Tilastotiede

???

Eli olen suunnitellut alkavani opiskella tilastotiedettä.
Onko siinä mitään järkeä työllistymisen suhteen? Ala sinänsä kiinnostaa, mutta rahaakin pitäisi jostain saada.

12

5092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siitä vaan

      Viralliset työllistymistilastot saat varmaan mollilta tai tilastotieteen laitokselta... mutta se mitä itse olen työelämässä pyörinyt (vajaa 15 vuotta) niin kyllä tilastotieteilijöille töitä riittää. Työllistäjinä mm. tutkimuslaitokset, lääkefirmat, vakuutusyhtiöt, pankit, kela, jne. Nykyään on niin, että ihan mitä tahansa tukimusta/raportointia/analyysiä/markkinointia tehdään, siihen tarvitaan aina tilastotieteilijä. Palkat tuskin on mikään huippuja, mutta sen varmaan jo tiesitkin.

      Työelämässä olen törmännyt kahteen tilastonikkarityyppiin: toinen on perusraataja, joka puurtaa perustilastoja ja raportteja valmiilla menetelmillä. Toinen on kehittäjä, joka kehittää uusia menetelmiä. Jos sulla vaan rahkeet riittää (eli oot matemaattisesti tarpeeksi lahjakas) niin suosittelen jälkimmäistä hommaa. Siihen kuuluu sitten myös että väittelet tohtoriksi.

      Kannattaa opiskella tilastotieteen lisäksi myös jotain erityisalaa. Esimerkiksi genetiikkaa ja suuntautua biostatistiikkaan tai vakuutusmatematiikkaa.

      • "tilastotieteilijä"

        Sinä kerrot mitä havainnoit työelämässä ja kerrot näkeväsi siellä tilastotieteilijöitä monissa paikoissa ja laitoksissa. Eli näet siis kolikon kääntöpuolen siltä puolen, jossa jo ollaan työelämässä. Mitäpä pystyisit kertomaan tämän hetken tilanteesta siinä mielessä, että kuinka helppoa tai vaikeaa on kyseisiin tehtäviin pääseminen? Tämä olisi varmasti hedelmällisempää tietoa opiskeluja suunnittelevalle. Kyllä minäkin pystyn kertomaan havainnoistani vaikkapa rakennusalalta, että alan ihmisiä toimii vaikka kuinka monessa firmassa. Mutta mitäpä sanoisit tulevan raksaduunarin työllistymisestä tällä perusteella?

        Itse voin kertoa omaa kokemustani ja havainnointia (tosin suppeasta) tuttavapiiristä alalla: työtä ei ole alalta löytynyt, paikkoja on todella harvoin yleisissä hauissa tarjolla (tämä on myös kenen tahansa verifioitavissa kun vain seurailee työpaikkailmoituksia). Tuttavapiirissä suurempi osa tekee muita töitä kuin alan töitä, osa on alalla töissä. Näin siis tilanne nyt, 2008-2009. Kuka ties mitä tulevaisuus tuo, mutta varmaa on, että jos ei melko pian valmistuttua (tai mielellään ennen sitä) saa alan töitä, alkaa se olla ajan kuluessa paljon epätodennäköisempää. Taidotkin unohtuvat pikkuhiljaa, ellei harrastuksenaan niitä ylläpidä (tosin, kukapa työnantajana sellaista huomioisi).

        Tarkoitus on siis tuoda toinenkin näkökulma tähän, kun näitä "töitä kyllä piisaa" -juttuja löytyy ihan rasitteeksikin asti mm. kyseistä oppiainetta tarjoavien laitosten webbisivuilta. Jos olisin itse keskustelun aloittajan asemassa, valitsisin näillä tiedoin jonkin muun alan, jossa työpaikkoja on paremmin tarjolla. Jos taas tunnet homman kutsumukseksesi, niin anna palaa.


      • alaa opiskeleva
        "tilastotieteilijä" kirjoitti:

        Sinä kerrot mitä havainnoit työelämässä ja kerrot näkeväsi siellä tilastotieteilijöitä monissa paikoissa ja laitoksissa. Eli näet siis kolikon kääntöpuolen siltä puolen, jossa jo ollaan työelämässä. Mitäpä pystyisit kertomaan tämän hetken tilanteesta siinä mielessä, että kuinka helppoa tai vaikeaa on kyseisiin tehtäviin pääseminen? Tämä olisi varmasti hedelmällisempää tietoa opiskeluja suunnittelevalle. Kyllä minäkin pystyn kertomaan havainnoistani vaikkapa rakennusalalta, että alan ihmisiä toimii vaikka kuinka monessa firmassa. Mutta mitäpä sanoisit tulevan raksaduunarin työllistymisestä tällä perusteella?

        Itse voin kertoa omaa kokemustani ja havainnointia (tosin suppeasta) tuttavapiiristä alalla: työtä ei ole alalta löytynyt, paikkoja on todella harvoin yleisissä hauissa tarjolla (tämä on myös kenen tahansa verifioitavissa kun vain seurailee työpaikkailmoituksia). Tuttavapiirissä suurempi osa tekee muita töitä kuin alan töitä, osa on alalla töissä. Näin siis tilanne nyt, 2008-2009. Kuka ties mitä tulevaisuus tuo, mutta varmaa on, että jos ei melko pian valmistuttua (tai mielellään ennen sitä) saa alan töitä, alkaa se olla ajan kuluessa paljon epätodennäköisempää. Taidotkin unohtuvat pikkuhiljaa, ellei harrastuksenaan niitä ylläpidä (tosin, kukapa työnantajana sellaista huomioisi).

        Tarkoitus on siis tuoda toinenkin näkökulma tähän, kun näitä "töitä kyllä piisaa" -juttuja löytyy ihan rasitteeksikin asti mm. kyseistä oppiainetta tarjoavien laitosten webbisivuilta. Jos olisin itse keskustelun aloittajan asemassa, valitsisin näillä tiedoin jonkin muun alan, jossa työpaikkoja on paremmin tarjolla. Jos taas tunnet homman kutsumukseksesi, niin anna palaa.

        Oma kantani on opiskelevan tilastotieteilijänalun silmistä nähtynä.

        Kaikki meiltä valmistuneet ovat löytäneet koulutustaan vastaavaa työtä heti, usein jo gradun työstämisen aikana. Yleisesti työ on meillä ainakin tunnettu hyväpalkkaisena. Voisin vielä lisätä, että hyvin huomattava osa opiskelijoista tekee meillä tallennus-, tai avustustöitä jo opiskelun ohella!

        Itse suosittelen kyllä alaa myös työmarkkinoiden puolesta! Voisin osaltani yhtyä ensimmäiseen kirjoittajaan ja kehottaa "erikoistumaan" jollekin sovellusalalle kuten genetiikkaan tai biostatistiikkaan.


      • ???
        alaa opiskeleva kirjoitti:

        Oma kantani on opiskelevan tilastotieteilijänalun silmistä nähtynä.

        Kaikki meiltä valmistuneet ovat löytäneet koulutustaan vastaavaa työtä heti, usein jo gradun työstämisen aikana. Yleisesti työ on meillä ainakin tunnettu hyväpalkkaisena. Voisin vielä lisätä, että hyvin huomattava osa opiskelijoista tekee meillä tallennus-, tai avustustöitä jo opiskelun ohella!

        Itse suosittelen kyllä alaa myös työmarkkinoiden puolesta! Voisin osaltani yhtyä ensimmäiseen kirjoittajaan ja kehottaa "erikoistumaan" jollekin sovellusalalle kuten genetiikkaan tai biostatistiikkaan.

        Yllättävän monipuolisia vastauksia muuten. Onhan tämä jonkinlainen kutsumus, mutta olen ajatellut tätä varsinaisesti vasta muutaman kuukauden.
        Ongelmia työpaikoista tuntuu olevan kovin monella akateemiseen suuntaan olevalla alalla. Pieni riski siis, mutta haen nyt sitten tähän, kun mitään muutakaan en keksi, eikä sisäänpääsykään näyttäisi olevan ongelma (ainakaan, jos olen käsittänyt valintaehdot oikein, eli jo matematiikan E riittäisi).


      • .-.
        ??? kirjoitti:

        Yllättävän monipuolisia vastauksia muuten. Onhan tämä jonkinlainen kutsumus, mutta olen ajatellut tätä varsinaisesti vasta muutaman kuukauden.
        Ongelmia työpaikoista tuntuu olevan kovin monella akateemiseen suuntaan olevalla alalla. Pieni riski siis, mutta haen nyt sitten tähän, kun mitään muutakaan en keksi, eikä sisäänpääsykään näyttäisi olevan ongelma (ainakaan, jos olen käsittänyt valintaehdot oikein, eli jo matematiikan E riittäisi).

        Oletko jo päättänyt mihin kaupunkiin suuntaat?


      • siitä vaan
        "tilastotieteilijä" kirjoitti:

        Sinä kerrot mitä havainnoit työelämässä ja kerrot näkeväsi siellä tilastotieteilijöitä monissa paikoissa ja laitoksissa. Eli näet siis kolikon kääntöpuolen siltä puolen, jossa jo ollaan työelämässä. Mitäpä pystyisit kertomaan tämän hetken tilanteesta siinä mielessä, että kuinka helppoa tai vaikeaa on kyseisiin tehtäviin pääseminen? Tämä olisi varmasti hedelmällisempää tietoa opiskeluja suunnittelevalle. Kyllä minäkin pystyn kertomaan havainnoistani vaikkapa rakennusalalta, että alan ihmisiä toimii vaikka kuinka monessa firmassa. Mutta mitäpä sanoisit tulevan raksaduunarin työllistymisestä tällä perusteella?

        Itse voin kertoa omaa kokemustani ja havainnointia (tosin suppeasta) tuttavapiiristä alalla: työtä ei ole alalta löytynyt, paikkoja on todella harvoin yleisissä hauissa tarjolla (tämä on myös kenen tahansa verifioitavissa kun vain seurailee työpaikkailmoituksia). Tuttavapiirissä suurempi osa tekee muita töitä kuin alan töitä, osa on alalla töissä. Näin siis tilanne nyt, 2008-2009. Kuka ties mitä tulevaisuus tuo, mutta varmaa on, että jos ei melko pian valmistuttua (tai mielellään ennen sitä) saa alan töitä, alkaa se olla ajan kuluessa paljon epätodennäköisempää. Taidotkin unohtuvat pikkuhiljaa, ellei harrastuksenaan niitä ylläpidä (tosin, kukapa työnantajana sellaista huomioisi).

        Tarkoitus on siis tuoda toinenkin näkökulma tähän, kun näitä "töitä kyllä piisaa" -juttuja löytyy ihan rasitteeksikin asti mm. kyseistä oppiainetta tarjoavien laitosten webbisivuilta. Jos olisin itse keskustelun aloittajan asemassa, valitsisin näillä tiedoin jonkin muun alan, jossa työpaikkoja on paremmin tarjolla. Jos taas tunnet homman kutsumukseksesi, niin anna palaa.

        Pakko vastata tähän. Onpas sinulla synkeä näkemys omasta alastasi. Itse työskentelen tutkimuslaitoksessa, johon on viime vuosina jatkuvasti palkattu uusia, nuoria, vastavalmistuneita (tai valmistuvia) tilastotieteilijöitä. Enemmänkin otettaisiin jos hyviä olisi tarjolla. Samaa kuulen myös tutultani, joka on yksikönpäällikkönä isossa pankissa. Hän palkkaisi heti lisää taloustieteen perusteet hallitsevia tilastotieteilijöitä jos jostain saisi.

        Se on totta, että ei niitä työpaikkoja siellä MOLlin sivuilla ja Hesarin sunnuntailiitteessä jaeta. Pitää olla itse aktiivinen ja luoda verkostoja jo opiskeluaikana. Aktiivisille tilastitiede on ehdottomasti ala josta ei työt lopu lähivuosina.


      • työtön tilastonikkari
        siitä vaan kirjoitti:

        Pakko vastata tähän. Onpas sinulla synkeä näkemys omasta alastasi. Itse työskentelen tutkimuslaitoksessa, johon on viime vuosina jatkuvasti palkattu uusia, nuoria, vastavalmistuneita (tai valmistuvia) tilastotieteilijöitä. Enemmänkin otettaisiin jos hyviä olisi tarjolla. Samaa kuulen myös tutultani, joka on yksikönpäällikkönä isossa pankissa. Hän palkkaisi heti lisää taloustieteen perusteet hallitsevia tilastotieteilijöitä jos jostain saisi.

        Se on totta, että ei niitä työpaikkoja siellä MOLlin sivuilla ja Hesarin sunnuntailiitteessä jaeta. Pitää olla itse aktiivinen ja luoda verkostoja jo opiskeluaikana. Aktiivisille tilastitiede on ehdottomasti ala josta ei työt lopu lähivuosina.

        Unohtui varmaan mainita, että nämä mainitsemasi työpaikat ovat eteläisessä Suomessa. Täällä pohjoisempana työpaikkoja löytää ani harva.


      • "
        siitä vaan kirjoitti:

        Pakko vastata tähän. Onpas sinulla synkeä näkemys omasta alastasi. Itse työskentelen tutkimuslaitoksessa, johon on viime vuosina jatkuvasti palkattu uusia, nuoria, vastavalmistuneita (tai valmistuvia) tilastotieteilijöitä. Enemmänkin otettaisiin jos hyviä olisi tarjolla. Samaa kuulen myös tutultani, joka on yksikönpäällikkönä isossa pankissa. Hän palkkaisi heti lisää taloustieteen perusteet hallitsevia tilastotieteilijöitä jos jostain saisi.

        Se on totta, että ei niitä työpaikkoja siellä MOLlin sivuilla ja Hesarin sunnuntailiitteessä jaeta. Pitää olla itse aktiivinen ja luoda verkostoja jo opiskeluaikana. Aktiivisille tilastitiede on ehdottomasti ala josta ei työt lopu lähivuosina.

        Nuoruusiän jalkapalloharrastus tekee henkilöstä paremman jalkapalloilijan myös myöhemmällä iällä ja miksei lahjakkuus jalkapalloonkin, mutta nämä eivät sinällään tee kenestäkään hyvää tilastotieteilijää (hyvä tilastotieteilijä=erinomaiset matemaattisen ajattelun taidot halu pohtia käytännön kysymyksiä tästä näkökulmasta pitäytyen kuitenkin siinä mitä voidaan tietää ja mitä ei)

        Ei ole vaikeaa kirjoittaa matematiikkaa tai ”tilastotieteellistä tekstiä”, josta kukaan ei ymmärrä mitään. Vaikeampaa, mielenkiintoisempaa ja järkevämpää on pyrkiä oivaltaa jotakin, mitä ei ennen ole tajunnut. Esimerkiksi seuraavaa tehtävää voi pohtia, jos sitä ei ole jo tehnyt.

        Merkitään Z:lla kokonaislukujen joukkoa. Jäännösluokkien joukot Z9={0 9Z, 1 9Z, 2 9Z, ... , 8 9Z} ja Z15={0 15Z, 1 15Z, ... , 14 15Z} ovat ryhmiä seuraavien laskutoimitusten suhteen: a 9Z b 9Z = a b 9Z ja a 15Z b 15Z=a b 15Z (Todistusta, jossa tarkistetaan ryhmän ehdot, ei tässä esitellä ajan säästämiseksi. Jos et ole sitä ennen todistanut, suosittelen sen tekemistä.)

        Kuvausta f:G->G' sanotaan ryhmähomomorfismiksi, jos se täyttää seuraavat ehdot:

        f(a*b)=f(a)*'f(b), jossa (G,*) on ryhmä, jossa laskutoimitus on * ja (G',*') on ryhmä, jossa laskutoimitus on *'.

        Olkoon G=Z9 ja G'=Z15, ja * ja *' vastaavat yllä kuvatut laskutoimitukset.

        Ohitetaan tässä todistus (mutta jos sitä et ole ennen tehnyt, suosittelen sen tekemistä), mutta ryhmähomomorfismien joukolta Z9 joukolle Z15 on oltava muotoa f(a 9Z)=(k 15Z)a, k=0, 1, ... , 14.

        Millä k:n arvoilla f on homomorfismi? Minkä (yhden) asian oivallusta tämä tehtävä vaatii?


        Verkoistuminen (ainakin tietynlainen) on hyvä elämän laadun kannalta, mutta ei se auta ratkaisemaan tällaisia ongelmia (ei välttämättä juuri tätä), joita lupaan, että tulee jokaisen oikean tilastotieteilijän eteen. Onko edellytyksiä ratkaista ne? Ei ole, jos ei ole kehittänyt matemaattisen ajattelun kykyjä.


        Hyvä tilastotieteilijä ei ole välttämättä hyvä verkostoituja. Uskon, että lähituleivaisuudessa yrityksissä huomataan, että hyvää tilastotieteilijää tarvitaan hyvää verkostoitujaa enemmän tilastotieteilijän tehtävissä ja että hyvä verkostoituja (=tiettyjen ihmisten kaveri) ei ole sama kuin hyvä tilastotieteilijä.


        Myönnän kuitenkin, että jokainen tarvitsee verkostoja. Kritisoin vain sitä miten työpaikat nykyään menevät.

        Ei ole haittaa jos verkoistumalla työpaikan saa hyväksi matemaattiseksi ajattelijaksi kehittyvä/kehittynyt henkilö. Mutta suuri ongelma on, jos paikan saa henkilö joka ei ole kiinnostunut ajattelunsa kehittämisestä ja yleensäkään sisällöstä. Näin on käynnyt.

        Optimaalista on tietenkin että hyvä matemaattinen ajattelija, joka onnistuu myös ihmissuhteissa, saa työpaikan.


    • ???

      Melko varma olen, mutta mietin vielä muutaman välillä.

      • nya vindar

        Kaipaisin kokemuksia tilastotieteen opiskelusta Oulussa. Tietojenkäsittelyä suositellaan kovasti sivuaineeksi, mutta olen kuullut hieman huonoa kyseisestä puljusta Oulussa. Kurssitarjontakin näyttää perusopintojen osalta kehnolta. Mieleni tekisi keskittyä sivuaineopinnoissa lähinnä taloustieteeseen, mutta kuinka hasardia on jättää tietojenkäsittelytiede sikseen?


      • Tilastoasiantuntija
        nya vindar kirjoitti:

        Kaipaisin kokemuksia tilastotieteen opiskelusta Oulussa. Tietojenkäsittelyä suositellaan kovasti sivuaineeksi, mutta olen kuullut hieman huonoa kyseisestä puljusta Oulussa. Kurssitarjontakin näyttää perusopintojen osalta kehnolta. Mieleni tekisi keskittyä sivuaineopinnoissa lähinnä taloustieteeseen, mutta kuinka hasardia on jättää tietojenkäsittelytiede sikseen?

        Tilastotieteessä tarvitsee perusohjelmointitaitoja, joten perusohjelmointikurssi on syytä käydä, jos ei ennestään ole kokemusta. TOL:n kursseista sen sijaan ei juuri tilastotieteilijälle oli peruskursseja lukuunottamatta hyötyä.

        Suosittelisin, että hankit vahvat perusteet tilastotieteestä (paljon pääaineopintoja, erityisesti syventäviä opintoja) ja matematiikasta vähintään cumun verran (erityisesti matriisilaskentaa tarvii tilastotieteessä) ja sen lisäksi sivuaineopintoja, taloustiede on varsin hyvä sivuainevaihtoehto. Sivuaineen kohdalla kannattaa miettiä, minkälaista tutkimustyötä haluat tehdä ja siitä aihepiiristä sitten hankkia perustiedot - tilastotieteilijän täytyy osata tutkimusalueensa peruasiat aika hyvin tehdäkseen asianmukaisesti työnsä oikein menetelmin.

        Oulussa työpaikkoja on vähän, täällä kun valmistuu tilastotieteilijöitä sen verran paljon. Mutta yleisesti Suomessa katsotaan, että enemmän on töitä kuin tekijöitä - työn ja tekijän kohtaaminen on vain ongelmallista. Kuten aiemmin jo vastattiinkin, jostain syystä tilastotieteen paikat ovat harvoin auki julkisesti, joten verkostot ovat elintärkeät. Erityisesti tämä korostuu opiskeluvaiheessa - missään nimessä ei kannata lähteä mihinkään tiedekunnan toimistoon harjoitteluun, vaan kunnon paikkaan, jossa saa tehdä oman alan töitä.


      • tilastoasiantuntija
        nya vindar kirjoitti:

        Kaipaisin kokemuksia tilastotieteen opiskelusta Oulussa. Tietojenkäsittelyä suositellaan kovasti sivuaineeksi, mutta olen kuullut hieman huonoa kyseisestä puljusta Oulussa. Kurssitarjontakin näyttää perusopintojen osalta kehnolta. Mieleni tekisi keskittyä sivuaineopinnoissa lähinnä taloustieteeseen, mutta kuinka hasardia on jättää tietojenkäsittelytiede sikseen?

        Tilastotieteessä tarvitsee perusohjelmointitaitoja, joten perusohjelmointikurssi on syytä käydä, jos ei ennestään ole kokemusta. TOL:n kursseista sen sijaan ei juuri tilastotieteilijälle oli peruskursseja lukuunottamatta hyötyä.

        Suosittelisin, että hankit vahvat perusteet tilastotieteestä (paljon pääaineopintoja, erityisesti syventäviä opintoja) ja matematiikasta vähintään cumun verran (erityisesti matriisilaskentaa tarvii tilastotieteessä) ja sen lisäksi sivuaineopintoja, taloustiede on varsin hyvä sivuainevaihtoehto. Sivuaineen kohdalla kannattaa miettiä, minkälaista tutkimustyötä haluat tehdä ja siitä aihepiiristä sitten hankkia perustiedot - tilastotieteilijän täytyy osata tutkimusalueensa peruasiat aika hyvin tehdäkseen asianmukaisesti työnsä oikein menetelmin.

        Oulussa työpaikkoja on vähän, täällä kun valmistuu tilastotieteilijöitä sen verran paljon. Mutta yleisesti Suomessa katsotaan, että enemmän on töitä kuin tekijöitä - työn ja tekijän kohtaaminen on vain ongelmallista. Kuten aiemmin jo vastattiinkin, jostain syystä tilastotieteen paikat ovat harvoin auki julkisesti, joten verkostot ovat elintärkeät. Erityisesti tämä korostuu opiskeluvaiheessa - missään nimessä ei kannata lähteä mihinkään tiedekunnan toimistoon harjoitteluun, vaan kunnon paikkaan, jossa saa tehdä oman alan töitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      432
      3105
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      107
      2492
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      368
      2306
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      158
      2025
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1847
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1277
    7. 166
      1255
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1176
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      72
      1111
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      967
    Aihe