Taksiliikenneyrittäjä?

Ana1

Appiukkoni on jäämässä eläkkeelle, taksiliikenneyrittäjä, ajaa vain koulukytiä maaseudulla. Ja nyt tarkoituksena olisi että minä siirtyisin niihin saappaisiin ja jatkan ajoa. Eli haettais vaan mulle se ammattiajolupa vai miten se menee? Mitä kaikkee siinä nyt pitää ottaa huomioon ku sellasta vaihtoo tekee? Pitääkö mun läydä se perustaksikurssi ensin ja sitten vasta työkokemuksn kautta on mahdollisuus siihen taksiliikenneyrittäjäksi.. Kun kyseessä olisi valmis duunipaikka ja pakkokin sitä olisi jatkaa että koulukyyti pyörii. Kiitos

12

2552

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Alalla jo oleva

Ammattiajoluvan tarvitset, jos meinaat taksia ajaa. Siitä tietää enemmän paikallinen taksiyhdistys.

Jos appiukko meinaa LIIKENNELUPAA sinulle siirtää, ei onnistu. Ensin on muutettava lupa yhtiömuotoon, ja sitten vasta voi lupa siirtyä sinulle, VASTIKKEETTA. Jos niin haluatte.

Käytännössä toki voi mennä niin, että jos ko. alueelle ei muita luvan hakojoita ole, niin voisit appiukkosi luvan saadakin. Mutta ei siis suoraan siirtämällä ilman yhtiöittämistä.

Toki appiukko voi pitää liikennelupansa itsellään (jos on sen uusinut uuden lain aikana, sehän on voimassa niin kauan kuin henki lähtee), mutta ammattiajolupa päättyy kun henkilö täyttää 70 v. Sinä ajaisit tässä tapauksessa hänellä ns. renkinä.

• Ana1

Appiukko on maatalon isäntänä samalla ja aikoo jäädä eläkkeelle sekä maatilasta että taksista n.vuoden päästä. eli sukupolvenvaihdos on edessä ja siinä samalla sitten jatkaisin tilan hoidon yhteydessä taksin ajoa. Jotai se jutteli että liikennelupa menee umpeen 05/2010 eikä hae uutta enää koska muuten ei eläkkeelle siirtyminen onnistuisi. Ja näin ollen en voisi olla renkinäkään...toisaalta minulla on rattijuopumus 2006 joten sekin hankaloittaa prosessia. täytyy varmaan poliisilaitokselta kysyä onko edes mahd.saada liikennelupaa/taksiyrittäjyyttä

• Sepi

Ensin ammattiajolupa, työkokemusta ja sitten taksiliikenteen yrittäjäkurssi. Jotta voit liikennelupaa hakea on yrittäjäkurssi käytävä.
      Työkokemuksen ei välttämättä tarvitse olla pitkä. Varsinkin pienemmillä paikkakunnilla luvat saattaa saada vaikkei olisi ajanut metriäkään taksia. Monilla paikkakunnilla on lupia enemmän kuin halukkaita hakijoita.

Koulukyydit on maaseudulla yleisiä takseille mutta täytyy muistaa että ne on kilpailutettuja sopimuksen alaisia kuljetuksia. Ennen kuin otat auton hoitoosi varmista että kuljetussopimus on riittävän pitkä ja hinta kohdallaan että pystyt ja ehdit maksamaan sen auton ennen kuin sopimus on taas katkolla. Jos 90% liikevaihdosta tulee kouluajoista sinun on pakko voittaa ne ajot tai lopettaa.

• Ana1

Eli täytyykö käydä ensin se "normaali" taksikurssi ja sen jälkeen työkokemuksen kautta taksiyrittäjäkurssi? Eihän tollases koulukyydis ees tarvi mitää maksukorttejakaan vingutella joten aivan turhaa mun mielestä käydä kaikki kurssit:)

• Sepi
        Ana1 kirjoitti:

Eli täytyykö käydä ensin se "normaali" taksikurssi ja sen jälkeen työkokemuksen kautta taksiyrittäjäkurssi? Eihän tollases koulukyydis ees tarvi mitää maksukorttejakaan vingutella joten aivan turhaa mun mielestä käydä kaikki kurssit:)

Taksiliikenteen yrittäjäkurssi on pakollinen, kuuluu liikenneluvan myöntämisen vaatimuksiin.
        Jotta ensin voit ajaa taksia, tarvitset ammattiajoluvan jonka myöntää paikallinen poliisi. Sen edellytyksenä on ainakin kaupunkialueilla kuljettajakurssi jonka jälkeen on kirjallinen koe.
        Niillä paikkakunnilla joilla ei järjestetä kuljettajakursseja on koe suoritettava kuitenkin poliisilaitoksella, muuten et saa ammattiajolupaa.
        Kyllä ne kurssit yleensä ihan hyviä on että alan perusasiat ja alaa ohjaava lainsäädäntö olisi edes osapuilleen hallinnassa.

• olet Sepi
        Sepi kirjoitti:

Taksiliikenteen yrittäjäkurssi on pakollinen, kuuluu liikenneluvan myöntämisen vaatimuksiin.
        Jotta ensin voit ajaa taksia, tarvitset ammattiajoluvan jonka myöntää paikallinen poliisi. Sen edellytyksenä on ainakin kaupunkialueilla kuljettajakurssi jonka jälkeen on kirjallinen koe.
        Niillä paikkakunnilla joilla ei järjestetä kuljettajakursseja on koe suoritettava kuitenkin poliisilaitoksella, muuten et saa ammattiajolupaa.
        Kyllä ne kurssit yleensä ihan hyviä on että alan perusasiat ja alaa ohjaava lainsäädäntö olisi edes osapuilleen hallinnassa.

Viellä kun saavat sellaisen "rotin" noihin kursseihin, että jokaisella tunnilla on pakko myös olla paikalla, eikä vaan mennä kokeisiin, niin päästäisiin eroon moinista ongelmista.

Nyt esim. kenenkään kurssilaisen ei ole pakko olla paikalla, kun käsitellään autolaitteita ja välityksen toimintaa. Loppukokeessa niistä ei ilmeisesti (ainakaan Vantaalla) edes kysytä mitään, joten kurssilta marssii ammattiajolupa taskussa täysiä uuvateja kuskeja työelämään. Sama asia koskee kurssiehdoissa mainittua kielikoetta, kurssilta marssii kokeen läpäisseitä uusia kuljettajia, jotka eivät ymmärrä sanakaan Suomea, ainakin siltä näyttää ja kuulostaa.

• Nimetön
        olet Sepi kirjoitti:

Viellä kun saavat sellaisen "rotin" noihin kursseihin, että jokaisella tunnilla on pakko myös olla paikalla, eikä vaan mennä kokeisiin, niin päästäisiin eroon moinista ongelmista.

Nyt esim. kenenkään kurssilaisen ei ole pakko olla paikalla, kun käsitellään autolaitteita ja välityksen toimintaa. Loppukokeessa niistä ei ilmeisesti (ainakaan Vantaalla) edes kysytä mitään, joten kurssilta marssii ammattiajolupa taskussa täysiä uuvateja kuskeja työelämään. Sama asia koskee kurssiehdoissa mainittua kielikoetta, kurssilta marssii kokeen läpäisseitä uusia kuljettajia, jotka eivät ymmärrä sanakaan Suomea, ainakin siltä näyttää ja kuulostaa.

nyt kyseessä taksiyrittäjäkurssi vai puhutko taksikuskikurssista? ku en viäkään tiedä että onko ensin käytävä se peruskurssi jotta voi käydä se yrittäjäkurssin?

• Sepi
        Nimetön kirjoitti:

nyt kyseessä taksiyrittäjäkurssi vai puhutko taksikuskikurssista? ku en viäkään tiedä että onko ensin käytävä se peruskurssi jotta voi käydä se yrittäjäkurssin?

Kurssit on käytävä ja hyväksyttävästi suoritettava ennen kuin voit alkaa yrittäjäksi taksialalle.

• yrittäjäkurssi
        Nimetön kirjoitti:

Ensin hommataan ammattiajolupa (taksikuskikurssi?), jonka jälkeen olisko ollu niin että pitää vähintään 6 kuukautta tehdä taksihommia että pääsee yrittäjäkurssille.

• killermo
        Sepi kirjoitti:

Kurssit on käytävä ja hyväksyttävästi suoritettava ennen kuin voit alkaa yrittäjäksi taksialalle.

terve,itse käyn parhaillaan yrittäjäkurssia huittisissa,18tuntia max poissa oloja.
        kurssille pääsee vaikkei olisi ajolupaa jota ihmettelin suuresti ei tarvitse olla edes kokemusta sinne vaan ja lasku tulee perään 1605€

• heikkoa on
        killermo kirjoitti:

terve,itse käyn parhaillaan yrittäjäkurssia huittisissa,18tuntia max poissa oloja.
        kurssille pääsee vaikkei olisi ajolupaa jota ihmettelin suuresti ei tarvitse olla edes kokemusta sinne vaan ja lasku tulee perään 1605€

yrittäjiä, ei kuljettajia. Ja jos tuota et toisistaan erota, niin tokko koskaan tulet yrittäjän uralla menestymään

• teds

Taksiyrittäjä ei ole samalla tavalla oikea yrittäjä niin kuin esim. suutari,putkiliikkeen pitäjä,kioskin tai kaupan pitäjä.Valtiohan määrää hyödykken hinnan(taksimaksu).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3219
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3087
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2952
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2631
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1667
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1659
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1655
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59