Millaisia kokemuksia teillä muilla on ? Itsellä pelkkää negatiivista sanottavaa. Kaikki meni synnytyksessä päin helvettiä. Toivottavasti muilla on positiivisia kokemuksia ja paikassa ois parannuksia tapahtunut..
EKKS synnytyspaikkana??
10
1454
Vastaukset
- on monenlaista
tapahtumaa, eikä aina kaikki suju ennakkosuunnitelmien mukaan- missään sairaalassa.
Suomessa äiti- ja lapsikuolleisuus on maailman pienin ja sen eteen on tehty paljon töitä.
Synnytys on harvoin huvimatka, jossa ennakolta äidin päättämät asiat toteutuvat pilkkuakin myöden. Sitä sanotaan elämäksi joka meitä kuljettaa ja elämään kuuluu sekä hyviä että huonoja asioita. Siksi sen on elämisen arvoista.Synnytys on yksi elämän suurimista kokemuksista, joten se herättää tunteita kuten täällä näkyy.
Myöskään hoitajat ja lääkärit eivät ole "avaruusolioita" vaan ihmisiä, jotka joskus ovat väsyneitä ja huonolla tuulella- kuten synnyttäjät ja heidän tukihekilönsäkkin.Ei ole yksi eikä kaksi synnyttäjää joka on potikinut, purrut, heittänyt lipparipullolla kätilöä jne. Kun synnytyssalin wc:stä löytyy huumeruiskuja, ei hoitajallakaan ole kivaa.. jne.jne.
Kaikilla on sama pyrkimys, normaaliin synnytykseen sekä äidin ja vauvan hyvinovintiin. Mikäli näin ei käy tai jotain hankaluutta on, se on yhtä lailla rankkaa sekä hoitajille että perheille. Hyvin sujunut, vaikeuksienkin kautta hyvin sujunut, synnytys on ilo kaikille osapuolille.
Kuten muuallakin yhteiskunnassa yhteistyöllä, keskustelemalla asiallisesti omista toiveista ja relalistisista vaihtoehdoista keskustelemalla henkilökunnan kanssa, synnytyksen suhteen päästään parhaaseen lopputulokseen.
Synnytyksen jälkeen käydään hoitajien ja/tai lääkäreiden kanssa synnytyksen kulku läpi ja mietitään ollaanko tyytävisiä vai ei. Missä oli hankaluutta tai ongelmaa ja merkitään ne tiedoksi seuraavaa synnytystä ajatellen.
Mikäli jokin asia jäi pelottamaan tai kummittelemaan mielessä siitä kannattaa keskustella neuvolassa,joka arvioi tilanteen vaatimat toimet- yhdessä perheen kanssa.
Sairaala seinineen ei sinällään ole hyvä tai huono.Jos raskaudessa ei ole ollut ogelmia voi synnyttää lähimmässä sairaalassa.
Jos ongelmia on, saatetaan synnyttää vaikkapa HUS:n lastenklinkan leikkaussalissa tai Tukholmassa- jos siellä on vauvalle tehohoitopaikka tms. Näin voidaan toimia, jotta vauva saadaan mahdollisimman nopeasti synnyttyään hyvään hoitoon.
Suomalaisen neuvola ja synnytyssairaalajärjestelmän idea on, että äiti ja vauva voisivat mahdollisimman hyvin. Aina eivät siten äidin toiveet ja halut synnytyksen suhteen toteudu. Niin voi käydä elmässä muutoinkin ja niidenkin murheiden keskellä on elämää elettävä - parhaansa mukaan.
Kukaan, ei hoitaja, lääkäri, synnyttäjä tai omainen ole aina "hankala" tai "kurja" joten yleistyksiä sairaaloiden suhteen ei tämän perusteella pitäisi tehdä. Yhteistyö ja toisten huomioiminen on avainsana onneen.
Esimerkiksi, vierailuaika saiaalassa ei ole kello 4 aamuyöllä... koska siellä on monta perhettä jotka tarvitsevat rauhaa ja hoitajien ja lääkäreiden homiota...niissä vierailuajoissa on joku järjellinen syy ja ne on tarkoitettu noudatettaviksi...- LA joulukuussa
Miksi kätilöllä ja lääkärillä tai muulla henkilökunnalla pitäisi olla oikeus pahaan tuuleen, kun ei kenelläkään muulla asiakaspalvelijallakaan ole. Ei kaupan kassa voi asiakkaan päälle ihan vaan vittuuttaan "sylkeä", eikä kyllä voi kätilökään.
Ammattiin ryhtyessäkin jo tietää, että sitä ollaan tekemisissä tuskaisten naisten kanssa, jotka eivät yleensä tiedä yhtään mitä tapahtuu, ja ovat sairaalassa elämänsä suurinta kokemusta varten.
Joten kätilöllä ei todellakaan ole oikeutta olla huonolla tuulella niin, että asiakas sen huomaa.
Oikeastaan kätilö ei saisi olla edes väsynyt, mutta se taas on asia, joka liittyy enemmän henkilökunnan määrään ja menee taas ihan ohi aiheen.
Minulla oli esikoista synnyttäessä aivan ihanat kätilöt salissa. Heille täysi kymppi. Vastaanotossa taas aivan hirveät huuhkajat, jotka eivät muuta tehneet kuin vittuilivat ja kyselivät, että mitä siinä nyt uikutat, etkö tiennyt että synnytys sattuu? Ja yksikin näistä vanhoista pieruista kehtasi tulla valittamaan, että olin "tällaisen sotkun" tehnyt, kun käyrällä ollessa oli lapsivesi valunut, vaikka hän itse käski jättää housut laittamatta.
Kyse ei ole tuosta aloittajan mainitsemasta sairaalasta.
Tämän kakkosen synnytyksessä olenkin sitten jo viisaampi, enkä siedä minkäänsortin vittuilua keneltäkään. He ovat siellä tekemässä työtään, johon kuuluu uikuttavien ämmien kuuntelu, jalkovälien roplaaminen ja jälkien siivoaminen. Ammatinvalintakysymys.
Huh. Tekipä hyvää saada tämä asia ulos. - että on vaikeaa
LA joulukuussa kirjoitti:
Miksi kätilöllä ja lääkärillä tai muulla henkilökunnalla pitäisi olla oikeus pahaan tuuleen, kun ei kenelläkään muulla asiakaspalvelijallakaan ole. Ei kaupan kassa voi asiakkaan päälle ihan vaan vittuuttaan "sylkeä", eikä kyllä voi kätilökään.
Ammattiin ryhtyessäkin jo tietää, että sitä ollaan tekemisissä tuskaisten naisten kanssa, jotka eivät yleensä tiedä yhtään mitä tapahtuu, ja ovat sairaalassa elämänsä suurinta kokemusta varten.
Joten kätilöllä ei todellakaan ole oikeutta olla huonolla tuulella niin, että asiakas sen huomaa.
Oikeastaan kätilö ei saisi olla edes väsynyt, mutta se taas on asia, joka liittyy enemmän henkilökunnan määrään ja menee taas ihan ohi aiheen.
Minulla oli esikoista synnyttäessä aivan ihanat kätilöt salissa. Heille täysi kymppi. Vastaanotossa taas aivan hirveät huuhkajat, jotka eivät muuta tehneet kuin vittuilivat ja kyselivät, että mitä siinä nyt uikutat, etkö tiennyt että synnytys sattuu? Ja yksikin näistä vanhoista pieruista kehtasi tulla valittamaan, että olin "tällaisen sotkun" tehnyt, kun käyrällä ollessa oli lapsivesi valunut, vaikka hän itse käski jättää housut laittamatta.
Kyse ei ole tuosta aloittajan mainitsemasta sairaalasta.
Tämän kakkosen synnytyksessä olenkin sitten jo viisaampi, enkä siedä minkäänsortin vittuilua keneltäkään. He ovat siellä tekemässä työtään, johon kuuluu uikuttavien ämmien kuuntelu, jalkovälien roplaaminen ja jälkien siivoaminen. Ammatinvalintakysymys.
Huh. Tekipä hyvää saada tämä asia ulos.olla ystävällinen, jos vastaan huokuu pelkkää kylmyyttä ja vittuilua- puolin ja toisin.Jokainen voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä ja miettiä onko se aikuisen käytöstä.
- synnyttäjä
että on vaikeaa kirjoitti:
olla ystävällinen, jos vastaan huokuu pelkkää kylmyyttä ja vittuilua- puolin ja toisin.Jokainen voi vaikuttaa omaan käyttäytymiseensä ja miettiä onko se aikuisen käytöstä.
Mutta kumpi tilanteessa on töissä? Kumpi on kivuissaa? Kumpi saa tilanteesta palkan? Kyllä kai sitä kivuissaan ja väsyneenä voi itse kunkin käytös muuttua. Kätilö on "terveenä" synnytys tilanteessa ja on sadismia käyttää törkeänä asemaansa synnyttäjää kohtaa. Tätä on kuitenkin havaittavissa. Kyllä minulle voi tulla kadulla vittuilemaan, kun ei ole vauva mahassa ja kovat supistukset päällä. Mihin sitä tuossa tilanteessa voi lähteä tai vastaan sanoa, kun on toisen "ammattitaidon" armoilla. Jatkossa pyydän aina toisen kätilön. Samaa mieltähän aiemmin kirjoittaneen kanssa. Kukin valitsee ammattinsa.
- huhtimasu
Mielenkiinnosta haluaisin tietää "synnytyskammo" että milloin siellä synnytit ja että mikä siis oli pielessä?
Itse menossa sinne synnyttämään huhtikuussa ja tähä mennessä olen lukenut niin negatiivisia kuin positiivisiä juttuja ja silti itse menossa avoimin mielin sinne. Voin kertoa sitten synntykseni jälkeen oman mielipiteeni Ekks synnäristä...- siellä 3
kertaa synnyttänyt eikä mitään pahaa sanottavaa, vertailukohtia ei kyllä ole ja itse synnytin vanhan synnytysosaston aikaan, nythän se on uusittu.
- Nimetön
tapahtumii
- mielenkiintoista ainaki mul...
.....
- ap..
Kunhan kyselin mielipiteitä.. Tapahtui paljon virheitä. Henkilökunnassa osui kohdalle paljon ammattitaidottomia ja "ilkeitä" ihmisiä. Toki mukaan mahtui pari mukavaakin. Avoimin mielin meni ja ilman suurempia toiveita. Kammoisena tulin takaisin. Muutaman vuorokauden oleskelusta, ei tietenkään mitään kattavaa kuvaa saa. Toisen lapsen synnytin muualla ja olin todella tyytyväinen henkilökuntaa. Turhaa kritisoin aiemmin kätilöitä, koska toisessa synnytyksessä ja sairaalassa oleskelussa osui ammattitaitoisia omalle kohdalle. Lappeenrannassa olin vain ilmaa. Tuntuu, että ensisynnyttäjä on usein ilmaa vanhoille kätilöille..tai toivottavasti olen väärässä.
- meni
Mulla ei ole pahaa sanottavaa EKKS:sta. Synnytyksessä oli yksi kätilö paikalla ja hän jatkoi vuoroaan, että sai hoidettua synnytykseni loppuun. Vuodeosastolla oli muutama ikävämpikin tapaus, mutta suurin osa ihmisistä oli aivan ihania. Koin, että minusta ja vauvasta huolehdittiin. Hoitohenkilökunnalla oli aikaa käydä katsomassa ja kyselemässä vointia sekä opastaa vauvanhoidossa.
Toisen lapsen synnytin TYKSissä. Siellä koin jääneeni enemmän yksin ja tuntui, että henkilökunnalla oli kovempi kiire.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760