Spinnun jiippaaminen

noviisimän

Vaihtaako spinnujiipissä iso ensiksi halssia, vai vaihdetaanko spinnupuomi ensin toiselle halssille ja sen jälkeen käännetään vene uudelle halssille?

Isommalla miehistöllä homma toiminee samanaikaisesti, mutta miten kun ollaan vaikkapa vaimon kanssa liikkeellä, joka ei mielellään manoovereihin osallistu?

Kaipaisin myös kommentteja barbereiden tarpeellisuudesta?

17

2035

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei väliä

Veneesi koosta riippuen homman haasteellisuus vaihtelee.

Alle 30 jalan veneissä ei ainakaan järjestyksellä ole väliä. Seuraavassa oletetaan edelleen, että spinnua käytetään leppeässä kesätuulessa perheveneillessä.

Halssia vaihtaessa tietty pitää spinnua ohjata myös. Ensin käännetään isopurje käännetään normaalin jiipin mukaan tai muuten vahinkojiipin vaara kasvaa muuta puuhaillessa. Sitten käydään vaihtamassa puomi puolelta toiselle.

Saman voi tietty tehdä myös niin, että käy vaihtamassa puomin puolelta toiselle ensin ja kääntää sitten mutta se ei välttämättä ole yhtä luontevaa.

Isojen veneiden spinnuilut jätän muiden kommentoitaviksi.

Barberit ovat aiheelliset vehkeet joita ilman ei spinnun säätäminen sään mukaan oikein suju.

• barbereilla

kevyessä kesäkelissä mitään tekoa ole. Sitten aukeella kun enemmän tuulee ja maininki heiluttaa tarvitset suitset hevon suuhun..

• spinnujiippi...

kaikkea kokeilleena ainoa varma, joskin hidas tapa omasta mielestäni on spinnusukka. Vedän spinnun sukkaan. Vasta sitten jiippaan ison, kiristän poreventerin ja virittelen spinnupuomin uudelle halssille. (Spinnu 126 m2). Barberit tarpeelliset.

• mutta kiinnostaa

Mikä on barberi ?

• ovat
        mutta kiinnostaa kirjoitti:

Mikä on barberi ?

spinaakkeriskuuttien sisäänvetimet. Sijaitsevat veneen keskivaiheilla.
        Niillä saadaan tehoa pois purjeesta.

Myös fokassa voi olla barberit ts. niillä vedetään purjetta keskemmälle venettä, jolloin nousukulma paranee.

• Purjehtija.
        ovat kirjoitti:

Myös fokassa voi olla barberit ts. niillä vedetään purjetta keskemmälle venettä, jolloin nousukulma paranee.

Tai ulommaksi, jotta nousukulam huononee ja vauhti kasvaa.

• Toinen käyttömahdollisuus
        ovat kirjoitti:

on spinnun barbereille on kaijan puolella, jolloin kaija ei ota vantteihin kiinni eikä tarvita jockkeypuomia. Iso spinnu on turvallisinta jiipata kayttäen kahta puomia.

• lieneee...

että ohjaat täysin myötäiseen operaation aikana.

Helpointa lienee (jos tuota sukkatemppua ei oteta huomioon), että ajat siis täysin myötäiseen. Käyt ensin jiippaamassa spinnun ja sitten takaisin ohjaamaan ja käännät veneen lopulliseen suuntaan ja samalla jiippaat ison. Iso pysyy "väärällä halssilla hyvin, kun päästät skuutin (ja mahdollisesti kikkataljan) liian löysälle spinnun jiippauksen ajaksi. Ainakin harjoitellessa kannattaa kokeilla. Äläkä sitten jätä venettä ilman ohjausta hetkeksikään. Joko opetat vaimon ohjaamaan tai sitten opettelet käyttämään autopilottisi säätöjä. Pilotti reagoimaan herkästi jotta venee pysyy täysin kurssissa.

• samoin...

Tätä proseduuria minäkin olen noudattanut. Autopilotin suuri vahvuus on tässä se, että se ei kiinnitä lainkaan huomiota etukannella puuhailevaan kippariin, kuten aika hyvinkin opetettu vaimo tekee, vaan keskittyy pitämään suuntaa parhaansa mukaan. Eli vaimo pitää paitsi opettaa ohjamaan, myös keskittymään siihen.

• sitten spinnu

Ensin iso, sitte spinnu. Olen purjehtinut paljon spinnulla yksin. Toimin seuraavasti.

Ajan aluksi aika alas, jotta voin löysätä spinnun skuuttia. Barberit pohjaan ja alagaijaan löysää. Kun ennen jiippiä ajetaan alas on alagaija jo valmiiksi aika löysällä. Spinnu ei pääse taivaalle, kun barberit on kireällä. Alagaijan löysääminen mahdollistaa spinnupuomin kääntymisen taakse. Jos alagaija tulee mastolle, voi alagaijan löysätä myöhemminkin. Sitten käännän veneen uudelle halssille ja jiippaan ison. Kun käännös on reilu n. 45 astetta, taittuu spinnun kulma juuri etustaagin yli. Jos haluaa voi skuutteihin tehdä merkin oikeaan kohtaan, jolloin tulee automaattisesti oikein. Kun leikkausta on tarpeeksi, pysyy spinnu auki koko ajan. Kun kaikki muut ovat valmiina voi hetken aikaa käyttää pilottia. Laskea varovasti, etenkin vähän kovemmalla tuulella. Katsotaan, että uusi skuutti on tarpeeksi löysällä, että puomi menee helposti paikalleen. Sitten käydään jiippaamassa puomi ja kiristelen uuden gaijan. Lopuksi kiristetään alagaija ja löysätään suojan puolen barberi. Tämän jälkeen vasta voi purjehtia alemmaksi maksimi WMG suuntaan, kun puomi on saatu ulommaksi.

Täysin myötäiseen ei kannata ajaa pitkään, koska silloin spinnu saatta mennä etustaagin ympärille. Jos se menee staagin ympäri, pitää iso jiipata ja ajaa yli myötäisen. Heti, kun spinnu selviää pitää iso jiipata takaisin.

Minusta on tärkeää, että käännetään reilusti kurssia ja pidetään spinnun skuutit löysällä.

Sanoisin, että yksin on melkein helpompaa kuin 'tumpeloiden' kanssa touhuta. Jos on kaksi henkeä, helppointa on, kun itse hoidan ohjaamisen, ison ja spinnun. Muille jää vain puomi, gaijat ja barberi. Jos joku toinen sattuu olemaan puikoissa, hoidan ison ja spinnun skuutin ja saatanpa vielä jalalla painaa ohimennen pinnaan, jotta vene kääntyy niinkuin haluan. Ohjaaja ei välttämättä ees huomaa, että oon avittanut tarvittaessa käännöksen kriittisessä vaiheessa vähän.

• kellään

olla hyviä linkkivinkkejä spinnupurjehduksen perusasioista ja myös vähän pidemmälle ehtineille?

• loppujen lopuksi....

ymmärrä miten voit näin onnistua. 45 asteen käänös on raju, varsinkin jos spinnupuomi on väärällä puolella, miten ihmeessä purje ei muka ala rimpuilla. Ymmärsinkö jotain kenties väärin?

Varmasti myös vene vaikuttaa hieman miten jiippi kannattaa tehdä. Minulla on leveä vene ja spinnu pysyy täysin myötäisellä ilman puomia helpoiissa olosuhteissa nätisti ylhäällä ilman puomia. Menee toki kapeaksi, mutta pysyy vedossa. Helpoissa olosuhteissahan kannattaa harjoitella.

• opimme?
        loppujen lopuksi.... kirjoitti:

ymmärrä miten voit näin onnistua. 45 asteen käänös on raju, varsinkin jos spinnupuomi on väärällä puolella, miten ihmeessä purje ei muka ala rimpuilla. Ymmärsinkö jotain kenties väärin?

Varmasti myös vene vaikuttaa hieman miten jiippi kannattaa tehdä. Minulla on leveä vene ja spinnu pysyy täysin myötäisellä ilman puomia helpoiissa olosuhteissa nätisti ylhäällä ilman puomia. Menee toki kapeaksi, mutta pysyy vedossa. Helpoissa olosuhteissahan kannattaa harjoitella.

Minäkin olen jiipannut omassa veneessä spinnun täysplattiksella ja ison sen jälkeen. Olen ollut myös miehistönä veneessä, jossa proseduuri sujuu hiukan samaan tapaan kuin edellä esitetty. Suunnilleen oikein suoritettuna spinnu pysyy vedossa molemmilla tavoilla. Tosin esitetyn kaltaisen reilua nostoa tuuleen ennen spinnun jiippausta en ole vielä nähnyt.

Kun muutenkin lukee ketjun läpi, voi vain todeta, että oikea järjestys riippuu veneestä, heloituksesta ja totutuista tavoista, eikä alkuperäiseen kysymykseen ole oikeaa vastausta.

• on nyt...
        opimme? kirjoitti:

Minäkin olen jiipannut omassa veneessä spinnun täysplattiksella ja ison sen jälkeen. Olen ollut myös miehistönä veneessä, jossa proseduuri sujuu hiukan samaan tapaan kuin edellä esitetty. Suunnilleen oikein suoritettuna spinnu pysyy vedossa molemmilla tavoilla. Tosin esitetyn kaltaisen reilua nostoa tuuleen ennen spinnun jiippausta en ole vielä nähnyt.

Kun muutenkin lukee ketjun läpi, voi vain todeta, että oikea järjestys riippuu veneestä, heloituksesta ja totutuista tavoista, eikä alkuperäiseen kysymykseen ole oikeaa vastausta.

ainakin tullu pari vaihtoehtoa. Itse välttelisin aluksi kovin rajuja liikkeitä. Sivutuuleen joutuminen spinnu vedossa säikyttää kyllä aloittelijaa pahemman kerran.

• Sitten spinnu
        loppujen lopuksi.... kirjoitti:

Et ymmärtänyt mitään väärin. Käännös on helpompi, kun on reilu. Uudella kurssilla saa tuuli olla aluksi ainakin 30 astetta sivusta. Tällä vältetään Spinnun kiertyminen staagin ympärille. En puhunut sivutuuleen ajosta, vaan sivumyötäiseen.

Omassa veneessä, jossa on pitkä vapaatoppi, on iso suuri suhteessa spinnuun. Ja kun spinnu on muutenkin kapea suhteessa korkeuteen, pyörähtää se helposti plattiksella etustaagin ympärille. Ja kun olen oppinut laiskaksi, en viitsi käydä keulalla kuin kerran jiipin aikana. Veneeni on myös leveä ja tasapohjainen. Oikein trimattuna spinnulla pystyy (ja on nopeampikin) ajamaan yllätävän ylös. Suhteellinen tuuli tulee tottakai jo keulan puolelta.

Voihan sitä tietenkin ajaa ilman puomia. Esimerkiksi joka kerta, kun ennen kuin laskee spinnun tuulenpuolelta, vaikkapa alamerkillä ratalähdöissä. Voit myös ajaa ylemmäksi ilman puomia. Sivutuuleen spinnussahan puomi on kiinni (tai melkein kiinn) etustaagissa, joten ei siinä ole paljon eroa onko puomia vai ei. Purjeen kulma on samassa paikassa.

Voi sen spinnun jiipata ennen isoakin, mutta on hankalampi.

Minusta puomin vaihdolla ei ole kiire.

• myös...
        Sitten spinnu kirjoitti:

Et ymmärtänyt mitään väärin. Käännös on helpompi, kun on reilu. Uudella kurssilla saa tuuli olla aluksi ainakin 30 astetta sivusta. Tällä vältetään Spinnun kiertyminen staagin ympärille. En puhunut sivutuuleen ajosta, vaan sivumyötäiseen.

Omassa veneessä, jossa on pitkä vapaatoppi, on iso suuri suhteessa spinnuun. Ja kun spinnu on muutenkin kapea suhteessa korkeuteen, pyörähtää se helposti plattiksella etustaagin ympärille. Ja kun olen oppinut laiskaksi, en viitsi käydä keulalla kuin kerran jiipin aikana. Veneeni on myös leveä ja tasapohjainen. Oikein trimattuna spinnulla pystyy (ja on nopeampikin) ajamaan yllätävän ylös. Suhteellinen tuuli tulee tottakai jo keulan puolelta.

Voihan sitä tietenkin ajaa ilman puomia. Esimerkiksi joka kerta, kun ennen kuin laskee spinnun tuulenpuolelta, vaikkapa alamerkillä ratalähdöissä. Voit myös ajaa ylemmäksi ilman puomia. Sivutuuleen spinnussahan puomi on kiinni (tai melkein kiinn) etustaagissa, joten ei siinä ole paljon eroa onko puomia vai ei. Purjeen kulma on samassa paikassa.

Voi sen spinnun jiipata ennen isoakin, mutta on hankalampi.

Minusta puomin vaihdolla ei ole kiire.

minkälainen spinnu on kyseessä, eli siis leikkaus. Ja tietysti on eri asia jos olet kisassa ja kääntömerkillä. Matkapurjehduksessa spinnun jiippaaminen tulee yleensä vastaan, kun iso ei tahdo enää pysyä omalla puolellaan ja pitää siis jiipata molemmat, iso ja spinnu. Kevyessä kelissä on ihan sama, vaikka ison antaa mennäkkin toiselle puolelle ja vasta sitten käy spinnupuomin heittämässä toiselle puolelle. Kyllä jokainen, joka spinnulla on purjehtinut tietää, että se vetää sivutuulessa vahän perskuleesti. Tietää myös sen, että kun mennään täysin myötäiseen ja keli vaikutta vielä leppoisalta, käännettäessä sivutuuleen voimat kavavat merkittävästi ja jiippaamiseen tarvitaan miestä eikä marjanpoimijaa. Toki spinnun koko vaikuttaa, mutta nykyisissä perheveneissä on tuollainen 70 - 100 m2 spinnu ihan normaali.

• Sitten spinnu
        myös... kirjoitti:

minkälainen spinnu on kyseessä, eli siis leikkaus. Ja tietysti on eri asia jos olet kisassa ja kääntömerkillä. Matkapurjehduksessa spinnun jiippaaminen tulee yleensä vastaan, kun iso ei tahdo enää pysyä omalla puolellaan ja pitää siis jiipata molemmat, iso ja spinnu. Kevyessä kelissä on ihan sama, vaikka ison antaa mennäkkin toiselle puolelle ja vasta sitten käy spinnupuomin heittämässä toiselle puolelle. Kyllä jokainen, joka spinnulla on purjehtinut tietää, että se vetää sivutuulessa vahän perskuleesti. Tietää myös sen, että kun mennään täysin myötäiseen ja keli vaikutta vielä leppoisalta, käännettäessä sivutuuleen voimat kavavat merkittävästi ja jiippaamiseen tarvitaan miestä eikä marjanpoimijaa. Toki spinnun koko vaikuttaa, mutta nykyisissä perheveneissä on tuollainen 70 - 100 m2 spinnu ihan normaali.

Nykyisin perheveneet ovat isoja. Joten 100 neliön spinnun yksinajosta ei ole mulla kokemusta, porukalla kyllä oon tonkokoista ajellut. Silloin pitää jo tietää miteä tekee. Mitä suurempi vene, sen enemmän täytyy miettiä, miten skuuttaajat ja ajajat auttavat jiippaajaa mastolla. Nyt puhuin tollaisesta 60 neliön rätistä tai pienemmästä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      108
      4731
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3463
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2400
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1528
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1453
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1266
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1172
    8. 164
      1060
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1058
    10. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      18
      1015
    Aihe