Lukekaa ja ajatelkaa.

Rarry

Kun silmiimme joutuu shampoota Head and Shoulders tai PanteneProV, me äkkiä huuhtelemme tuon pienen pisaran pois, koska se tuntuu epämiellyttävältä. Mutta tuo sama shampoo aiheutti aikaisemmin kipua toisellekin eliölle, tosin kipu oli paljon voimakkaampaa. Silmiinne joutui vain pieni pisara, sen sijaan albiino-kanin silmälle sitä kaadettiin teelusikallisen verran. Te huuhtelitte sen pois, mutta kanilla ei ollut mahdollisuutta hieroa tämän kirvelevän tahmean aineen pois: ensteksi kanilta puuttuu kyynelnesteen eritys ja toisteksi hänen liikkumisensa on estetty. Kun silmää kirjelee minuuttikin tuntuu ikuisuudelta. Shampoo pidetään kanin silmässä kolmen viikon ajan… Joiltakin eläimiltä katkeaa selkäranka ja kaula, kun ne yrittävät päästä karkuun.

Mainokset jatkuvasti kertovat meille, että ihmiset jotka eivät käytä astianpesuainetta Fairy, menettävät hyvin paljon (aikaa, mahdollisuuden pitää hauskaa, rahaa jne). Mutta ehkäpä juuri nämä ”epäsivistyneet” ihmiset, heidän tietämättäkään, toimivat koe-eläinten parhaaksi: he eivät osta Fairyä ja sillä tavalla eivät kannata rottien ja marsujen pakollista ruokintaa astianpesuaineilla. Kun olette syönyt liikaa raskasta ruokaa, tunnette olonne todella pahaksi ja raskaaksi, joskus joudutte ottamaan lääkkeitä, jotka parantavat ruuansulatusta. Mutta kuvitelkaapa, jos teidän mahalaukkuunne viedään putken kautta litran Fairyä?!

Ariel -pesuaineen pakkauksessa lukee, että sitä on käytettävää suojakäsineet käsissä, koska se syövyttää käsien ihoa. Jo pelkästään tämä aiheuttaa epämiellyttävää tunnetta ja kipua. Mutta kuvitelkaapa, miltä tuntuu marsuilta, kaneilta, koirilta, kissoilta ja muilta koe-eläimiltä, kun niiltä poistetaan ylempi ihokerros hiekkapaperia apuna käyttäen ja hierotaan paljaaseen kohtaan pesuainetta. Muistelkaamme lapsuutemme, kun kaaduimme asvaltille ja vahingoitimme polvemme. Mutta silloin kukaan ei hieronut haavaan syövyttävää pesuainetta.

Vuonna 2001 Euroopan Unioni suuntasi kulkunsa tuotteiden testauksen eläimillä vähentämiseen ja vähitellen sen kokonaan lopettamiseen. Vuoteen 2013 mennessä suurin osa eläimillä testimenetelmistä kielletään.

Suomessa myytäviä kosmetiikkasarjoja, jotka eivät testaa tuotteitaan eläimillä ovat esimerkiksi kuuluisa The Body Shop ja Joe Blasco. Suomen johtavimmista sarjoista, Lumene, Nivea, Herbina ja Anytime käyttävät vaihtoehtoisia testausmenetelmiä eivätkä myöskään testaa tuotteitaan eläimillä. Kuuluisat Yves Rocher, Chanel, Clarins, IsaDora sekä Revlon eivät myöskään kannata eläin-kokeita, eivätkä myöskään testaa tuotteitaan koe-eläimillä.

Sen sijaan yritykset, jotka yhä käyttävät eläimiä tuotteiden testauksessa, ovat esimerkiksi kuuluisat Braun (Gillette Company), Procter and Gamble, Colgate-Palmolive (Ajax, Hill's Pet Nutrition, Mennen, Palmolive), Coty (Calvin Klein, Rimmel), Gillette, Johnson and Johnson, L'oréal, MaxFactor, Oral-B, Pantene ja moni muu.

Muistakaa, joka ikinen ostamanne pakkaus pesuainetta Ariel tai Tide:ä, jokainen tuubi Oral-B:tä, on turhien ja julmien eläin-testausten rahoittamista. Jos ostatte eläintestejä hyväksyvien yrityksen tuotteita, te autatte pysäyttämään ikiajoiksi pikku-veljeidemme hengityksen. Sen sijaan jos hankitte vaihtoehtoisia ja inhimillisiä testeusmenetelmiä käyttävien yritysten tuotteita, autatte vähentämään julmuutta.

13

858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      On kivaa olla vege ja käyttää Oriflamen tuotteita. :) Ei tartte kärsiä omantunnon tuskia paitsi et eihän kaikilla taida ees olla omaatuntoa. :/

    • Sannervo

      Olen onnellinen siitä, että lääkäri osaa määrätä minulle oikeita lääkkeitä sairauteeni - kiitos eläinkokeiden. Olen onnellinen siitä, että voin huoletta ostaa kaupasta hygieniatuotteita ja tiedän niiden olevan vaarattomia minulle - kiitos eläinkokeiden. Olen onnellinen siitä, että mummoni selvisi hengissä lääkärin määrättyä hänelle eläimillä testaamattomia sydänlääkkeitä, hänen käytyä 4 perättäistä sydänleikkausta ja vaihdettuaan reseptin lääkkeisiin, jotka LUOJAN KIITOS on ensin testattu eläimillä.

      • minä minä minä

        Kunhan MINULLA on hyvin ja kivaa, ei muulla sitten olekaan mitään väliä.


      • --

        Rotat tai kanit EIVÄT ole pieniä ihmisiä. Eläinkokeet ovat epätarkempia kuin vaihtoehtoiset testausmenetelmät ja juuri sen takia vuosittain kuolee paljon ihmisiä virheisiin, jotka eläinkokeet aiheuttivat.


      • nöpö-löpö
        -- kirjoitti:

        Rotat tai kanit EIVÄT ole pieniä ihmisiä. Eläinkokeet ovat epätarkempia kuin vaihtoehtoiset testausmenetelmät ja juuri sen takia vuosittain kuolee paljon ihmisiä virheisiin, jotka eläinkokeet aiheuttivat.

        Kaikki meikki ja muut kosmetiikka ja pesuaineet jotka ovat testattu eläimillä voitais tunkee sinne mistä uloste tulee. MUTTA eläinkokeet joilla on testattu lääkkeet, ne minä hyväksyn, MUTTA vain ne tärkeimmät, en suosi että testataan juuri jotain laihdutuslääkettä tai hiuksien kasvua lisäävää lääkettä, MUTTA mahtavaa on kun on sydänlääkkeitä yms.! Kunhan nekin pysyvät omassa rajassaan, ei tarvitse jokaisen yhtiön alkaa testaamaan samaan tarkoitukseen tulevaa lääkettä. Nämä lääkkeet ovat pelastaneet monen ihmisen elämän ja hengen.


      • kusipää

        voisit olla onnelline lääkkeistäs jotka on testattu vittu vaikka ittelläs..
        pedofiilien esim noi pitäs käriä eikä eläinte
        vaisit ostaa muutenkin hygienia tuotteita kaupasta joka ei tue elinkokeita voisit ottaa ihan minkä purkin vaan mikä kätee osuu ja jos ton tosissas kirjotat ton niin sun mummos olis mun puolest voinu vaan delaa


      • kissakiikii
        kusipää kirjoitti:

        voisit olla onnelline lääkkeistäs jotka on testattu vittu vaikka ittelläs..
        pedofiilien esim noi pitäs käriä eikä eläinte
        vaisit ostaa muutenkin hygienia tuotteita kaupasta joka ei tue elinkokeita voisit ottaa ihan minkä purkin vaan mikä kätee osuu ja jos ton tosissas kirjotat ton niin sun mummos olis mun puolest voinu vaan delaa

        olen aivan samaa mieltä!!!!!!!! Ihmiset vois testata niitä lääkkeitä ja muita tuotteita ittelleen niin tulisi ainakin takuuvarma tulos eikä viattomat luontokappaleet kärsisi.


      • nöpö-löpö
        kissakiikii kirjoitti:

        olen aivan samaa mieltä!!!!!!!! Ihmiset vois testata niitä lääkkeitä ja muita tuotteita ittelleen niin tulisi ainakin takuuvarma tulos eikä viattomat luontokappaleet kärsisi.

        Haluisin vain kysyä että kun kaikki niin kovasti vikisee että pitäisi testata kaikki ihmisillä, mutta kun ongelma on yleensä se ettei testattavia ole! Olen aika varma ettei puoletkaan läheskään valittajista ole itse mennyt testattavaksi...


      • et suinkaan
        kusipää kirjoitti:

        voisit olla onnelline lääkkeistäs jotka on testattu vittu vaikka ittelläs..
        pedofiilien esim noi pitäs käriä eikä eläinte
        vaisit ostaa muutenkin hygienia tuotteita kaupasta joka ei tue elinkokeita voisit ottaa ihan minkä purkin vaan mikä kätee osuu ja jos ton tosissas kirjotat ton niin sun mummos olis mun puolest voinu vaan delaa

        koskaan käytä lääkkeitä...


      • nöpö-löpö
        et suinkaan kirjoitti:

        koskaan käytä lääkkeitä...

        Olenko minä väittänyt jotakin muuta?


      • testattu
        nöpö-löpö kirjoitti:

        Olenko minä väittänyt jotakin muuta?

        Niin aivan, näin ihmisenä joka sairastaa pitkäaikais sairautta. Olen kyllä hyvin onnellinen lääkkeistä, vaikka ne ovatkin testattu lääkkeillä. Kuka muu ne olisi testannut? Pedofiilit ja juopot? Hm, tuskin testitulokset olisivat olleet kovin luotettavia.. Kuitenkin lääketiede on sen verran kehittynyttä ja tarkkaa, että tarvitaan useampia samalaisia geenejä ja eläimiä joilla tarkkailla lääkkeen tehoa, eikä jotain katuojasta nostettuja pummeja.

        Ja mitä tulee taas hygienia ym. tuotteisiin. Mietin sitä aikaisemmin tänään kaupassa ja olisin ostanut saippuaa jota ei ole testattu eläimillä, mutten löytänyt yhdestäkään purkista sitä pirun merkkiä (?), otin siis halvimman. On vaikea alkaa selailemaan usein meikeissä ym. missä on se ei eläin kokeilla- testattu, merkki! ja useinmiten, ei aina, ne ovat myöskin kalliimpia.

        Kun lääketiede vielä kehittyy ja löydetään parempi ja helpompi tapa testata lääkkeitä ja muita tuotteita, niin eläinkokeet poistuu, sitä nyt vain on odotettava. Siihen asti tyydyn vain olemaan itsekäs.

        Ja kun te itse sairastutte vakavaan sairauteen, olen aika varma, että napsitte ne lääkkeenne, ettekä jurputa eläimillä testauksesta..


      • mitä sinuakin
        nöpö-löpö kirjoitti:

        Olenko minä väittänyt jotakin muuta?

        huvittaa.
        se on ok jos et käytä mutta samaa et voi vaatia muilta.


    • Iik-Hui

      Julmaa noi eläinkokeet.
      Mutta kyllä lääkkeitä voi testata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      296
      3148
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      234
      1713
    3. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1243
    4. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      81
      1222
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1139
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1138
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      43
      1010
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      954
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      896
    10. Liikennesäännöt

      Uuden ohitustien myötä torkkolantieltä tulevia kuuluu väistää tai ainakin kuuluisi väistää, jos he tulevat ollintielle.
      Pyhäjärvi
      11
      814
    Aihe