Pieni kysymys

dfdsf

Hei!

Olen 18-vuotias tyttö, käyn lukiota, harrastan liikuntaa ja minulla on kavereita eli olen/teen samoja asioita kuin muutkin ikäiseni yleensä.

Olen alkanut miettimään voisiko minulla olla kyseinen mielialahäiriö. Mielialani vaihtelevat todella paljon. En pysty keskittymään asioihin kovinkaan hyvin eikä mikään ole elämässäni pysyvää. Olen tapaillut miehiä mutta en pysty sitoutumaan ja haluaisin muuttaa kauas pois täältä. Masennus vaiheessa mietin itsemurhaa mutta en kovin vakavasti, tulee vaan ns. itku purkauksia että haluan vaan pois täältä. Saatan tehdä kaikesta hyvin monimutkaista, esim. jos pari kaveriani on kahdestaan jossain alan miettiä heti että he puhuvat minusta pahaa ym.

Isälläni on alkoholi ongelma ja luulen että hänellä on maanisdepressiivisyys. Hänellä saattaa mennä kaksi kuukautta että hän on iloinen ja "normaali", mutta sitten tulee jaksoja jossa hän vain syyttelee, huutaa ja ottaa todella paljon alkoholia. Masennus aikoina hän ei välttämättä edes puhu perheemme muille jäsenille ja elää kuin olisimme ilmaa, esim. hän ostaa omat ruuat eikä niihin saa koskea kukaan muu. Hän eristäytyy kokonaan muusta maailmasta ja käy vain töissä.

Voiko tämä olla perinnöllistä? Minua pelottaa että minusta tulee samanlainen kuin isästäni enkä kestä kun huomaan jotain samaa itsessäni.

Olisi mukava jos joku viitsisi vastata tai muuten vain kertoa kokemuksiaan :)

4

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oinaski

Kaksisuuntaisen mielialahäiriön diagnoosin tekee psykiatri.Eli siltä osin ei tällä palstalla taida apua saada.Sinulla on kuitenkin mielialan vaihteluita,masennusta ja joskus epäluuloja.Kaikilla ihmisillä sellaisia on,mutta mikä on sitten sairaalloista.Ehkä sitten,kun ne vakavasti häiritsevät jokapäiväistä elämää jatkuvasti.Sellaiset kyllä heikentävät elämänlaatua.Toisaalta sinulla on ollut miesystäviä ja olet touhunnut ikäistesi kanssa samanlaisia asioita kertovat,ettet ainakaan ihan hakoteillä ole mielenterveytesi suhteen.Isäsi alkoholismi ja mielialanvaihtelut eivät välttämättä periydy sinulle.Joskin tekevät olosi arvattavasti tukalaksi ajoittain.Luulisin,että olet keskivertaista herkempi tunnepuolen asioissa ja se on lahja.Keskivertaista vankempi kohtaamaan vaikeuksia.Pidä huoli itsestäsi.Jos asiasi vaivaavat sinua,hakeudu lääkäriin tai mielenterveyskeskukseen,perheneuvolaan tms.ja apua kannattaa hakea mieluimmin ennen kun tilanne on paha.

• 33v mies

Käy ammattiauttajan luona.
      Yleensä sairaudet jatkuvat sukupolvesta toiseen voi tulla myös ettei oma lapsi sairastu, mut kun on geenit ne voi siirtyä jälkipolville.

Itselläni on suvussa ollut mielenterveys ja päihdeongelmaa ja itse valitettavasti perin ne. Isän agressiivisuutta en sentään perinyt.

• mutta itse

voi vaikuttaa, kuinka pitkälle antaa mennä. On tärkeää havaita itsessään uupumisen merkit. Nopea kumppaneiden vaihdos viittaa yleensä maanisuuteen tai masennukseen.

Alkoholia kannattaa välttää. Alkoholilla ei kannata alkaa hoitamaan ongelmaa. Sopivasti töitä ja lepoa. Säännönmukainen elämänrytmi on tärkeää. Ei yövalvomista. Liikunta, terveellinen ruoka auttaa. Vertaistuki, terapia. Lääkkeitä kannattaa ottaa vasta sitten, kun alkaa mennä itsetuhoisuuden puolelle ja saa tasattua mielialan, että pystyy keskittymään käymään terapiassa.

Itsetuhoisuus on yksi merkki, johon kannattaa havahtua. Toisaalta esim. itselleni nämä itsetuhoiset ajatukset saattavat kertaantua kriisi- ja stressiaoikoina. Osaan jo suhtautua niihin, mutta sinulla ei ehkä ole vielä työkaluja niiden asioiden käsittelemiseen. Itse tiedän sen, kun tulee älyttömiä ajatuksia päähän, minun pitää päästä kotiin itkemään rauhassa pariksi tunniksi enkä silloin pysty olemaan kenenkään kanssa järkevästi tekemisissä. Silloin kun tällainen kohtaus tulee, niin se voi olla aika hurjaa ja mielessä saattaa pyöriä todella ahdistavia asioita, mutta tiedän sen, että se menee ohi. Ne on aina menneet ja tulevat menemään.

Tsemppiä äläkä vaivu epätoivoon!

• dfdsf

Minun on todella vaikea myös tulla toimee ihmisten kanssa, tarkoitan siis etten pysty avautumaan kellekkään ja olen hyvin sulkeutunut. Tottakai tämä voi olla ihan vain osa persoonaani mutta se häiritsee minua todella paljon.

On todella vaikea hakea apua ystäviltä/kavereilta/perheeltä koska esitän aina iloista vaikka sisällä kaikki olisi toisin.

Nyt vanhempieni riitely/ero vie todella paljon voimia koska he sekoittavat minut siihen. Olen myös ollut sairaana (yskä/kuume/flunssa) yli 3 viikkoa ja se alkaa todella viemään energiaa.

Pitää yrittää jaksaa eteenpäin kaikesta huolimatta!

Kiitos mahtavista viesteistä, jokainen on auttanut minua todella paljon ja nyt tuntuu etten ole ihan yksin tämän ongelman kanssa! :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5495
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      61
      2396
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1890
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      146
      1773
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      17
      1615
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      34
      1575
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1408
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1125
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1088
    10. Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?

Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se
      Maailman menoa
      228
      1059
    Aihe