Lajin luominen

vaarallinen mutantti

Aiemmin kyselin täällä onko kukaan kokeillut.
Olen kerännyt hiukan tietoa ja kasvatuspaikkakin on valmiina.
Ainoa mikä puuttuu on laji mistä aloittaa.
Tarkoitus olisi aiheuttaa paljon mutaatioita valitulle kasvilajille niin että mutaatioiden rikastumisen kautta laji eriytyisi kantalajistaan ja sitä voisi pitää omana lajinaan.

Ostin vanhan UV-lampun ja keräsin listan mutageenisistä kemikaaleista joita on helposti saatavilla.

ensin otetaan siemeniä ja jaetaan ne eriin. kukin erä käsitellään eri kemikaaliliuoksella ja kaikkia säteilytetään UV-valolla. Sitten kylvetään ja siitepölyn muodostumisaikana sekä siementen muodostumisaikana itse kasvejakin käsitellään UV-valolla.
Loppukesästä tai syksystä kerätään sato. Tätä toistetaan kolme vuotta.
Saa nähdä mitä tapahtuu.

Lajiehdokkaita minulla on: peruna, herne, lupiini.
ehdotuksia?

2

201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viherpeukku

Oikeastaan mielenkiintoinen projekti. Aikaa ja tilaa se tulee viemään mutta takulla se tuottaa kasveja jos jonkinmoisia. Vähän kotikutoiselta tuo kotisolariumi vain kuulostaa. Mutaatiojalostuksessa käsittääkseni käytetään enemmän röntgen- ja gammasäteilyä. Kemiallisista mutageeneistä kirjatieto mainitsee tärkeimmiksi etyylimetaanisulfonaatin, etyyli-imiinin ja natriumatsidin. Ja koskapa mutaatio on täysin arvaamaton (sokea) on suurin osa mutaatioista haitallisia ja ominaisuuksia huonontavia, tarvitaan reilusti mutaatioita jotta jotain hyödyllistä saattaisi löytyä. Mutaatiokokeiden määristä en tiedä mutta varmaan liikutaan jossain 1000-10000 kappaleen alueella, joten tilaa tarvitaan jonkin verran.

Aikaa menee sillä useat muuntuneet geenit ovat väistyviä joten ne tulevat esille vasta käsitellyn yksilön jälkeläisissä. Tuo kolme vuotta on siis kelpo aika. Parhaiten siihen sopivat itsepölytteiset kasvit ja puutarhakasveista ainakin herne ja tarhapapu on kiinnostanut tutkijoita.

Sävelet näyttäisi olevan Sinulla selvillä joten onnea matkaan. Valitsit sen vaikeimman kasvinjalostuksen muodon. Ilmeisesti Puutarhurin kasvioppikin oli jo luettu? Siinä mainitaan helpoimmaksi mutaatiojalostuksen muodoksi lehtipistokasmutaatiot (esim paavalinkukka ja begonia). Lehtipistokkaista nouseva versohan aloittaa kasvunsa yhdestä solusta. Jos tuon solun sätelyttää ja onnistuu siinä on koko kasvi muutaatiosolukkoa. ->tulokset heti.

Pistä ihmeessä infoa tänne kun tuloksia alkaa tulla, ellei se lihansyöjaksi muuttunut peruna ole sinua sitä ennen haukannut;) Minulla ei ihan noin korkealla kunnianhimo ole, vaan voisin tyytyä ihan uusiin lajikkeisiin. Niitä voi bongata luonnosta tai pölyttää itse.

Yhdestä mutaatiosta on kokemusta; Löysimme Helsigissä yhden verson keltaista tuijaa. Sinne jäi, sillä hyvä myyntiartikkeli ei kuivuneen värinen tuija olisi. Siellä on varmaan jo muutamia versoja kasvaneena, että jos halukkuutta on keltaisen tuijan lisäämiseen niin voin antaa tarkempaa kordinaattia.

Jos sieltä jotain mielenkiintoista nousee, niin MTT:lle Piikkiöön voi lähettää kasveja tunnistusta ja tutkimista varten.

• vaarallinen mutantti

Tuskin tämä helppoa tulee olemaan mutta tilaa minulla on.Olen vähän selvitellyt asioita ja ainakin formaldehydi on kova mutageeni. Myös kaikki karsinogeenit ovat mutageenejä (grillituhka, hiilivedyt, nikotiini, keitetty kofeiini). Mutaatioiden aiheuttaminen ei välttämättä ole vaikeaa, ongelma on annostus ja kohdentaminen. Jos pistetään liian voimaksata kemikaalia saadaan runsaasti mutaatioita yhteen yksilöön ja haitallisten ominaisuuksien todennäköisyys kasvaan potensiin x.

Mutta massalla tässä mennään. Kun kanta on tarpeeksi suuri jotain tulee varmasti tapahtumaan.

Lupiineista ja mutaatioista: eräällä eristyneellä metsätilalla on omat lupiinikantansa 30-luvulta lähtien (levinnyt puutarhasta ympäröiville niityille) ja osa kasveista on erikoisen näköisiä. Pitänee lähettää tutkittaviksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      59
      5960
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      79
      3409
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2621
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      2155
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      2105
    6. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      162
      1843
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      6
      1659
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1242
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1226
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      81
      1095
    Aihe