Vistan laitevaatimukset

oikeasti.

Mitkähän ne Vistan ihan oikeat laitevaatimukset on, siis ILMAN Aeroa?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Windows_Vista#Laitteistovaatimukset

Oon lukenut Wikistä että minimi olis 800 MHz prossu ja 512 MT RAMia jne. mutta käykö mikä tahansa prossu joka on tuon nopeuksinen vai pitääkö olla jotain tiettyä mallia kun joku sanoi että jos on Celeron tai Sempron niin se ei kävis? Vai riittääkö tuo 800 MHz edes käytännössäkään?

En siis tarvis lainkaan läpinäkyvyyttä ja niitä ikkunoiden moklaamisia ja vääntelyitä joten Aero on mulle turha ja pelkkä Vista Basic tai Vista Standard käyttöliittymä riittää.

9

692

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vista_fani

Tässä on nyt vähän mutu juttua mutta olen käyttänyt XP:tä sempronilla ja oli luvattoman hidas.
      Oma vanha XP koneeni toimi Celeron D335 (2.8Ghz) prosulla ja oli aivan riittävän nopea.
      Tällä perusteella en suosittele sempronia mihinkään.
      Vista ei ole kovin vaativa prosessorin suhteen mutta mielestäni muistia pitäisi olla 2Gt jotta käyttäminen olisi mukavaa. Vista ei ole kovin hyvä vaihtoehto jos on vanha kone, vaikka prosessoritehoa ei ihmeitä tarvita niin ei kuitenkaan mikään kovin hidaskaan ole mukava vaihtoehto. Tällaisella tai vastaavalla prosessorilla Vista on jo todella ketterä käyttää.
      http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/62415

• Aeroakin?

Mä ymmärsin niin että ilman Aeroa se pyöris jo 512 MT:llä..onko Wiki siis ihan väärässä?

• Vista_fani
        Aeroakin? kirjoitti:

Mä ymmärsin niin että ilman Aeroa se pyöris jo 512 MT:llä..onko Wiki siis ihan väärässä?

Ei se aero oikeastaan vie paljon mitään. 512Mt on aivan varmasti liian vähän mihinkään järkevään käyttöön ja olen nähnyt joskus testin jossa oli testattu nopeutta 1Gt ja 2Gt kokoonpanoilla niin eroa oli ollut.
        Henk. koht. olen sitä mieltä että >=2Gt on sopiva määrä Vistalle että käyttökokemus on oikeasti jouheva. Superfetch on loistava ominaisuus ainakin jos on pöytäkone. Se ominaisuus hyötyy suuresta muistista.

• Freightliner
        Vista_fani kirjoitti:

Ei se aero oikeastaan vie paljon mitään. 512Mt on aivan varmasti liian vähän mihinkään järkevään käyttöön ja olen nähnyt joskus testin jossa oli testattu nopeutta 1Gt ja 2Gt kokoonpanoilla niin eroa oli ollut.
        Henk. koht. olen sitä mieltä että >=2Gt on sopiva määrä Vistalle että käyttökokemus on oikeasti jouheva. Superfetch on loistava ominaisuus ainakin jos on pöytäkone. Se ominaisuus hyötyy suuresta muistista.

Mulla tuo kannettava siinä on Turion 64 X2 / 1.8GHz muistia 2Gt,Vista Home Premium käynnistyminen kestää noin minuutin vaikka kaikki tehosteet olisi pois päältä ja Vista on Virittetty mahdollisimman joustavaksi.Aero ja sivupalkki ohjelmineen hidastaa parikytä sekkaa lisää.Nyt mulla on XP rinnalla ja siinä käynnistys kestää 30s Bootvis ohjelmalla suoritetun optimoinnin jälkeen,ennen optimointia käynnistys kesti 40s.Todettakoon että mulla vanhassa on tässä pöytäkoneessa Sempron prossy ja XP käynnistyy Bootvis optimoinnin jälkeen 45 sekunnissa.Tykkään XP keveydestä Vistassa on mun mielestä paljon sellaista turhaa mitä en tarvi ja tämä tekee siitä turhan raskaan.Kokeilin myös Windowsin Seiskaa läppärissä ja tämä vaikutti erittäin lupaavalta käynnistyvyys ja toimivuus oli XP,n luokkaa,mutta koska se oli Englanninkielinen Beta ajoin sen pois parin viikon kokeilun jälkeen.

• Vista_fani
        Freightliner kirjoitti:

Mulla tuo kannettava siinä on Turion 64 X2 / 1.8GHz muistia 2Gt,Vista Home Premium käynnistyminen kestää noin minuutin vaikka kaikki tehosteet olisi pois päältä ja Vista on Virittetty mahdollisimman joustavaksi.Aero ja sivupalkki ohjelmineen hidastaa parikytä sekkaa lisää.Nyt mulla on XP rinnalla ja siinä käynnistys kestää 30s Bootvis ohjelmalla suoritetun optimoinnin jälkeen,ennen optimointia käynnistys kesti 40s.Todettakoon että mulla vanhassa on tässä pöytäkoneessa Sempron prossy ja XP käynnistyy Bootvis optimoinnin jälkeen 45 sekunnissa.Tykkään XP keveydestä Vistassa on mun mielestä paljon sellaista turhaa mitä en tarvi ja tämä tekee siitä turhan raskaan.Kokeilin myös Windowsin Seiskaa läppärissä ja tämä vaikutti erittäin lupaavalta käynnistyvyys ja toimivuus oli XP,n luokkaa,mutta koska se oli Englanninkielinen Beta ajoin sen pois parin viikon kokeilun jälkeen.

Käynnistys kestää vähän alle 30 sekuntia mutta siinä ei ole mukana superfetchin käyttämää aikaa koska kone on täysin käytettävissä sen ajan kun superfetch hakee muistin täyteen eniten käytettyä dataa.
        Superfetch toimii alhaisella prioriteetilla joten se antaa prosessoriaikansa ja levy IO toiminnot kaikille muille ja käyttää ne vain kun kone on idlenä.
        Normaalisti käytän konetta lepotilassa jolloin "buuttaus" kestää noin sekunnin tai kaksi.
        Viimeksi olen buutannut tämän aparaatin 20.3 ja todellisia käyttötunteja tänä aikana on kertynyt 46 tuntia.
        Kone on E2160 1.8 Ghz dual core ja 4 Gt muistia.

• Freightliner
        Vista_fani kirjoitti:

Käynnistys kestää vähän alle 30 sekuntia mutta siinä ei ole mukana superfetchin käyttämää aikaa koska kone on täysin käytettävissä sen ajan kun superfetch hakee muistin täyteen eniten käytettyä dataa.
        Superfetch toimii alhaisella prioriteetilla joten se antaa prosessoriaikansa ja levy IO toiminnot kaikille muille ja käyttää ne vain kun kone on idlenä.
        Normaalisti käytän konetta lepotilassa jolloin "buuttaus" kestää noin sekunnin tai kaksi.
        Viimeksi olen buutannut tämän aparaatin 20.3 ja todellisia käyttötunteja tänä aikana on kertynyt 46 tuntia.
        Kone on E2160 1.8 Ghz dual core ja 4 Gt muistia.

Tekeeköhän tuo suurempi muistimäärä nuin paljon,tähän Fujitsuun ei voi 2gigaa enämpää laittaa,AMD kyllä tehottomampi kuin Intel muutenkin,ei tällä aparaatilla tuohon pääse Vistan kanssa.

• "Mitkähän ne Vistan ihan oikeat laitevaatimukset on, siis ILMAN Aeroa?"

Aero tuntuu lähinnä näytönohjaimessa. Ilman Aeroa toimii varmasti sillä näytönohjaimella mikä on ehdottomana miniminä. Sellaiseen edes jotenkin riittävään käyttöön tarvitset pari gigaa muistia ja tuplaydin prosessorin. Sellainen on melkein jokaisessa uudessa tietokoneessa.

Vista kyllä alkaa toimia sujuvasti mielestäni vasta sitten kun on 4Gt muistia, käyttää 64-bittisenä ja on SSD asema.

Vanhaan koneeseen Windows Vistaa ei ole mitään järkeä tunkea.

• Vista_fani

SSD levy ja vain 64 bittisenä?
        Ei pidä ottaa vakavissaan, tämä on linuks käyttäjän mielipide.

Muistia saa olla niin paljon kun vain tuntuu järkevältä investoida. Vaikka varsinaiset ohjelmat eivät tarvitsikaan niin superfetch osaa hyödyntää loput.

• Vista_fani kirjoitti:

SSD levy ja vain 64 bittisenä?
        Ei pidä ottaa vakavissaan, tämä on linuks käyttäjän mielipide.

Muistia saa olla niin paljon kun vain tuntuu järkevältä investoida. Vaikka varsinaiset ohjelmat eivät tarvitsikaan niin superfetch osaa hyödyntää loput.

"SSD levy ja vain 64 bittisenä?"

Niin. Vista sahaa levyä niin perkeleesti ja kuormittaa konetta ja sen takia joutuu odottelemaan ja ihmettelemään sitä sinistä rinkulaa, että ei ole sujuvasta tietoakaan ennen kuin on SSD alla muistia paljon.

"Ei pidä ottaa vakavissaan, tämä on linuks käyttäjän mielipide."

No minkäs helvettiä sille voi jos linuxeilla voi käyttää konetta sujuvammin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      257
      5209
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      120
      4221
    3. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      60
      4011
    4. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3637
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3590
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      41
      3345
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      12
      2733
    8. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      20
      2606
    9. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2516
    10. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      63
      2409
    Aihe