Väärät neuvot harmittavat

palatyt

Minulla on noin kuukausi sitten perustetu uusi akvaario joka oli jo niin sanotusti kypsä. (seisotettu vettä ja käytetty bakteerin käynnistys aineita ) Kaloiksi otettiin platyja ja muutaman viikon päästä kuitenkin nitriiti alkoi testiliuskan mukaan punertaa vaaleasti. Liikkeen sijaisena ollut myyjä neuvoi minua kiireesti vaihtamaan 1/3 vedestä kolmen päivän ajan, lappomaan pohjan ja pesemään suodattimen huolellisesti joka kerta. Ruokkia piti koko ajan normaalisti. Ja käyttämäni bakteeri viljelmät täytyi laittaa ehdottomasti tauolle. Tein työtä käskettyä.

Kolmen päivän kuluttua menin uudelleen liikkeeseen, jossa oli "oikea" myyjä paikalla. Tuomassani vesinäytteessä oli kaikki pielessä. Kovuus oli alle 3 ph oli alle 6.4, ei ollut tietenkään yhtään nitriittiä eikä nitraattiakaan kun luultavasti koko akvan bakteerikanta tuli tuhottua tuossa hommassa. Ja koska mulla on siellä platyja vettä täytyi kiireesti alkaa taas saamaan kovemmaksi. siihen sain jonkinlaista vettä kovettavaa ja ph ta nostattavaa kalkkisoraa. Sen avulla tilanne on nyt tämä: ph 6.5 kokonaiskovuus 6.

osaatteko kiltit neuvoa minuakin toopea? miten saan veden nyt tarpeeksi kovaksi kaloilleni ja phn nousemaan tarpeeksi korkealle. Entä miten nyt kaloille käy kun jo saamani kypsytys ilmeisesti tuhoutui suodattimen pesulla ym. akvaarioliikkeen hyvillä ohjeilla??!! Kalat liikkuvat vilkkaasti eikä niissä silmämääräistä vikaa näe.

olin ajatellut ottaa akvaarioon vielä miljoonakaloja. kuinka kauan kannattaa odottaa ennen kuin uusia kaloja tuohon ongelmaan laittaa? Minulla on siis 128 litrainen akvaario. kaikki neuvot ovat tervetulleita, koska edes akvaarioliikkeeseen ei näköjään voi luottaa :(

kiitos

5

327

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitaja

Saat kovetettua veden, esim. tulipyrstöstä voi tilata tai hakea jostain askartelu kaupasta. Ja ei sitä niin älyttömästi platyille tarvikkaan kovettaa kympin pintaan, niin platyt ja miljoonakalat viihtyy. Harvemmin esim. sisäsuodattimen pesulla saa koko bakteeristoa kuolemaan, eläähän ne muillakin pinnoilla. Nitraattia ei varmasti ole ollutkaan, jos kolmen päivän ajan olit vettä vaihtanut.

• fish KING

... niin ku hoitsuki tossa jo tokaisi, suodattimen pesu ei aiheuttanut suurta katastroofia, vaikkei kalattoman kypsytyksen aikana suodatinta saakaan pestä.

Tosin tuo bakteeri kantakaan ei hävin suuri ja voimakas tällä hetkellä ole.

Nyt vaan taas perus säädöllä voittoon... tämä siis ultimate hätä keino!!

Varovaista ruokintaa, älä anna nitraatin nousta korkeaksi vaan pidä se 10-20mg/l tasolla, vaihda vettä tarvittaessa. Jos nitriittikin alkaa nousta vaihda vettä runsaammin kerralla, useaan otteeseen kolmen päivän ajan kolmannes kerralla.

Voit toki lisätä tuota bakteeri buustia jos siitä mitään hyötyä tässä tilanteessa edes on, kalat kyllä ulosteellaan saavat aikaan hajoittaja bakteeriston kehittymisen. Näin typen kierto pääsee alkuun ja kasvillisuus siinä ohessa auttaa tilannetta.

Ruoka soodalla ja kipsijauheella saat veden kovuutta sekä puskurointi kykyä korkeammaksi mutta sun täytyy hieman laskeskella suhteita vaikka 10l ämpärissä, sekoitella jauheita ja mitata se suhde sitten kerrottuna siihen miten paljon joudut lisäämään niitä vaikka viiteen litraan että akvaariosi vesi pysyy tasaisen kovana KH/GH arvoltaan kun vaihdat vettä viikottain sen puolet, meneekö kaaliin? ;)

Siis joka viikko veden vaihdon aikaan sun täytyy lisätä 5teen litraan vettä tietty määrä kipsiä sekä soodaa jotta kovuus ja puskurointi kyky pysyy tasaisena akvaariossasi. Akvaarion tilavuuteen verrattuna ja veden vaihto määrään laskettuna tietenkin.

Mittaatko tippamittareilla vai liuskalla, liuskat ei anna edes sinne päinkään pitoisuus arvoja vaan tippa mitoilla pääset jonkin laiseen tuntumaan veden tilanteesta ja pitoisuuksista.

Onko raanavesikin 6.5?

Uusien kalojen hankintaa siirtäsiin ainakin parilla kolmella viikolla...

• vielä.

Olen mittaillut veden pitoisuuksia sekä tippatesteillä, että liuskilla ja kraanaveden ph on alle asteikkojen eli alle 6.3 ja kokonaiskovuus alle 3. Siis lähtötilanne mun vedessä on tosi pehmeä... viihtyvätkö mitkään edes pehmeän veden kalat noin pehmeässä vedessä??? Joku sanoi myös ettei platyt ole vesiarvoiltaan kovin vaativia?? Voiko siis yhdistää kaloja jotka tarvitsee hieman pehmeämpää vettä platyjen kanssa?

Olisin tietenkin valinnut ensimmäisiksi kaloikseni toisenlaisia vesiarvoja vaativia lajeja, mutta akvaariokaupassa sanottiin, että mitä tahansa voi yhdistellä paitsi huntupyrstöisiä ja barbeja :( Se on kyllä oma syyni kun en asiaa tarkemmin selvittänyt...

kiitos käsivällisyydestä

• fish KING
        vielä. kirjoitti:

Olen mittaillut veden pitoisuuksia sekä tippatesteillä, että liuskilla ja kraanaveden ph on alle asteikkojen eli alle 6.3 ja kokonaiskovuus alle 3. Siis lähtötilanne mun vedessä on tosi pehmeä... viihtyvätkö mitkään edes pehmeän veden kalat noin pehmeässä vedessä??? Joku sanoi myös ettei platyt ole vesiarvoiltaan kovin vaativia?? Voiko siis yhdistää kaloja jotka tarvitsee hieman pehmeämpää vettä platyjen kanssa?

Olisin tietenkin valinnut ensimmäisiksi kaloikseni toisenlaisia vesiarvoja vaativia lajeja, mutta akvaariokaupassa sanottiin, että mitä tahansa voi yhdistellä paitsi huntupyrstöisiä ja barbeja :( Se on kyllä oma syyni kun en asiaa tarkemmin selvittänyt...

kiitos käsivällisyydestä

pH on todella alhainen???

Jotkut kalat eivät siedä näin hapanta vettä .. hammaskarpit eivät kestä alle 6.5 vettä, jos sulla oikeasti on tuo 6.3 jotain on tehtävä .. mutta jos valintasi ovat barbi/särkikaloja niiden veden happamuus kestävyys on pH6 luokkaa.

Lisäksi mainitsemani hammaskarpit vaativat veden kovuudelta erilaisuutta, toisin kuin esim. etelä-amerikan tropiikin kalat. Veden kovettamisesta jutellaan kovasti myös juuri nyt toisaalla tällä palstalla, lueppas...

• -Rihma-

Helpointa on hankkia paikallisten vesiarvojen mukaan kalasto, niin ei tarvitte räplätä niiden vesiarvojen kanssa, kun harrastus on noinkin alkutaipaleella.
      Sitten vähän vaativampaa kun on "harjotellut" helpommilla fisuilla. Ainoa vaikeus synnyttävissä hammaskarpeissa on tuo veden kovettaminen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe