omituinen pakkoajatus

dddididsjdksjd

Tämä kuulostaa ihan hullulta. Minulla on tosi omituinen pakkoajatus. Ajatus siitä että asiat jää mieleen pyörimään. Ajatuksena ei tarvitse olla muuta kuin pelkkä ajatus, että asiat jää mieleen pyörimään.
Tuntuu että se "ajatus" pyörii koko ajan mielessä, ei voi unohtaa sitä "ajatusta", saada sitä "ajatusta" mielestä. Äh, vaikea edes selittää.
Onko kenelläkään muulla vastaavia pakkoajatuksia?

On toki ollut "klassisiakin" pakkoajatuksia, mm. sairauksien pelko, lähimmäisen vahingoittaminen jne.

Olen kärsinyt pakkoajatuksista jo yli 20 vuotta, välillä ollut pitkiäkin oireettomia jaksoja.

10

3891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nttia

Mullakin joku asia voi jäädä pahastikin jumittamaan. Ei tarvitse olla edes mitenkään tärkeä asia. Sitten muiden asioiden hoitaminen käy todella vaikeaksi välillä.

• samma här

ollaanko me oikeasti vammasia?

• samma här kirjoitti:

ollaanko me oikeasti vammasia?

Minullakin ajatukset jäävät usein jumittamaan. Silloin on vaikea keskittyä muuhun. Onneksi lääkitys auttaa.
        Vammaisuuden käsite on vaikeaselkoinen. Pidän itseäni mielenterveyskuntoutujana, mutta en tiedä, olenko vammainen.

• .,.,.,
        ocd-potilas kirjoitti:

Minullakin ajatukset jäävät usein jumittamaan. Silloin on vaikea keskittyä muuhun. Onneksi lääkitys auttaa.
        Vammaisuuden käsite on vaikeaselkoinen. Pidän itseäni mielenterveyskuntoutujana, mutta en tiedä, olenko vammainen.

Kaikki ihmiset ovat enemmän tai vähemmän "vammaisia", ketään 100% tervettä tuskin on.

• TyrNimaNteli
        ocd-potilas kirjoitti:

OCD on mielestäni......vamma se voi olla,mutta mielestäni ei henkilö joka potee sitä ole vammainen.
        Mutta jos ihan ajatellaan,niin sellaista ihmistä ei olekaan jolla ei olisi jotain vammaa.
        Se kuuluu ihmisenä olemiseen.Se,miten sen kanssa tulee toimeen ja pystyy elämään,on ratkaisevaa.Oletan.Luulen.Uskon.Koen.;)Tsemppiä.

• jepetus

minulla on ihan sama juttu... tulee vaan "tyhjä" ajatus päähän...ja se vaan toistuu melkein koko ajan... =/ se puhkesi 2008 joulukuussa...ajoin peltoautolla illalla..sit bensa loppui ja menin aivan paniikkiin! tärisin kun mikä ja pelotti...sitten soitin äidin tuomaan bensaa...silti olin aivan hirveän peloissani...kun kotiin pääsin oikea käteni oli ihan tunnoton..sitten se vaan puhkesi..en vaan muista siitä kunnolla =/ tahtoisin apua tähän mutta en uskalla mennä terkkarille...

• vaan

jos asia alkaa liikaa vaivaamaan mieltäsi! Asiaa on turha jäädä hautomaan mielessään kun apuakin on tarjolla.

• kokemus puhuu puolestaan
        vaan kirjoitti:

jos asia alkaa liikaa vaivaamaan mieltäsi! Asiaa on turha jäädä hautomaan mielessään kun apuakin on tarjolla.

voi pyhä jysäys tuskin pohtiminen täällä auttaa asiaa yhtään.
        menkää ulos ja olkaa sosiaalisia, edes vähän. jutelkaa ystäville, ja turhaa sellanen marina että ystäviä ei ole, aina on edes joku, vaikka sitten sukulainen. Koneella istuminen ja yksin omien ongelmien pohtiminen vaan passivoi ja saa ongelmat tuntumaan vieläkin isommilta.

• lilliputtikuningatar

Tuttua on, tuo ajatuksen pyöriminen päässä.. Ja nimenomaan se, että se on vain JOKU ajatus, ei mikään tietty esim. bakteerikammo, tai levyjen tarkistelu tai läheisen kuoleman pelko.

Mulla se sai muodokseen erään lauseen, joka jäi ahdistavalla tavalla pyörimään päässäni ensin päiväkausiksi, sitten viikoiksi jne.. välillä se vieläkin palaa päähäni ja silloin tuntuu kuin pää menisi aivan jumiin. Ei pysty ajattelemaan selkeästi, tuntuu kuin joku vaiheisto olisi päässä mennyt jumiin. Tämä tod.näk. kiusaa minua vielä pitkään ja olen huomannut että se tulee silloin kun olen erityisen stressaantunut tai ahdistunut, joskus muuten vain. Onneksi lääkkeistä on ollut hyöty. Lääkkeet toimivat eri ihmisillä eri tavoin, mutta minulla Sertralin-nimisestä lääkkeestä on ollut paras apu.

Edelliselle kirjoittajalle: tämä on oikea ongelma, sairaus, joka johtuu aivojen välittäjäaineiden häiriöstä ja joka saattaa hoitamattomana pilata koko elämän. Itse en pystyisi käymään koulua, saati sitten selviytymään arkiaskareista ilman lääkkeitä. Joskus myös tarvitaan pitkäaikaista terapiaa, josta on myös ollut minulle apu.

Toivon teille muille voimia ja jaksamista. Älkää antako tämän sairauden ottaa teistä yliotetta ja muistakaa että on olemassa hoitokeinoja, jos käy ylivoimaiseksi elo tämän sairauden kanssa. Tsemppiä!

• ....

Joskus jotkut asiat tai pelkät sanat jää jumittamaan päähän. Olen jo niin paatunut tähän sairauteen, etten aina edes huomaa toistavani samoja tuttuja juttuja päässä. Otan tämän lähinnä huumorilla. Lääkkeitä en voi syödä, koska ne eivät sovi minulle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      27
      3019
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe