Yrittäkääpä eläytyä

Pinnistelkää myötätuntokykyjänne ja yrittäkää asettua pienen lapsen osaan, joka oli maailamnlopulla peloteltu valmiiksi säikyksi, ja sitten se oma turvallisena pidetty taustayhteisö alkaa vainoamaan hoitokokouksien muodossa.

10

453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • höpise ja kulu aikaansa

tällä tavalla vaan edotan sullekin uutta harrastusta leipomisesta ja leivo oikeen maukas kakku ja sämpylöoita ja niin edelleen kokemusta on ja on mukavaa

• seisottiin ulkona

ja katseltiin taivaalle, kun lestavanhemmat odotti, että nyt tulee maailmanloppu.

Helvetillä siinä oli peloitus, kun vielä olimme raiskatut kakarat siinä pihalla odottamassa helvettiin menoa.

Ei sitä koskaan unhoita, mille lapsen tuntui, kun ei tiennyt muuta, kuin Helvetissä on ikuinen liekki.

Siinä ei ollut rakkaudellista opetusta meille yhdellekään kakaralle.

• lyyleri

pientä Herranpelkoa, jottei tulis kiirus liian myöhään!!!

• ..On kaunis kukka, mutta tahditonta sinulta tuoda huumoria tähän yhteyteen.

• oli tätä

Minut peloteltiin helvetillä ja kaikella muullakin, mutta oli sillä syvä merkityskin.

Kaivossa oli kaivomörkö. Järvesä asusti vesihiisi. Metsässä oli metsänpeikko. Soramontuilla oli hautautunut elävältä poika, joka oli mennyt sinne yksin leikkimään.
      Katolle ei passannut mennä, sillä Jumala pudottaisi kuuman kiven päähän.

Mutta kaikista pahin oli helvetillä pelottelu.
      'Jos et totellut ja teit tuhmuuksia, et pääse taivaaseen, vaan joudut helvettiin.
      Minun nuoruudessani varsinkin seuroissa saarnat olivat tulikivenkatkuisia. Minä sentään hillitisin itseni, mutta monet aikuiset alkoivat kiljua ja tulivat ekstaasiin.
      Maailmanloppua saarnattiin 60-luvulla ahkerasti ja että se tulee ennen vuotta 2000.
      Minusta tuntui, ettei mun kannata koulua ottaa tosissaan, kun kerta loppu kohta tulee.

Lestadiolais-seurojen meininkiä on kuvattu hyvin Kalle Päätalon kirjoissa.
      Monet yöt valvoin lapsena miettiessäni, olenkohan nyt varmasti synnitön, että pääsen taivaaseen, jos maailmanloppu tulee yöllä.
      Joka aamu kuitenkin heräsin pakkastalvina siihen, kun äiti alkoi viritellä tulia pirtin uuniin.

Elämä on jatkunut näihin päiviin, enkä usko enää koko maailmanloppuun enkä helvettiinkään.
      Ne kaikki ovat vain raamatun vertauksia ja kuvakieltä.

• Kaivomörkö, vesihiisi, metsänpeikko, pojan haamu?

Eihän lestalapsille kerrota edes joulupukista.

Onko lestalapselle nämä satuolennot verrannollisia Jumalan kanssa?

Elikkä ovatko ateistit sittenkin oikeassa? Jumala onkin satuolento?

• annahan kun kerron

Jumala on rakastava, ei Hän riitele, eikä soimaa, vaan ottaa kadonneen luokseen ja lohduttaa, sanoilla. Lapseni, minä olen nähnyt sinun tuskasi ja taakkasi, jotka sinulle on lyöty toisten tahoilta, mutta minä Jeesus Kristus olen sinun auttajasi ja parantajasi. Minä Tiedän sinun epäilysi, mutta minä vahvistan ja minä autan sinua, kun sinä minua kutsut, minä vastaan ennenkuin ehdit suutasi avata.

Miksi olet peloissasi lapseni, tulet tekemään niitä tekoja, mitä minäkin ja vielä suurempia, mutta minä Jeesus Kristus tahdon ottaa sinun sydämesi kokonaan ja parantaa sen, mikä on lyöty verekselle ja haavoille. Minä Jeesus Kristus tulen sinun haavasi itse sitomaan ja päästämään sinut sorrettujen taholta vapauteen.

Muista lapseni, avuksesi huuda minua, niin minä Jeesus Kristus tahdon auttaa sinua, mutta sinun tulee kunnioittaa minua.

Tiedän, että Jeesus rakastaa sinua, sillä Hänellä on Armo ja anteeksiantamus sinulle varattuna, kun vain otat sen vastaan.

toivon sinulle kaikkea hyvää ja olkoon elämäsi Jeesuksen Kristuksen kämmenellä. sinua siunaten
        Jeesuksen nimessä

• ****Kaivossa oli kaivomörkö. Järvesä asusti vesihiisi. Metsässä oli metsänpeikko. Soramontuilla oli hautautunut elävältä poika, joka oli mennyt sinne yksin leikkimään.
        Katolle ei passannut mennä, sillä Jumala pudottaisi kuuman kiven päähän.***

Nuo pelottelut ovat viisaita, lapsen parasta ajatellen. Vaaranpaikkoja kaikki. Huomaa heti etteivät olleet vl-lähtöisiä.

Maailmanlopulla pelottelu ei ole viisasta, eihän sillä suojella miltään lasta. Ainoastaan tehdään ahdistusneuroosi.

• Meilä vain tippuivat kuumat kivet taivaasta jos olit tuhma. Ei sitä äiti ja isä sanonu vaan mistä lie kuulin. Koulusa varmaan kuulin, ei sitä opettaja opettanu vaan toiset lapset, mistä lie olivat kuulhet. Maailmanloppua meilä ei pelätty lapsenakhan.

Muumipeikosa on se pyrstötähti kirija, jos net olivat lukenhet siittä ja luulivat toeksi? Siis net ketkä uskoivat maailmanlophun.

Ei vainkhan. Miepä koitan tosishan nyt.

Lapsia on tosi helppo pelotella ja manipuloida. Näin kun saadaan pohja kuntoon niin mikäpä se on sitten valmiiseen maahan alkaa istuttamaan iankaikkista herranpelkoa ja tarkoitan tällä nimenomaan herranpelkoa sillä Jumalalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, sanoipa Lyylerikin mitä tahansa.

Kipu, tuska, pelko ja ahdistus eivät koskaan luo onnellista elämää eikä oikeaa aitoa uskoa.

Jumalallinen rakkaus vain sen tekee. Ei tuomitseva vaan rakastava ja jos tarpeen niin hellästi nuhteleva, varsinkin kun on kyseessä lapset ja nuoret.

Mutta tokihan Jumala saa ärähtääkkin. Silloin kun isot miehet opettavat lapsilleen ja laumalleen harhaanjohtavaa opetusta, jonka kylkiäisinä kulkevat epämääräiset käskyt ja kiellot, jotka sitten eivät olekkaan käskyjä ja kieltoja vaan ovat käskyjä ja kieltoja eiku miten se nyt meni, mutta kuitenkin.

Joskus vain täytyy sitten herätä. Seuraavatko helvetilliset saarnat ihmisen mukana hautaan asti? Nousevatko ne esiin painajaisunina? Eikö niistä pääse koskaan eroon? Eikä edes terapian avulla?

Minkälaisia ovat sellaiset vanhemmat, jotka antavat toisten ihmisten kasvattaa omat lapsensa tulikiven katkuisessa jumalan pelossa ja itsekkin sitä opetusta sitten jatkavat?

• *****Minkälaisia ovat sellaiset vanhemmat, jotka antavat toisten ihmisten kasvattaa omat lapsensa tulikiven katkuisessa jumalan pelossa ja itsekkin sitä opetusta sitten jatkavat?****

Omat vanhempani olivat ainakin rauhanyhdistyksen taholta peloteltu niin säikyiksi, etteivät he uskaltaneet edes ajatella.

Ei luonut mitään turvallisuuden tunnetta, kun vanhemmilleni ei markanneet mitään, edes normaalit inhimilliset tunteet, sen SRK:n pelon rinnalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1652
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1478
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      891
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      849
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      791
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      766
    7. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      718
    8. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      718
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      710
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      673
    Aihe