Katainen missä

on se hymy ???

joka sulta puuttuu osaamaton mies ei osaa hymyillä,mut eläke asiat on mennyt yli reunan,,vai onkos se niin kun Ruotsissakin että muutammat naiset ja ukot keräävät eläkerahat,,ja rivi eiläkeläiset näkee nälkää? se on katasien oppia se...

Publicerad: 2009-03-25
13 kommentarer
Textstorlek:
Elmehagen beredd att betala tillbaka
Bloggat om artikeln

Visar inlägg från de 3 högst rankade bloggarna

* Anmäl Jo drevet går efter Lundby-Wedin och LO nu

Från bloggen: Kulturbloggen
25 mar 21:05
* Anmäl Visst funderar man på

Från bloggen: As Good as it gets
25 mar 18:25
* Anmäl Moraliskt fel - räcker det med avbön?

Från bloggen: Hund-Dolores
25 mar 18:45

Visa alla »

Vill du blogga om artikeln?
Blogga om artikeln

Länka till artikeln från ditt blogginlägg - kopiera den här adressen:

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Aftonbladet.se ansvarar inte för det som står i bloggarna.
Tillbaka
Bli medlem i Aftonbladet Snack och börja blogga

AMF Pensions förre vd Christer Elmehagen säger att han förstår kritiken.

Och om han brutit mot några regler kan han tänka sig att ge tillbaka pengarna.

– Jag är beredd att betala tillbaka, sa Elmehagen i P1.

Kritiken mot Elmehagen har varit massiv. I dag sparkades han från sina ordförandeposter i Micronic Laser Systems och Trade Doubler.

Christer Elmehagen intervjuades i Sveriges Radios Studio Ett på onsdagseftermiddagen. Han uppgav att han inte är bitter över att ha tvingats bort från flera styrelseposter efter pensionsavslöjandet.

– Jag har full förståelse för valberedningar i dessa bolagen för det mediala intresset just nu kan skada dessa bolagen, säger han.

Han säger sig även vara beredd att betala tillbaka.

– Om jag har brutit mot något är jag beredd att omedelbart betala tillbaka de 8 procenten som man drog tillbaka från övriga sparare. Jag trodde att jag följde reglerna och gjorde rätt. Anser styrelsen något annat borde de ha tagit kontakt med mig, sa han i Studio Ett.
Flyttade 33 miljoner

Det var i förra veckan som Aftonbladet avslöjade att Christer Elmehagen flyttat 33 miljoner för att rädda en del av sina pensionspengar undan det återtag som AMF senare beslutade om.

Elmehagen tömde sitt konto i AMF:s traditionella pensionsförsäkring och förde över pengarna till en lång räntefond. På det ska han ha tjänat 2,7 miljoner kronor. För motsvarande handling fick AMF:s vice vd Ingvar Skenberg sparken.

Att Elmehagen inte får förlängt förtroende i bolagen Micronic Laser Systems och Trade Doubler är en direkt följd av hans agerande som vd för AMF Pension.

– Jag har stor respekt för att oerhört många människor ser de här beloppen som gigantiska och de är jättestora, men de är relaterade av det avtalet som blivit presenterat för mig av LO och Svenskt Näringsliv, säger han i P1.
Styrelsen ansvarig

Elmehagen fortsätter i radioprogrammet att hävda att det är styrelsen som har ansvaret.

– Man försöker skjuta över alla skuld på den som tagit emot erbjudandet om ett avtal. Styrelsen har gett mig ett erbjudande, jag accepterar det, sedan lever vi efter detta, säger han till Studio Ett.

– Min lön har legat från 2–3 miljoner i början och kommit upp till 5 miljoner i slutet. Jag tror att om man jämför det med branschen i övrigt är det ingen ovanlig lön.

LO bakom de höga pensionerna”
AMF:s förre vd Christer Elmehagen.
AMF:s förre vd Christer Elmehagen.
Foto: SOFIA EKSTRÖM
Bloggat om artikeln

* Anmäl Wanja får utlösa sin stora fallskärm

Från bloggen: Jinges Web och Fotoblogg
25 mar 09:06
* Anmäl Wanja Lundby-Wedin - avgå!

Från bloggen: Svensson
25 mar 00:14
* Anmäl Avgår Wanja Lundby-Wedin idag eller imorgon?

Från bloggen: Kent Persson (m) blogg
25 mar 08:37

Visa alla »

Blogga om artikeln

För att komma med i listningen här behöver du också ha presenterat din blogg på Bloggportalen Läs mer här!

Tillbaka

AMF:s styrelse förstod vad pensionsavtalet för vd Christer Elmehagen innebar.

Det hävdar Jan Herin, som representerade Svensk Näringsliv i styrelsen, när beslutet fattades.

Han säger också att det var LO som drev fram den höga pensionen.

Wanja Lundby-Wedin, LO-ordförande och styrelseledamot i AMF, har i flera intervjuer sagt att hon känner sig grundlurad.

Hon kände till att pensionsavtalet för AMF:s vd fanns men inte att summan var 30 miljoner kronor för tre år.
”Drev på pensionen”

Jan Herin, tidigare styrelseledamot för Svenskt Näringsliv, är förvånad över hennes uttalanden.

– Givetvis har man vetat om det. Man kan ju läsa, säger han till Ekot och syftar på årsredovisningen.

Herin hävdar också att det var LO drev fram en högre pension. Alternativet hade varit en högre lön och det hade inte LO-medlemmarna gillat menar han.
Emma Gårdsäter

25 Mar 2009 00:14 Anders_S Postad i Facket, Kapitalism, Klass |

Omfattande kritik riktas av olika lokala fackliga företrädare mot Lundby-Wedin och hennes agerande när pensionsskandalen i AMF kommer på tal:

“Nu krävs det att Wanja Lundby-Wedin ger en bra förklaring till det som hänt, anser Birgitta Alkvist.

-Hon måste förklara det tydligare än hon har gjort för att kunna bygga upp förtroendet i LO-kollektivet igen. Det här uppfattas som ett svek.

Birgitta Alkvist ser det också som ett absolut krav att LO inför en ny policy, som utesluter så “horribla” ersättningar.

Det kräver även IF Metallklubben vid Volvo Lastvagnar i Umeå. I ett uttalande efterlyser klubben “en tydlig facklig policy om att bekämpa fantasilöner, bonusar och fallskärmspension i alla styrelser med facklig representation”.

En sådan kursändring är en förutsättning för att Wanja Lundby-Wedin ska kunna sitta kvar som LO-ordförande, anser Jan-Olov Carlsson, vice ordförande i IF Metallklubben. Men han förväntar sig också ett klarläggande.

-Hon måste göra någon form av rejäl pudel och även vara beredd att ställa sin plats till förfogande. Det som händer nu är en förtroendefråga och det måste prövas.

Lars-Göran Johansson, IF Metallordförande vid Plastal i Arendal, som försattes i konkurs tidigare i mars, tycker att Wanja Lundby-Wedin borde ha reserverat sig i styrelsen mot pensionsbeslutet.

-När det gäller så mycket pengar och hon är ansvarig på en styrelsepost, så måste hon vara väl insatt i de beslut som tas. Jag är väldigt besviken på hennes agerande.”

[…]

“-Det är klart att det är ett jävla liv här, om jag ska tala klarspråk. Alla är jätteupprörda. Jag hoppas bara att det är på Wanja Lundby-Wedin folk är arga och inte på hela rörelsen, säger Martin Ångman, ordförande för Handelsklubben vid KF Lager i Bro.”

Det hela visar på en otrolig arrogans och en inställning hos LO-ledningen och Wanja Lundby-Wedin som inte är nämnvärt bättre än Wallenberg och direktörerna i SEB. LO-ledningen har i princip blivit korrumperad och springer direktörernas ärenden och uppför sig dessutom på samma sätt. Lundby-Wedin och de andra är inte längre några företrädare för arbetarklassen. Det behövs en ny facklig policy och en ny facklig ledning. Och Wanja Lundby-Wedin bör nog fundera på att avgå direkt.

Intressant?
Bloggat: John Johansson, Röda Malmö,
Borgarmedia: SVD1, 2, SDS1, 2, AB1, 2, 3, 4, 5, DN1, 2, NM,
Läs även andra bloggares åsikter om LO, Wanja Lundby-Wedin, AMF, Pension, Bonusar, Klassamarbete, Klass, Kapitalism, Facket, Politik, Samhälle

Incoming Links (via Tecnorati):

* Wanja får utlösa sin stora fallskärm
appast lätta upp situationen. Andra om: Wanja Lundby-Wedin, LO, Bonusar, Löner, Pensioner, AMF, Näringslivet, Pudel, Kungspudel, Fallskärm, Styrelser, Politik i t AB 1 2 3 DN 1 2 3 4 5 6 7 SvD 1 2 3 4 Svensson Röda Malmö Alf Wiktzac SKP Johdan Annarkia Smyg Per P Technorati Tags: Wanja Lundby-Wedin, LO, Bonusar, Löner, Pensioner, AMF, Näringslivet, Pudel, Kungspudel, Fallskärm, Styrelser, Politik

Publicerad: 2009-03-24
131 kommentarer
Textstorlek:
Vägrar be om ursäkt
hårt kritiserad LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin har hålli
hårt kritiserad LO:s ordförande Wanja Lundby-Wedin har hållit en låg profil de senaste dagarna. Men nu väljer hon att i Aftonbladet bryta tystnaden om de hårt kritiserade avtalen. ”Jag förstår att medlem
Debatt "Jag har varit ärlig" Lundby-Wedin om härvan 73
Bloggat om artikeln

* Anmäl Wanjas agerande en katastrof för oppositionen

Från bloggen: Jinges Web och Fotoblogg
24 mar 07:46
* Anmäl Tagit del men inte förstått...

Från bloggen: MinaModerataKarameller
24 mar 08:15
* Anmäl Kulisserna har fallit?

Från bloggen: Ett hjärta RÖTT
24 mar 13:54

Visa alla »

Blogga om artikeln

Tillbaka
Wanja Lundby-Wedin om pensionsskandalen: Vi kan ha haft dålig koll

Det var en hårt pressad Wanja Lundby-Wedin som i går bröt tystnaden kring pensionsskandalerna.

LO:s ordförande tog emot Aftonbladet på sitt kontor vid Norra Bantorget i Stockholm.

– Det ser ut som att vi inte haft någon koll, säger hon.

Varför har du inte gått att nå tidigare?

– Jag har varit i Köpenhamn för att fira min systers födelsedag. Jag har givetvis tänkt mycket på det här ändå och hade styrelsemöte i söndags kväll med AMF Pension.

Hur resonerade du när du var med och fattade beslutet om AMF:s förre vd Christer Elmehagens guldkantade pensionsavtal?

– När hans avtal tecknades var det den typ som fanns på marknaden. Det var naturligt att också Christer fick en förmånsbaserad pension.
Revisorer ska utreda

– Sedan, när han skulle avgå vid 60 års ålder, fanns ett intresse att han skulle stanna ytterligare ett par år. Under de åren fick han ett premiebaserat pensionssystem där man avsätter en viss summa av lönen varje månad, cirka en tredjedel.

– Det fattade vi beslut om, men när vi nu granskar hur stora avsättningarna varit över åren så känner jag inte igen mig.

– Jag känner mig lurad och därför beslutade vi i går i styrelsen att låta externa revisorer utreda vilka pengar som har betalats ut.

Men vad gick du egentligen med på?

– Precis det jag sa. Vi fattade beslut om tillägg eftersom han jobbade vidare.

– Men när vi nu ser tillbaka är det för mycket pengar han fått. Om det beror på att det har blivit något fel med utbetalningarna eller om det är ett system som är så svårgenomträngligt att vi inte förstått vidden av det beslut vi fattat det vet jag inte.
”Djupt omoraliskt”

Vem är du lurad av?

– Jag kan ju känna mig lurad på det förtroende jag hade för Christer Elmehagen. När det gick dåligt för bolaget fick vi ta tillbaka en del pengar från våra medlemmar och då flyttade han sitt eget kapital för att slippa nedskrivningen. Det är djupt omoraliskt.
”Vara självkritiska”

Du var också med och godkände pensionsavtalet för AFA Försäkrings förre vd Torgny Wännström som kan ge honom 36 miljoner kronor. Vad säger du om det?

– Precis som Christer Elmehagen så fick Torgny Wännström en förmånsbaserad pension. Det var det pensionssystem som fanns då. Jag tycker vi kan vara självkritiska och säga att vi borde försökt omförhandla det tidigare.

Du kritiserar ofta miljonregnen över näringslivets toppar. Förstår du dina medlemmar som inte tycker att det här ser bra ut?

– Ja, jag förstår att de tycker det är märkligt. Men jag har alltid verkat för medlemmarnas bästa i de bolag jag suttit med.

– Det är klart att jag känner mig upprörd och bedrövad när det ser ut som att vi inte haft någon koll.

Har ni haft koll?

– Ja, jag tycker det men uppenbarligen är det någonting som är fel. Det finns en möjlighet att vi har brustit i vår kontroll och då får vi ta konsekvenserna av det och se hur vi ska skapa rutiner så det inte kan inträffa igen.
”Är alltid olyckligt”

Känner du förtroende för att sitta kvar som LO:s ordförande?

– Jag har ju uppdraget av kongressen fram till 2012. Om det inte är så att styrelsen fattar något annat beslut så har jag själv ingen annan avsikt än att fortsätta.

Vill du be medlemmarna om ursäkt?

– Det är alltid olyckligt om vi hamnar i en situation där medlemmarnas förtroende sviktar. Men nej, jag vill nog snarare fråga dem: Vad kan jag och LO göra bättre för er?

Pär Karlsson

1

255

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minäkin...

Ruotsissa eri valuutta kuin meillä: on devalvoitunut. Siinä ero.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5010
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      112
      1580
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1149
    4. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1063
    5. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1019
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      997
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      75
      950
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      2
      852
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      759
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      713
    Aihe