Uunon Uusi Akvaario

& Kuolleet kasvit :(

ETTEI KALATKIN KUOLISI:

Joo. Ostinpa sitten LIDL-kaupasta 86litrasen kipon... Hyvin kai se asiansa hoitaa? En vaan tuosta suodattimesta tiiä - VIELÄ - mutta toivotaan että sekin on hyvä. Tää akvaario tarpeet (suodatin, lämmitin, lamppu, haavi ruoka) makso vaan 99€ (nimi on muuten VITAKRAFT, suodattimen merkki on näemmä VitaTech)!!

Noh, mulla ei ikinä oo akvaariota ollu, mutta luin sen mukana tulevan ohjeen JA kävin paikallisessa (eläinkaupassa :D) kyseleen. SIELLÄ EI TOSIAAN OSATTU VASTATA VAIKKA SUORAA KYSYTTIIN, hitto!! :( Oon yrittänyt netistä ja tutuilta sit aina kysellä... Mutta niin...

NOH, sit kypsytin 9päivää sitä akvaariota. ELI: laitoin vettä, hiekkaa, pari piilopaikkaa/koristetta ja sit olikohan Miekkalehti nimisiä kasveja (myöhemmin myös jotain Papukaijalehtiä vai mitä ne on), asensin sen suodattimen (JOKA MUUTEN PUHALTAA MINUSTA AIKA LUJAA???? eikä se suinkaan ole täysillä!!!) lämmittimen (sekä lämpömittarin, joka on vastakkaisella seinällä ja näyttää 26) SITTEN loruutin tämmöstä jotain bakteeri-lientä sinne (JBL DENITROL niminen) < ja tässä oli muuten TODELLA vaikeat annosteluohjeet tämmöselle "EI-MATEMAATIKOLLE" :( Mutta panin 2,5milliä per päivä sitä sitten niin...

Joo, no sit hommasin kalat, eli 1kpl Töyhtökääpiöahventa (uros) < vai onko se kääpiötöyhtö? NOH.... sitten 5kpl kirsikkabarbeja ja 3kpl Albiinomonnista... (ja SUUNNITTEILLA olis vielä joku "imukuppikala" - jos vaan mahtuu sekaan...??) > etten tee SITÄ virhettä et tulee liian täyttä.

NO NYT noi Miekkakasvien lehdet on muuttunu useat ruskeatäpläisiksi ja osa läpikuultaviksi (pitääkö ne leikata pois?!!!) Oon sijoittanut takanurkkaan suodattimen lämmittimen vierekkäin ja kukat (osan) niiden eteen. Onko OK? (ja tartteekhan ne nyt vielä erikseen jotaki lannotetta??? Joku puhu et rautanauloja laittaa sinne juuriin??)

Sitten sitten.... Tänään vaihoin eka kertaa vettä, kun kalat on ollu nyt noin viikon tuolla. Lapoin noin 30% pois ja sit kaadoin saman verran uutta tilalle ja lorautin tota bakteerilientä hiukka perään. En oikein tienny millasta vettä sinne tilalle pistäs, mut ARVELENPA et ei kuumaa tai kylmää - niinpä aamulla panin ämpäriin vettä jonka nyt illalla kaadoin tonne - se oli siis noin 20 asteista ja sillee. MILLANENE VESI OIS HYVÄ?
>>>Ja miten ton HIEKAN saa putsattua - kun mulla on kyllä aikomus antaa tulevaisuudessa muutaki ku tuota hiutaleruokaa, mutta NYT ku sitä on laitettu, ja näemmä hiukka liikaakin - mikä on kummallista...- NIIN veden vaihon yhteydessä hiekasta nous KAMALASTI ROSKAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! elikkä "vanhaa ruokaa". Haavilla koitin niit sit metsästää pois... Oon kuullut että tää ahven on herkkä huonolle vedelle, niin... miten sais hyvän puhtauden??

Sit UMMIKKONA oon noita "vesi ARVOJA" mittaillu tämmösillä epämääräsiksi toteamillani liuskoilla (JBL EASY TEST lukee purkissa)!!!!
>>>>ONKO MITÄÄN PAREMPAA TAPAA?? En ees tajua näistä ku tuon PH:n (joka on noin 6,5 kokoajan) ja kai tuo KH on kovuus?? (mul on kamalan pehmiä vesi, nyt vaihon jälkeen oli vajaan 3yksikköä...) Ei tuosta liuskeesta kovin tarkkaa selvyyttä saanukkaan... On kyllä koittanu kalat valita sen mukaan, ku toi vesi on aina tommosta pehmeää ja matala PH.

Tosiaan turha kysellä Kylän liikkeistä näit juttuja. Ku kysyin et mitä kaloja, kasveja, hiekkaa ja muuta paan tyhjään akvaariooni, myyjä sano et "riippuu ihan mistä tykkäät" HUHUH :D
Sit ku ostin noi kasvit, se myyjä ei sanonu et ne on otettava pois siit purkista ja villoista ym. Yks kaveri sen mulle sit sano. Kylläpä sitä tunsi ittensä viisaaksi!!!! Nyt kalat on ihan ilosen olosia, mutta.... KU VAAN PYSYISIKIN!!!

Ja nää muut vesiarvot muuten on (jos merkitsee jotain??)
NO3 mg/l = 10
NO2 mg/l = nolla
^onko nuo ne nitraatti ja nitriitti???

KIITOS KAMALASTI, AUTTAIS TAAS ETEENPÄIN JOS NÄIHIN JOKU KALAYSTÄVÄ VASTAILISI.

Mukavia akva-hetkiä kaikille :)

9

1374

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fish KING

      Tuon JBLdenitrolin ei olla todistettavasti todettu toimivaksi bakteeri startteriksi... sen ominaisuuksia siis ei voida tietää täysin toimivaksi.

      Akvaariota kypsytettäessä ei akvaariossa saa olla AINUTTAKAAN kalaa eikä KASVIA. Nitriitti NO2 pitoisuudet sekä loppu vaiheessa korkeat nitraatti NO3 pitoisuudet ovat kaloille tappavan korkeita ja yleensä tässä vaiheessa kasvit saavat myös siipeensä ja levättyvät.

      Voi kumpa olisit tajunnut kysellä täältä aiemmin apua... :O

      Eikö suodattimessa ole, ohjeenkaan mukaan, mitään säätö potikkaa josta voisi säätää virtauksen voimakkuutta??
      Suuntaa sitä suutinta takalasia kohti niin virtaus hieman tasaantuu ;)

      Kääpiöahvenet ovat erittäin herkkiä veden laadun suhteen joten saa nähdä miten sille koiraalle käy joka yleensä viihtyisi paremmin pariskuntana naaraan kanssa... mutta nyt et mee sinne akvaan hommaamaan yhtäkään kalaa ennen kuin tilanne ja veden laatu tasaantuu...
      Myös parvikalat vaativat paljon seuraa ja laji kumppaneita, vaikka kirsikkabarbi onkin hajaparvi kala, eli haahuilee yksikseen/pareittain ympäri akvaariota, voi ja pitää sille olla tarvittaessa turvaksi muutama, minimissään 6-10 kaveria.
      Mitään :) imukuppikalaa :) ei akvaarioosi enää mahdu vaan kun tuo veden laatu saadaan varmistettua toimivaksi typen kierroltaan niin suosittelen ainoastaan tuon barbi parven pääluvun nostamista... ja ehkä, jos tuo yksinäinen ahven koiras jää henkiin, sille naarasta. Tuosta ko. akvaliikkeestä en suosittele enää mitään hankkimaan ellei se ole ainoa 20km säteellä, sääli sitten ;(

      Huonokuntoiset kasvien lehdet tulee karsia säännöllisesti/tarvittaessa aina pois kun niitä havaitaan. Veden vaihto viikossa saisi olla ainakin kerralla puolet akvan vedestä tai kahdesti n. kolmannes. Vettä EI tarvitse seisottaa yötä ennen kuin se kaadetaan akvaarion. Jos raana vetenne haisee kloorille tai mullalle niin jotain veden parannus ainetta kannattaa käyttää mitä akvaliikkeissä on tarjolla monia, KALLIITA, erilaisia.

      Kasviravinteita kannattaa kysäistä joko akvaliikeistä tai ostaa netistä, JBL7Ball pohjaravinteet on parasta mitä rahalla saa ja PMDD taas hyvää nestemäistä ravinnetta kasveille jotka eivät ota juurillaan ravintoa itselleen. Toi rautanaula on hieman urbaani legenda sillä naulojen tulisi olla täysin pinta käsittelemättömiä rautanauloja jotta ne antaisivat ruostuessaan hajotessaan kasveille sitä rauta annosta jota esim. punertavat kasvit vaativat. JBL palloissa on tämä jo mukana ;)

      Säädä lämmitin n. 26 asteen paikkeille ja hanki lasiputki lämpömittari joka asetetaan akvaarion sisäpuolelle imukupilla lasiin. Sitä seuraamalla saat taatusti sopivan lämpötilan säädettyä lämmittimen avulla. Niin sulla taisi ollakin, mutta älä laita noin kylmää vettä tilalle, - 2 astetta saisi olla heittoa mutta hieman viileämpää vettä tilalle niin kalat luulee että on sadekausi meneillään... :) tykkäävät.

      Miksi pohjahiekasta nousi likaa, käytätkö sellaista lappoimuria veden vaihdossa?
      Lappoa varovaisemmin pohjaa jos sulla on soraa eikä ihan hienoa hiekkaa joka olisi tätä nyky päivän akvaario pohjamateriaalia ;)

      Ruokaa kannattaa antaa monenlaisia eri laatuja ja valmisteita mitä kaloille on tarjolla, tosiaan hiutaleita, kuivattuja äyriäisiä ja öttiäisiä, pakaste surviaisen toukkia sekä muita pakaste äyriäisiä. Pakaste ruokia kannattaa antaa harvemmin, kerran pari viikossa sillä ne ovat aikas rasva pitoisia ja kala ei pysty rasvaa polttamaan niin kuin ihminen vaan rasva jää kalan sisuksiin haittaamaan sen elämää, siis liika annoksina.
      Annos määrä kerralla tulee olla niin niukka ja vähäinen kuin vain on mahdollista, sormien väliin muutama hiutale muserrettuna kerralla ja lisä annos vain jos näyttää siltä että kalat haluavat ruokaa lisää ja kaikki eivät ehtineet vielä saamaan, ole tarkkana sillä syömätön ruoka mätänee pohjalle ja pilaa veden.

      Minkälaisilla testereillä mittaat vesi arvoja, liuskat eivät ole luotettavia, tippamittalaitteet hieman luotettavampia ja suuntaa antavia... hanki siis sellaiset vastaavat jos sulla tollainen multiliuska setti on...

      Juuh ;) villat pois kasvien juurilta niin hyvin kuin vain saat... se auttaa juurien kasvamista huomattavasti :)

      Kysy aina ensin ennen kuin teet mitään peruuttamatonta. Toivotaan että kesken eräinen akvaariosi ja etenkin kalasi kestävät mahdolliset nitriitti pitoisuus nousut joita voit koittaa lieventää vaihtamalla vettä vaikka viikon aikana kolmasti tuon kolmanneksen, näin alussa... kuukauden aikana.

      Sitten joskus kalastoa lisäämään, hieman niin alkaa akva olemaan kunnossa.

      ÄLÄ pese suodatinta kuin vasta tarvittaessa, vasta kun se näyttää olevan todella tukossa eikä vesi enää virtaa sen lävitse kunnolla.

      Minkälainen loisteputki sulla on kiinni siinä valaisin osassa, mitä lukee putken reunassa??

      Missä päin maata muuten asustelet ja mitä liikkeitä siellä päin on tarjolla, missä oot käynyt??

      • KUNPA VAIN :)

        ^siis olisin tajunnut kysyä aiemmin - esim. juusri täältä, mutta EIH. Nyt ei auta kun TOIVOA, että ahven selviää (ja sitä myöten muutki sintit)! Mie oon ite horoskoopissa Kalat, mutten tienny MITÄÄN akvaarioista - he he. Luulin OIKEASTI että ikäänkuin hanasta suoraa se vesi akvaan ja sit valot päälle ja kalat sisään. HUHUH :D

        Asun Rovaniemellä, täällä on kyllä hyvä veden laatu (ONNI!!) - ja vettä vaihtaessani se tosiaan oli 2astetta viileämpää, eli 24 asteista < ainaki mittari näytti ensin 26 ja vaihon jälkeen 24. IHMETTELEN KYLLÄ kun edelleen on 24astetta, vaikka lämppäri on asetettu 26 asteeseen. HM.

        Täällä Rovaniemellä OLI Akvaariosoppi. Se oli hyvä - käytin sitä silloin kun minulla oli muita lemmikkejä. Nyt on (UUTENA) Faunatar - johon petyin siis kaikkein eniten, Lemmikin Valinta - jota ajattelin käyttää tulevaisuudessa - ja sieltä nuo kalatkin nyt on. Sitten on Musti&Mirri, mutten tiiä siitä - sano myyjä suoraan et heillä ei oikein akvaarioista perusteta, vain hiekkaa ja jotain tällästä niillä oli myynnissä. ELI: valinnan varaa ONNEKSI nyt on (en tosin tiennytkään koko Lemmikin Valinnasta ku vasta 2viikkoa sitten kuulin ;D)

        Siis en millään konstilla ole siivonnu hiekkaa!! Se vaan pölähti ku kaadoin vaihdossa uutta vettä. Mietinkin että joku imuri kai sinne pitää ostaa tai JOKU, kun vanhaa/vettynyttä ruokaa sieltä kivien väleistä nousi :( HYYYI. Yritin kyl sit tosiaan haavilla niitä metsästää ja sitten kun saan rahaa niin ostan kyllä kaikki ne siivousvehkeet!! Eli ehkä (TOIVOTTAVASTI) jo tällä viikolla.

        Ahvenalle on ollut tarkoituskin ostaa kaveri, mutta mun sydän särkyy jos ne tekee jälkikasvua ja SYÖ ne tai jotain... Ja KUN ei ollut kuin tuo urho siel kaupassa, eli en ois saanu vaik olisin halunnukki ;) Olen noista ahvenista lukenukki vähän tietoutta, ja yrittäny tehä sille mukavat oltavat. Tuo veden laatu vaan hermostuttaa, kun tosiaan vain ne EPÄMÄÄRÄSET liuskat käytössä, joista ei saa mitään tolkkua!!!

        Nyt muuten alan karsiin noi kuolleet lehdet (joita onki aika paljon :( ) Ja hokasin et noihin Papukaijalehtykäisiinkin on jotain... NUKKAA? ilmaantunu. Ne kasvattaa juuriakin ihan mistä sattuu. Höh.

        Saa suodattimen tehoa säädettyä, mut MINUSTA se on jo aika minimi, mut silti virtaa tosi kovaa. NOH toisaalta ihan ilosesti noi Kirsikat tuolla ainaki uivat. Ne vaikuttaa ihan oikeesti ihan iloisille :) Albiinomonneista en tiiä ku ne vaan LOJUU - paitti illalla. NIIN MUUTEN >>>>>>> miten tuo valo: mä aina illalla sammutan ja aamulla pannaan päälle. Kai se niin pitää tehä - vaikka jotkuhan valasee 24/7 :O Oon yleensä siinä vaiheessa pimentäny ku monnit alkaa sinkoileen tuolla ;) JA: >>>> KUINKA VAARALLISTA ON AURINGON VALO? AKVAAN PAISTAA JOSKUS HYVIN HEIKOSTI AURINKO. NOIN 5-15CM KAISTALE MUUTAMAN TUNNIN TULEE AURINKOISTA ALUETTA. EI KAI SE NYT IHANIHANIHAN VAARALLISTA OLE????

        Niin juu: ja Kirsikoitakin arvelin että vois ostaa muutaman lisää niin sais väriä eloa. Päätin vaan et eka katon kuin noi viis menestyy... Monnejaki ostin tosiaan 3hengen joukkueen, mut ne ei kyllä näytä toisistaan hirmummin välittävän. Veden vaihdon aikaan ne tosin ryhmittäyty kunnon läjään x)

        Kuinkahan tarkkana mun muuten pitää nää kädet pestä, ku käytän kortisonivoiteita - ettei vaaaaaan mee mitään aineita tonne veteen. Oon hinkannu kyllä, mut sit mulla aukeeki iho. Vissii jokku hanskat tarttis hommata.......

        VOIKO KASVEJA OSTAA MUUTEN LIIKAA????
        VOIKO VETTÄ VAIHTAA "OSISSA", ESIM. 6LITRAA JOKA PÄIVÄ? TAI MUUTEN VASTAAVASTI...??

        KIITTI KAMALASTI VASTAUKSISTA!!!!!!!! >>>>
        (tuntuupa muuten nyt turhalle ku kypsytin sen 9pvää - ku jäi siis silti kesken JA panin sitä bakteeria. Tiiä mitä turhaa seki sit on. HM!)

        -PH on n. 6,5
        -KH on jotain 3-6 välillä...
        -No 3 ja 2 näyttää molemmat OK eli nollia oikeestaan.
        KYLLÄ NÄÄ ARVOT AIKA SAMOINA ON JO YLI VIIKON PYSYNYT!

        (BTW: mitähän nää GH- arvot ees on? jotain TURHIA??-ko??)

        Nyt menen repiin... tai leikkaan ;) ne kuolleet lehdet.
        >>>>>>>


      • hoitaja
        KUNPA VAIN :) kirjoitti:

        ^siis olisin tajunnut kysyä aiemmin - esim. juusri täältä, mutta EIH. Nyt ei auta kun TOIVOA, että ahven selviää (ja sitä myöten muutki sintit)! Mie oon ite horoskoopissa Kalat, mutten tienny MITÄÄN akvaarioista - he he. Luulin OIKEASTI että ikäänkuin hanasta suoraa se vesi akvaan ja sit valot päälle ja kalat sisään. HUHUH :D

        Asun Rovaniemellä, täällä on kyllä hyvä veden laatu (ONNI!!) - ja vettä vaihtaessani se tosiaan oli 2astetta viileämpää, eli 24 asteista < ainaki mittari näytti ensin 26 ja vaihon jälkeen 24. IHMETTELEN KYLLÄ kun edelleen on 24astetta, vaikka lämppäri on asetettu 26 asteeseen. HM.

        Täällä Rovaniemellä OLI Akvaariosoppi. Se oli hyvä - käytin sitä silloin kun minulla oli muita lemmikkejä. Nyt on (UUTENA) Faunatar - johon petyin siis kaikkein eniten, Lemmikin Valinta - jota ajattelin käyttää tulevaisuudessa - ja sieltä nuo kalatkin nyt on. Sitten on Musti&Mirri, mutten tiiä siitä - sano myyjä suoraan et heillä ei oikein akvaarioista perusteta, vain hiekkaa ja jotain tällästä niillä oli myynnissä. ELI: valinnan varaa ONNEKSI nyt on (en tosin tiennytkään koko Lemmikin Valinnasta ku vasta 2viikkoa sitten kuulin ;D)

        Siis en millään konstilla ole siivonnu hiekkaa!! Se vaan pölähti ku kaadoin vaihdossa uutta vettä. Mietinkin että joku imuri kai sinne pitää ostaa tai JOKU, kun vanhaa/vettynyttä ruokaa sieltä kivien väleistä nousi :( HYYYI. Yritin kyl sit tosiaan haavilla niitä metsästää ja sitten kun saan rahaa niin ostan kyllä kaikki ne siivousvehkeet!! Eli ehkä (TOIVOTTAVASTI) jo tällä viikolla.

        Ahvenalle on ollut tarkoituskin ostaa kaveri, mutta mun sydän särkyy jos ne tekee jälkikasvua ja SYÖ ne tai jotain... Ja KUN ei ollut kuin tuo urho siel kaupassa, eli en ois saanu vaik olisin halunnukki ;) Olen noista ahvenista lukenukki vähän tietoutta, ja yrittäny tehä sille mukavat oltavat. Tuo veden laatu vaan hermostuttaa, kun tosiaan vain ne EPÄMÄÄRÄSET liuskat käytössä, joista ei saa mitään tolkkua!!!

        Nyt muuten alan karsiin noi kuolleet lehdet (joita onki aika paljon :( ) Ja hokasin et noihin Papukaijalehtykäisiinkin on jotain... NUKKAA? ilmaantunu. Ne kasvattaa juuriakin ihan mistä sattuu. Höh.

        Saa suodattimen tehoa säädettyä, mut MINUSTA se on jo aika minimi, mut silti virtaa tosi kovaa. NOH toisaalta ihan ilosesti noi Kirsikat tuolla ainaki uivat. Ne vaikuttaa ihan oikeesti ihan iloisille :) Albiinomonneista en tiiä ku ne vaan LOJUU - paitti illalla. NIIN MUUTEN >>>>>>> miten tuo valo: mä aina illalla sammutan ja aamulla pannaan päälle. Kai se niin pitää tehä - vaikka jotkuhan valasee 24/7 :O Oon yleensä siinä vaiheessa pimentäny ku monnit alkaa sinkoileen tuolla ;) JA: >>>> KUINKA VAARALLISTA ON AURINGON VALO? AKVAAN PAISTAA JOSKUS HYVIN HEIKOSTI AURINKO. NOIN 5-15CM KAISTALE MUUTAMAN TUNNIN TULEE AURINKOISTA ALUETTA. EI KAI SE NYT IHANIHANIHAN VAARALLISTA OLE????

        Niin juu: ja Kirsikoitakin arvelin että vois ostaa muutaman lisää niin sais väriä eloa. Päätin vaan et eka katon kuin noi viis menestyy... Monnejaki ostin tosiaan 3hengen joukkueen, mut ne ei kyllä näytä toisistaan hirmummin välittävän. Veden vaihdon aikaan ne tosin ryhmittäyty kunnon läjään x)

        Kuinkahan tarkkana mun muuten pitää nää kädet pestä, ku käytän kortisonivoiteita - ettei vaaaaaan mee mitään aineita tonne veteen. Oon hinkannu kyllä, mut sit mulla aukeeki iho. Vissii jokku hanskat tarttis hommata.......

        VOIKO KASVEJA OSTAA MUUTEN LIIKAA????
        VOIKO VETTÄ VAIHTAA "OSISSA", ESIM. 6LITRAA JOKA PÄIVÄ? TAI MUUTEN VASTAAVASTI...??

        KIITTI KAMALASTI VASTAUKSISTA!!!!!!!! >>>>
        (tuntuupa muuten nyt turhalle ku kypsytin sen 9pvää - ku jäi siis silti kesken JA panin sitä bakteeria. Tiiä mitä turhaa seki sit on. HM!)

        -PH on n. 6,5
        -KH on jotain 3-6 välillä...
        -No 3 ja 2 näyttää molemmat OK eli nollia oikeestaan.
        KYLLÄ NÄÄ ARVOT AIKA SAMOINA ON JO YLI VIIKON PYSYNYT!

        (BTW: mitähän nää GH- arvot ees on? jotain TURHIA??-ko??)

        Nyt menen repiin... tai leikkaan ;) ne kuolleet lehdet.
        >>>>>>>

        Auringonvalo aiheuttaa helposti, näin kevät aikaan sinilevää ja kaikkea muuta levää, siitä sitten uusi ilonaihe repeää. Valoja pidän itse n. 10 tuntia päiväss, ei levät riemastu.

        Monet kasvit kasvattaa ilamjuuria, eli ihan normaalia, ja tuo nukka, jos on rusehtavaa niin se piilevää (ihan tavallista uudessa altaassa, kyllä menee itsestään ohi) tai sitten jotain muuta levää.

        Veden vaihdossa kannattaa olla tarkka ettei pohjahiekka pöllähtele, sieltä nousee mahdolliset lannoiteetkin ylös ja siitä taas levät riemastuu.

        Tuon pohjalapon voi tehdä itsekin, jos on soraa pohjalla, eli tyhjästä 1/2 litran limukka tms. pullosta pohja pois ja kiinni letkuun, siinä on sitten lappo.

        Ja gh:lla mitataan veden kovuutta, eli onko vesi kovaa vai pehmeää, tärkeä pehmeävesialueilla tietää, jos on kovanveden kaloja. Ja tuo no3:n saisi olla jotain muuta kuin 0.

        Monniset saat päivälläkin liikkumaan, esim. anna pohjatabletteja, ne on aika touhukkaita ja tarvitsevat hiekkapohjan, ei menesty soralla. Vieläkin vähän epäselvää onko sinulla hiekka vai sorapohja.


      • ... kokoajan Uunompi olo x)
        hoitaja kirjoitti:

        Auringonvalo aiheuttaa helposti, näin kevät aikaan sinilevää ja kaikkea muuta levää, siitä sitten uusi ilonaihe repeää. Valoja pidän itse n. 10 tuntia päiväss, ei levät riemastu.

        Monet kasvit kasvattaa ilamjuuria, eli ihan normaalia, ja tuo nukka, jos on rusehtavaa niin se piilevää (ihan tavallista uudessa altaassa, kyllä menee itsestään ohi) tai sitten jotain muuta levää.

        Veden vaihdossa kannattaa olla tarkka ettei pohjahiekka pöllähtele, sieltä nousee mahdolliset lannoiteetkin ylös ja siitä taas levät riemastuu.

        Tuon pohjalapon voi tehdä itsekin, jos on soraa pohjalla, eli tyhjästä 1/2 litran limukka tms. pullosta pohja pois ja kiinni letkuun, siinä on sitten lappo.

        Ja gh:lla mitataan veden kovuutta, eli onko vesi kovaa vai pehmeää, tärkeä pehmeävesialueilla tietää, jos on kovanveden kaloja. Ja tuo no3:n saisi olla jotain muuta kuin 0.

        Monniset saat päivälläkin liikkumaan, esim. anna pohjatabletteja, ne on aika touhukkaita ja tarvitsevat hiekkapohjan, ei menesty soralla. Vieläkin vähän epäselvää onko sinulla hiekka vai sorapohja.

        Siis... se ei ainakaan semmosta ns.HIEKKARANNAN HIEKKAA ole. Soraa siis?? Semmosia vaaleita, nuppineulanpään kokosia/pienempiä "kiven paloja". Voisko sinne laittaa LISÄKSI hiekkaa?? vaikka eri alueille tms.??

        Mitä se "lappo" on? Miten se tapahtuu?? En yhtään käsitä :( Mutta sen vaan käsitän että hyvä ois ne "kivien välit" ynnä muut saaha puhtaaksi. JeesPoks.

        Sitä pohjaruokaa oon kans ajatellut kyllä hommata, sekä niitä muita -pakasteita ynnä muuta-. Noista hiutaleista nimittäin näyttää todella nauttivan VAIN nuo iloiset Kirsikkakalaseni :)

        Mietin jo että pyyhin kasvien lehtiä, mutta en siis alakkaan siihen - kiitos vaan vinkeistänne taas :) !!

        Onko hyviä kikkoja miten uuden veden saa hitaasti, hiekkaa ynnä muuta pöllyyttämättä laskettua??

        Toivotaan että NO3 nousee... Kovan veden kaloja en ONNEKSI ole mennyt ostamaan - tietääkseni ainakaan!!!


      • fish KING
        ... kokoajan Uunompi olo x) kirjoitti:

        Siis... se ei ainakaan semmosta ns.HIEKKARANNAN HIEKKAA ole. Soraa siis?? Semmosia vaaleita, nuppineulanpään kokosia/pienempiä "kiven paloja". Voisko sinne laittaa LISÄKSI hiekkaa?? vaikka eri alueille tms.??

        Mitä se "lappo" on? Miten se tapahtuu?? En yhtään käsitä :( Mutta sen vaan käsitän että hyvä ois ne "kivien välit" ynnä muut saaha puhtaaksi. JeesPoks.

        Sitä pohjaruokaa oon kans ajatellut kyllä hommata, sekä niitä muita -pakasteita ynnä muuta-. Noista hiutaleista nimittäin näyttää todella nauttivan VAIN nuo iloiset Kirsikkakalaseni :)

        Mietin jo että pyyhin kasvien lehtiä, mutta en siis alakkaan siihen - kiitos vaan vinkeistänne taas :) !!

        Onko hyviä kikkoja miten uuden veden saa hitaasti, hiekkaa ynnä muuta pöllyyttämättä laskettua??

        Toivotaan että NO3 nousee... Kovan veden kaloja en ONNEKSI ole mennyt ostamaan - tietääkseni ainakaan!!!

        Tosiaan monnisilla olis syytä olla ihan sellaista hienoa rantasantaa pohjalla, ne kun tykkää tonkia ja etsiä ruokaa hiekan pinnan altakin. Meidän vihermonniset on välillä niskojaan myöden hiekan alla tonkimassa herkujaan... ??? ;)

        Toi hiekan vaihto on iisi homma, täälläkin monasti neuvottu, lue juttuja...
        Jos laitat hienoa hiekkaa lisäksi, tulee sora aikanaan pintaan.

        Hyvän lappoimurin saat itse tehtyä vaikka limsapullosta, ota pohja pois puol litrasesta ja riittävästi letkua jeesusteipillä toiseen päähän.

        Toimii: upota juomapullo osa akvaan ja imaise ämpärin lähellä letkusta niin vesi alkaa virtaamaan... sohi kevyesti/varovasti imurilla hiekan päältä likaa pois (jos on). Kun ämpäri alkaa täyttymään, ota imuri osa akvaariosta pois, vesi lakkaa tulemasta.

        Ruoki kaloja nyt varovaisella annos määrällä muutaman viikon ajan äläkä päästä NO3 nousemaan tolkuttoman korkeaksi, yli 30mg/l.

        pH on nyt sitten aikas alhaalla 6,5 mutta liuskalla mitattuna en oikein luota tuohon, rahaa säästöön ja hanki ainakin pH, NO3 tippamitat, kybän kipale.

        Jos pitäydyt tossa ämpärillä lisäämis tekniikassa, kaada varovasti sellaiseen kohtaan jossa on esim. jokin koriste, kivi tms. älä roimase vettä suin päin vaan valuta rauhallisesti.


      • toimintaohjeet selevät :D
        fish KING kirjoitti:

        Tosiaan monnisilla olis syytä olla ihan sellaista hienoa rantasantaa pohjalla, ne kun tykkää tonkia ja etsiä ruokaa hiekan pinnan altakin. Meidän vihermonniset on välillä niskojaan myöden hiekan alla tonkimassa herkujaan... ??? ;)

        Toi hiekan vaihto on iisi homma, täälläkin monasti neuvottu, lue juttuja...
        Jos laitat hienoa hiekkaa lisäksi, tulee sora aikanaan pintaan.

        Hyvän lappoimurin saat itse tehtyä vaikka limsapullosta, ota pohja pois puol litrasesta ja riittävästi letkua jeesusteipillä toiseen päähän.

        Toimii: upota juomapullo osa akvaan ja imaise ämpärin lähellä letkusta niin vesi alkaa virtaamaan... sohi kevyesti/varovasti imurilla hiekan päältä likaa pois (jos on). Kun ämpäri alkaa täyttymään, ota imuri osa akvaariosta pois, vesi lakkaa tulemasta.

        Ruoki kaloja nyt varovaisella annos määrällä muutaman viikon ajan äläkä päästä NO3 nousemaan tolkuttoman korkeaksi, yli 30mg/l.

        pH on nyt sitten aikas alhaalla 6,5 mutta liuskalla mitattuna en oikein luota tuohon, rahaa säästöön ja hanki ainakin pH, NO3 tippamitat, kybän kipale.

        Jos pitäydyt tossa ämpärillä lisäämis tekniikassa, kaada varovasti sellaiseen kohtaan jossa on esim. jokin koriste, kivi tms. älä roimase vettä suin päin vaan valuta rauhallisesti.

        Joo, miepä kokkeilen sitä IMUROINTIA :) Ja lisään hiekkaa juu, ja ostan niitä tippatestejä ja... Teen muutenki kaikkea mahollista!

        Nyt ku nykin ne kuolleet lehdet pois, vähän muutenki siivoilin ja käänsin suodattimen puhaltaan seinään jne., niin noi kalat sekos. En tiiä ilosta vai mistä, mutta ne hurjastelee tuolla!! Ahvenki ui laajemmilla alueilla - ja jahtaa pienempiään. Monnisetkin singahtelee vaik on viel päivä...

        Tilannetta seuraillaan ->


      • fish KING
        toimintaohjeet selevät :D kirjoitti:

        Joo, miepä kokkeilen sitä IMUROINTIA :) Ja lisään hiekkaa juu, ja ostan niitä tippatestejä ja... Teen muutenki kaikkea mahollista!

        Nyt ku nykin ne kuolleet lehdet pois, vähän muutenki siivoilin ja käänsin suodattimen puhaltaan seinään jne., niin noi kalat sekos. En tiiä ilosta vai mistä, mutta ne hurjastelee tuolla!! Ahvenki ui laajemmilla alueilla - ja jahtaa pienempiään. Monnisetkin singahtelee vaik on viel päivä...

        Tilannetta seuraillaan ->

        khulla thaa thästä vhiella!!


    • Tyttö

      Mullakin on tuo sama akvaario ;D

    • piraja

      voitteko neuvoa mitä kaloja hankkisin 60 litraiseen akvaarioon josta puuttuu lämmitin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      130
      9962
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      52
      2901
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      178
      2690
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      2074
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1834
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      16
      1657
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1562
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      16
      1520
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      13
      1518
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1348
    Aihe