Onko vaimo juoppo?

väsynyt matkamies

14 vuotta yhteistä taivalta ja lapsiakin on. Emäntä juonut viimeisen kahden vuoden ajan siten että pisin selvä jakso 5 päivää.
Lapset tiedostaa juomisen ja mulle kertovat säälivänsä äitiä. Itseä vituttaa suunnattomasti mutta olen jo tottunut siihen että kun töistä tulen niin emäntä on juonut jo "pari" siideriä yms.

Koskaan ei kauheassa kännissä ole, mutta käytöksestä huomaa eron. Töissäkäyvä ihminen kun on, niin ei keskellä viikkoa koskaan juo niin paljon ettei voisi/jaksaisi töihin mennä. Puhaltaa aamulla alkometriinkin varmistaakseen ettei kortti lähde.

Puhuttaessa juomisesta muija sanoo että "itsekin juot" tai "juu juu..tissuttelen, mutta työt mä kuitenkin hoidan kunnolla!" tms.
Itse olen ihmetellyt sitä mahdotonta krapulansietokykyä että joka ilta voi "nauttia" 8-10 annosta ja aamulla 06.30 herätys ja töihin! Naamasta kyllä näkee ja kropasta kun paino on noussut about 10 kg parissa vuodessa, muuten ei.
Koti on kunnossa ulkoisesti, meillä emäntä siivoaa säännöllisesti (sen muutaman siiderin voimalla) ja huolehtii kyllä, jopa pikku tuiskeessa lasten läksytkin! Huvittavinta onkin, ettei kukaan ulkopuolinen edes usko että hän juo...niin ja masennnuslääkkeitä syö (serotoniini) ja unilääkkeitä jotta saa unenpäästä kiinni.

Onko tämä minun syytä? Ihan oikeasti kysyn tätä. Mitä vittua tässä voi tehdä? Kotoani en lähde mihinkään ja lapsiani rakastan ja vaimoani, mutta ei toista voi pakottaa selväksi...vai voiko?

17

3111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo..

      oikeasti ongelma, jos 8-10 annosta joka ilta??! ja kerroit, että syö unilääkkeitä myös. Sehän on sekakäyttöä, eikä terveellistä, jos samana iltana humalassa ottaa lääkkeen.

      Mielipiteeni on, että aika paha on tuo ongelma jo, jos määrät ovat noinkin suuria aina?

      Itse tuskailen vähän saman asian kanssa, koska olen alkanut 2-3 krt viikossa ottaa yhden oluen arki-iltaisin, jotta rentoutuisin. Ja pelkään että alkaako määrät helpostikin nousemaan noin suuriksi.....? nainen olen minäkin.

      Vaimosi täytyisi kyllä nyt herätä, ja tajuta, että hänellä on ongelma. Et sinä häntä voi pakottaa, ellei hän itse tajua! apuahan on saatavilla, esim. mielenterveys -ja päihdepalveluihin kannattaisi hänen ottaa yhteyttä (paikkakunnallamme nuo ovat samassa, en tiedä miten muualla)

      • Oolofi

        Älä naurata. Itse juon normaalisti vähintään 2 litraa olutta joka ilta.


      • kaffeemuki
        Oolofi kirjoitti:

        Älä naurata. Itse juon normaalisti vähintään 2 litraa olutta joka ilta.

        Joskus menee 7 litraa olutta päivässä eikä tunnu missään?


    • Kalle.

      Alkoholiriippuvuus on jo jollain tasolla tuollaisella jokailtaisella annostuksella.
      Se ajan myötä syö ja kuluttaa ihmistä, kun kaikesta huolimatta (vielä) jaksaa hoitaa työnsä, ja toiset työt vielä kotonakin.

      Nykytahdilla aikanaan tulee eteen tilanne, jossa jaksaminen alkaa hiipumaan, ja tulee hermostollisia oireita, vahvistuvaa masennusta yms. kun työt ja juominen tulevat toisiaan häiritseviksi tekijöiksi, ja silloin todelliset haitat alkavat tulemaan esiin.
      Niitä on jo nyt, koska pitää käyttää masennus- ja unilääkkeitä.
      Joka ilta hutikassa otetut unilääkkeet menevät jo sekakäytön puolelle, ja ne yhdessä luovat oman riippuvuutensa.

      Ketään ei ole tässä maailmassa pysyvästi raitistettu painostettuna, joten se onnistuu vain omasta halusta, ja sen edellytys on oman ongelman tiedostaminen ja tunnustaminen.

      Koska hänellä on kielto/vähättelyvaihe päällä, niin käsittääkseni asiassa voi edetä vain siten, että asiallisella tavalla läheiset, sinä ja lapset saavat hänelle viestitettyä oman huolensa hänen juomisestaan.
      Se voi käynnistää ajatteluprosessin siitä, missä mennään, ja voi syntyä oma halu muutokseen.

    • teidän suhteessa

      voi olla ongelma, oletteko onnellisa yhdessä? Rakastatko vaimoasi ja annat hänelle huomiota. Jos keskinäisesti kaikki on ok, niin sitte vika on muualla. naisten alkon liikakäyttö johtuu usein rakkaudenpuutteesta, stressistä tms ja he ei osaa sitä muuten laukaista. Itse toivoisin että mies ottaisi asian puheeksi ja tukisi joko lopettamisessa tai vähentämisessä. Itse olen melko samassa jamassa, olen vaan se vaimo...
      meillä on asiat näennäisesti hyvin...mutta mies on raitis tosin, mutta koko ajan ohjaa ja neuvoo asioissakin, joista ei itse ymmärrä mitään. Ja on yl vähän vittumainen luonne. Usein napsauttelee painosta ja kotitöiden tekemisestä. Molemmat käydään töissä ja mä opiskelen töiden ohella. helposti vaan menee niin että kotityöt jää mulle, ja moottoripyörän huolto hänelle. puhumattakaan lasten koulutetävistä. mua välillä suorastaan vituttaa niin rankasti. Mutta ystävät ja sukulaiset sanoo että älä ota eroa kun sulla on nin hyvä mies; mukava, kiltti ja hyvähankkeinen.
      On joo, mutta jos alkaa vittuilla lapsille ja potkia ovia niiden perässä...niin onko se niin mukava mies?
      Ja olen alkanu rentoutua oluella. Kyllä mä tiedän että että se ei ole mikää syy. Mutta mikä se on syy ja mikä seuraus?

      • kaffeemuki

        Alkoholisti juo vain juomisen itsensä takia, koska on riippuvainen alkoholista. Koska alkoholismi on luonteeltaan itsensä kieltävää ja yhteiskunta muuten alkoholimyönteinen, alkoholisti näkee suunnattomasti vaivaa ja käyttää mielikuvitustaan keksiäkseen lukuisia syitä juomiselleen, joka on normaalista poikkeavaa ja joka asian hän itsekin sisimmässään tiedostaa.

        Suhteen toinen osapuoli tajuaa kyllä, että päihteen liikakäyttö ei voi olla ratkaisu yhtään mihinkään ongelmaan, mutta toinen jatkaa juomistaan vaikka siitä aiheutuu ennemmin tai myöhemmin monenlaisia haittoja, ja haitat vaikeutuvat väistämättä ajan myötä. Tällaiselle toiminnalle ei voi olla muuta selitystä kuin alkoholiriippuvuus?


      • eniten

        Keksit tekosyitä itsellesi, jotta voisit juoda.
        Jos parisuhteessa on ongelma, siihen pitää pureutua, toisista ei todellakaan kannata etsiä syitä omaan juomiseen, se on itsensä pettämistä.


    • Syy sinussa ole jos vaimo juo, vaimosi on koukussa alkoholiin.

      Pidä itsesi kunnossa kaikenvaralta jos tulevaisuus tuo tullessaan kiistan esim. lasten huoltajuudesta.

    • samanmoista

      Minä olin meidän avioliitossa se juova osapuoli.
      Mies, tosin. Työttömäksi jäin ja hoitelin kotia, pienestä kaljoittelusta se alkoi.
      Työssä käyvä vaimo nalkutti, mutta siitä sain hyvän tekosyyn juomiseen.
      Vuosia kesti, sitten vaimo laittoi eron vireille.
      Erottiin. Nyt jo aikuiset lapset ovat kertoneet, kuinka kamalaa oli tulla koulusta, kun kalja/viina haisi ja minä yritin salata, että olin juonut.
      Kärsivät, eivät uskaltaneet käskeä kavereita meille, pienellä paikkakunnalla isällä juopon maine.

      Nyt ihmettelen maailmaa itsekseni. Lapset ammateissa ja välit ok. Kumpikin joutunut käymään terapiassa...
      Minkähän takia?
      Tänäänkin olen miettinyt, miksi juoppo tajuaa vasta sitten kun kaikki on mennyt, miten hölmö on ollut. Kaikki ei tajua koskaan.
      Tätä ihmettelen yksikseni. Ja ihan selvin päin.
      Kaikki meni: ammatit, omistusasunnot, ajokortti, autot. Henki säilyi. Enkä sitä ainakaan juomalla aio menettää.

      • tajunnut...

        edes nyt. tsemppiä sinulle, toivottavasti asiasi korjaantuvat ja löydät vielä kumppaninkin rinnallesi (jos sitä toivot?)

        t. nainen, joka pelkää että on luisumassa samaan jamaan. nimittäin olut on alkanut maistua, ja lääkitykseni kanssa ei mikään järkevä yhdistelmä..... tajuan kyllä jollain tasolla ongelmani, mutta mitenpä yhtäkkiä lopetat? stressiä kun on siunaantunut viime aikoina vaikka sun mistä asiasta.....


      • väsynyt matkamies (aloittaja)
        tajunnut... kirjoitti:

        edes nyt. tsemppiä sinulle, toivottavasti asiasi korjaantuvat ja löydät vielä kumppaninkin rinnallesi (jos sitä toivot?)

        t. nainen, joka pelkää että on luisumassa samaan jamaan. nimittäin olut on alkanut maistua, ja lääkitykseni kanssa ei mikään järkevä yhdistelmä..... tajuan kyllä jollain tasolla ongelmani, mutta mitenpä yhtäkkiä lopetat? stressiä kun on siunaantunut viime aikoina vaikka sun mistä asiasta.....

        Kiitos kaikille lohdutuksen ja neuvon sanoista. Ainoastaan nimmari "Raitis" kertoi jotain uutta. Olen saanut jo tässä aiemmin kuulla kaikki selitykset siitä, etten ole ollut tarpeeksi hyvä aviomies ynnä muuta....

        Huvittavinta tämän kaiken keskellä on se, että "ottajia" olisi minulle koko ajan (epäilemättä puolisollekin, mutta ne nyt vain on aina 20 v vanhempia) mutta siihen en lähde. Haluaisin että toinen tajuaa oman paskaisen olotilansa ja mahdollisimman nopeasti....

        Ihmettelen kaikkein eniten sitä, miksei kukaan perheen ulkopuolella ota puheeksi asiaa, esimerkiksi töissä??.... on siinä hyviä työkavereita....


      • ja lapsistasi
        väsynyt matkamies (aloittaja) kirjoitti:

        Kiitos kaikille lohdutuksen ja neuvon sanoista. Ainoastaan nimmari "Raitis" kertoi jotain uutta. Olen saanut jo tässä aiemmin kuulla kaikki selitykset siitä, etten ole ollut tarpeeksi hyvä aviomies ynnä muuta....

        Huvittavinta tämän kaiken keskellä on se, että "ottajia" olisi minulle koko ajan (epäilemättä puolisollekin, mutta ne nyt vain on aina 20 v vanhempia) mutta siihen en lähde. Haluaisin että toinen tajuaa oman paskaisen olotilansa ja mahdollisimman nopeasti....

        Ihmettelen kaikkein eniten sitä, miksei kukaan perheen ulkopuolella ota puheeksi asiaa, esimerkiksi töissä??.... on siinä hyviä työkavereita....

        Jos ja kun vaimosi kieltää ongelmansa olemassaolon, et voi tehdä yhtään mitään.
        Jos puhut asiasta, jäkätät, vaimon mielestä syy on muualla ja muissa, ja jos juominen jatkuu tuossa mittasuhteessa, hän syyllistää sinua yhä enemmän.

        Naisilla runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa nopeammin ongelmia. Käyttömäärä lipsuu pikku hiljaa, jos asiaa ei tiedosta. Joku aamu jää puhaltamatta alkometriin - tai siihen ei halua puhaltaa - ajaa autolla humalassa ja ..., parhaassa tapauksessa jää puhallusratsiassa kiinni.
        Se voi pysäyttää, tai jos kortti menee hyllylle, on vapaus juoda enemmän.....

        Asia, juominen, on niin arka asia, että harva perheen ulkopuolinen ottaa sitä puheeksi, työpaikallakaan ei ehkä olla vielä tajuttu.
        Ikävän totuuden kertojaksi jää aviopuoliso ja mahdollisesti lapset. Näitä ei uskota, ovat ilkeitä, haukkuvat, syyllistävät, jne.

        Tällä palstalla on aiemmin ollut linkkejä auttaviin tahoihin, mistä juovat puolisot ja lapset saavat myös apua (Al-Anon).

        Vaimosi hoitaa velvollisuutensa (työssä ja kotona) vielä, mutta tilanne voi muuttua.
        Älä paikkaa hänen mokiaan, jne.
        Älä ylisuojele häntä, vaikka jossain vaiheessa häpeäntunne astuu kuvaan.

        Toivotaan, että jokin asia tai tapahtuma, tai ihminen pysäyttää vaimosi ajattelemaan ja hakemaan apua.

        Mieheni pääsi eläkkeelle, hyvä eläke, sillä olisi nauttinut eläkevuosista ilman työstressiä. Piti vähentää juomista, kun pääsee eläkkeelle, mutta kun se ei enää onnistunut, "ja minä en ikinä lopeta alkoholinkäyttöä"-mentaliteetilla.
        Ei tarvinnut lopettaa, putosi portaissa, alaruumis halvaantui, leikattiin, mutta sairaalabakteeri oli ehtinyt iskeä (kunto huono), keuhkokuume seurauksena, sydän ei jaksanut raskaita hoitoja. Itse hän uskoi hallitsevansa alkoholinkäyttönsä, muut olivat toista mieltä, mutta "muut olivatkin väärässä".


      • edelliseen
        ja lapsistasi kirjoitti:

        Jos ja kun vaimosi kieltää ongelmansa olemassaolon, et voi tehdä yhtään mitään.
        Jos puhut asiasta, jäkätät, vaimon mielestä syy on muualla ja muissa, ja jos juominen jatkuu tuossa mittasuhteessa, hän syyllistää sinua yhä enemmän.

        Naisilla runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa nopeammin ongelmia. Käyttömäärä lipsuu pikku hiljaa, jos asiaa ei tiedosta. Joku aamu jää puhaltamatta alkometriin - tai siihen ei halua puhaltaa - ajaa autolla humalassa ja ..., parhaassa tapauksessa jää puhallusratsiassa kiinni.
        Se voi pysäyttää, tai jos kortti menee hyllylle, on vapaus juoda enemmän.....

        Asia, juominen, on niin arka asia, että harva perheen ulkopuolinen ottaa sitä puheeksi, työpaikallakaan ei ehkä olla vielä tajuttu.
        Ikävän totuuden kertojaksi jää aviopuoliso ja mahdollisesti lapset. Näitä ei uskota, ovat ilkeitä, haukkuvat, syyllistävät, jne.

        Tällä palstalla on aiemmin ollut linkkejä auttaviin tahoihin, mistä juovat puolisot ja lapset saavat myös apua (Al-Anon).

        Vaimosi hoitaa velvollisuutensa (työssä ja kotona) vielä, mutta tilanne voi muuttua.
        Älä paikkaa hänen mokiaan, jne.
        Älä ylisuojele häntä, vaikka jossain vaiheessa häpeäntunne astuu kuvaan.

        Toivotaan, että jokin asia tai tapahtuma, tai ihminen pysäyttää vaimosi ajattelemaan ja hakemaan apua.

        Mieheni pääsi eläkkeelle, hyvä eläke, sillä olisi nauttinut eläkevuosista ilman työstressiä. Piti vähentää juomista, kun pääsee eläkkeelle, mutta kun se ei enää onnistunut, "ja minä en ikinä lopeta alkoholinkäyttöä"-mentaliteetilla.
        Ei tarvinnut lopettaa, putosi portaissa, alaruumis halvaantui, leikattiin, mutta sairaalabakteeri oli ehtinyt iskeä (kunto huono), keuhkokuume seurauksena, sydän ei jaksanut raskaita hoitoja. Itse hän uskoi hallitsevansa alkoholinkäyttönsä, muut olivat toista mieltä, mutta "muut olivatkin väärässä".

        Miehelläni tuli myös masennus kuvaan ja se myös diagnostisoitiin, lääkkeet eivät (alkoholin kanssa) auttaneet. Hän oli käyttänyt nukahtamislääkettä monta vuotta, tämä selvisi minulle vasta hänen kuolemansa jälkeen.

        Hän oli ns. himokuntoilija, harrasti monenmoista, tennistä, squashia, surffausta, judoa, kuntosalilla kävi, juoksi joka ilta n. viiden kilometrin lenkin (tai pidemmän), jne.
        Kunto huononi vasta parina viimeisenä vuoten, hän osti kävelysauvat ja käveli (hän inhosi kävelyä).

        Hän kävi pari kertaa katkolla ja kotiin päästyään osti olutta, mistä taas alkoi uusi kierre ja siihen tarvittiin väkeviä - piilopulloja löytyi.
        Aamukalja oli jo mukana kuvioissa, hiljaista tissuttelua aamusta alkaen. Ajokortti meni hyllylle, ei ollut sitäkään huolta, senkin ajan voi käyttää juomiseen, mistä tulikin elämän päätarkoitus. Mitään apua hän ei tarvinnut, koska hän kyllä "pystyy itse lopettamaan", kun haluaa. Toisen kerran meni katkolle, kun mikään ruoka ei enää pysynyt sisällä. Kun voi taas hyvin, ja näyttikin siltä, että voi hyvin, oli kunnossa jatkamaan juomista.

        Itse olen sitä mieltä, että alkoholismi on sairaus, kaikki eivät sairastu siihen.


    • aviomies

      Noin 25 vuotta meni. Minä poika join sentään jotain 20 vuotta samaan tahtiin kuin vaimosi nyt kaksi vuotta. Loppuvuosina samoin heti kotiin tultua olutta alle, ei haise sitten piilossa juotu kirkas viina.

      Jotkut vain kestää paljon ja se palaa nopeasti, mullakin 15 g/tunti. Niin monta kertaa kun poliisilla kävin testaamassa ennekuin uskalsi uskoa omaan mittariin.

      En minäkään kovassa kännissä ollut, joskus kylläkin lomalla tms. Jos tarvi viedä lapsia, hoidin tietenkin, mutta heti kotona kaappijuoppona huikalle.

      Unta varten käytin bentsoja, sitten huomasin sen parantaman kankkustakin.

      Kyllä se vaimolle varmaan kävi hermoon, mutta lopetti, kun näki, etten minä mihinkään A-klinikkaan mennyt. Sitten riitti, kun lapset olivat tarpeeksi kasvaneet, ero tuki. Eikä edes riidelty siitä.

      Join vielä vuosia. Alkoholistin voi lopettaa juomisen vain holisti itse, eivät muut paapomisella. Muut pitävät juomista pystyssä.
      Minäkin pääsin loppuun, ei ollut mitään mahdollisuutta. Ja selvisin, AA-ryhmä nosti ja siinä ei jumalat ole mukana olleet.

    • vaimo ja

      lapsia ei kyllä ole. En tiedä mikä saa juomaan. Käyn töissä ja huolehdin kodista,oikeastaan kaikesta. Olen kahdeksan vuotta huolehtinut miehestäni. Hän odottaa minulta kaiken. Kai se johtuu siitä. En pidä että juon nytkin hikinen olo ja iho kutisee Se tekee aina näin,kun viina lähtee verestä. Mutta en valita. Oikeastaan on hyvä olla näin!

    • Anonyymi

      itse tänään se töissä kuin kuollut n clean ... Tappa itse pois hirttä.itse että minä.hirttä itse tänään n clean ... Tappaa Petra ase ampua pää irti poltat. Äänestä.



      Suomi24 Keskustelut

      https://keskustelu.suomi24.fi › ncl...

      Nclean palkka?

      n clean uhkaa tappaa. Kaikki Työpaikat Kuvahaku ... Semmonen

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      51
      3417
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      155
      2057
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      200
      1722
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      131
      1633
    5. 80
      1145
    6. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      234
      1104
    7. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      267
      1010
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      125
      959
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      52
      919
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      72
      875
    Aihe