USA:n terveyden-

huoltojärjestelmä.

Väestön vanhetessa ja sosiaaliturvaan ym. tukeutuvien määrän kasvaessa (kiitos mm. Astrid Thorsin) ja siihen verorahoillaan panostavien määrän laskiessa sosiaaliuudistuksia on pakko tehdä.

Joten, miten olisi Yhdysvaltain terveydenhuoltojärjestelmä? Tämä Euroopassa haukuttu järjestelmä ei pienen tarkastelun jälkeen olekaan niin paha mitä on propagoitu.

Päästäkseen ilmaiseksi hoitoon tulee jokaisella olla vakuutus (maksaa n. 50-100 dollaria kuukaudessa) jonka tietyissä osavaltioissa maksaa työnantaja. Olin yllättynyt että tuo vakuutus on noinkin edullinen sillä kaikki ovat kertoneet miten sairaalloisen kalliita vakuutukset ovat ja miten vain rikkailla on varaa niihin yms.

Ihminen pääsee lääkäriin myös ilman vakuutusta mutta joutuu tällöin maksamaan laskut itse. Luonnollisesti hoitomaksut ovat siten kovia, mutta niitä pystyy maksamaan haluamassaan tahdissa, jopa kymmenen dollarin kuukausivauhtia.

Pidän järjestelmää huomattavasti Suomen järjestelmää parempana sillä täällä on ilmaisen terveydenhuollon puitteissa mahdotonta saada hyvää hoitoa. (Taas tuli se todettua sairastuttua vakavasti jokinen aikaa sitten..) Koko ilmainen terveydenhuoltojärjestelmä on pelkkä huono vitsi, jonka johdosta ihmisiä menettää henkensä. Yhdysvalloissa vakuutuksen omistavat todella saavat hyvän hoitonsa.

Ja ennenkuin kukaan alkaa aukomaan päätään köyhien polkemisesta niin sanottakoon että olen itse elänyt pahimmillaan 700 euron kuukausituloilla nostamatta mitään tukia ja kyennyt vielä säästämäänkin. Se on kuule ihan ihmisestä kiinni pistääkö ne rahansa johonkin järkevään vai kaljaan ja vaatteisiin. Joten sympatiaa laiskoille pubiruusuille ei minulta heru.

10

291

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joko taas?

Ei meillä ole yksinkertaisesti varaa niin tehottomaan järjestelmään. Ei edes hyvinä aikoina.

"Yhdysvaltain talous kaatuu terveydenhuollon kustannuksiin"

http://tinyurl.com/cdntnz

• maksakoot itse.

Linkkisi mukaan Yhdysvaltain terveydenhuollon suuret kustannukset johtuvat siitä että valtio kattaa köyhän väestön väestön kulut kuten meillä:

"Kaiken kaikkiaan valtio kattaa eri kanavien kautta (Medicare, Medicaid, veronalennukset työnantajille ja yksityisille, veteraanien terveydenhuolto) noin 60 % terveysmenoista."

Itse ehdotankin juuri sitä ettei valtio maksele köyhien ihmisten vakuutuksia. Joko itse maksat vakuutuksesi tai jäät ilman hoitoa.

Yritänkin tässä nostaa keskustelua terveydenhuoltojärjestelmämme uudistamisesta. Mitä ehdotuksia sinulla on?

• Joko taas?
        maksakoot itse. kirjoitti:

Linkkisi mukaan Yhdysvaltain terveydenhuollon suuret kustannukset johtuvat siitä että valtio kattaa köyhän väestön väestön kulut kuten meillä:

"Kaiken kaikkiaan valtio kattaa eri kanavien kautta (Medicare, Medicaid, veronalennukset työnantajille ja yksityisille, veteraanien terveydenhuolto) noin 60 % terveysmenoista."

Itse ehdotankin juuri sitä ettei valtio maksele köyhien ihmisten vakuutuksia. Joko itse maksat vakuutuksesi tai jäät ilman hoitoa.

Yritänkin tässä nostaa keskustelua terveydenhuoltojärjestelmämme uudistamisesta. Mitä ehdotuksia sinulla on?

Ei ole alaani, joten en lähde edes yrittämään.

Tuo artikkeli vain osoittaa se, että nykyistä systeemiä ei kannata lähteä purkamaan pelkästään ideologisista syistä ja yksityistämisen ilosta. Tätähän kokoomus ajaa ja on ajanut jatkuvasti. Nykyinen ei varmasti ole valmis tai paras mahdollinen, mutta täytyy olla jonkinlainen varmuus muutoksien toimivuudesta, kun niitä tehdään.

Sitä paitsi jos halutaan, että se eläköitymisikä voisi ihan oikeastikin nousta, tarvitaan kaikkia koskevaa terveydenhuoltoa. Totta kai tässä on myös periaatteelliset puolensa.

• ...........
        Joko taas? kirjoitti:

Ei ole alaani, joten en lähde edes yrittämään.

Tuo artikkeli vain osoittaa se, että nykyistä systeemiä ei kannata lähteä purkamaan pelkästään ideologisista syistä ja yksityistämisen ilosta. Tätähän kokoomus ajaa ja on ajanut jatkuvasti. Nykyinen ei varmasti ole valmis tai paras mahdollinen, mutta täytyy olla jonkinlainen varmuus muutoksien toimivuudesta, kun niitä tehdään.

Sitä paitsi jos halutaan, että se eläköitymisikä voisi ihan oikeastikin nousta, tarvitaan kaikkia koskevaa terveydenhuoltoa. Totta kai tässä on myös periaatteelliset puolensa.

Joten tyydyt vain linkittämään Suomen lääkäriliiton sivuille joissa he kertovat oman tapansa olevan paras. Sehän onkin luotettava lähde, puolueeton ja kaikkea..

• Joko taas?
        ........... kirjoitti:

Joten tyydyt vain linkittämään Suomen lääkäriliiton sivuille joissa he kertovat oman tapansa olevan paras. Sehän onkin luotettava lähde, puolueeton ja kaikkea..

Jos joku ehdottaa, että meidän pitäisi siirtyä amerikkalaiseen systeemiin, joka on kolme kertaa niin kallis kuin tämä meidän nykyinen eikä varmasti ole kolme kertaa parempi, niin mitä ihmettä?

Kyllä se tuon "uudistuksen" esittäjällä on taakka perustella, miksi tuollaista pitäisi Suomessa edes mallina katsella. Sitä paitsi amerikkalaiset ovat itsekin muuttamassa tätä nykyjärjestelmäänsä.

Tietoja kustannuksista ja amerikkalaisten terveydentasosta löytää kyllä muualtakin, vaikka OECD:n tilastoista. KVG.

• kertaa?
        Joko taas? kirjoitti:

Jos joku ehdottaa, että meidän pitäisi siirtyä amerikkalaiseen systeemiin, joka on kolme kertaa niin kallis kuin tämä meidän nykyinen eikä varmasti ole kolme kertaa parempi, niin mitä ihmettä?

Kyllä se tuon "uudistuksen" esittäjällä on taakka perustella, miksi tuollaista pitäisi Suomessa edes mallina katsella. Sitä paitsi amerikkalaiset ovat itsekin muuttamassa tätä nykyjärjestelmäänsä.

Tietoja kustannuksista ja amerikkalaisten terveydentasosta löytää kyllä muualtakin, vaikka OECD:n tilastoista. KVG.

Kuinka monta kertaa 7,5 mahtuu 15,2:een?

• Joko taas?
        kertaa? kirjoitti:

Kuinka monta kertaa 7,5 mahtuu 15,2:een?

Vuonna 2008: USA - 6714 USD/Capita, Suomi - 2668 USD/Capita.

6714/2668=2,5

Siis 2,5 kertaa enemmän taaloja asukasta kohti kului vuonna 2008 terveydenhuoltoon Amerikassa. Tuon Duodecimin artikkelissa oli se kolminkertainen mainittu vuodelta 2006. Jonkun verran taatusti selittyy korkeammilla palkoilla, mutta muuten systeemi on tehoton ja byrokraattinen ja kalleudestaan huolimatta lähes kaikki terveysmittarit ovat samoja tai huonompia kuin täällä.

http://www.oecd.org/document/16/0,3343,en_2649_34631_2085200_1_1_1_1,00.html

En tajua, miksi läpimätää systeemiä pitää katsoa sillä silmällä, että se pitäisi siirtää tänne. Varsinkin kun ovat siellä itsekin todenneet järjestelmän huonoksi ja kalliiksi.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1661705

• Miksi on

ilmainen ja toimiva terveydenhuolto on ajettu tähän jamaan ? Kyllä se entinen ja ilmainen järjestelmä takaisin saadaan. Se vaatii vaan kunnon siivouksen ja ammatti siivoojat

• Rii Tikko

Järjestelmässä on se vika, että VAKUUTUKSIA EI MYÖNNETÄ KAIKILLE.

Esimerkiksi itse sairastan diabetesta. Minulla ei olisi kertakaikkiaan mitään toivoa saada sairausvakuutusta Yhdusvalloissa. Olisin täysin hyväntekeväisyysjärjestöjen armoilla. Tai kalliisti voisin saada vakuutuksen, jonka ehdoissa on rajattu kaikki diabetekseen liittyvät sairaudet pois.

Ja ennenkuin joku alkaa marmattamaan, todettakoon että kyseessä on 1-tyypin diabetes. Ei siis omilla elämäntavoilla aiheutettu 2-tyypin diabetes.

• rikkaille

Vakuutus on maksut on kylläkin yleensä yli 100 $/kk vaikka työnantaja maksaisi osan, kokonaan itse maksaen n.500 $/kk.
      Ollaan onnellisia että meillä on vielä jonkinlainen Eurooppalais tyyppinen järjestelmä jossa päämääränä ei ole raaka bisnes vaan ihminen.
      En ennen ole nähnyt kirjoitusta jossa joku haikailee USA:n terveydenhoitojärjestelmää tänne.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      108
      7070
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      94
      5183
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      114
      3443
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3342
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2484
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1826
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1461
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      339
      1412
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1316
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      1084
    Aihe