Mitä sitten kun roaccutankaan ei auta?
Akne ei koskaan ollut kamalan paha, muttei lopu millään, minkä takia olen tosi pahan näköinen arpineni.. ja nehn lisääntyy koko ajan kun tätä ei vaan saa loppumaan...
kun roaccutankaan ei auta?
13
1626
Vastaukset
- hormoneissa vikaa?
Onko hormonit mitattu? Hormoneissa on jokaisen aknen perimmäinen syy, On olemassa esim. Spiro lääke joka on androgeeni blokkari joka estää testosteronin vaikutusta kehossa, ja näin vähentää aknea.
- roan syönyt
siis joutuuko tota lääkettä syömään niin kauan kunnes oma hormonitoiminta joskus rauhoittuu? Vai kuurina jolloin se parantaa jotenkin hormonitoimintaa? Pitääkö siis ensin käydä gynekologilla ja sitten hormonitesteissä?
- vassa
roan syönyt kirjoitti:
siis joutuuko tota lääkettä syömään niin kauan kunnes oma hormonitoiminta joskus rauhoittuu? Vai kuurina jolloin se parantaa jotenkin hormonitoimintaa? Pitääkö siis ensin käydä gynekologilla ja sitten hormonitesteissä?
Mulle gyne määräs 6 kk heti suoraan, ei ollut puhetta miten jatkossa. Mutta luulen, että joutuu syömään jatkuvasti ellei oma hormonitoiminta muutu, lueskelepa acne.org -fooromia, siellä aiheesta (hormonal treatments, spironolactone). Useimmat vissiin syövät jatkuvasti.
Ei ollut hormonitestejä tai mitään, sain lääkkeen kun pyysin sitä ja kerroin aknehistoriani. Ei sen vaikeampaa. Spironolaktoni vaikuttaa antiandrogeesisesti, eli siksi auttaa niille naisille joilla on akne johtuu liiallisesta androgeenintuotannosta tai herkkyydestä androgeeneille.
Mutta sivuvaikutukset paljon roaa pienemmät, ainakin itsellä. Poistaa myös nestettä, eli pitää juoda paljon. - roan syönyt
vassa kirjoitti:
Mulle gyne määräs 6 kk heti suoraan, ei ollut puhetta miten jatkossa. Mutta luulen, että joutuu syömään jatkuvasti ellei oma hormonitoiminta muutu, lueskelepa acne.org -fooromia, siellä aiheesta (hormonal treatments, spironolactone). Useimmat vissiin syövät jatkuvasti.
Ei ollut hormonitestejä tai mitään, sain lääkkeen kun pyysin sitä ja kerroin aknehistoriani. Ei sen vaikeampaa. Spironolaktoni vaikuttaa antiandrogeesisesti, eli siksi auttaa niille naisille joilla on akne johtuu liiallisesta androgeenintuotannosta tai herkkyydestä androgeeneille.
Mutta sivuvaikutukset paljon roaa pienemmät, ainakin itsellä. Poistaa myös nestettä, eli pitää juoda paljon.sitten yks. gynekologilla? Kun itse soitin terv. keskukseen kun halusin päästä papa kokeeseen ja käskettiin mennä yksityiselle kun ei niillä kuulemma ole gynekologia, kumma juttu, kun joskus olen päässyt juuri terv. keskuksen neuvolan gynelle siihen testiin. Kiva opiskelijana ravata yksityisellä, eka ihotautilääkäri nyt gynekologi.
Ihme ettei sulla tutkittu niitä hormoniarvoja. Mutta saakohan tota sit syödä vuosikausia? Puhuiko lääkäri mitään? Nuo sivuvaikutukset näytti kans aika hurjilta, mutta onhan esim. e-pillereiden tuoteselosteessa vaikka mitä sivuvaikutuksia, silti monet syö vaikka koko elämänsä... - vassa
roan syönyt kirjoitti:
sitten yks. gynekologilla? Kun itse soitin terv. keskukseen kun halusin päästä papa kokeeseen ja käskettiin mennä yksityiselle kun ei niillä kuulemma ole gynekologia, kumma juttu, kun joskus olen päässyt juuri terv. keskuksen neuvolan gynelle siihen testiin. Kiva opiskelijana ravata yksityisellä, eka ihotautilääkäri nyt gynekologi.
Ihme ettei sulla tutkittu niitä hormoniarvoja. Mutta saakohan tota sit syödä vuosikausia? Puhuiko lääkäri mitään? Nuo sivuvaikutukset näytti kans aika hurjilta, mutta onhan esim. e-pillereiden tuoteselosteessa vaikka mitä sivuvaikutuksia, silti monet syö vaikka koko elämänsä...Juu yksityisellä kävin. Onhan se aika tyyristä, ei se kelan korvauskaan (n. 16 €) kauheesti lohduta jos joutuu maksamaan jotain 50-80 € :(
Luulisi kyllä että terveyskeskuksessa pääsisi gynekologille! Ihme juttu tuo. Täällä ainakin on joskus mutkin kutsuttu papa-kokeeseen terveyskeskukseen.
Mulla muistaakseni joskus nuorempana (tyyliin 16-17 v.) otettiin hormoniarvot ja on sellainen muistikuva ettei niissä juuri ollut mitään poikkeavaa... Mutta sen ei tietenkään pitäis vaikuttaa tän gynen tekemisiin. Juttuhan on niin, että akne voi hohtua myös siitä, että androgeenireseptorit reagoivat liian herkästi testosteroniin, eli ei tarvitse olla mitään näkyvää häikkää hormoneissa ja silti akne on hormonaalinen...
Gynen kanssa ei kauheasti keskusteltu lääkkeestä, ajattelin sitten tämän kuurin lähetyessä loppua kysellä jatkosta. Gyne tosin konsultoi endokrinologia, että en tiedä kuinka hyvin hän edes tunsi kyseisen lääkkeen. Mutta aika helposti se sen määräs, ei tainnut kovimpaan haitallisena sitä pitää. Jenkeissä sitä on käytetty useampia vuosia putkeen, että sen perusteella ainakin voi syödä pidempään.
Joo ei spironkaan sivuvaikutukset kivoilta näytä... Mulle on tullut vuotohäiriö eli vuotoa muutenkin kun kuukautisten aikana, ei tosin kauheasti. Sen kyllä kestän. Pientä heikkoa oloa on myös välillä ollut ja päänsärkyä. Lopetan kyllä lääkkeen jos jotain pahempaa ilmenee... Aloitin tosin taas samaan aikaan e-pillerit, noita vuotohäiriöitä estämään ja gyne suositteli muutenkin, koska kuulemma lääkkeen vaikutuksia raskauden aikana ei ole tutkittu (en kyllä raskaaksi ajatellut muutenkaan tulla). Että tiedä sitten mistäkin mikä johtuu. - roan syönyt
vassa kirjoitti:
Juu yksityisellä kävin. Onhan se aika tyyristä, ei se kelan korvauskaan (n. 16 €) kauheesti lohduta jos joutuu maksamaan jotain 50-80 € :(
Luulisi kyllä että terveyskeskuksessa pääsisi gynekologille! Ihme juttu tuo. Täällä ainakin on joskus mutkin kutsuttu papa-kokeeseen terveyskeskukseen.
Mulla muistaakseni joskus nuorempana (tyyliin 16-17 v.) otettiin hormoniarvot ja on sellainen muistikuva ettei niissä juuri ollut mitään poikkeavaa... Mutta sen ei tietenkään pitäis vaikuttaa tän gynen tekemisiin. Juttuhan on niin, että akne voi hohtua myös siitä, että androgeenireseptorit reagoivat liian herkästi testosteroniin, eli ei tarvitse olla mitään näkyvää häikkää hormoneissa ja silti akne on hormonaalinen...
Gynen kanssa ei kauheasti keskusteltu lääkkeestä, ajattelin sitten tämän kuurin lähetyessä loppua kysellä jatkosta. Gyne tosin konsultoi endokrinologia, että en tiedä kuinka hyvin hän edes tunsi kyseisen lääkkeen. Mutta aika helposti se sen määräs, ei tainnut kovimpaan haitallisena sitä pitää. Jenkeissä sitä on käytetty useampia vuosia putkeen, että sen perusteella ainakin voi syödä pidempään.
Joo ei spironkaan sivuvaikutukset kivoilta näytä... Mulle on tullut vuotohäiriö eli vuotoa muutenkin kun kuukautisten aikana, ei tosin kauheasti. Sen kyllä kestän. Pientä heikkoa oloa on myös välillä ollut ja päänsärkyä. Lopetan kyllä lääkkeen jos jotain pahempaa ilmenee... Aloitin tosin taas samaan aikaan e-pillerit, noita vuotohäiriöitä estämään ja gyne suositteli muutenkin, koska kuulemma lääkkeen vaikutuksia raskauden aikana ei ole tutkittu (en kyllä raskaaksi ajatellut muutenkaan tulla). Että tiedä sitten mistäkin mikä johtuu.kiitos vastauksista! Yritän vielä soittaa terveyskeskukseen jos sinne pääsisi..
Mutta jos ei mulla ala tää akne kohta helpottamaan niin olen kyl valmis maksamaan ja syömään vaikka mitä jotta tämä tuska loppuisi, häiritsee niin paljon joka päiväistä elämää, en edes uskalla olla poikaystäväni kanssa ilman meikkiä jos iho on pahimmillaan, vaikka alussa uskalsin kun iho oli vielä hyvä roan jälkeen. Mut aika surullista että joutuu syömään vuosikausia lääkkeitä vaan ollaakseen normaali, muille se on itsestään selvää asia et iho on hyvä, ja kun tää akne ei ole edes hengenvaarallinen sinänsä (ellei masentuneena päädy itsemurhaan), mutta itselläni tuo aiheuttaa niin suurta itseinhoa ja tuntuu etten ansaitse mitään tän näköisenä.
- määrätään
painon mukaan. Olisiko niin, että sinulla on "alilääkitys". Itselleni lääkäri määräsi aluksi liian "kevyen" lääkityksen, mutta mainitsin siitä lääkärille, jolloin hän lisäsi lääkitysta ja heti auttoi. Roaccutan pitäisi olla hyävä lääke,, mutta eihän se tehoa,jos annos on liian pieni.
- vassa
No eihän se kaikille tehoa muutenkaan kun hetkellisesti, oli sitten kuinka kova aanostus tahansa... Sivuvaikutukset vaan lisääntyvät kun annosta nostetaan. Tottakai annoksen riittävän tuju täytyy olla, mutta vaikka sitä kuinka nostaisi niin ei toimi kaikilla.
Kaksi kuuria oon syönyt, ja pahempana vaan tuli takaisin... - roan syönyt
ei tuo kyl kaikilla auta! Itselläni kesti eka roa kuuri vuoden ihan normaalilla annostuksella (niin että iho kuivui yms) ja akne palasi jo 3kk lopettamisesta, sitten heti perään toinen 3kk kuuri naamaan (jolloin jo 1kk kuurin aloitettua akne oli poissa) ja sama juttu,3kk ja akne naamassa takaisin, tosin aika paljon lievempänä kuin ennen, mutta edelleen on kyse pysyvästä aknesta eikä parista pikku näpystä silloin tällöin.
- ............
roan syönyt kirjoitti:
ei tuo kyl kaikilla auta! Itselläni kesti eka roa kuuri vuoden ihan normaalilla annostuksella (niin että iho kuivui yms) ja akne palasi jo 3kk lopettamisesta, sitten heti perään toinen 3kk kuuri naamaan (jolloin jo 1kk kuurin aloitettua akne oli poissa) ja sama juttu,3kk ja akne naamassa takaisin, tosin aika paljon lievempänä kuin ennen, mutta edelleen on kyse pysyvästä aknesta eikä parista pikku näpystä silloin tällöin.
Oon lukenut jonkin verran sun posteja tällä palstalla. Olen huomannut, että kahden roa-kuurin jälkeen et ole vielä löytänyt pysyvää ratkaisua aknen selättämiseksi.
Nyt huomasin sun tekstistä kuitenkin, että ainakin sun toinen roa-kuuri on ollut vain 3kk. Miksi ihmeessä näin lyhyt kuuri? Kaikki tieto mitä minä olen aiheesta lukenut ja mitä olen ihotautilääkäriltä saanut viittaa siihen, että roaccutania tulee syödä ainakin 6kk putkeen. Useilla kuurit ovat kestäneet 8-11 kuukauttakin. Mulle ihotautilääkäri sanoi ihan suoraan, että alle puolen vuoden ei kuuria kannata jättää missään nimessä, sillä uusiutumisriski nousee huomattavasti. Olen myös ymmärtänyt, että joissakin tapauksissa on syöty kuureja, joissa se puoli vuotta on ollut esim. 40mg/vrk ja siihen päälle sitten vedetty vielä pienellä annostuksella pari kuukautta lisää ihan vain varmuuden vuoksi.
En tiedä sitten, että onko sun toinen roa-kuuri ollut pidempi, mutta mikäli ei, niin en kyllä ihmettelekään, että akne on jonkinasteisena palannut takaisin. Niin monesta lähteestä olen lukenut, että lyhyet kuurittelut roalla on tuloksien kannalta huomattavasti heikompia kuin pitkäkestoiset yli puolen vuoden setit. - .............
............ kirjoitti:
Oon lukenut jonkin verran sun posteja tällä palstalla. Olen huomannut, että kahden roa-kuurin jälkeen et ole vielä löytänyt pysyvää ratkaisua aknen selättämiseksi.
Nyt huomasin sun tekstistä kuitenkin, että ainakin sun toinen roa-kuuri on ollut vain 3kk. Miksi ihmeessä näin lyhyt kuuri? Kaikki tieto mitä minä olen aiheesta lukenut ja mitä olen ihotautilääkäriltä saanut viittaa siihen, että roaccutania tulee syödä ainakin 6kk putkeen. Useilla kuurit ovat kestäneet 8-11 kuukauttakin. Mulle ihotautilääkäri sanoi ihan suoraan, että alle puolen vuoden ei kuuria kannata jättää missään nimessä, sillä uusiutumisriski nousee huomattavasti. Olen myös ymmärtänyt, että joissakin tapauksissa on syöty kuureja, joissa se puoli vuotta on ollut esim. 40mg/vrk ja siihen päälle sitten vedetty vielä pienellä annostuksella pari kuukautta lisää ihan vain varmuuden vuoksi.
En tiedä sitten, että onko sun toinen roa-kuuri ollut pidempi, mutta mikäli ei, niin en kyllä ihmettelekään, että akne on jonkinasteisena palannut takaisin. Niin monesta lähteestä olen lukenut, että lyhyet kuurittelut roalla on tuloksien kannalta huomattavasti heikompia kuin pitkäkestoiset yli puolen vuoden setit.Huomasinkin heti viestin lähetettyäni, että olen puusilmä. Mainitsithan sä tossa, että eka kuuri oli vuoden normiannostuksella. Pahoittelut tästä! :)
- vaan kokonaisannos
............ kirjoitti:
En tiedä sitten, että onko sun toinen roa-kuuri ollut pidempi, mutta mikäli ei, niin en kyllä ihmettelekään, että akne on jonkinasteisena palannut takaisin. Niin monesta lähteestä olen lukenut, että lyhyet kuurittelut roalla on tuloksien kannalta huomattavasti heikompia kuin pitkäkestoiset yli puolen vuoden setit."Miksi ihmeessä näin lyhyt kuuri? Kaikki tieto mitä minä olen aiheesta lukenut ja mitä olen ihotautilääkäriltä saanut viittaa siihen, että roaccutania tulee syödä ainakin 6kk putkeen."
nykykäsityksen mukaan kuurin kestolla ei ole merkitystä vaan kumulatiivisella annoksella. Eli voi syödä alle 6kk jos päivittäinen annos on tarpeeksi suuri. Kuurin kokonaisannos siis ratkaisee ei aika. - roan syönyt
............. kirjoitti:
Huomasinkin heti viestin lähetettyäni, että olen puusilmä. Mainitsithan sä tossa, että eka kuuri oli vuoden normiannostuksella. Pahoittelut tästä! :)
tuskin se toinenkaan kuuri olis auttanut pysyvästi vaikka kuin kauan olisin syönyt jos ekan vuoden kestävän jälkeen akne palasi jo 3kk päästä. Mut en kyl enempää roaa syö, se on varmaa, ei ole järkeä maksaa lääkärinkäynneistä testeistä yms, vaikka itse lääke ei niin kallis ollutkaan ja sivuvaikutukset ihan helppoja, paitsi yks ärsyttävä oli silmien kuivuus, jolloin silmistä tuli helposti vettä kun oli vähänkin tuulinen ilma, myös kesällä ja kun käveli ruokakaupan kylmäostastoilla, mikä oli erittäin ärsyttävää. Mutta akne kyl lieveni jonkin verran roan jälkeen, ei tullut enää paiseita, vaan perusfinnejä, joita voi sentään puristaa/kuivattaa jollain, nyt oon käyttänyt basironia ja on auttanut jo jonkin verran. Ja nyt akne sijoittuu pääosin otsaan, ennen oli otsassa ja leuassa pahimpia finnejä ja poskissa välillä jonkin verran...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p515575Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "672601Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181940Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1541796No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol361732- 171693
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5143881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome181135Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801119Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah62925