Auton dieselin

marinointi

Moi!

Millaisia kokemuksia ihmisillä on vanhan dieselin marinoinnista?

Minulla olisi joutilas 2.4 litran OM616 (Mersun) kone, johon pitäisi olla saatavilla kaikki marinointipalikat. Noista jäähdytetty pakoputki lienee se hankalin (=kallein). Onko joku tehnyt itse?

Entäpä teho. Nyt tehdas ilmoittaa 54kW/4000 rpm, ja maksimi vääntö 130 Nm/2000 rpm. Jos koneen käyttökierrokset laskisi tuonne 2500-3000 hujakoille, niin paljonko tuosta irtoaisi enää tehoa, 35-40 kW?

Kuinka iso homma tuo on kaikenkaikkiaan, paljonko menee työtunteja?

Entä merivaihde. Onko hankala löytää/tehdä sovite?

17

2672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tehdä

      kaikki osat löytyy helposti.itsekkin voi tehdä,vaatii tosin konepajatyökaluja ja hitsarin taitoja.merikytkin kannataa ostaa uutena ja sopiva vetolevy siihen.kytkin esim.PRM etuna voi ajaa kummankätisellä potkurilla tahansa.

      • on....

      • kyllä on

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.


      • kytkintä!
        kyllä on kirjoitti:

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.

        Olis kiva nähdä sen rantautuminen kovemmassa kelissä kun tarttis potkua pakilla.


      • pakki puuttuu
        kyllä on kirjoitti:

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.

        Auton pakki on niin hidas, ettei tule mitään. Muuten toimii kyllä.


      • veneenvärkkääjä
        pakki puuttuu kirjoitti:

        Auton pakki on niin hidas, ettei tule mitään. Muuten toimii kyllä.

        Menneinä vuosina kun rahaa ja osia oli vähän tehtiin paljon nuottaveneitä joissa oli vanha traktorin moottori ja vaihdelaatikko. Vaihteet vedettiin päälle ilman kytkintä. Eihän se tietenkään nykymukavuutta ollut mutta homma toimi.
        Jossain lehdessä oli kerran juttua kun joku oli asentanut auton automaattiaskin venekäyttöön ja se oli toiminut yllättävän hyvin.

        Kerran olen nähnyt tuolla Savon sydänmailla oikean mersumiehen veneen. Siinä oli puinen runko jossa sisällä vanha mersu siten että ohjaamo oli katkaistu kuskin takapuolelta. Moottori oli entisellä paikallaan konepellin alla. Kytkin ja vaihteisto oli toimiva. Auto oli upotettu siten että ajovalot olivat keulakannen yläpuolella. Pitkät ja puolikkaat samoin kuin vilkutkin toimivat sekä tietysti pyyhkimet. Sivuikkunat saattoi veivata alas. Peräkontin kannesta oli tehty takakannen paikalle takakontti, saranointi vain oli muutettu takareunaan. Vene oli jonkun verran keulapainoinen ja kulki kuulemma kakkosella ja kolmosella parhaiten. Luomus oli melko huolellisesa työstään huolimatta melko ruma mutta kunnioitusta herättävä. Keulalla komeili tietysti johtotähti.


      • mitään
        kytkintä! kirjoitti:

        Olis kiva nähdä sen rantautuminen kovemmassa kelissä kun tarttis potkua pakilla.

        kytkintä kaipaa. Eihän potkurissa ole mitään massaa tai vastusta, kun vaihto menee kuitenkin vapaan kautta.


      • Toivo
        kyllä on kirjoitti:

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.

        Henkilöautojen vaihdelaatikot ei kestä jatkuvaa täyttä tehoa muuta kuin isommilla vaihteilla.


      • voisi
        Toivo kirjoitti:

        Henkilöautojen vaihdelaatikot ei kestä jatkuvaa täyttä tehoa muuta kuin isommilla vaihteilla.

        Tässätapauksessa käyttää pakumersun laatikkoa..


      • hjhjhjhjh
        voisi kirjoitti:

        Tässätapauksessa käyttää pakumersun laatikkoa..

        Mitä te sönkötätte auton vaihdelaatikoista, kun sälli kyselee sovitteen teosta merivaihteeseen.

        Eli tee sovite esim. teräslevystä.


      • R K-S
        kyllä on kirjoitti:

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.

        tuomoiset viritykset on hylätty jo aikoja sitten. Ei kai kaikkia tyhmyyksiä pidä tehdä uudestaan. Pari perustelua, jos ette muuten ymmärrä.
        1. Vaihteen kytkemiseen tarvitaan kytkinpoljin tai vipu. Aika hankalaa.
        2. Peruutuksen välityssuhde on aiva liian suuri. Se tarkoittaa, että peruutuksella ei ole tehoa. Vaarallista.
        3. Auton vaihteistossa ei ole painelaakeria. Joten akselia ei voi suoraan kytkeä vaihteistoon vaan tarvitaan kardaani ja painelaakeri.


      • olen
        kyllä on kirjoitti:

        mutta tieto tässä on hakusessa.

        Tuleeko pakosarjan kanssa jotain korroosio-ongelmia, jos vain hitsaa vesitiiviin vaipan nykyisen päälle? Järjestelmässähän kiertää kuitenkin merivesi. Tai onko olemassa jotain pinnoituksia vesivaipan sisälle, joilla ruostumista voisi ehkäistä?

        Mielenkiintoinen ajatus kävi mielessäni, että eikö auton vaihteistoa voi suoraan käyttää veneessä? Vaihteiston välityssuhdehan on samoissa luokissa esi. kakkosella tai kolmosella.

        itse tehnyt kolme pakosarjaa joissa kiertää merivesi. vuodessa ei pakosarja ruostu juurikaan. kannattaa tehdä (ITSE) pakosarja 4mm ja vesivaippa 3mm :stä jolloin varmistaa että vuotaa ulospäin ennen sisälle päin vuotoja. (puhutaan varmaan 7vuodesta). letkulähdöt voi tehdä vieläkin ohuemmasta joista on helppo tarkistaa minkä verran sarja on ruostunut meinaan ne voi aina vaihtaa jos tarvetta. laita sinne yksi tai kaksi sinkkiä niin säilyy paremmin!!


    • R K-S

      Mersun OM-616 moottoria on toki aikoinaan marinoitu ja kaikkia osia on saatavana, mutta.
      Marinointiosat tulee maksamaan yhteensä n. 4.000,-. Sillä rahalla saat hyvä käytetyn alkuperäisen venemoottorin. Tai sitten ostat halvalla käyt. moottorin johon teet itse remontin. Kun ostat käyt. moottorin liikkeestä, niin saat automaattisetsi 6 kk takuun.
      Minkälaisen veneeseen konetta tarvitset?

      • onhan

        Mersussa ns. Hardykiekko


    • autossa

      Pakosarjaako tarkoitat. Olen tehnyt muutaman itse, ei kovin vaikea rakentaa, kaksi erikokoista RHS-putkea päällekkäin, sisempään johdetaan pakokaasut, ulompi on vesitilaa, laita emaili osoite, piirrän kuvan systeemistä. En muista ulkoa minkä näköinen on mersun kansi, vaikka on samanlainen ollut

    • Rippe3

      Olen nähnyt"marinoidun" mersun koneen johon oli asennettu koneen oma syylari ja flekti koneen eteen.Kone oli avotilassa.

      • veneenvärkkääjä

        Noinhan ne traktorin koneet oli ennen nuottaveneissä jäähdytetty, alkuperäinen syyläri paikoillaan. Tunkihan se viileänä iltana lämpöä avotilaan mutta surkea ratkaisu nyky vehkeisiin verrattuna. Pystypakoputki katon läpi eikä mitään äänieristyksiä tai konekoteloita. Meteli oli hirmuinen ja käytännöllisys huono.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      81
      4462
    2. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      116
      4142
    3. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      169
      3181
    4. Surullista

      Että menetit sen naisen , tosi surullista ja vielä oman tyhmyyden takia ,ymmärrän että se on masentavaa
      Ikävä
      58
      2557
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      22
      2508
    6. Muuttunut käytös

      Onko kaivattusi käytös muuttunut? Tiedätkö mistä se johtuu? Haluatko kertoa, mitä tapahtui?
      Ikävä
      68
      2429
    7. 162
      2407
    8. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      57
      2304
    9. Väkeä oli liikkeellä

      Nyt leijutaan pilvissä. Kun eläinpuistossa oli porukkaa 😆😆 Olihan siellä kun ilmaiseksi pääsivät. Eiköhän se juuri sik
      Ähtäri
      42
      2117
    10. Oliko kiihkeä

      ensimmäinen yö?
      Ikävä
      52
      2042
    Aihe