Hei!
Ongelma johon en ole keksinyt oikeaa vastausta, niinpä tukeudun Teihin!!
Minulle laitettiin kaksoispesäkattilan yhteyteen viime kesänä 500 litran varaaja autotallin puolelle, kun pannuhuoneeseen ei mahtunut. Ideana on että poltan puita enemmän kuin ennen ja säästän näin polttoöljyä. Näinhän homma toimiikin, tosin varaajan koko on vähän pieni, mutta periaatteessa homma toimii kyllä.
Vaan kun tulee välillä aikoja että ei jaksa puiden kanssa väsätä, olen miettinyt että kannattaako minun pistää kattilan ja varaajan välistä sulut kiinni ettei polttimen tarvitse lämmittää myös varaajan 500 litran vesimäärää. Tuleehan lämpöhäviöitä ihan varmasti veden liikkuessa pannuhuoneen ja autotallin välissä vaikka olisi kuinka hyvin putket eristetty.
Eli siis: Kannattaako laittaa sulut kiinni öljylämmityksen yhteydessä vai antaa polttimen lämmittää myös varaajan vettä ja siten pidentää käyntiaikoja? Mutta lämpöhäviöt, meneehän niihinkin turhaa energiaa..putkea on varaajan ja kattilan välissä ehkäpä noin 4-5 metriä yhteensä.
Mutta hyvin eristettyä putkea..
Kattila & varaaja &sulut ?
3
493
Vastaukset
- lämmin?
Jos autotallsi on lämmin niin eihän tuo ylimääräinen energia minnekkään turhuuteen katoa, patteritermostaatithan sen säätelee sopivaksi. Sinänsä öljykattilalle tulee vähemmän startteja ja pitemmät paloajat palavat puhtaammin (oletus, ei tietoa). LV kierrukka taitaa kuitenkin olla kattilassa eikä varaajassa?
- ....
On kattilassa, kuten se yleensä kaksoiskattiloiden kohdalla on, niin sulku on järkevä. Kesäakautena, kun ainoastaan käytetään kuumaa vettä ja lämmitys on pois päältä, käy poltin vain tarvittaessa, siis kun kuumaa vettä käytetään.
Lämmityskautena tuskin on isoa eroa, lämmittääkö koko vesimäärää vai vain kattilan vesitilaa, kun putket ja varaaja on eristetty. Ja jos varaajasta jotain ulkovaipan kautta lämpöä haihtuu, lämmittää se autotallia, joka toivottavasti on eritetty.- ari_69
>Jos autotallisi on lämmin niin eihän tuo >ylimääräinen energia minnekkään turhuuteen katoa,
Autotalli on kylmää tilaa, eli siinä mielessä sinne menevä lämmitys on hukkanheitettyä.
>tietoa). LV kierrukka taitaa kuitenkin olla >kattilassa eikä varaajassa?
Minulla on lämmityskierukka kummassakin, eli suluilla voin määrätä kummasta lämpöinen vesi otetaan.
>kohdalla on, niin sulku on järkevä. >Kesäakautena, kun ainoastaan käytetään kuumaa >vettä ja lämmitys on pois päältä, käy poltin >vain tarvittaessa, siis kun kuumaa vettä >käytetään.
Minä poltan puita päivisin, talvella siis, ja kesät menevät lämpimän veden lämmityksen osalta täysin puulämmityksellä.
Ja olen nyt laittamsssa aurinkolämmitystä, eli kesä pitäisi mennä ilman puita/öljyä kokonaan lämpimän veden osalta.
>Lämmityskautena tuskin on isoa eroa, lämmittääkö >koko vesimäärää vai vain kattilan vesitilaa, kun >putket ja varaaja on eristetty. Ja jos >varaajasta jotain ulkovaipan kautta lämpöä >haihtuu, lämmittää se autotallia, joka >toivottavasti on eritetty.
Aika heikosti on eristetty, mutta varaaja itsessään on eristetty niin hyvin kun vain olen voinut. Tuskin se kovin paljoa huokuu lämpöä hukkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2895445- 705026
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484136- 513830
- 413458
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo883116Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv692972- 402144
- 442081
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami272078