olen toiminut yrittäjänä yli 10 vuotta. ja nyt sitten siirryin osaksi aikaa vuotta kaupungin palkkalistoille verokirjalla töihin tekemään TÄYSIN samaa työtä mitä olen tehnyt yrittäjänä yli 10v. Ja ongelma on se että kaupungki ei maksa minulle mitään kokemuslisiä jotka tekisisvät tällä hetkellä ainakin 10% palkasta. koska yrittäjänä tehtyä työtä ei lueta työkokemusta kartuttavaksi kaupungin säännöksissä!!!!! ovatko muut törmänneet vastaavaan???? yrittäjän asemaa sorsivaan käytäntöön. mitä jos kirjoitan, tai siis asiakkaani kirjoittavat työtodistuksen minulle noilta 10v.ajalta ei heitä ole kovin montaa työllistivät kyllä täysipäiväisesti. eihän kukaan näe että onko työstä saatu korvaus tullut verokirjalla tai yrittäjänä laskutettua???
työtodistus/ työkokemus!
2
3880
Vastaukset
- noinhan se menöö
Samoin kävi minulle. Tein remppa-, ja rakennushommia yrittäjänä 7 vuotta. Materiaalihankinnat, suunnittelua, työt alusta loppuun. Olin melko tehokas ja nopea.
Kyllästyin verottajaan, vähiin lomapäiviin ja siihen että kaikki piti saada heti. Oli pari työntekijää mutta ne lepäilivät jos silmä vältti, eli ei kannattanut.
Siirryin kaupungin palkkalistoille, ei mitään kokemuslisiä, huono peruspalkka. Rehellisesti sanon, tein saman mitä viisi umpilaiskaa työkaveriani yhteensä, ja vieläpä rennosti himmaillen!! Ja minulla oli porukan pienin palkka. Tahattomasti sain heidät näyttämään naurettavilta ja he inhosivat minua:) ehkäpä juuri siksi. Kävin jonkin ajan kuluttua kysymässä palkankorotusta pomolta. Hän sanoi ettei voi maksaa enempää kuin muille koska heillä on kokemusta enemmän? ja ovat olleet talossa kauan.
Vaihdoin yksityiselle. Palkka oli muutaman egen parempi mutta tahti paljon tiukempi ja edut huonommat, helpot lomapäivät ja kuntosali-, uima-, tetteriliput, yms. jäi pois. Yksityisellä on kuitenkin jonkinmoiset etenemismahikset, eli kympiksi tai pikkupomoksi, jos sellanen kiinnostaa. Siellä ainakin yleensä arvostetaan kovaa työasennetta ja ammattitaitoa todella paljon. Toki riippuu firmoista. Ja palkkakin on helppo saada hilattua ylöspäin. Jonkin ajan kuluttua se oli 1,5 kertainen kaupungin palkkaan nähden.
Kaupungin hommissa vain papereilla on väliä, eikä sillä mitä osaat tai reippaalla otteella. Lomapäiviä kaupungilla tuntui olevan enemmän, paitsi että tavallaan jokainen päivä oli lomapäivä niissä hommissa:) Vähän harmittaa koska varma leipähän se olisi ollut, ja helppo sellainen.
Huvitti myös itseäni kuinka valtion viroissa väheksytään yrittäjyyden tuomaa kokemusta. Yksitýisellä se oli 100% plussaa, eli kun vaan mainitsinkin että olin ollut yrittäjänä pääsin töihin välittömästi. Pomo paiskasi kättä ja antoi melko vapaat kädet.
Nykyään teen työtä aika ripeästi jopa urakkatahtiin, menen töihin liukuvasti ja lähden kun haluan. Noin 5-8 tunnin päiviä normaalisti, riippuen mitä on meneillään. Voin kikkailla tunneilla, koska teen nopeasti ja hyvin. Eli teen sovitussa ajassa valmiiksi, joten pelivaraa on siihen. Kahvi-, ja ruokatauot pidän kun siltä tuntuu. Käyn hakemassa rautakaupasta mitä milloinkin tarvin... Ihan ok.
Paitsi nyt olen lomautettu, kaupungin listoilla olisin nyt töissä. Puolensa kummallakin.- parhaimmillaan
Tuntikikkailiusta vielä... Tein erään kerrostalon kylppäreitä uusiksi vuoden ajan. Kylppärille oli laskettu 120 h/kpl aikaa, eli urakan tyylinen. Aloin tekemään niitä kolme päällekkäin, porrastetusti. Sain yhteen kylppäriin käytetyn kokonaisajan tippumaan noin 40-70 h/kpl, riippuen kylppärin kunnosta. Annoin siitä firmalle 24 tuntia ekstraa eli laitoin 96 h/kpl, firma laskutti kuitenkin 120 h/kpl, eli työnjohtaja sai siitä helppoja itselleen. Sain itse pitää loput tunnit. Kukaan ei sanonut mitään, kaikki olivat tyytyväisiä. Myös tilaaja koska homma edistyi paremmin kuin hyvin!
Annoin pomolle 100% takuun laadusta ja vesieristyksistä, eli en räiminyt, vaan tein kohtuullisen hyvin. Tein yksin koko paketin, tavaroiden hankinta, purku, hionta timantilla, kuivaus, vesieristykset, laatoitus, saumaus, silikonit, katon maalaus, listoitus, pintaveto putkille ja kalusteasennukset sekä putsasin iv-hormin fixasin ekstrana ovet ja kynnykset! Pomo kävi pari ekaa kertaa kattelemassa eikä enää sen koommin miestä näkynyt:)
Sain pitää hyväkuntoiset pöntöt, hanat sun muut kaapit vielä itse, olisivat muuten menneet vaihtikseen. Möin niitä ja sain vielä pikkurahaa päälle. Parhaimmillaan se saattaa mennä noin. Olipahan tuuria.
Työkaverilleni tarjottiin kerran urakkana timanttisahausta. Urakan aika oli 160 h. Poika täräytti sen vajaassa viikossa ja lähti ulkomaanlomalle. Kikkailua sekin. Parhaimmillaan se on tämmöstä, ja huonoimmillaan... en viitsi edes muistella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2725370- 704816
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234355Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest483926- 513790
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363687- 413318
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo843073Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv612920Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu222656