neuvoja

eukko neuvoton ja epäileväinen

Ukkoni on saanut vision: haluaa perustaa oman yrityksen. Ongelmana on vain muutama asia mielestäni. Hän on menettänyt luottotietonsa aikoinaan ja ulosotossakin on yli 10 000€ velkaa, joita tällä hetkellä peritään palkastaan kuukausittain. Lisäksi minä omistan kiinteistön, johon hänen yritykselleen pitäisi tehdä toimitilat (oman kotimme pihamaa).Olen tällä hetkellä itse lomautettuna ja ansiosidonnaisen päivärahan varassa ja pelkään, että miehen yritys vaikuttaa jotenkin heikentävästi omaan päivärahaani. En ole halukas menemään yrityksen toimintaan mukaan mitenkään. Lisäksi yritysmuotoa miettiessään hän on suunnitellut Oy:tä, mutta hänellä ei kuitenkaan ole tarvittavaa pääomaa sen perustamiseen, minun pitäisi se hänelle kuulemma lainata.
Koska itse olen tällä hetkellä tosiaan työtön ja talouskin on sen vuoksi normaalia tiukemmalla, suhtaudun koko asiaan negatiivisesti.
Neuvokaa, kuinka hän saisi yrityksensä pystyyn ilman että minun asiani menevä siinä solmuun. Mikä olisi hänen tapauksessaan paras yritysmuoto? Kuinka minä voin säilyttää oman ansiosidonnaiseni ja omaisuuteni,kun en niitä halua hänen firmaansa varten lahjoittaa/lainata?Ja mikäli päätyisin lainaamaan hänelle tarvittavan alkupääoman, niin kuinka verottaja tilanteessa toimisi?

9

774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhkjhuyuiyu

Kyllä tuossa asiassa tuppaa menemään ns. puurot ja vellit sekaisin. Tietääkseni henkilöyhtiöissä (tmi, ky, ay) puolison tulot yritystoiminnasta vaikuttaa toisen puolison tukiin ja verotukseen. Ainut olisi OY, mutta siinäkään ei miehesi (tai perheesi)saisi omistaa kun vajaan puolet osakkeista, jottei katsota yrittäjäksi.

• aloittaja-eukko

näinhän minäkin pelkään pahoin. Kyse ei ole siitä,ettenkö haluaisi tukea miestä yrityksen perustamisessa, mutta kun en ole rikas,vaan omaisuuteni on vain auto, ok-talo ja tontti jolla tönö seisoo,en halua riskeerata perheeni taloudellista tilannetta yhtään enempää. Lapsille on kuitenkin taattava ruoka pöytään ja katto pään päälle ja onhan ne itselläkin ihan kiva olla. Suhtaudun näihin raha-asioihin muutenkin hieman suuremmalla vakavuudella kuin ukkoni, ehkäpä siksi minulla on vielä ne luottotiedotkin kunnossa.Meillä on erilliset rahat ja omaisuus ja en haluaisi tätä asiaa muuksi muuttaa,varsinkaan jos riskinä on tulojen tippuminen edelleen.En tiedä onko sillä mitään vaikutusta, mutta olemme avoliitossa.
        Osaisiko joku neuvoa miten tätä hommaa kannattaisi lähteä selvitelemään?
        Rahoitus nyt ainakin on mielestäni ongelma? Entäpä se jos rakennetaan minun omistamalleni tontille tilat firmalle? Pitääkö olla vuokrasopimukset? Mitenkäs verotusasiat olisi järkevintä hoitaa? Entäpä jos lainaan alkupääoman ukolle?

• neuvo..
        aloittaja-eukko kirjoitti:

näinhän minäkin pelkään pahoin. Kyse ei ole siitä,ettenkö haluaisi tukea miestä yrityksen perustamisessa, mutta kun en ole rikas,vaan omaisuuteni on vain auto, ok-talo ja tontti jolla tönö seisoo,en halua riskeerata perheeni taloudellista tilannetta yhtään enempää. Lapsille on kuitenkin taattava ruoka pöytään ja katto pään päälle ja onhan ne itselläkin ihan kiva olla. Suhtaudun näihin raha-asioihin muutenkin hieman suuremmalla vakavuudella kuin ukkoni, ehkäpä siksi minulla on vielä ne luottotiedotkin kunnossa.Meillä on erilliset rahat ja omaisuus ja en haluaisi tätä asiaa muuksi muuttaa,varsinkaan jos riskinä on tulojen tippuminen edelleen.En tiedä onko sillä mitään vaikutusta, mutta olemme avoliitossa.
        Osaisiko joku neuvoa miten tätä hommaa kannattaisi lähteä selvitelemään?
        Rahoitus nyt ainakin on mielestäni ongelma? Entäpä se jos rakennetaan minun omistamalleni tontille tilat firmalle? Pitääkö olla vuokrasopimukset? Mitenkäs verotusasiat olisi järkevintä hoitaa? Entäpä jos lainaan alkupääoman ukolle?

Anna Ukkosi hoitaa yritystoiminta, rahoitus ym ihan itsekseen, jos ei onnistu ei onnistu myöskään yrittäminen. Parempi kerta riita siitä että et lähde mukaan kuin lopullinen(ero) joka lähes varmasti seuraa Ukkosi pisneksistä, teet vain palveluksen hänelle. Sano Ukolle että hoitaa ensin Ulosotot ym ja sitten suunittelee "Johtajan uraa". Onko teillä yhteiset lapset? vai oletteko uusperhe? jos uusperhe niin sitä varmemmin ole sivussa Ukkosi "pisneksistä"

• hhkjhuyuiyu
        neuvo.. kirjoitti:

Anna Ukkosi hoitaa yritystoiminta, rahoitus ym ihan itsekseen, jos ei onnistu ei onnistu myöskään yrittäminen. Parempi kerta riita siitä että et lähde mukaan kuin lopullinen(ero) joka lähes varmasti seuraa Ukkosi pisneksistä, teet vain palveluksen hänelle. Sano Ukolle että hoitaa ensin Ulosotot ym ja sitten suunittelee "Johtajan uraa". Onko teillä yhteiset lapset? vai oletteko uusperhe? jos uusperhe niin sitä varmemmin ole sivussa Ukkosi "pisneksistä"

Jos vuokraat tilat "ukkosi" yritykselle, on vuokratulo veronalaista pääomatuloa sinulle ja siinä alkaa työttömyystukesi taas horjua.

Kannattaako nyt alkaa mitään yritystä perustamaan, kun entisetkin tuppaa kaatuilemaan.

• ,,,,,,,,,,,

Oletko sata varma että se yritys menestyisi, jos et ole varma niin EI,,, teillä voi olla kohta paljon enemmän velkaa kuin nyt.

• Pekka999

puhalla nyt HETI miehesi peli poikki ! - tuolla systeemillä olette kohta koko porukka voudin hampaissa ja talot yms. menee alta !

• kokenut yrittäjäh

On niitä visioita minullakin ollut ja todennut että visiot ja käytännön yrittäjyys on kaksi eri asiaa. Visioiden toteuttamiseen menee usein vain rahat, koska asiakkaat ovat aina muutosvastaisia.

Sinuna en todellakaan lähtis tuhlaamaan rahoja visioihin ja ukkos mututuntumaan. Ota vaikka ukkos liiketoimintasuunnitelma jne. ja vie se asiantuntijoiden arvioitavaksi ennen kuin teet yhtään mitään päätöstä.

Mutta tälläisenä taantuman aikana pitää olla muutenkin varovainen perustaessaan yritystä.

• eukko joka on päätöksensä t...

Kiitos kaikille kommentoijille. Olen harkinnan jälkeen päätökseni tehnyt ja en aio osallistua isännän yritysjuttuihin millään tavalla, koska katson riskit tällä hetkellä suuremmiksi kuin mahdollisen hyödyn.

• Jeees00

aivan oikea päätös ! -et tule sitä katumaan (eikä myöskään puolisosi, usko pois !)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2732
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      14
      2276
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      45
      1870
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1453
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1443
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      948
    Aihe