä tarpeeksi tutkittu.
Kaikesta tästä saavat yliopistot nyt päättää itsenäisesti ja valtiosta riippumatta, kun niille tulee oikeus itse nimittää päättävät elimensä, joissa on puolet jäseniä tiedekunnista ja puolet ulk'lkopuolisia, mutta yliopisto itse saa valita keitä ulkopuolisia se haluaa itselleen nimittää. Sitä ei siis sanele kukaan muu, koska yliopistolla on täysi, itsenäinen ja nyt myös valtiovallasta riippumaton päätösvalta.
Se, että yritykset saavat oikeuden hankkia ulkopuolista rahoitusta lisää vapautta ja mahdollisuuksia, koska nyt rahaa saadaan myös sellaiseen uuteen ja uusia mahdollisuuksia kartoittavaan tutkimukseen, johon valtion raha ei ole riittänyt.
Sinähän olet varsinainen uuno kun syyttelet yliopistoja suoranaisesta korruptiosta vihjaamalla, että olisi joitain rahoittajia,jotka "ostaisivat" yliopistoilta haluamaansa tutkimusta.
Ei sellaista kukaan tee, koska liike-eleämä saa muualta paljon ammattimaisempaa ja siten halvempaa tutkimusta, jos se sellaista tarvitsee rahalla ostaa. Yliopistojen tahoitus perustuu puhtasti siihen, että tutkitaan sellaisia perusasioita, joita ei vielä tarpeeksi tunneta missään päin maailmaa, että Suomi nousisi laadukkaan perustutkimuksen avulla maailman kärkeen ja saisi sitä kautta kokoaan paremman aseman maailman tiedepiireissä.
lopullinen tavoite on, että täysi itsenäisyys ja rahojen riittävyys houkuttelisi suomalaisiin yliopistoihin maailman huippuutkijoita, sellaisia tohtoreita, joiden innovatiivinen luovuus hyödyttää suomalaisia opiskelijoita ja heidän tutkimustoimintansa ennakkoluulotonta ja itsenäistä suuntaamista kokonaan uusille urille heidän lisensiattitöissään ja tulevissa väitöskirjoissaan.
Tekeekö vasemmistolaisuus ihmisestä noin tyhmän kuin sinä olet?
Sitä en ollut ennen tiennytkään!
-JäbäViisautesi aste on vähintäänkin kysymyksenalainen. Pääasia näköjään jää tavoittamattomiin. Siis muutos toimintaa ohjaavissa perusarvoissa. Tämän ymmärtäminen vaatisi arvosanaa vähintäänkin sosiologiassa, joten en yhtään ihmettele, jos monen järki sutii tällä kohtaa tyhjää.
Yliopistolakiuudistuksessahan kaapataan yliopisto kapitalistisen tuotantojärjestelmän osaksi entistä kiinteämmin.
Toivottavasti järjestelmä ei sentään ala tuottaa kaltaistasi ihmiskuvaa laajemmin.päättänyt sitten kirjoitti:
tutkia sosialismin edistämistä, mihin soluttautumiseen on tulossa loppu. Ja hyvä näin.
Yliopisopistot on noita radikaaleja täynnä, joille ei opiskelu ole pääasia, vaan sosialismin eteenpäin vieminen, ja nössöily.Joillekin näköjään riittää, kun pääsee riistämään.
- se riittää
Viisautesi aste on vähintäänkin kysymyksenalainen. Pääasia näköjään jää tavoittamattomiin. Siis muutos toimintaa ohjaavissa perusarvoissa. Tämän ymmärtäminen vaatisi arvosanaa vähintäänkin sosiologiassa, joten en yhtään ihmettele, jos monen järki sutii tällä kohtaa tyhjää.
Yliopistolakiuudistuksessahan kaapataan yliopisto kapitalistisen tuotantojärjestelmän osaksi entistä kiinteämmin.
Toivottavasti järjestelmä ei sentään ala tuottaa kaltaistasi ihmiskuvaa laajemmin.Yliopisto päättää ihan yksin kaikesta. Siksi se on täysin itsenäinen, mitä se ei nyt valtion holhouksessa ole.
Yliopisto nimittää itse ihan jokaisen päätöselimensä ihan jokaisen ihmisen, myös ihan jokaisen ulkopuolisen ihmisen.
Näillä ylioposton itsensä nimittämillä ihmisillä on täysin riippumaton ja itsenäinen oikeus hakea täysin rajoituksetta raha mistä ne ikinä itse ja itsenäisesti päättävät hakea rahaa ja sen rahan käytöstä päättävät ainoastaan nämä yliopiston itsensä nimittämät ihmiset.
Kukaan ulkopuolinen - ei edes valtio - päätä enää tämän jälkeen mitään yliopistojen asioista, vaan niistä pättää ainoastaan yliopisto itse ja itsenäisesti.
Toivottavasti luet tuon tarpeeksi monta kertaa, että ymmärrät, mihen hyvätä asiasta nyt on kysymys, kun yliopistot ovat vihdoinkin täysin itsenäisiä ja saavat myös itse valita jokaisen ulkopuolisen ihmisen päätöselimiinsä ja itse hyväksyä ja päättää, mistä ne rahoitustaan hankkivat.
Mikään - EI MIKÄÄN - rajoita yliopistojen itsenäisyyttä enää.
Miksi itsenäisyys on vasemmistolaiselle noin vierasta kuin sinulle? se riittää kirjoitti:
Yliopisto päättää ihan yksin kaikesta. Siksi se on täysin itsenäinen, mitä se ei nyt valtion holhouksessa ole.
Yliopisto nimittää itse ihan jokaisen päätöselimensä ihan jokaisen ihmisen, myös ihan jokaisen ulkopuolisen ihmisen.
Näillä ylioposton itsensä nimittämillä ihmisillä on täysin riippumaton ja itsenäinen oikeus hakea täysin rajoituksetta raha mistä ne ikinä itse ja itsenäisesti päättävät hakea rahaa ja sen rahan käytöstä päättävät ainoastaan nämä yliopiston itsensä nimittämät ihmiset.
Kukaan ulkopuolinen - ei edes valtio - päätä enää tämän jälkeen mitään yliopistojen asioista, vaan niistä pättää ainoastaan yliopisto itse ja itsenäisesti.
Toivottavasti luet tuon tarpeeksi monta kertaa, että ymmärrät, mihen hyvätä asiasta nyt on kysymys, kun yliopistot ovat vihdoinkin täysin itsenäisiä ja saavat myös itse valita jokaisen ulkopuolisen ihmisen päätöselimiinsä ja itse hyväksyä ja päättää, mistä ne rahoitustaan hankkivat.
Mikään - EI MIKÄÄN - rajoita yliopistojen itsenäisyyttä enää.
Miksi itsenäisyys on vasemmistolaiselle noin vierasta kuin sinulle?Merkillistä, miten yksinkertainen asia on vaikea. Yliopistot ovat olleet julkisrahoitteisia instituutoita, mutta nyt niiden rahoitus laajennetaan kapitalistiseksi.
Se merkitsee automaattisesti sitä, että yliopiston arvopohja muuttuu. Kapitalistinen kilpailu ja tehokkuus ohjaa tästä lähin myös yliopistojen resurssien jakoa.
Se merkitsee myös kapitalistista ihmiskuvaa, brutaaliutta, ahneutta, vahvemman oikeutta, ryöstöviljelyä.- Mistä se sikiää?
Merkillistä, miten yksinkertainen asia on vaikea. Yliopistot ovat olleet julkisrahoitteisia instituutoita, mutta nyt niiden rahoitus laajennetaan kapitalistiseksi.
Se merkitsee automaattisesti sitä, että yliopiston arvopohja muuttuu. Kapitalistinen kilpailu ja tehokkuus ohjaa tästä lähin myös yliopistojen resurssien jakoa.
Se merkitsee myös kapitalistista ihmiskuvaa, brutaaliutta, ahneutta, vahvemman oikeutta, ryöstöviljelyä.Kyse on tieteen tekemisen tasosta. Siitä että opetus ja etenkin tutkimus ovat kansainvälisesti niin korkella ja niin itsenäisesti yliopiston omassa päätösvallassa, että juuri tämä itsenäisyys houkuttelee tänne kansainvälisiä huippuja professoreiksi, opettajiksi ja tutkijoiksi, että meidän suomalaisten korkein mahdollinen koulutus, lhinnä lisensiaatti- ja tohtoritasolla nousisi niin, että pärjäämme kansaninvälisesti koulutustson huipun kilpailussa, kun meillä ei enää ole mahdollista kilpailla paperi-insinöörien koulutusvolyymiä kasvattamalla.
Tätä varten yliopistoon on nyt yhdistetty myös tekniikan, kauppatieteiden ja taiteiden korkein koulutus, jotta myös innovatiivisuus ja luovuus pääsisivät itsenäisellä ja vapaalla tavalla hyödyntämään kaikkea opetusta, kun yliopisto on täysin itsenäinen.
Valtiohan ei lopeta yliopistojen rahoitusta, vaan lisää sitä hyvin suurilla summilla, mutta anta smalla yliopistoille porkkanan lisäämällä valtion rahoitusta vieläkin suuremmnaksi kun yliopisto hankkii itse itselleen rahoitusta myös muualta.
Kapitalismin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Yksikään kapitalisti ei näe edes unta siitä, että yliopositotutkimukseen investoimalla saisi pääomalleen suuremman tuoton kuin onvestoimalla jo toimivaan teolliseen tuotantoon ja soveltavaa tutkimusta tekeviin, kaupallisiin tutkimuslaitoksiin, joita maailmassa on tuhansittain ja erittäin paljon kovempia ja erikoistuneempia soveltavaan tutkimukseen kuin mikään yliopisto.
Se raha, jota yliopistot liike-elämältä saavat on toki pois kapitalistilta, muttavain veronkiertomielessä, kun lhjoitukset yliopistoille tehdään tietyssä määrässä verovapaiksi. Näin pääsee liike-elämä tukemaan jotain sellaista perututkimusta, josta sille mahdollisesti on hyöyä joskus vuosikymmenten kuluttua ja samalla suuryritykset pääsevät kiillottamaan kilpeään "yhteiskuntavastuun" kantajina, mikä on valtiolta hyvin oiva tapa hankkia lisää rahaa yliopistoille rasittamatta sillä veronmaksajan kukkaro, joka jo muutenkin on kovilla.
Arvomaailma muuten on tässä kaikille yhteinen: meidän suomalaisten kansainvälinen menestys, jossa on ollut pitkä tauko sen jälkeen, kun olemme saaneet muita Nobel-palkinoja kuin tämän Ahtisaaren rauhanpalkinnon maailman kriisin sovittelusta.
On kovin ikävää, vaikka ei odottamatonta, että vasemmistolainen ei osaa keskustella asioista demonisoimatta jopa ihmiskuvaa valheelliseksi, kun maailma on jo kymmeniä vuosia sitten tehnyt tuollaisen vasemmistolaisuuden täysin vanhentuneeksi fossiiliksi.
Katso sinäkin tulevaisuuteen ja ajattele edistyksellisesti niin kuin vaemmisto teki ennen kuin se luutui nykyiseen konservatiivisuuteensa. Mistä se sikiää? kirjoitti:
Kyse on tieteen tekemisen tasosta. Siitä että opetus ja etenkin tutkimus ovat kansainvälisesti niin korkella ja niin itsenäisesti yliopiston omassa päätösvallassa, että juuri tämä itsenäisyys houkuttelee tänne kansainvälisiä huippuja professoreiksi, opettajiksi ja tutkijoiksi, että meidän suomalaisten korkein mahdollinen koulutus, lhinnä lisensiaatti- ja tohtoritasolla nousisi niin, että pärjäämme kansaninvälisesti koulutustson huipun kilpailussa, kun meillä ei enää ole mahdollista kilpailla paperi-insinöörien koulutusvolyymiä kasvattamalla.
Tätä varten yliopistoon on nyt yhdistetty myös tekniikan, kauppatieteiden ja taiteiden korkein koulutus, jotta myös innovatiivisuus ja luovuus pääsisivät itsenäisellä ja vapaalla tavalla hyödyntämään kaikkea opetusta, kun yliopisto on täysin itsenäinen.
Valtiohan ei lopeta yliopistojen rahoitusta, vaan lisää sitä hyvin suurilla summilla, mutta anta smalla yliopistoille porkkanan lisäämällä valtion rahoitusta vieläkin suuremmnaksi kun yliopisto hankkii itse itselleen rahoitusta myös muualta.
Kapitalismin kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Yksikään kapitalisti ei näe edes unta siitä, että yliopositotutkimukseen investoimalla saisi pääomalleen suuremman tuoton kuin onvestoimalla jo toimivaan teolliseen tuotantoon ja soveltavaa tutkimusta tekeviin, kaupallisiin tutkimuslaitoksiin, joita maailmassa on tuhansittain ja erittäin paljon kovempia ja erikoistuneempia soveltavaan tutkimukseen kuin mikään yliopisto.
Se raha, jota yliopistot liike-elämältä saavat on toki pois kapitalistilta, muttavain veronkiertomielessä, kun lhjoitukset yliopistoille tehdään tietyssä määrässä verovapaiksi. Näin pääsee liike-elämä tukemaan jotain sellaista perututkimusta, josta sille mahdollisesti on hyöyä joskus vuosikymmenten kuluttua ja samalla suuryritykset pääsevät kiillottamaan kilpeään "yhteiskuntavastuun" kantajina, mikä on valtiolta hyvin oiva tapa hankkia lisää rahaa yliopistoille rasittamatta sillä veronmaksajan kukkaro, joka jo muutenkin on kovilla.
Arvomaailma muuten on tässä kaikille yhteinen: meidän suomalaisten kansainvälinen menestys, jossa on ollut pitkä tauko sen jälkeen, kun olemme saaneet muita Nobel-palkinoja kuin tämän Ahtisaaren rauhanpalkinnon maailman kriisin sovittelusta.
On kovin ikävää, vaikka ei odottamatonta, että vasemmistolainen ei osaa keskustella asioista demonisoimatta jopa ihmiskuvaa valheelliseksi, kun maailma on jo kymmeniä vuosia sitten tehnyt tuollaisen vasemmistolaisuuden täysin vanhentuneeksi fossiiliksi.
Katso sinäkin tulevaisuuteen ja ajattele edistyksellisesti niin kuin vaemmisto teki ennen kuin se luutui nykyiseen konservatiivisuuteensa.Voisit nyt edes lukea tuon ylioppilaslehden artikkelin asiasta niin siitäkin jo viisautta kumpuaisi kummasti.
Jos kapitalisti ei edes näe unta yliopistolain muuttamisesta, niin miksi ihmeessä lakia sitten muutetaan? Tämähän se tyhmyyden riemuvoitto on, jos mikä? Tehdä uudistus, joka ei palvele ketään? Voi hyvä isä sentään, mitä logiikan, älyn ja hengen loisketta!
Kapitalistiset arvot tarkoittavat hyötyyn perustuvien valintojen tekemistä. Perinteinen tiede puolestaan pyrkii arvovapauteen. Näin ollen, kun yliopistojen rahoitus muutetaan, joutuu yliopistokin suuntaamaan tutkimustaan kohteisiin, joilla rahaa saadaan.
Rahoituspohjan laajentaminen liittää yliopiston entistä kiinteämmin kapitalistiseen logiikkaan. Se merkitsee myös yliopistojen toiminnan muuttumista liikeyritysten toiminnan kaltaiseksi. Toisin sanoen liikkeenjohdon rationaalisuus alkaa ohjata myös yliopiston toimintaa.
Ja kuten tuossa artikkelissa jo sanotaan, se vaikuttaa siten, että virat poistuvat, pätkätyöt yleistyvät ja hallinto muuttuu kapitalistisemmaksi.
- taas yhtä
demaripesäkettä putsattua. Ja hyvä niin.
Sitä mukaa kuin vasemmiston voima vähenee, kapitalismin kauhut lisääntyvät. Tässä olisi kepulaisille missio saada asiat ikään kuin tasapainoon. Mutta mitäs siitä tulee, kun Keskustakin alkaa olla jo niin oikealla, että kohta tipahtaa poliittiselta kartaltakin.
- sitä hätää
Sitä mukaa kuin vasemmiston voima vähenee, kapitalismin kauhut lisääntyvät. Tässä olisi kepulaisille missio saada asiat ikään kuin tasapainoon. Mutta mitäs siitä tulee, kun Keskustakin alkaa olla jo niin oikealla, että kohta tipahtaa poliittiselta kartaltakin.
siellä on demarit ja kokkarit puskurina, vaikka vasemmistoliitto työntääkin seläntakaa.
Vihreät ja keskusta ovat Suomen keskeisimmät puoluet, persut ovat vasemmistoliiton vasemmalla puolella popularistisine touhottteluineen.
Onkin ilmeisesti ainut vasuripuolue tulevassa eduskunnassa.
- Peaple
Kepun verkot on viritetty joka kuusen juurelle.Raha käy pyydyksiin ja veroparatiisit pursuavat manista.Jahti jatkuu,muusta ei väliä.Kansa konkurssissa tämän vuoksi,eikä mitään edes huomaa.Tämähän on kepulandia.
- Järjetöntä ja lyhytnäköistä
"Nyt tiede ja korkein opetus alistetaan kapitalistiselle tuotannolle."
Olet täsmälleen oikeassa. Yliopistoista tehdään Nokian ja muiden suuryritysten ammattikursseja ja tutkimuslaitoksia.
Perustiede, joka ei näennäisesti ole heti hyödynnettävissä jää lapsipuolen asemaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455070Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1131594Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "481249Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella101189- 131123
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171017Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy76969Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v3895Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah57779Junan alle
Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?27753