Vanhemman sukupolven edustajat haluavat tehdän mahdollisimman paljon itse, mutta mutta: säästö ei ole niin suuri kuin helposti luulee, koska ammattilaiset tekevät kaiken monta kertaa pienemmällä tuntimäärällä kuin ensikertalainen amatööri.
Lisäksi sellainen juttu, että amatööri joutuu ostamaan tai vuokraamaan läjän työkaluja mikä sekin tekee kustannuksia. Ammattilaisella on silti paremmat vehkeet ja seuraavaan vaiheeseen siirrytään vauhdilla eikä tarvi ihmetellä ja soitella ja kysellä tutuilta ja sukulaisilta.
Olipa tuola puhetta jopa pidennetystä kesälomasta. Keskivertomiehelle tämä kustantaa 3 000 €/kk menetetyt lomapäivät menetetyt lomakorvaukset. Tuskinpa kukaan haluaa maksaa reilua 3000 euroa siitä, että AMATÖÖRI tekee kuukauden hommia.
Sitten vielä sellainen juttu, että mitä nopeammin uuteen asuntoon pääsee muuttamaan, sitä vähemmän tarvitsee maksaa edellisen asunnon vuokraa yms. kuluja. Tämä voi olla yli 1 000 €/kk. Eli jos tekee itse, työ etenee hitaammin ja kahta asuntoa täytyy pitää kauemmin.
Minun mielestä järkevintä on ottaa asunto toimittajalta muuttovalmiija ja jättää kevyet sisätyöt itselle ja hameväelle. Tällä ratkaisulla homma on paljon helpompi budjetoida. Pihan voi sitten myllätä joku kesä, kun on taas resursseja.
Mitä mieltä olette näkemyksestäni?
Mitä kannattaa tehdä itse?
47
6279
Vastaukset
- Rauno Kangas
..nettona pitää verrata vastaavan tuotoksen aikaan saavan rakennustyöläisen verolliseen laskutushintaan - ja silloin vertailusi saa hieman toisennäköisen lopputuleman.
Suomessa on palkalla sivukuluja, arvonlisäveroja ja tuloveroja sen verran paljon, että ostaessasi "kuitillisena" yhden tunnin suurinpiirtein samapalkkaiselta naapuriltasi, joudut laskun maksaaksesi tekemään omaa päivätyötäsi noin kolmen tunnin ajan. Tai kääntäen - päästäksesi "palkoille" rakennusmiehenä, tarvitsee sinun saada tuotosta noin 1/3 siitä, mitä rutinoitunut ammattilainen tekisi - eikä se ole välttämättä ylivoimainen haaste.
Kysyttäessä olen usein suositellut seyraavaa menetelmää: pastataan yksi tai kaksi (kaksi, jos ei voi itse olla joka hetki raksalla) ammattimiestä ja ruvetaan itse sille ammattimiehelle apumieheksi. Eikä äkkiä tule mieleen tapauksia, joissa olisi "tienattu" huonommin kuin omassa ammatissa.
Viisi vuotta sitten Johannes Koroma kirjoitti aiheesta aika hyvän jutun.
http://www.talouselama.fi/kolumni/article159068.ece- Rak.ins2
Johannes Koroma kerrankin oikeassa (on hän voinut olla muulloinkin :) ) Työttömyys Suomesta olisi helppo poistaa, mutta vasemmisto ei sitä halua. Yrittihän Aho aikoinaan puhua asiasta. mutta ammattiliitot ja vasemmisto pistivät hanttiin. Verokiilaa ei ole pienennetty vaan sitä kasvatetaan yhä lisää, kun halutaan valtiolle lisää verotuloja ja työttömiä.
Sehän olisi kauheaa ammattiliitoille, jos kaikki suomalaiset olisivat ammattiaan vastaavissa töissä, jopa 65 ikävuoteen asti.
Nykyisellä systeemillä hyväpalkkainenkaan ei pysty palkkaamaan työntekijää omilla tuloillaan, vaan siihenkin pitää ottaa lainaa pankista.
- enemmän, mutta...
Me teimme tälläisen ratkaisun; ostimme valmistalon ja suurin piirtein kaikki mahdolliset asiat teetettiin muilla. Tosin meillä oli hyvä vastaavamestari, joka hoiti paalutusjutut, sorien tuonnit, kaivinkoneen, putki- ja muut miehet paikalle silloin kun niitä todella tarvittiin.
Periaatteessa siitä kun talo oli valmis terasseineen talotehtaan puolelta, takan muurauksen ja yläkerran tekemisen jälkeen, talo oli MUUTTOVALMIS vajaan kuuden viikon päästä.
Pihatyöt teimme ennenkuin talotehdas toi talon. Oli paljon helpompaa ajaa täyttömaa ja mullat takapihalle ja tasoittaa ne. Nurmikko oli jo vihreä, kun muutimme uuteen kotiimme. - saman palkan
itsellesi / sinun ei tarvi maksaa itse tekemiesi tuntien palkkaa timpureille. Saat sen vaikka veisit roskia.
Kaikki työ minkä itse teet vähentää siis kulujasi - niin se vaan on
Olet täsmälleen oikeassa päätelmissäsi. Väittävät täällä "tietävät" mitä tahansa niin säästö on ihan näennäistä, ehkä siinä vähän voi säästää jos itse pakertaa mutta ei ole sen vaivan arvoista. Tiedän kun itse juuri olen vääntänyt, säästin ehkä sen parempien sisustusmateriaalien verran juuri ja juuri - eipä varmaan muuta.
Kustannuksia tulee kun rautakaupassa käyt joka toinen päivä, ostat työkaluja ja rakennusmateriaaleja, kaiken maailman tarviketta. Tyrit ja teet hommia uudestaan. Tekeminen kestää hommasta riippuen 5-100 kertaa enemmän kuin ammattilaisella. Teet väärin ja muutaman vuoden kuluttua korjaat ja teet uudestaan. Asennat väärin ja sitten korjaat.
Ei se toi rakentaminen niin helppoa ole kuin täällä annetaan ymmärtää. Jos olisi niin ammattilaisia ei tohon hommaan tarvittaisi.
Tai itse asiassa tarkemmin sanottuna : hommathan sinällään eivät useimmiten ole niin vaikeita, mutta kun ET TIEDÄ tarkalleen miten mikäkin homma pitää/kannattaa/hyödyttää/on helpoin tehdä! Hommiin on yleensä olemassa kaikenmaailman työohjeta mutta useimmiten niillä voi pyyhkiä ... noh perseensä ... jo homman puolivälissä :)- ei se niin mene
että jos sinä et osaa taloasi tehdä niin muutkaan eivät osaisi! Sentään vielä suurimmalla osalla suomalaisia miehiä ei ole peukalo niin keskellä kämmentä ettei talon rakentamisessa voisi omaa työpanosta käyttää.
Ja työtä se on tiilien kanto tai siivoaminenkin. Timpurikin sen kyllä tekee mutta hyvään hintaan ja tuskin mattimeikäläistä kovemmalla työteholla.
Itse tekmällä voi enimmillään säästää kolmanneksen kustannuksista. Normaalitason valmiiseen menee se 1500/neliö mutta kaiken itse tehden voi päästä esim. 1000/neliö.
200 neliön talossa tuo on vaatimaton 100 tonnin säästö. Jo pelkillä aputöillä siitä säästää osan. Ainakin minulle 10-20 tuhattakin on iso raha. Sinun mainitsemat työkalujen hankinnat yms. on aika paljon pienempi raha. - tossa säästämisessä
ei se niin mene kirjoitti:
että jos sinä et osaa taloasi tehdä niin muutkaan eivät osaisi! Sentään vielä suurimmalla osalla suomalaisia miehiä ei ole peukalo niin keskellä kämmentä ettei talon rakentamisessa voisi omaa työpanosta käyttää.
Ja työtä se on tiilien kanto tai siivoaminenkin. Timpurikin sen kyllä tekee mutta hyvään hintaan ja tuskin mattimeikäläistä kovemmalla työteholla.
Itse tekmällä voi enimmillään säästää kolmanneksen kustannuksista. Normaalitason valmiiseen menee se 1500/neliö mutta kaiken itse tehden voi päästä esim. 1000/neliö.
200 neliön talossa tuo on vaatimaton 100 tonnin säästö. Jo pelkillä aputöillä siitä säästää osan. Ainakin minulle 10-20 tuhattakin on iso raha. Sinun mainitsemat työkalujen hankinnat yms. on aika paljon pienempi raha.Älä viiti valehdella. Säästö on aivan marginaalista, käytännössä sitä ei ole ollenkaan.
Korkeintaan joku rakennusalan ammattilainen joka on eläkkeellä tms. voi säästää tossa hommassa jotain. Normaali Matti Meikäläinen joka ei oo raksalla hommissa ollut ja ottaa esim. virkavapaata saadakseen sen kyhäelmänsä edes jotenkin valmiiksi, menettää jo omasta palkkatulostaan 60%, mutta tätähän nää "tonnilla" neliö" -selittäjät ei ota koskaan ollenkaan huomioon, vai mitä ;)
Noita tiilenkanto yms. juttuja tähän nyt on turha sotkea. Jokainen joka rakentaa joutuu tekemään moisia puuhia, sitä hommaa riittää kaikelle vapaa-ajalle ihan ilman että varsinaisesti itselleen jättäisi paljon mitään jobia.
Sanopas, tyhmä kun olet, että miten tavallinen tallaaja tekee 200:n neliön talon hoitamalla samalla omat työnsä niin ettei menetä siinä tuloja? Tekemällä sitä taloa 10 vuotta? Ja se ei maksa mitään? Vai tekemällä 3 vuotta putkeen palkkatyötä ja raksaa ja nukkumatta siinä välillä yhtään tuntia?
Tiedän muutamia jotka tota on yrittäneet. Yksi syö rauhoittavia ja siitä huolimatta tärisee aika reippaanlaisesti. Muutama on eronnut jo perustuksien tekovaiheessa. Yksi sai sydärin samassa vaiheessa. Muutamalla on jäänyt homma kesken kun ei oo jaksanut, sen jälkeen on palkattu ammattilaiset tekemään mutta ongelma on sitten siinä ettei tahdo saada pankista lisää rahaa. Yksi sai varoituksen kun ei omia hommiaan ehtinyt hoitaa, sittemmin sai potkut.
Saahan sitä ihminen yrittää. Jos olisin tosiaan eläkkeellä oleva raksamies niin hyvin voisin tehdä oman talon, sais halvemmalla. Vaan kaikille muille : anna olla. - tääkin homma
tossa säästämisessä kirjoitti:
Älä viiti valehdella. Säästö on aivan marginaalista, käytännössä sitä ei ole ollenkaan.
Korkeintaan joku rakennusalan ammattilainen joka on eläkkeellä tms. voi säästää tossa hommassa jotain. Normaali Matti Meikäläinen joka ei oo raksalla hommissa ollut ja ottaa esim. virkavapaata saadakseen sen kyhäelmänsä edes jotenkin valmiiksi, menettää jo omasta palkkatulostaan 60%, mutta tätähän nää "tonnilla" neliö" -selittäjät ei ota koskaan ollenkaan huomioon, vai mitä ;)
Noita tiilenkanto yms. juttuja tähän nyt on turha sotkea. Jokainen joka rakentaa joutuu tekemään moisia puuhia, sitä hommaa riittää kaikelle vapaa-ajalle ihan ilman että varsinaisesti itselleen jättäisi paljon mitään jobia.
Sanopas, tyhmä kun olet, että miten tavallinen tallaaja tekee 200:n neliön talon hoitamalla samalla omat työnsä niin ettei menetä siinä tuloja? Tekemällä sitä taloa 10 vuotta? Ja se ei maksa mitään? Vai tekemällä 3 vuotta putkeen palkkatyötä ja raksaa ja nukkumatta siinä välillä yhtään tuntia?
Tiedän muutamia jotka tota on yrittäneet. Yksi syö rauhoittavia ja siitä huolimatta tärisee aika reippaanlaisesti. Muutama on eronnut jo perustuksien tekovaiheessa. Yksi sai sydärin samassa vaiheessa. Muutamalla on jäänyt homma kesken kun ei oo jaksanut, sen jälkeen on palkattu ammattilaiset tekemään mutta ongelma on sitten siinä ettei tahdo saada pankista lisää rahaa. Yksi sai varoituksen kun ei omia hommiaan ehtinyt hoitaa, sittemmin sai potkut.
Saahan sitä ihminen yrittää. Jos olisin tosiaan eläkkeellä oleva raksamies niin hyvin voisin tehdä oman talon, sais halvemmalla. Vaan kaikille muille : anna olla.Ja lisätäänpä kun unohtui.
Täällä kovasti puhutaan oman työn aikaansaamista kovista säästöistä. Vaan eipäs puhuta ollenkaan mitään siitä mitä keskivertoJamppa osaa tehdä. KeskivertoJamppa kyllä pystyy tekemään mutta tekeekö Jamppa oikein?
No, tilastot sen kertovat : ei tee. Ja kun Jamppa sitten myy sitä hometaloaan joka on täynnä vikoja, on Jamppa maksajana.
Tiedänpä eräänkin kaverin joka erehtyi myymään tekemänsä talon. Sattuipa olemaan homeessa. Talo meni, laskut tuli ja taitaapa mennä vieläkin voudille kaikki tulot mitä kaveri saa, siitä hyvästä että myi talon =) Näissä kiinteistöhommissa kun on sellainen ikävä piirre että olet vastuussa siitä talosta vielä aika pitkään myymisen jälkeenkin.
Itse kannattaa kyllä tehdä sen verran kuin on kohtuullista ja minkä jaksaa tehdä, esim. työmaasiivoukset ja jotkut sisätyöt. PerusJampan kannattaa pitäytyä siinä, tulee halvemmaksi. - yks rakentaja
Älä viiti valehdella. Säästö on aivan marginaalista, käytännössä sitä ei ole ollenkaan.
Saahan sitä ihminen yrittää. Jos olisin tosiaan eläkkeellä oleva raksamies niin hyvin voisin tehdä oman talon, sais halvemmalla. Vaan kaikille muille : anna olla.kovastippa käy ainakin sun itsetunnon päälle kun ei talo itseltä synny mutta moni muu sen vaan on tehnyt! Täällähän sitä pitää sitten avautua ja kertoa muillekkin kuinka vaikeaa itse tekeminen on. Tältä palstalta löydät epäilemättä kaltaisiasi.
Mutta kysymykseesi: Normaalissa paikalla tehdyssä talossa on keskimäärin n. 2000 tuntia työtä. Jos talon haluaa valmiiksi täysin omana työnä ja alle vuodessa niin vieläkin pääsee alle 40h/viikko. Ei mikään mahdoton tahti työn ohessa. Sehän on vasta 4-5 tuntia illassa ja 8-10 vapaapäivinä. Talkoot, perheen panostus, palkatut pienet hommat kuten muuraus vähentävät tätä työmäärää entisestään.Samoin kun se, ettei esim. terassien tarvitse olla muuttaessa valmiita ja niitä voi ropotella sitten lämpimänä kesäpäivänä vaikka keppanan ääressä. :)
En sitä väitäkkään ettei omakotitalon rakentamisessa olisi työtä. Sitä on juuri niin paljon ettei sinun laisistasi ole sitä tekemään. Onneksi useista muista kuitenkin on.
Itse olen kaksi omaa taloa tehnyt ja nyt niistä jälkimmäinen tämän ansiosta velaton. Vielä en ole eronnut enkä käytä rauhoittavia. Kolmannen talon saatan ansio mielessä vielä tehdä jos oikein innostun! - &&
Saahan sitä ihminen yrittää. Jos olisin tosiaan eläkkeellä oleva raksamies niin hyvin voisin tehdä oman talon, sais halvemmalla. Vaan kaikille muille : anna olla.Täällä on tavallinen tallaajapariskunta, joka rakentaa. Talopaketti tuli säältä suojaan. Tulonmenetystä ei ole vielä tullut eli töissä on käyty normaalisti, molemmat. Ammattilaisia ollaan käytetty lvi, sähkö yms. näihin pakollisiin tarvittaviin. Onhan tässä jo vuosi pakerrettu paketin toimituksen jälkeen ja juhannukseksi päästään muuttamaan. Periaattessa ollaan hävitty joka kuukausi rahaa yhtiövastikkeen ja sähkön verran. Tietysti matkakulut tontille. Tosin samalla matkalla on haettu niitä tavaroita sieltä rautakaupasta. Ja niille työkaluille, joita on ostettu, on todellakin käyttöä myös jatkossa. Esim. Autotalli odottelee vielä rakentamista yms. Niin ja on tämä rakennusaika sisältänyt yhden lomareissunkin. Mutta ei meillä ole lapsia, eli ei tarvitse huolehtia kuin kahdesta aikuisesta. Ja meillä on molemmat puurtaneet ihan tasapuolisesti. Niin ja itse en edes viime kesänä lomaa pitänyt.
- yleensä kannattaa
Vaikka huomaankin olevani vähemmistössä ja luultavasti väärällä palstalla näkemyksineni, niin ottaisin silti hieman erilaisen kannan.
Jos asiaa ajatellaan vain taloudelliselta kannalta niin mielestäni pientalon rakentamisessa kannattaa tehdä kaikki itse mitä osaa ja kaikki mitä pystyy opettelemaan. Toki joku haluaa heti valmiiseen ja joku toinen ei halua pukea haalareita päälleen jne. - kunnioitan näitä näkemyksiä, mutta euroissa mitaten suurin osa töistä kannattaa mielestäni tehdä itse.
Mielestäni asiaa ajatellaan vähän liikaa niin että "ammattilainenhan tekee tuon nopeammin... samassa ajassa tienaisin niin ja niin paljon leipätyössäni.." Mutta jos puhutaan ilta- ja viikonlopputöistä niin miten on, tienaatko oikeasti sinä iltana minkä voisit rakentaa jotain? 90 prosenttia meistä ei tienaa vaan istuu sohvalla ja katsoo vaimon kanssa niitä sisustusohjelmia.
Itse ainakin ajattelen asian ennemmin niin, että kun iltatyönä rakennan jotain niin lasken ensinnäkin paljonko säästin verrattuna ammattilaisen palkkaamiseen. Sitten vertaan säästöä siihen kuinka kauan vastaavan rahan säästäminen olisi kestänyt normi kk-palkasta. Useinmiten vastaus on se, että viikossa pystyn säästämään 15-30 ammattityötunnin verran. Tämä tarkoittaa rahassa 500-2000 euroa/viikko. Harvapa meistä säästää samoja rahoja edes kuukaudessa.
Omassa talohankkeessani tein suurimman osan töistä itse ja pääsin 130m2 talossa siihen 1100-1150e/m2. Teetetyssä olisi hinta varmasti ollut 1500/m2-> normaalista palkasta säästäisin tuota rahaa (40-60 tonnia) vuosia. Nyt sen säästäminen hoitui 9 kk:ssa.
Toki meillä meni vuokriin ja laskuihin noissa kuukausissa jokunen tonni ja työkalujakin joutui useilla satasilla vuokraamaan, mutta ne olivat kuitenkin melko pieniä rahoja tuon säästön rinnalla.
Lopuksi vielä muutama konkreettinen paikka missä tavallisen talliaisen (minä mukaan luettuna) voi helposti säästää:
Sokkelin harkkomuuraus: 50m2x8.333 harkkoa -> 400 kiveä x 4e/kpl (muuraus työ) ->1600e
levyrakenteiset väliseinät: 100m2x15e/m2 ->1500e
parketti/laminaatti asennus 100m2x5e/m2 ->500e
Tässä vain muutamia mainitakseni. Näitä riittää talohankkeen alusta loppuun. Lisäksi kaikki aputyöt ovat erittäin järkeviä tehdä itse: minulla ei ole ainakaan varaa maksaa kenellekkään 30e/h levyn kantamisesta tai lattian imuroimisesta.- harvinaisen
paikkansa pitävä kirjoitus.Omalla työllä
pystyy oikeasti säästämään paljon rahaa.
Omassa talossa kaikki laskurit näytti
hinnaksi n.250te,josta omalla työllä
pois 70te eli hinnaksi 180te.Talo tuli
maksamaan 130te.Tietenkin laskurit näyttää
hinnan yläkanttiin,mutta oma työ kannattaa
varmasti. - Ei nii mestari
harvinaisen kirjoitti:
paikkansa pitävä kirjoitus.Omalla työllä
pystyy oikeasti säästämään paljon rahaa.
Omassa talossa kaikki laskurit näytti
hinnaksi n.250te,josta omalla työllä
pois 70te eli hinnaksi 180te.Talo tuli
maksamaan 130te.Tietenkin laskurit näyttää
hinnan yläkanttiin,mutta oma työ kannattaa
varmasti.Jos olt osaava mies/nainen, niin asiat varmaankin on juuri noin, mutta jos et halua katsella vinossa olevaa listaa, tai repsottavaa tapettia, teetät työsi ammattilaisella, ja teet sen ajan omia töitäsi.... ja itse olen designtalon omistava erittäïn tyytyväinen asiakas, ja vahvasti sitä mieltä, että tehdään kaikki sitä mitä osataan, eikä siltä osin ruokita lamaa.....
- ja oppiva yksilö
Ei nii mestari kirjoitti:
Jos olt osaava mies/nainen, niin asiat varmaankin on juuri noin, mutta jos et halua katsella vinossa olevaa listaa, tai repsottavaa tapettia, teetät työsi ammattilaisella, ja teet sen ajan omia töitäsi.... ja itse olen designtalon omistava erittäïn tyytyväinen asiakas, ja vahvasti sitä mieltä, että tehdään kaikki sitä mitä osataan, eikä siltä osin ruokita lamaa.....
tulee ne listat suoraan.
Lamaa en ruoki koska käytän säästyneet rahat muuhun mukavaan. - MK
Osaisiko joku kertoa noiden yllämainittujen lisäksi mitä töitä itse voisi rakennusvaiheessa tehdä? Listaa niistä ja mahdollisesti hinta-arvioita, mitä pystyy säästämään. Mies ei ole rakennusalalla, mutta ruumiillisessa työssä, ns. vasara ja moni muukin työkalu pysyy kädessä. Itsekin pystyisin jonkun verran auttamaan ja oppimaan. Illat ja viikonloput voitaisiin olla rakennuksella ja tarkoituksena nimenomaan olisi jonkun verran pystyä osallistumaan. Voiko näihin todella oppia? Sähkö- ja lvi-työt saa tehdä ammattilaiset.
- Rauno Kangas
MK kirjoitti:
Osaisiko joku kertoa noiden yllämainittujen lisäksi mitä töitä itse voisi rakennusvaiheessa tehdä? Listaa niistä ja mahdollisesti hinta-arvioita, mitä pystyy säästämään. Mies ei ole rakennusalalla, mutta ruumiillisessa työssä, ns. vasara ja moni muukin työkalu pysyy kädessä. Itsekin pystyisin jonkun verran auttamaan ja oppimaan. Illat ja viikonloput voitaisiin olla rakennuksella ja tarkoituksena nimenomaan olisi jonkun verran pystyä osallistumaan. Voiko näihin todella oppia? Sähkö- ja lvi-työt saa tehdä ammattilaiset.
...itse tehdä. Fiksu rakentaja pestaa osaavan ammattimiehen "päätimpuriksi" ja hän sitten pitää rakennusalalle kouluja käymätömät "apumiehet" kiireisenä - näyttäen kunkin työvaiheen alussa työn "kädestä pitäen" ja valkkaamalla "apumiehille" ne hommat, joissa tarvitaan enempi huolellisuutta kuin erityisosaamista. Tuo ammattimiehen pestaaminen myös takaa sen, ettei mene aika miettiessä sitä, mitä milloinkin kannattaa seuraavaksi tehdä.
- MK
Rauno Kangas kirjoitti:
...itse tehdä. Fiksu rakentaja pestaa osaavan ammattimiehen "päätimpuriksi" ja hän sitten pitää rakennusalalle kouluja käymätömät "apumiehet" kiireisenä - näyttäen kunkin työvaiheen alussa työn "kädestä pitäen" ja valkkaamalla "apumiehille" ne hommat, joissa tarvitaan enempi huolellisuutta kuin erityisosaamista. Tuo ammattimiehen pestaaminen myös takaa sen, ettei mene aika miettiessä sitä, mitä milloinkin kannattaa seuraavaksi tehdä.
Sitten kun vielä löytäisi sellaisen päätimpurin, joka osaisi hommansa ja vielä näyttäisi itselle kädestä pitäen. Toisaalta kai sitä omalla rakennuksellaan saa vaatia. On vähän sellainen fiilis, että mielellään tekisivät kaiken itse ja näin ollen tienaisivat. Pitää juurirakentaneilta tuttaviltakin toki kysellä kokemuksia.
- Rauno Kangas
MK kirjoitti:
Sitten kun vielä löytäisi sellaisen päätimpurin, joka osaisi hommansa ja vielä näyttäisi itselle kädestä pitäen. Toisaalta kai sitä omalla rakennuksellaan saa vaatia. On vähän sellainen fiilis, että mielellään tekisivät kaiken itse ja näin ollen tienaisivat. Pitää juurirakentaneilta tuttaviltakin toki kysellä kokemuksia.
...pitäisi löytymän, etenkin näin taantuman aikana, ja jos malttaa jonottaa tai hoksaa aloittaa hakemisen hyvissä ajoin. Taantumasta huolimatta monilla ao. ammattikuntaan kuuluvilla on tilauskirjaa jonkin matkaa jäljellä, eikä hyviä miehiä useinkaan löydä akuuttiin tilanteeseen.
Tämäntyyppisissä keskusteluissa olisi eduksi, jos muut keskustelijat tietäisivät rakentamisaikeiden maantieteellisen sijainnin, niin voisivat vaikka suositella - hyvät miehet eivät useinkaan liiku kovin kauaksi kotooltaan. - opissa ollut...
Ei nii mestari kirjoitti:
Jos olt osaava mies/nainen, niin asiat varmaankin on juuri noin, mutta jos et halua katsella vinossa olevaa listaa, tai repsottavaa tapettia, teetät työsi ammattilaisella, ja teet sen ajan omia töitäsi.... ja itse olen designtalon omistava erittäïn tyytyväinen asiakas, ja vahvasti sitä mieltä, että tehdään kaikki sitä mitä osataan, eikä siltä osin ruokita lamaa.....
Itselläni on useita ammatteja ja nyt vapaa-aikana olen alkanut rakentaa taloa. Olen koko ajan mestarin opissa ja opettelen samalla. Töitä tehdään yhdessä. Alussa olin pelkkänä apurina, mutta nyt kun mestari on katsonut, että minun työ on alkanut sujua, olen paljon tehnyt itse. Kun me molemmat puolisot ollaan siinä oltu opissa, me ollaan opittu tosi paljon ja työtahtikin on jo reipastunut siitä alkujen ajoista. Ihminen toisaan oppii, kun vain on halua opetella. Meidän suvussa on ollut kunnia asia, että kädentaidot opetetaan kaikille perimätietona siitäkin huolimatta, että suuri osa on jo akateemisesti koulutettuja toimistorottia ja virkamiehiä/-naisia. Tietysti minun ikäluokassani taitaa olla jo harvinaista, että osataan itse tehdä mitään tai jos osataan, niin kaikki eivät viitsi vaivautua tekemään mitään vaan odotetaan valmista kuin sosiaalitoimen luukulla.
- onkin sitten kohta jo
opissa ollut... kirjoitti:
Itselläni on useita ammatteja ja nyt vapaa-aikana olen alkanut rakentaa taloa. Olen koko ajan mestarin opissa ja opettelen samalla. Töitä tehdään yhdessä. Alussa olin pelkkänä apurina, mutta nyt kun mestari on katsonut, että minun työ on alkanut sujua, olen paljon tehnyt itse. Kun me molemmat puolisot ollaan siinä oltu opissa, me ollaan opittu tosi paljon ja työtahtikin on jo reipastunut siitä alkujen ajoista. Ihminen toisaan oppii, kun vain on halua opetella. Meidän suvussa on ollut kunnia asia, että kädentaidot opetetaan kaikille perimätietona siitäkin huolimatta, että suuri osa on jo akateemisesti koulutettuja toimistorottia ja virkamiehiä/-naisia. Tietysti minun ikäluokassani taitaa olla jo harvinaista, että osataan itse tehdä mitään tai jos osataan, niin kaikki eivät viitsi vaivautua tekemään mitään vaan odotetaan valmista kuin sosiaalitoimen luukulla.
täynnä näitä itseopiskellen ja omatoimisesti rakennettuja homeviritelmiä!
Nimimerkki yhden tällaisen tyhmyyttäni ostanut
Hmm. taidankin käydä kirjekurssin yleislääkäriksi, kun noista terveyskeskuslääkäreistä on jatkuvasti pula... "ihminenhän osaa kun opettelee".
- on tehny yhtään mitään?
Ja kuinkahan moni tässäkin selittäneistä on tehnyt koskaan itselleen omakotitaloa?
Se on kyllä helppoa kuvitella etukäteen että osaan ja jaksan.
Niin minäkin kuvittelin.
En kuvittele enää, onneksi se talo alkaa pikkuhiljaa olla valmis.
Se nyt on vaan niin että kun puolikin vuotta menee joka ikinen ilta ja viikonloppu raksalla paskasena pyöriessä niin se alkaa useimmille riittää. Mitä enemmän itelle jätät niin sen pidemmän aikaa menee. Voin sanoa että jos jostakusta on hauskaa esim. vääntää raksalla aamukolmeen, neljään tai viiteen ja mennä yhdekäksi palkkatyöhön niin onneksi olkoon vaan. Mä keksisin kyllä parempaakin tekemistä.
Että siitä voi lähteä kun tätä hommaa mietiskelee.- yks rakentaja
2 taloa tehneenä voin kyllä allekirjoittaa tuon, että siitä talon teosta suurinosa ei ole kivaa! Sen takia niitä en tehnyt. Tottakai se vtutti (etenkin nuorempana ensimmäistä taloa tehdessä) kun siihen meni kaikki vapaa-aika eikä kaikkea osannut. Esimerkiksi kattotuolien asennus ilman konetta on jäänyt unohtumattomana mieleeni. :)
Olen silti sitä mieltä että tuo homma kannatti ja rakennushankkeisiin ryhtyminen meiltä elämän parhaita päätöksiä. Paljoa en liioittele jos väitän tehneeni tiliä lähes sata tonnia per talo verrattuna valmiin ostamiseen/ teettämiseen. - Säästäjä Ti-mies
yks rakentaja kirjoitti:
2 taloa tehneenä voin kyllä allekirjoittaa tuon, että siitä talon teosta suurinosa ei ole kivaa! Sen takia niitä en tehnyt. Tottakai se vtutti (etenkin nuorempana ensimmäistä taloa tehdessä) kun siihen meni kaikki vapaa-aika eikä kaikkea osannut. Esimerkiksi kattotuolien asennus ilman konetta on jäänyt unohtumattomana mieleeni. :)
Olen silti sitä mieltä että tuo homma kannatti ja rakennushankkeisiin ryhtyminen meiltä elämän parhaita päätöksiä. Paljoa en liioittele jos väitän tehneeni tiliä lähes sata tonnia per talo verrattuna valmiin ostamiseen/ teettämiseen.näin on, satatonnia säästää okt:ssa. eka talo kohta valmis. Rakennettu j
kohta 5v. Ei kiirettä,mut eipä ole tarvinut hutiloidakkaan. Itse olen nauttinut (lähes) joka hetkestä, mutta eukko räjähtää kohta hitaaseen etenemiseen.
Mitään ei kertaakaan tarvinnut purkaa ja rakentaa uudelleen.
Ei onnistu joka jampalta,en kehu -vaan varoitan.
Oma mestari on ihan onneton, se olisi pitänyt selvittää paremmin..tosin,eipä tuo ole paljoa haitannut.
Mitä enempi tekee itse, jää raksamiesten aikataulupyörittely pois. Pari ammattimiestä kävi tosin tekemässä muurauksia ja laattoja...molemmat mokasivat, että se siitä..(kyllä ne saa kutsun tupareihin..heh heh)
- vain on
niin,että mitä enemmän tekee ja vieläpä
osaa,niin säästöä tulee.Sitä on aivan
turha yrittää kiistää.Se ei todellakaan
ole jokamiehen hommaa,pitää itse ymmärtää
jaksaako sen tehdä.Täytyy tunnustaa,että
oli itsellekkin todella kova homma tehdä
talo,mutta se kyllä kannatti.Niitä avioeroja
tulee niillekkin,jotka ovat ottaneet valmistalon.
Kädetkin tärisee joillakin,vaikkei ole tehnyt
yhtään mitään,ainakin lainatiskillä.Esimerkkejä
kyllä löytyy kaikenlaisia.En kyllä suosittele
itse rakentamista sellaisille,jotka ovat epävarmoja omista taidoista,siinä voi käydä kylmät. - 1,5 vuotta rakennettiin
Vaikka täällä usein vähätellään oman työn osuuden vaikutusta lopullisiin rakentamiskustannuksiin, niin väittäisin omaan kokemukseen perustuen, että omalla työllä voi saavuttaa isojakin säästöjä.
Oma esimerkki:
Rakensimme 2. oman talon, aloitimme 06/07 ja muutimme 12/08. Tämä 2. talo on pre cut- puutalo ja otimme toimittajalta pystytyksen "katto päälle"- valmiusasteella. (Ensimmäinen talomme oli itse tehty täystiilitalo ja tästä toisesta oli tarkoitus tehdä kivitalo, mutta ajanpuutteen vuoksi päädyimme puutaloon. Ehkä sitten 3. talo on taas kiveä ??) Pystytyksen jälkeen teimme kaikki työt itse (vain sähkötyöt teetettiin ulkopuolisella) Me molemmat vanhemmat kävimme tuon 1,5 vuotta työssä täyspäiväisesti ja mieheni lisäksi saattoi loppuun opintonsa valmistuen 31.8.2008 ! Kolmesta lapsestamme 2 osallistui rakentamiseen omien kykyjensä mukaan. Esikoisemme mm. teki vesieristyksiä ja laatoituksia ammattilaisen ottein. Keskimmäinen osoitti taitoi mm. villoituksessa ja tellinkien rakentelussa ja purussa. Itse perheen äitinä tein lapiohommista ruveten kaikkea mahdollista. Pravuurini oli vesieristys ja kipsilevyjen tasoitus. Projektin talousvastuu oli myös minulla ja pääosan kilpailutuksista ja hankinnoista tein myös. Lopulliset rakentamiskustannukset ovat 950 €/ neliö. (laskenta tehty kokonaisneliöiden mukaan. Jos halutaan tietää kustannukset asuinneliötä kohti, ne ovat 1100 €/ neliö)
Mikä yleensä mahdollisti projektin onnistumisen ?? Mieheni on rakentamisen ammattilainen (15 vuotta muurarina !) Lisäksi hän siis valmistui 2008 rakennusinsinööriksi. Meillä rakennuttaja, pääsuunnittelija ja vastaava mestari oli sama henkilö. Ilman hänen ohjaustaan me muut perheenjäsenet olisimme olleet hukassa ?? Isältään vanhan ajan opit saaneena ja uusimman tiedon hallitsevana hän kykeni meitä muita ohjaamaan ja opastamaan. Laskelmien mukaan oman työn osuus projektissamme on n. 70 000 €. Tämä on siis pelkkää säästöä, koska kävimme koko ajan palkkatyössä. Työtä tehtiin rakennuksella iltaisin, viikonloppusin ja lomilla. Yhtään palkatonta virkavapaapäivää ei otettu, työajan joustoja käytettiin n. 10 päivän verran. Vaikka meillä perheessä on asian hallitseva immeinen, niin meilläkin tuli useita ongelmatilanteita. En osaa sanoa miten monta vaikeaa paikkaa olisi tullut, jos tuota asiantuntemusta ei olisi??- 32h vuorokausia?
Sehän on hienoa että te jaksatte hoitaa päivätyön (8h) ja siihen päälle säntäätte vielä raksalle tekemään montako tuntia? toiset 8h lisää?
Kuka teillä hoitaa kodin? Ruuat? Pyykit jne?
Ja lomaa tai perheen yhteistä aikaa ei tartte jne.
Se on hienoa se. Saako kysyä, mikä on normi palkkatyönne kun siellä voi olla 8h ja lähteä noin virkeänä tekemään vielä toisen työpäivän raksalle? (Sitä tuskin sinäkään yritätä väittää, etteikö raksatyö olisi rasittavaa?)
Mikä on noin helppo duuni nykyään ja paljonko siitä saa palkkaa? (Ei varmaan juuri mitään kun noin kannattaa raksalla rehkiä)
Se on hienoa että teille on Luoja suonut duracell-pupun geenit ja virkeyden. 99% meistä normaalista ihmisistä ei ole ja hyvä niin.
Enkä käsitä mitä tämä jatkuvasti alkava paskanjauhamienn jostain itsehengiltä RAATAMISEN autuudesta rakennuksella oikein palvelee?
Ei tavallisia mattimeikäläisiä ainakaan,jotka ei välillä meinaa jaksaa normaaliarjen kaikkia vaatimuksia ilman mitään vitun taloprojektejakaan!
JOTAIN SAATANAN TALOMYYJIEN KEITTÄMÄÄ KUKKUA TAAS NÄMÄ JUTUT KUINKA "MEIDÄN PERHEESSÄ RAKENNETAAN 32 H VUOROKAUDESTA JA MIES ON NIIIIIN IHAANA OSAAVA JA PÄTEVÄ"
Voi VITTU sentään.
Varmaan teette vittu kipsilevytkin itse siellä tontilla. Helppoahan se on. Laudoista vaan koputtelette Kipsilevyprässin, alle kartonki, poravispilällä sekoittelette vähän kipsilillinkiä ja EIKUN VALAMAAN! Ja toinen paffin pala päälle (kierrätyspahvilaatikosta varastettu = ilmainen) ja kipsilevyprässin kansi kiinni: JIIHAA. Ja eikun lapset pomppimaan siihen kototekoisen kipsilevyprässin päälle. JIIHAA! Ja halvaks tulee. Jopa 1 euro säästyy! Ei sillä väliä, että hommassa ei ole mitään järkeä kunhan vaan säästyy yksi vitun euro. JIIHAA.
On teillä saatana huonot palkat. Ei mun palkalla vaan kannata kovinkaan paljoa seistä missään rakennusapumiehenä eikä minua edes kiinnosta homma vaikka kannataisi.
Meidän perheessä kaikkea ei lasketa pelkästään sillä periaatteella että "montako euroa tässä nyt säästyy". Myös hermojen ym. säästyisellä on arvonsa meillä.
Kiitos ja suksikaa vittuun pellet. - itse talon tehnyt
32h vuorokausia? kirjoitti:
Sehän on hienoa että te jaksatte hoitaa päivätyön (8h) ja siihen päälle säntäätte vielä raksalle tekemään montako tuntia? toiset 8h lisää?
Se on hienoa se. Saako kysyä, mikä on normi palkkatyönne kun siellä voi olla 8h ja lähteä noin virkeänä tekemään vielä toisen työpäivän raksalle? (Sitä tuskin sinäkään yritätä väittää, etteikö raksatyö olisi rasittavaa?)
Mikä on noin helppo duuni nykyään ja paljonko siitä saa palkkaa? (Ei varmaan juuri mitään kun noin kannattaa raksalla rehkiä)
Se on hienoa että teille on Luoja suonut duracell-pupun geenit ja virkeyden. 99% meistä normaalista ihmisistä ei ole ja hyvä niin.
Enkä käsitä mitä tämä jatkuvasti alkava paskanjauhamienn jostain itsehengiltä RAATAMISEN autuudesta rakennuksella oikein palvelee?
Ei tavallisia mattimeikäläisiä ainakaan,jotka ei välillä meinaa jaksaa normaaliarjen kaikkia vaatimuksia ilman mitään vitun taloprojektejakaan!
JOTAIN SAATANAN TALOMYYJIEN KEITTÄMÄÄ KUKKUA TAAS NÄMÄ JUTUT KUINKA "MEIDÄN PERHEESSÄ RAKENNETAAN 32 H VUOROKAUDESTA JA MIES ON NIIIIIN IHAANA OSAAVA JA PÄTEVÄ"
Voi VITTU sentään.
Varmaan teette vittu kipsilevytkin itse siellä tontilla. Helppoahan se on. Laudoista vaan koputtelette Kipsilevyprässin, alle kartonki, poravispilällä sekoittelette vähän kipsilillinkiä ja EIKUN VALAMAAN! Ja toinen paffin pala päälle (kierrätyspahvilaatikosta varastettu = ilmainen) ja kipsilevyprässin kansi kiinni: JIIHAA. Ja eikun lapset pomppimaan siihen kototekoisen kipsilevyprässin päälle. JIIHAA! Ja halvaks tulee. Jopa 1 euro säästyy! Ei sillä väliä, että hommassa ei ole mitään järkeä kunhan vaan säästyy yksi vitun euro. JIIHAA.
On teillä saatana huonot palkat. Ei mun palkalla vaan kannata kovinkaan paljoa seistä missään rakennusapumiehenä eikä minua edes kiinnosta homma vaikka kannataisi.
Meidän perheessä kaikkea ei lasketa pelkästään sillä periaatteella että "montako euroa tässä nyt säästyy". Myös hermojen ym. säästyisellä on arvonsa meillä.
Kiitos ja suksikaa vittuun pellet.Kyllä on joku menettänyt hermot vaikka on viettänyt laatuaikaa
perheen kanssa eikä raksalla taloa tekemassä.Aika säälittävää
tekstiä,jos oli tosissaan kirjoitettu,mitä en kyllä usko. - Jos et osaa
Voi VITTU sentään.
Kiitos ja suksikaa vittuun pellet.tai pysty niin älä täällä itke:)
Me olemme siis rakentaneet pääosin 2 taloa itse, lapsia 3-4 jaloissa ja normaalissa päivätyössä oltu koko ajan (miehen muutaman kk työttömyysjakso toisen talon aikana). Enemmän tai vähemmän normaalia keskituloista toimistotyötä molemmilla, myyntitehtävissä, työmatkoja jne sopivasti ettei häirinnyt raksaa. Ekan talon aikaan anoppi hoiti 3 lasta iltaisin jos itse olin raksalla, toisen talon aikaan isommat sisarukset hoitivat kuopusta tarvittaessa. Silti ehdin hyvin mukaan useimpiin työvaiheisiin ihan tositoimiin. Siivouksesta luistettiin, pyykit tuli pestyä (teinitkin pystyy siihen) ja ruoka laittoi se joka oli kotona. Vapaat rajoittuivat lähinnä muutamaan viikonloppuun jolloin lähdettiin reissuun ja unohdettiin rakennustyöt hetkeksi.
Mies on edelleenkin rakas ja ihana, arvostan ihan älyttömästi häntä näiden rakennusprojektien takia! Että mulla on hyvä ja pätevä mies;) Mahtaako sun vaimosi ajatella samoin tuollaisesta öykkäristä? Sulla tuntuu nuo hermot rispaavan ilman raksaprojektiakin:D - raksan valinnut
Voi VITTU sentään.
Kiitos ja suksikaa vittuun pellet.Elämä kaupungissa oli tylsää. Töiden jälkeen menin kuntosalille ja yritin keksiä tekemistä, töllöttää telkkua ym. Sitten alettiin rakentaa taloa ja nautin suunnattomasti, kun pääsen joka ilta ikiomalle raksalle tekemään ja puuhailemaan. Se on ihanampaa kuin kuntosali, jossa ihmiset pälyilevät toisiaan ja jonottavat laitteisiin. Televisio-ohelmatkin olivat uusintoja vuosien takaa. Mutta mikä mahtavampaa kuin päästä tekemään uutta taloa ja ihan itselle ja omalle perheelle. Mahtavaa. Talomme on vielä keskeneräinen, mutta nautin joka kerta, kun alkaa uusi työvaihe ja uudet jutut. Nautin siitä, että saan tutkia eri vaihtoehtoja ja miettiä, mikä sopisi parhaiten meidän perheelle. Nautin tehdä ruumiillista työtä raksalla, koska päivätyöni on konttorissa istumista. Minä otan raksalla tekemisen liikunnan ja säästämisen kannalta ja ennen kaikkea mahdollisuutena päästä itse vaikuttamaan, millainen koti meille tulee. Onhan meillä tietysti vankat taustajoukot apuna, koska suvussa on paljon alan ammattilaisia ja hepä neuvoivatkin tekemään talon itse ja varoittivat ostamasta valmista taloa, joka on tehty kiireellä myyntiin.
- tota vaihetta joo
raksan valinnut kirjoitti:
Elämä kaupungissa oli tylsää. Töiden jälkeen menin kuntosalille ja yritin keksiä tekemistä, töllöttää telkkua ym. Sitten alettiin rakentaa taloa ja nautin suunnattomasti, kun pääsen joka ilta ikiomalle raksalle tekemään ja puuhailemaan. Se on ihanampaa kuin kuntosali, jossa ihmiset pälyilevät toisiaan ja jonottavat laitteisiin. Televisio-ohelmatkin olivat uusintoja vuosien takaa. Mutta mikä mahtavampaa kuin päästä tekemään uutta taloa ja ihan itselle ja omalle perheelle. Mahtavaa. Talomme on vielä keskeneräinen, mutta nautin joka kerta, kun alkaa uusi työvaihe ja uudet jutut. Nautin siitä, että saan tutkia eri vaihtoehtoja ja miettiä, mikä sopisi parhaiten meidän perheelle. Nautin tehdä ruumiillista työtä raksalla, koska päivätyöni on konttorissa istumista. Minä otan raksalla tekemisen liikunnan ja säästämisen kannalta ja ennen kaikkea mahdollisuutena päästä itse vaikuttamaan, millainen koti meille tulee. Onhan meillä tietysti vankat taustajoukot apuna, koska suvussa on paljon alan ammattilaisia ja hepä neuvoivatkin tekemään talon itse ja varoittivat ostamasta valmista taloa, joka on tehty kiireellä myyntiin.
Juuri rakennuksen muuttokuntoon saatuani huvittaa suunnattomasti lukea tätä :)
"Sitten alettiin rakentaa taloa ja nautin suunnattomasti, kun pääsen joka ilta ikiomalle raksalle tekemään ja puuhailemaan. "
No onneksi olkoon vaan ;) Mä kyllä hyvin paljon mieluummin olisin pysynyt siellä kuntosallilla. Toki alun innostus oli tota samaa luokkaa.
Ei ollut enää parin kuukauden jälkeen. Viimeistään siinä vaiheessa meinasin vedellä vastaantulijoita kaikkia turpiin kun eräskin yö meni kokonaan raksalla ja sieltä suoraan töihin. Ja sieltä taas raksalle.
Huvinsa kullakin. Voin kyllä asiaa tuntemattomille nörteille siellä konttoreissa varoitella että alussa se fyysinen homma tuntuu kivalta konttorissa istuskelun jälkeen mutta mieli muuttuu. On siinä toki se hyvä puoli että muistaa minkä takia tuli opiskeltua vähän enemmän. Sen takia ettei tartte yltä päältä paskassa hikoilla ja palella ja vittuuntua ankeilla työajoilla ja ankealla palkalla. Meinaan sitä se toi raksahomma on. Yksitoikkoista, raskasta, paskasta ja omalle työlle ei saa juuri mitään hintaa.
Joo no sitten autotallia tekemään ;)
- minä vaan
Faktaa on se, että kaikki palkansaajat eivät ole sellaisessa asemassa, jolloin iltaisin ja viikonloppuisin voisi sitä omaa palkkatyötä tehdä. Joillakin ne kuukauden ansiot on määrän x ja sillä selvä. Silloin vaihtoehdoksi jää omatoimi rakentaminen.
Meillä olisi ollut täysin mahdotonta palkata kirvesmiestä tekemään talo muuttokuntoiseksi, vaikka aikaa olisikin säästetty.
Budjetointi ei tuota vaikeuksia, kunhan asiaan hiukan keskittyy. Meillä budjetti oli alusta asti selvä ja sen mukaan elettiin. Ei se auta itku markkinoilla, jos rahat on siinä millä on pelattava. Valmistaloista varaa olisi ollut Älvsbyhyn ja me kun halluttiin se Kannustalo.
Sellaisessa nyt asutaan ja vielä nakutellaan ja pihojakaan ei ole laitettu, mutta mitä sitten? Ei noilla kaikilla naapureillakaan, joilla on teetetyt talot, ole pihat valmiita.
Me ollaan nähty vaivaa saavuttaaksemme unelmamme, jos joku toinen pääsee rakennuttamalla hyvä sille. Onhan se tympeää olla köyhä, mutta ei se tarkoita ettei voisi unelmoida ja saavuttaa niitä unelmiaan tekemällä sen eteen töitä.
Meidän tapauksessa säästön suuruus on sen verran kovaa luokkaa, etten viitsi edes laskea kannattiko asua vuokralla 12 kk:tta. Sillä 12000 se kirvesmies olisi käynyt pari kertaa kusella tontin laidalla ;)
Ja ei,ei tullut eroa tai riitaa tai tuskaa,kyllä me ehkä joskus rakennetaan toinenkin talo tai edes kesämökki. Onhan tää mukava tapa viettää aikaa yhdessä- tallaajat,
2 talonrakennusta takana. Kyllä ihan tavalliset ei-ammattilaiset pystyy n vuodessa päivätyön ohessa tekemään talon.
Ensimmäisessä talossa tehtiin kaikki muu itse paitsi maatyöt, pienelementtien ja kattorakenteiden runkopystytys, LVIS sekä takka. Minä, mies ja appiukko iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Kaikkea ei heti osattu, mutta mies oli nopea oivaltamaan ja neuvoi minuakin työvaiheissa. Ehkä tein puolta hitaammin mutta paljon halvemmalla:) Aikaa meni tasan vuosi paketin tulosta. Talolla kokoa reilu 160m2
Toisessa talossa (asuinala lähes 250m2) maatyöt, runkomuuraus ja kattorakenteet, LVIS (vain kytkennät) sekä 1 takka teetettyinä. Kaikki muu taas itse tehtynä 11 kuukaudessa asumiskuntoon (ne muutamat listat toki puuttui). Uusia hommia runsaasti koska nyt kyseessä kivitalo, kiva opetella! Mies muutaman kuukauden täyspäiväisenä, muuten taas illat ja viikonloput lomien lisäksi. Nyt vain me 2 raksalla.
Kyllä me koimme että omalla työllä säästää, jos olisimme ottaneet timpurin töihin olisimme maksaneet siitä ainakin 35k€, nyt illat ja vl ei olleet pois meidän tuloista ja ne täyspäiväiset kuukaudet osui miehen työttömyysjaksolle sopivasti. Ei tuloja - ei menoja.
Työkaluista - kyllä niitä poria ja vasaroita tarvitaan joka tapauksessa vaikkei rakentaisikaan. Kompuran voisin ehkä myydä, sillä täytetään vain auton renkaita tällä hetkellä, mutta kovassa käytössä sekin oli monta vuotta. Roilottimesta maksoimme Minimanissa 47€ ja sillä koversi juuri 1 talon seinät - ei paha hinta, vuokraamossa tuolla rahalla saa 2-3 päivää. En laskisi niin hirveästi hukkahintaa työkaluille.... - minä vaan
tallaajat, kirjoitti:
2 talonrakennusta takana. Kyllä ihan tavalliset ei-ammattilaiset pystyy n vuodessa päivätyön ohessa tekemään talon.
Ensimmäisessä talossa tehtiin kaikki muu itse paitsi maatyöt, pienelementtien ja kattorakenteiden runkopystytys, LVIS sekä takka. Minä, mies ja appiukko iltaisin, viikonloppuisin ja lomilla. Kaikkea ei heti osattu, mutta mies oli nopea oivaltamaan ja neuvoi minuakin työvaiheissa. Ehkä tein puolta hitaammin mutta paljon halvemmalla:) Aikaa meni tasan vuosi paketin tulosta. Talolla kokoa reilu 160m2
Toisessa talossa (asuinala lähes 250m2) maatyöt, runkomuuraus ja kattorakenteet, LVIS (vain kytkennät) sekä 1 takka teetettyinä. Kaikki muu taas itse tehtynä 11 kuukaudessa asumiskuntoon (ne muutamat listat toki puuttui). Uusia hommia runsaasti koska nyt kyseessä kivitalo, kiva opetella! Mies muutaman kuukauden täyspäiväisenä, muuten taas illat ja viikonloput lomien lisäksi. Nyt vain me 2 raksalla.
Kyllä me koimme että omalla työllä säästää, jos olisimme ottaneet timpurin töihin olisimme maksaneet siitä ainakin 35k€, nyt illat ja vl ei olleet pois meidän tuloista ja ne täyspäiväiset kuukaudet osui miehen työttömyysjaksolle sopivasti. Ei tuloja - ei menoja.
Työkaluista - kyllä niitä poria ja vasaroita tarvitaan joka tapauksessa vaikkei rakentaisikaan. Kompuran voisin ehkä myydä, sillä täytetään vain auton renkaita tällä hetkellä, mutta kovassa käytössä sekin oli monta vuotta. Roilottimesta maksoimme Minimanissa 47€ ja sillä koversi juuri 1 talon seinät - ei paha hinta, vuokraamossa tuolla rahalla saa 2-3 päivää. En laskisi niin hirveästi hukkahintaa työkaluille....Juurikin näin. Kaikki mitä osaa ja uskaltaa opetella kannattaa tehdä itse.
Meillä urakkaa hidasti tietysti se, että meillä on 3 pientä lasta, joten mies lähinnä yksin oli raksalla ;) - kaiken tehnyt itse
minä vaan kirjoitti:
Juurikin näin. Kaikki mitä osaa ja uskaltaa opetella kannattaa tehdä itse.
Meillä urakkaa hidasti tietysti se, että meillä on 3 pientä lasta, joten mies lähinnä yksin oli raksalla ;)noinhan sitä voi ajatella mitä kirjoitit.Varmasti pääsee paljon helponmalla
kun toinen tekee työt,sehän on selvä.Jos taas ajattelee euroja,se helpompi
tapa tulee paljon kalliimmaksi, sama miten laskee.Kaikista ei ole rakentajaksi,
se pitää ymmärtää ennenkuin alkaa suunnitelemaan talon rakentamistapaa.
Kaikille löytyy sopiva tapa rakentaa.Mielestäni mitä enemmän pystyy tekemään
itse,sitä enemmän säästää.Minun 150 neliöinen talo ja autokatos,tuli alle
900e asuinneliö täysin valmiiksi,ilman tontin hintaa.Siihen on laskettu kaikki
mahdollinen mitä rakentamiseen liittyi.Teetetynä sama komeus ois ollut
n.100te kalliimpi.Minusta satatonnia on hyvä säästö. - ketään kotona ?
kaiken tehnyt itse kirjoitti:
noinhan sitä voi ajatella mitä kirjoitit.Varmasti pääsee paljon helponmalla
kun toinen tekee työt,sehän on selvä.Jos taas ajattelee euroja,se helpompi
tapa tulee paljon kalliimmaksi, sama miten laskee.Kaikista ei ole rakentajaksi,
se pitää ymmärtää ennenkuin alkaa suunnitelemaan talon rakentamistapaa.
Kaikille löytyy sopiva tapa rakentaa.Mielestäni mitä enemmän pystyy tekemään
itse,sitä enemmän säästää.Minun 150 neliöinen talo ja autokatos,tuli alle
900e asuinneliö täysin valmiiksi,ilman tontin hintaa.Siihen on laskettu kaikki
mahdollinen mitä rakentamiseen liittyi.Teetetynä sama komeus ois ollut
n.100te kalliimpi.Minusta satatonnia on hyvä säästö.Sä oot kyllä ihan pihalla rakentamisesta. Vai oliko tää provo?
150 neliön talon tekee timpuri noin seitsemässä kuukaudessa vääntyneistä taapeli lankuista tai viidessä kuukaudessa tehdaspystytyksen jälkeen.
Meinaatko, että timpurin palkkaaminen puoleksi vuodeksi maksaa 100 000 euroa?
Jos sulla taas oli yksi nolla liikaa, niin se on vähän alakanttiin. - kaiken tehnyt itse
ketään kotona ? kirjoitti:
Sä oot kyllä ihan pihalla rakentamisesta. Vai oliko tää provo?
150 neliön talon tekee timpuri noin seitsemässä kuukaudessa vääntyneistä taapeli lankuista tai viidessä kuukaudessa tehdaspystytyksen jälkeen.
Jos sulla taas oli yksi nolla liikaa, niin se on vähän alakanttiin.En nyt aivan pihalla koska talokin tuli tehtyä omin voimin.
Provoja en viitsi kirjoittaa,riitää tosiasiatkin.Lankutkin
mitallistettua ja suoria,vääntyneistä ei tosiaan ois muutakun
harmia.Tuo ero ois tullut jos ois teetättänyt talon ilman,että
itse ois sekaantunut mihinkään työhön.Eli ei pelkästään
kirvesmiehen palkasta vaan kaikesta,putkimies,sähkäri,
laatoittaja,perustan tekijät,pinnantekijät,kalusteasentajat,
maalarit sekä tarvikehankinnoista saatu hyöty.Tämä ero
syntyy suurimmillaan näin,sillä en usko että juurikaan moni
viitsii tehdä näin paljoa itse. - minä vaan
ketään kotona ? kirjoitti:
Sä oot kyllä ihan pihalla rakentamisesta. Vai oliko tää provo?
Jos sulla taas oli yksi nolla liikaa, niin se on vähän alakanttiin.Meillä naapurin talossa kirvesmies maksoi 70 000€ ja meidän Kannustalo on hiukan monimutkaisempi ja työläämpi. Olisi siihen äkkiä 20 000€ enemmän saanut pulittaa... Sitten sähköt, ilmastoinnit, putkihommat ja muu sälä päälle.
Eriasia on se viitsiikö nähdä vaivaa tehdäkseen itse.
Mitä tuossa olen selaillut valmistaloja niin sellaisen alle 120m2 talon olisi muuttovalmiina saanut. Älvsbyn ehkä hiukan isommankin. Mutta ei tätä taloa : http://www.kannustalo.fi/mallistot/rauhala/rauhala_195.html josta meidän talo on muunnoksena tehty.
Että ehkä edellisellä kirjoittajalla oli ihan oikeita lukuja.
Silloin, jos on sellaisissa töissä, että itse voi palkkansa määrään ja työaikaansa yms vaikuttaa tietenkin ehkä kannattaa tehdä omia töitä ja maksaa toiselle. kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole syystä tai toisesta.
Ja ei, en ole ihan pihalla rakentamisesta, mutta joku muu taitaa olla ;) - säästäjiä
minä vaan kirjoitti:
Meillä naapurin talossa kirvesmies maksoi 70 000€ ja meidän Kannustalo on hiukan monimutkaisempi ja työläämpi. Olisi siihen äkkiä 20 000€ enemmän saanut pulittaa... Sitten sähköt, ilmastoinnit, putkihommat ja muu sälä päälle.
Eriasia on se viitsiikö nähdä vaivaa tehdäkseen itse.
Mitä tuossa olen selaillut valmistaloja niin sellaisen alle 120m2 talon olisi muuttovalmiina saanut. Älvsbyn ehkä hiukan isommankin. Mutta ei tätä taloa : http://www.kannustalo.fi/mallistot/rauhala/rauhala_195.html josta meidän talo on muunnoksena tehty.
Että ehkä edellisellä kirjoittajalla oli ihan oikeita lukuja.
Silloin, jos on sellaisissa töissä, että itse voi palkkansa määrään ja työaikaansa yms vaikuttaa tietenkin ehkä kannattaa tehdä omia töitä ja maksaa toiselle. kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole syystä tai toisesta.
Ja ei, en ole ihan pihalla rakentamisesta, mutta joku muu taitaa olla ;)Ettäkö Kannustalon tekemiseen menee 20 000 enemmän? Siis timpurin kuuden kuukauden työ??
Ketä sinä yrität kusettaa? Jos kusetat ittees, niin mikset samantien säästä vaikka 40 000 euroo.? Tai 50 000?. Eikös se tuntuis vielä paremmalta?
No, kaikkien säästäjien kunkku on ehdottomasti kuitenkin se työn sankari, joka säästi talonsa rungossa 100 000 euroa pitkästä tehden verrattuna elementtirunkoon!!!! - minä vaan
säästäjiä kirjoitti:
Ettäkö Kannustalon tekemiseen menee 20 000 enemmän? Siis timpurin kuuden kuukauden työ??
Ketä sinä yrität kusettaa? Jos kusetat ittees, niin mikset samantien säästä vaikka 40 000 euroo.? Tai 50 000?. Eikös se tuntuis vielä paremmalta?
No, kaikkien säästäjien kunkku on ehdottomasti kuitenkin se työn sankari, joka säästi talonsa rungossa 100 000 euroa pitkästä tehden verrattuna elementtirunkoon!!!!Jos verrataan pelkästään ulkopuolen valmiusastetta, kyllä, timpurin kuukauden työ.
Kannustalon kolminkertaiset nurkkalaudat, ikkunasmyygit yms ja siihen keskeneräisempänä muutoinkin tuleva ulkovuoraus... Juu näin on. Ehkä sitten ne timpurit on kusettaneet itseään, kun ihan ammattimiesten kanssa näitä aioita on käsitelty. Katsos me ei olla kysytty mihin hintaan paiskaatte noi kamat seinään, vaan mihin hintaan ne on just siinä missä pitää, millilleen.
Ja kukaan kai ei voi väittää säästäneensä rungossa 100 000€ sehän on selvä. Mutta turha höpöttää ettei itse tehden säästä... Kyllä tekevä säästää ja osaava tekee ;) Kaikki eivät säästä, sekin on varmaa. - vai 20 000 €
minä vaan kirjoitti:
Jos verrataan pelkästään ulkopuolen valmiusastetta, kyllä, timpurin kuukauden työ.
Kannustalon kolminkertaiset nurkkalaudat, ikkunasmyygit yms ja siihen keskeneräisempänä muutoinkin tuleva ulkovuoraus... Juu näin on. Ehkä sitten ne timpurit on kusettaneet itseään, kun ihan ammattimiesten kanssa näitä aioita on käsitelty. Katsos me ei olla kysytty mihin hintaan paiskaatte noi kamat seinään, vaan mihin hintaan ne on just siinä missä pitää, millilleen.
Ja kukaan kai ei voi väittää säästäneensä rungossa 100 000€ sehän on selvä. Mutta turha höpöttää ettei itse tehden säästä... Kyllä tekevä säästää ja osaava tekee ;) Kaikki eivät säästä, sekin on varmaa.Olen minäkin Kannustalon rakentanut. (sekä kolme muun merkkistä elementtitloa).
Keskikokoisessa Kannustalossa (200 m2) menee tosiaan kuukauden päivät enemmän kuin jossain muusssa samanlaisessa ja samankokoisessa talossa. Tosin nurkat ja ikkunat ei ole sen hitaammat kuin muillakaan. - meillä myös
minä vaan kirjoitti:
Juurikin näin. Kaikki mitä osaa ja uskaltaa opetella kannattaa tehdä itse.
Meillä urakkaa hidasti tietysti se, että meillä on 3 pientä lasta, joten mies lähinnä yksin oli raksalla ;)lapsia mukana raksalla - 1. talon aikaan 3 ja toisessa 4, tosin vanhimmat jo murrosikään ehtineitä.
2 taloa rakentanut - minä vaan
vai 20 000 € kirjoitti:
Olen minäkin Kannustalon rakentanut. (sekä kolme muun merkkistä elementtitloa).
Keskikokoisessa Kannustalossa (200 m2) menee tosiaan kuukauden päivät enemmän kuin jossain muusssa samanlaisessa ja samankokoisessa talossa. Tosin nurkat ja ikkunat ei ole sen hitaammat kuin muillakaan.Ai meidän naapurustoon on rakentunut 25 muuta elementtitaloa, joissa kaikissa muissa ikkunan pielien koristelaudat ovat tehtaalta tullessa olleet jo asennettuima ja nurkkiin on lyöty tavalliset laudat, yhdet kappaleet puolelleen.
Että tähän verrattuna ne kai ovat hiukka hitaammat? ;)
Sen jiiriin sahatun nurkkalaudan pitää istua justiinsa, että näyttää hyvältä. Eikä se aina mene hetkessä... Ammattimiehiltäkään ;)
- Suosittelepa
hyviä timpureita Oulun seudulta, kun tunnut muutenkin tuntevan tuota aluetta. Siis sellaisia, jotka ovat valmiita ottamaan rakennuttajan apupojaksi ja neuvovat kädestä pitäen aluksi :)
Ap, itsekin mietitään juuri samoja asioita. Talo vasta suunnitteluvaiheessa ja kaksi pientä lasta löytyy...- rauno kangas
mutta kerronpa, että jos otat Kannustalon, niin varo lipeviä isä ja poikaedustajaa ja ennenkaikkea heidän suosittelemia isä- ja poikatimpuria!!! Tee vaikka itse ihan ilman apua, niin parempaa jälkeä varmasti saat aikaan.
- Rauno Kangas
...tästä välistä viesti, jossa pahoitellen totesin, etten tunne Ouluseudun markkinaa riittävän hyvän, jotta tähän väliin voisin julkisesti suositella.
- täysin oikein
Olet oivaltanut homman täsmälleen oikein.
Voin ihan oikeasti vakuuttaa sinulle että jätä itselle vain sisäpintoja jos jotain jätät. Nää mitkä täällä selittää säästämisistä saa selitellä sitä vaikka maailman tappiin saakka. Paskapuhetta. Toki jos on kuten naapurissa rouvan isäpaappa paukuttelemassa raksalla aamusta yöhön ja pariskunta itse lusmuilee töissä niin halvaksihan se tulee. Heittelee vähän paapalle evästä nenän eteen aamuin illoin ni kustannukset paukuttelutyön osalta on siinä. Vielä kun suvusta löytyy sähköryysääjää, rööriRoopea ja naapurustosta/suvusta/tutuista pimeälle rahalle ahnetta kaljankittaajaa ni jopa tulee halvaksi.
Sisätyöt ja maalaukset teet itse. Siinä on oman työn ohella työtä meinaan enemmän kun tarpeeksi. Huomaat sen viimeistään parin kuukauden pakertamisen jälkeen, alkuinnon loputtua. Otappa itelles enempi jobia niin vitutus on niin armotonta et muijas lähtee kävelemään, töistä saat kenkää ja hermos tarttee lääkitystä ennen ensimmäistä joulua, jonka senkin saapastelet yltä päältä paskassa siinä rakennuksen rähjässä jossa kaikki on tehty miten on.
On meinaan nähty tota touhua. - tiedoilla
kannattaisi ehkä sittenkin keskittyä tekemään ihmisiä toisen sisään...
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831